Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
166 (29%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
75 (13%)
Het hangt van het gezelschap af.
318 (56%)

Totaal aantal stemmen: 559

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:27

Ik denk dat het inderdaad voor veel mensen geldt dat ze zich totaal niet bewust zijn hoeveel geld 5 of 10 euro voor een ander kan zijn.
Ik denk niet dat zij bewust de ander van krenterigheid berichten, ik denk dat ze het zich gewoon echt niet kunnen voorstellen dat 5 euro vandaag meer uitgeven betekent dat ze het einde van de week niet meer halen met bv brood of een warme maaltijd thuis.

@Femke_Tweety: wat zuur van 16 jaar vriendschap zeg -O-
Hier doen we juist vaak iets met zelf meegebrachte koffie/thee/zelfgebakken cake of koekjes oid voor onderweg.
Minstens zo gezellig, naar onze mening.

xVera94

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:38

In kleinere gezelschappen splitten we altijd en is dat voor mij helemaal prima. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook nooit op let wat mensen precies bestellen.

Wel ben ik, zeker als ik de reacties hierboven lees, heel dankbaar voor mijn collega's... Dat is eigenlijk de enige situatie waarin ik als niet-drinker tussen een grote groep alcohol/cocktail-drinkers zit. Zij stellen altijd zelf voor om dan bij te houden wat er aan duurdere drankjes gedronken wordt, zodat zij dat extra betalen tov de mensen die niet drinken. Heel fijn dat dat zo kan, want dat loopt dan inderdaad snel op, zeker als het een avond betreft met zowel borrelen als uit eten als daarna de stad in.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:52

Dorine92 schreef:
Soepblik schreef:
Hoe wij het doen:

1 betaalt, maakt foto van het bonnetje, stuurt een open tikkie (kan je het bedrag wat je betaalt zelf betalen) en dan mag iedereen het verder zelf uitzoeken. Werkt altijd goed.

Weet je het zeker? Kan me ook best voorstellen dat degene die betaald heeft, niet alles heeft teruggekregen. Lijkt me dat diegene best vaak de sjaak is omdat er een drankje hier en daar vergeten wordt

Als t een beetje een goede groep is komt dat altijd wel goed. Vaak doen we het al meteen buiten het restaurant als iedereen nog samen is, zodat het in 1x afgehandeld is.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:32

Als er echt grote verschillen in zitten zou ik dat aankaarten en betalen wat ik heb genuttigd. Maar die verschillen komen niet zo vaak voor, en als het voorkomt ben ik zelden degene die dat aan moet kaarten: vrienden weten dat ik het niet heel breed heb.

Met wintersport heb ik na een vakantie met een groep gezegd dat dat een volgende keer wel anders moest. Groep oud huisgenote, bier, en goede wijn vloeiden rijkelijk, en er werd lekker gesnackt in de dure kaasjes en dergelijke.

Ik heb in die hele week een half glas wijn gedronken, verder eigenlijk alleen thee. Als we terug kwamen van de piste was ik echt helemaal op, dus eten en naar bed. Ook nog eens een heel kleine eter, dus ook daar had ik weinig aandeel in.

De wiebetaaltwat pakte dus echt smerig hoog uit in verhouding met wat ik had gebruikt.

Een beetje meer betalen? Geen probleem. Maar het moet wel leuk blijven, zeker als je altijd degene bent die meer betaalt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:33

Dorine92 schreef:
hagelslag schreef:
Opzich heb je een punt.

Maaaarrrrrrr ik snap de kant van de horeca absoluut!!
Vroeger veel in een restaurant gewerkt… en splitsen kost fiets veel tijd en aan t einde blijft vaak nog wat over.
Dus tijd technisch, ja…. Laat de klant het zelf maar uitzoeken.
Splitsen zou ik alleen doen als t ongeveer 10/20 euro verschil zou maken.
Of ik een keer 10 of 20 meer betaal en bij een volgende keer minder. Daar lig ik niet wakker van.
Want meestal is dat dan samen met familie als we het zouden splitsen.

En anders is de optie 1 iemand betaald en gaat dan direct het innen.
Offff een ieder neemt cash mee. Zoveel als dat ze ongeveer moeten betalen.
Dus jij hebt gegeten voor 45 euro.
En betaald cash aan de hoofdbetaler 45 euro.

Nu hebben we 2019 van het werk een leuke Weihnachtsfeier gehad….
Ik drink altijd water en heel soms een Fanta.
Het eten word betaald door onze werkgever en dan word er nog 25-30 euro van je ingezameld voor drankjes.
Oké ik drink fris maar naja…. Kom eigen keuze.

Nu hadden de collega’s in dit geval zo fiets veel gezopen dat er uiteindelijk nog nabetaald moest.
De avond was echt super super hilarisch….
En ondanks dat ik slechts fris heb gedronken. Heb ik ook 45 euro meer mogen betalen.
Aan de ene kant. Echt knap banketstaaf….

Aan de andere kant. De avond was echt prachtig, 1 waarover nu nog word gesproken.
Dus weet je, soms is het zoals het is

Dit vind ik echt niet kunnen. Je collega's zijn toch niet dom ofzo? Is er dan niemand die opmerkt van goh misschien moet de rekening niet naar de frisdrank-collega?
Ik zou overigens ook echt zeggen van ja dikke doei, ik heb voor 10 euro drankjes gehad en 30 betaald, ik vind het wel even goed met jullie :j

Ik was eerst ook even gepikeerd.
Maar het is echt een groot bedrijf waar ik werk.
Degene die uiteindelijk de rekening kreeg van het restaurant ken ik niet, zij kent de meeste chauffeurs ook niet.
Dus vandaar dat zij dus geen rekening heeft gehouden met wie er wel of niet alcohol heeft genuttigd.

Ik had natuurlijk kunnen opbellen en vragen wie is er verantwoordelijk.
Maar nee, het was echt wel prima zo…
Natuurlijk was t wel ff redelijk wat geld.
En een volgende keer ga ik het niet weer accepteren.
Maar dan zal ik wel optijd zeggen dat ik alleen fris heb gehad.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:08

Wij splitten de rekening eigenlijk altijd. Wanneer ik met een vriendin ga dan betaald de ene keer de ene en de andere keer ik. Dan trakteren we elkaar en gaat dat over en weer.

Als je alleen je eigen deel wilt betalen spreek dat dan vooraf af en leg het ajb niet bij het restaurant neer.

Behalve dat het tijdrovend is, is er ook kans op foutief berekenen en daarbij kost elke pintransactie het restaurant geld. Ik snap dus wel dat ze willen dat één iemand de hele rekening betaald.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:50

Ik ben wel benieuwd hoe vaak mensen hier uit eten gaan? Als ik lees dat je, áls je niet gaat, in een sociaal isolement zou kunnen komen, dan vindt ik dat vrij heftig.

Als wij uit eten gaan dan kijken we niet op 10, 20 of 30 euro. Is dat omdat we zoveel geld hebben? Nee. Maar wij gaan maar een paar keer per jaar uit eten, zijn al 9 jaar niet op vakantie geweest, en dat is dan hét uitje.

Ik ben ook gerust een paar jaar niet uit eten geweest toen ik iedere euro om moest draaien, dan kwam iedereen gezellig bij mij thuis en wilden ze iets anders als het hoofdgerecht, koffie, thee of frisdrank, dan mochten ze dat lekker zelf meenemen :')
Dat heeft me geen vrienden gekost en ik merk dat het voor mij lastig is om me in het "moeten" te verplaatsen...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:51

Prijs je gelukkig.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:58

Veel bevoorrechte mensen hier, mooi om te zien :-)

Wij zitten ook in de luxe positie dat we niet zouden hoeven kijken, maar toch ben ik wel "zuinig" aangelegd.

Nu ga ik alleen uit eten met goede vrienden en dan maakt het me echt niet uit en kijk ik niet naar de verschillen tijdens bestellen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet eerlijk voelt als je met "kennissen" gaat eten, zij 3 duurste gerechten eten en cocktails naar binnen schuiven als water, het zuur is als je zelf met moeite een hoofdgerecht kunt betalen.

Mensen die daar geen begrip voor hebben zijn geen vrienden in mijn ogen....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:13

Citaat:

Zo is het!

En natuurlijk heel naar als je hierdoor vrienden verliest. Maar vind het dan profiteurs die het jammer vinden dat hun donateur afhaakt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:17

Maar het kan heel makkelijk allemaal:

Er zijn mensen die willen splitten, en er zijn mensen die de eigen portie willen betalen. Laat de mensen die hun eigen portie willen betalen dat doen, en dan kan je de rest van het bedrag gewoon splitten.

Ik vind het best erg om te lezen dat er gewoon geen begrip voor opgebracht wordt voor de mensen die een andere keuze maakt dan die jij zou doen. Het is toch niet zo moeilijk om een keuze te respecteren, maakt niet uit om wat voor reden? En om dit gewoon zonder enige vooroordeel over een persoon.

Ik zie dat steeds vaker gebeuren in allerlei situaties, dat er voor sommige mensen maar een manier de juiste is, en er gewoon geen respect voor een andere mening/denkwijze is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:35

Ik betaal vrolijk wat meer als er iemand krap zit en die op die manier wel mee kan, geen enkel probleem. Maar dan mag je er ook van uit gaan dat die persoon niet helemaal los gaat, maar gewoon normaal besteld.

Dat vind ik heel wat anders dan wanneer ik met alleen mijn hoofdgerecht en cola keer op keer betaal voor cocktails, speciaal bier en dure wijn van een ander.
Ik heb het mee gemaakt dat er al 2 flessen wijn doorheen waren voordat de groep compleet was, en dat na het laatste rondje koffie er nog een fles wijn moest komen terwijl er al mensen stonden op het punt om weg te gaan. En het zijn eigenlijk altijd de zelfde die grootverbruiker zijn.
Dat hebben we een paar keer in de groep gehad, sinds dien word daar wel beter op gelet. Want als je zelf 40 euro verbruik en je moet er 90 afrekenen is de lol er wel van af vind ik. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar ik werk hard voor mij geld en geef dat graag naar eigen inzicht uit.
Nu word het vaak iets all in (en dan mixjes en andere dingen die er buiten vallen zelf betalen), of gewoon betalen wat je zelf gebruik zodat iedereen kan doen en laten wat hij wil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:39

Ik zou het altijd prima vinden als iemand voor zijn eigen kosten wil betalen. Zou niet weten wat ik daar op tegen zou kunnen hebben? Voor het gemak zou ik dan wel het restaurant betalen inclusief tip en dan mag het later verrekend worden.

Maar het komt in mijn vrienden- en familiekring dus niet voor. Meestal is het zo dat één iemand betaald. Met een groter gezelschap soms gesplit. Zo ver ik weet voelt iedereen zich daar comfortabel bij want zo gaat het al jaren.

Maar kan me voorstellen dat het anders is met een kleiner budget en dat is natuurlijk dan ook bespreekbaar en prima om het anders te doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:47

Bielsje schreef:
Als wij uit eten gaan dan kijken we niet op 10, 20 of 30 euro. Is dat omdat we zoveel geld hebben? Nee. Maar wij gaan maar een paar keer per jaar uit eten, zijn al 9 jaar niet op vakantie geweest, en dat is dan hét uitje.

Of het nou hèt uitje van het jaar of een wekelijks uitje is doet er toch niet toe?
Zoals iemand eerder al zei; je gaat toch geen 30 euro extra betalen omdat je het gezelschap zo waardeert? Gezelschap is gratis.

Dat gezegd hebbende; als ik uit eten ga is dat meestal met mijn man, dus dan gaat splitten oid niet op :')
En als ik met vriendinnen ga splitten we altijd. Ik eet vaak iets goedkoper omdat ik nooit aan toetjes doe, maar dan bestel ik een kop koffie en is het ook prima.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:03

Ik zou willen dat ik niet op een paar euro hoef te kijken maar het leven wordt alleen maar duurder en dus moet ik wel. Knap dat best veel mensen hier niet hoeven te kijken op een euro of €30 maar voor mij is dat best veel geld hoor. := Daar kan ik weer een halve boodschappentas mee vullen.

Ik ga niet vaak uit eten want het is een luxe die ik mij niet regelmatig kan veroorloven. Ik ga wel eens met mijn beste vriendin en dan bespreken we van te voren wat we doen. Als ik wat ruimer zit zeg ik dat en betaal ik. Zit ik dat niet dan betalen we ieder voor zich. Eentje pint en de ander krijgt een tikkie. En de andere keer betaald zij. Maar omdat je dan met zijn 2en bent we toevallig allebei niet veel kunnen eten is dat altijd prima qua bedrag.

Ik gun iedereen een fijn en gezellige avond hoor en je zal mij niet horen als ik iets van €5 extra moet bijleggen maar daar trek ik wel ergens een grens. Dus bij een groep zal ik van te voren vragen hoe of wat het plan is en hoe ik erover denk. Neem aan dat er dan gewoon rekening mee gehouden wordt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:23

Ook met een niet klein budget vind ik dat je in principe zelf mag kiezen waar je je geld aan uitgeeft.

Ik heb daar ooit nog een hel ding over gehad met een vriendin, ooit. Zij woonde op een plek waar parkeren 5 euro per uur kostte en ik vroeg of ze een bezoekerskaart had. :=
Ik vond het een hele normale vraag maar voor haar leek het dan alsof ik er niks voor over had om haar te zien.

We zijn er nooit uitgekomen haha.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:25

Goof schreef:
Bielsje schreef:

Of het nou hèt uitje van het jaar of een wekelijks uitje is doet er toch niet toe?
Zoals iemand eerder al zei; je gaat toch geen 30 euro extra betalen omdat je het gezelschap zo waardeert? Gezelschap is gratis.

Dat gezegd hebbende; als ik uit eten ga is dat meestal met mijn man, dus dan gaat splitten oid niet op :')
En als ik met vriendinnen ga splitten we altijd. Ik eet vaak iets goedkoper omdat ik nooit aan toetjes doe, maar dan bestel ik een kop koffie en is het ook prima.

Voor ons dus wel. Niet op vakantie, geen nieuwe kleren, geen uitjes, dan is die keer uit eten mij dus wel wat waard. Dan wil ik er niet mee bezig zijn dat onze vrienden wel drinken en wij niet, of misschien een duurder gerecht hebben. Moet ik daar wel mee bezig zijn, dan is het ook okee maar sla ik over.

Ik heb er 0 moeite mee als iemand krap zit en wij de rekening op "moeten" pakken of dat ze hun eigen exacte deel willen betalen. Maar ik persoonlijk ga niet als we geen "ruim budget" hebben, dan besteed ik dat geld liever aan boodschappen.

Maar daarom zeg ik, ik snap het "moeten" niet zo goed.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:26

Misschien heb ik juist meer te besteden omdat ik een goed geld beheer heb. :+!

Al heb ik miljoenen….

Ik trakteer wel eens vriendinnen die heel krap zitten. Maar standaard mensen hun voorgerecht en drank sponsoren doe ik niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:26

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Zo is het!

En natuurlijk heel naar als je hierdoor vrienden verliest. Maar vind het dan profiteurs die het jammer vinden dat hun donateur afhaakt.

Net als mensen die iets duurders bestellen als er gesplit wordt; wie zijn dat??

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:29

Zonnetje81 schreef:
Little_Gift schreef:
Vind het beetje vreemde opmerking die sommigen hier maken over "het gaat om de gezelligheid en het gezelschap van die en die dus maakt 10/20/30 euro opleg niet uit"...

Euh hoezo dien je iemand te betalen voor diens gezelschap of om een leuke avond mee te hebben dan? :o?

Ik vind het ook vreemd.

Ik kan het makkelijk betalen maar ga niet steeds anderen sponsoren. Dan doe ik dat vrijwillig bij iemand vantevoren die geen budget heeft.

Mensen klagen steen en been over dat alles zo duur wordt maar 3/4 bokt in dit topic heeft er blijkbaar totaal geen moeite mee om te sponsoren. Apart.

Ik vind een klein verschil geen probleem, maar 45 euro meer aftikken dab ik heb gegeten en gedronken omdat een paar anderen helemaal losgaan qua drank vind ik te gek. Als mensen dat al van mij verwachten is het meteen de laatste keer dat daarmee uit eten ben geweest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:32

Tiggs schreef:

Geen idee wie dat zijn :D
Als mensen het daarom enkel nemen zou ik daar snel mee klaar zijn met uiteten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:13

Qimm schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja plus het leven is voor een alleenstaande al vele malen duurder dan voor een stel. Als ik dan met twee stellen uit eten ga en ze delen het door drie oid dan ben ik echt de pineut.

Dat is ook echt niet eerlijk, je moet wel per neus betalen

Dat gebeurd gelukkig bij de groepen waarmee wij uit eten gaan wel. Ik zou het erg vervelend vinden als degen die alleen is net zoveel betaald als wij samen. Zelfs als ze het kunnen permitteren, dan nog niet. Zou dat ook niet fijn vinden andersom.

germie schreef:
Tazzey schreef:
[b][i]
Is het dan zo'n enorm probleem om iets meer te betalen voor een ander?

Ja, eigenlijk wel. Niet die paar euro een keer. Maar vorige week ging het om 10 euro, geen 'iets' meer.
Doe je dat 4 a 5 keer, dan kun je weer een keer extra uit eten. Zeker omdat het nooit andersom is.

Kennelijk zijn er best wel wat die graag profiteren van een ander.

ik denk dat het zelden profiteren van anderen is, meer niet nadenken want het is toch gezellig?
Maar het moet wat mij betreft wel in verhouding blijven.

xVera94 schreef:
In kleinere gezelschappen splitten we altijd en is dat voor mij helemaal prima. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook nooit op let wat mensen precies bestellen.

Wel ben ik, zeker als ik de reacties hierboven lees, heel dankbaar voor mijn collega's... Dat is eigenlijk de enige situatie waarin ik als niet-drinker tussen een grote groep alcohol/cocktail-drinkers zit. Zij stellen altijd zelf voor om dan bij te houden wat er aan duurdere drankjes gedronken wordt, zodat zij dat extra betalen tov de mensen die niet drinken. Heel fijn dat dat zo kan, want dat loopt dan inderdaad snel op, zeker als het een avond betreft met zowel borrelen als uit eten als daarna de stad in.

Zo zou het eigenlijk altijd moeten zijn, maar niet iedereen houdt zo rekening met elkaar.

DuoPenotti schreef:
Tiggs schreef:

De lol zou er dan voor mij inderdaad ook snel af zijn. Wat ik eerder schreef: dan is het snel over over voor mij om met die mensen uit eten te gaan.

Het is niet dat wij het krap hebben, maar daarom hoeven we toch niet verplicht anderen te sponsoren?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:14

DuoPenotti schreef:
Tiggs schreef:

Ik ken ze gelukkig ook niet. Maar heb gelukkig ook gewoon hele leuke, lieve mensen om me heen. Die zijn echt niet uit op een gratis toetje of extra drankje. Mensen die misbruik van mijn vrijgevigheid maken heb ik al lang geleden aan de kant gezet.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:30

heidy_wilco schreef:
Maar het kan heel makkelijk allemaal:

Er zijn mensen die willen splitten, en er zijn mensen die de eigen portie willen betalen. Laat de mensen die hun eigen portie willen betalen dat doen, en dan kan je de rest van het bedrag gewoon splitten.

Ik vind het best erg om te lezen dat er gewoon geen begrip voor opgebracht wordt voor de mensen die een andere keuze maakt dan die jij zou doen. Het is toch niet zo moeilijk om een keuze te respecteren, maakt niet uit om wat voor reden? En om dit gewoon zonder enige vooroordeel over een persoon.

Ik zie dat steeds vaker gebeuren in allerlei situaties, dat er voor sommige mensen maar een manier de juiste is, en er gewoon geen respect voor een andere mening/denkwijze is.

Dit inderdaad. Ik snap niet dat er geen begrip is voor mensen die gewoon alleen hun eigen consumptie willen betalen. Zij worden hier in het topic 'moeilijk' genoemd. Dat vind ik niet netjes. Weet jij veel hoe een ander zn financiële situatie is. En idd, voor singles is het leven al zoveel duurder, mag daar ook wat begrip voor zijn?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:36

Ik vraag me dan af met mensen die alleen hun eigen consumpties betalen (wat ik best kan begrijpen) - wat doe je dan met de fooi? Betaal je daar wel aan mee?

Toen ik in mijn leven weinig geld had ging ik overigens niet mee uit eten, dat geld kon ik dan beter gebruiken. Tegenwoordig hoeven we niet meer te kijken wat iets kost, dus laten we het van het gezelschap afhangen waar hun voorkeur naar uit gaat, maar met grote groepen eten doen we eigenlijk niet, ik vind een kleinere setting veel fijner.