Buurvrouw met schizofrenie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Buurvrouw met schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Duidelijk een kloon. Los daarvan, ik snap niet helemaal wat de epistels met het probleem van de TS te maken hebben.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Het komt mij ook allemaal nogal bekend voor en jammer dat er zo om de hele context heen moeten worden gegaan. Daar heeft ts weinig aan denk ik.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:02

Ik krijg zo het vermoeden dat het met Dedikley ook niet helemaal goed gaat en dat hij/zij zich (daardoor?) zeer begaan voelt met het onderwerp GGZ. Dingen als T4 aanhalen is wel heel verregaand en riekt in mijn beleving, in combinatie met de onnavolgbare epistels, naar complotdenken.

Hopelijk lukt het Dedikley om zijn/haar ongerustheid te bespreken met mensen om zich heen ipv het topic van TS te ‘kapen’.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Hannanasjuh schreef:
Het komt mij ook allemaal nogal bekend voor en jammer dat er zo om de hele context heen moeten worden gegaan. Daar heeft ts weinig aan denk ik.

Mij ook en ik denk te weten wie het is, maar ik kan niet op haar naam komen pffff.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:20

Cayenne schreef:
Hannanasjuh schreef:

Mij ook en ik denk te weten wie het is, maar ik kan niet op haar naam komen pffff.

Dat doet er ook niet toe

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

True :j

Ik denk verder dat TS gewoon goed bezig is.
Blijf problemen documenteren maar verder op een normale afstand wanneer je niet teveel te maken wilt hebben met de buurvrouw.
Schizofrenie is een ontzettend moeilijke ziekte, niet alleen voor de patiënt zelf maar ook voor de (directe) omgeving.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:49

Koper schreef:
Dedikley schreef:
Dat is pas ziekelijk fanatisme.

Wat je zegt ben je zelf. Ik ga jou foeien want ik vind je doodeng.

Inderdaad. Eng gezwam.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:46

_San87_ schreef:
Iemand met schizofrenie kan niet volledig de regie over eigen leven hebben, alleen al omdat de ziekte an sich dat onmogelijk maakt.

Onzin. Daar gaat het mis in dezorg. Pillen zijn makkelijk. Druk kind, hoppa adhd en hoppa pilletje. Burnout, hoppa aan de pillen. Depressie, pillen. Maar niet de oplossing leren vinden. Zolang er niets crimineels gedaan wordt moet men leren geen overlast te veroorzaken. En dat kan men echt wel leren, maar wat oxazepammetjes is makkelijker he.

Maar ja, pillen en oordelen over een ander is lekker makkelijk. Ook op bokt.
En daar gaat het mis. Zoals erhier geschreven wordt over iemand, je krijgt er een nagatief beeld van van die persoon. Maar wie weet valt alles enorm mee. We lezen maar 1 kant en hoppa iedereen vindt dat zo iemand maar platgelegd moet worden. Maar het is haar leven. Wil ze niet, haar goed recht. Ze krijgt in mijn ogen simpelweg niet de juuste zorg.
En de juiste zorg is ook niet de taak van de ts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:51

Germie
Hoe kun je nu alle ziektes in 1 zin met elkaar vergelijken? En dat ook nog eens met schizofrenie?

Nee ze krijgt niet de juiste zorg.
Want ze ziet zelf niet in dat ze die nodig heeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:58

Germie: je slaat de plank nu volledig mis. Schizofrenie kan je niet simpelweg onder controle houden. Het neemt je over, alsof je computer in een soort error slaat. Gewoon leren om geen overlast te veroorzaken is werkelijk een utopie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:27

En dan nog vind ik dat je pillen mag weigeren. Het is haar leven. Dus als de overlast gewoon onder controle is, dan mag zij kiezen. Niet jullie. Als zij gelukkig is zo, dan is het prima immers. Mensen platleggen met pillen, alle emoties weg, makkelijk voor omstanders, niet eerlijk naar de persoon zelf.

Lees dit maar, je kunt wel degelijk herstellen en zonder pillen.
https://www.psychosenet.nl/online-spree ... izofrenie/

Je moet alleen wel de kans krijgen, en dat is dus dejuiste zorg en die ontbreek.
Ik heb medelijden met die vrouw. Allemaal mensen die negatief praten, en maar dingen opleggen, maar haar gevoelens lijken niet belangrijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:44

Volgens mij heeft ze het al jaren geprobeerd maar lukt het niet echt...

Als je dan leest met deze injectie dat die vrouw dan weer helder en vrolijk is, zou dat voor haar ook niet prettiger zijn dit te blijven gebruiken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:03

germie schreef:
_San87_ schreef:
Iemand met schizofrenie kan niet volledig de regie over eigen leven hebben, alleen al omdat de ziekte an sich dat onmogelijk maakt.

Onzin. Daar gaat het mis in dezorg. Pillen zijn makkelijk. Druk kind, hoppa adhd en hoppa pilletje. Burnout, hoppa aan de pillen. Depressie, pillen. Maar niet de oplossing leren vinden. Zolang er niets crimineels gedaan wordt moet men leren geen overlast te veroorzaken. En dat kan men echt wel leren, maar wat oxazepammetjes is makkelijker he.

Maar ja, pillen en oordelen over een ander is lekker makkelijk. Ook op bokt.
En daar gaat het mis. Zoals erhier geschreven wordt over iemand, je krijgt er een nagatief beeld van van die persoon. Maar wie weet valt alles enorm mee. We lezen maar 1 kant en hoppa iedereen vindt dat zo iemand maar platgelegd moet worden. Maar het is haar leven. Wil ze niet, haar goed recht. Ze krijgt in mijn ogen simpelweg niet de juuste zorg.
En de juiste zorg is ook niet de taak van de ts.

Het is niet erg om gewoon toe te geven dat je geen flauw idee hebt wat schizofrenie inhoudt, hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Dat weet ik echt wel. En ik heb medelijden met die vrouw, hoe hier over haar gesproken wordt. Genezen kan dus wel degelijk. Niet iedereen, maar veel wel.
Ik geloof niet in pillen om problemen op te lossen, heb er nooit iemand beter van zien worden. Adhd vlakt mensen af, antidepressiva maken zombies van mensen die eerst heel hyper waren.
Moet je dus echt alleen nemen alsje er zelf in gelooft, niet omdat een ander wat vindt.
Nee, ik vind het sneu voor die vrouw. Er wordt hier geschreven alsof het een gevoelloos ding is. Terwijl zij ook gewoon leeft en regie wil hebben over haar leven. De juistezorg gaat ook niet via bokt komen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Sorry hoor, maar ADHD hebben en psychotisch zijn is niet vergelijkbaar. :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Waar lees jij dat veel mensen met schizofrenie genezen, Germie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

_San87_ schreef:

In de link. Je kunt echt genezen zonder medicatie. Niet iedereen, maar stellen dat je uberhaupt niet kunt genezen is dus bullshit. Maar ja, eens stempeltje, altijd stempeltje is makkelijk natuurlijk.

Ik ben ook blij hoor geen stempeltjes te hebben, maar mensen oordelen en veroordelen soms echt te snel. En aan elk verhaal zitten 2 kanten. We horen hier niet de kant van de buurvrouw. En natuurlijk praat ik overlast niet goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

germie schreef:
_San87_ schreef:

In de link. Je kunt echt genezen zonder medicatie. Niet iedereen, maar stellen dat je uberhaupt niet kunt genezen is dus bullshit. Maar ja, eens stempeltje, altijd stempeltje is makkelijk natuurlijk.

Ik ben ook blij hoor geen stempeltjes te hebben, maar mensen oordelen en veroordelen soms echt te snel. En aan elk verhaal zitten 2 kanten. We horen hier niet de kant van de buurvrouw. En natuurlijk praat ik overlast niet goed.

In die link staat niet dat veel mensen met schizofrenie genezen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

https://www.hersenstichting.nl/hersenaa ... 20terugval.

Hier staat toch echt dat veel jongeren genezen, zeker als het een eerste keer is en dat 'sommigen' last hebben van een terugval. Dus sommigen is niet de helft, en daarmee genezen de meesten. Wel met juiste behandeling.
En zoals gezegd schort het daar aan.

Dus je wilt het waarschijnlijk niet horen of lezen, maar genezing kan wel.

En het stuk dat die vrouw ook gevoelens heeft wordt wederom aan voorbij gelopen. Triest en sneu voor haar.

Het topic is dus een verhaal van 1 kant over hoe slecht en lastig die buurvrouw is, die wil niets, blabla. Terwijl ik blijf zeggen dat de behandeling niet juist is. Arme buurvrouw. Hopelijk vindt ze ooit wel echt rust.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

germie schreef:
https://www.hersenstichting.nl/hersenaa ... 20terugval.

Hier staat toch echt dat veel jongeren genezen, zeker als het een eerste keer is en dat 'sommigen' last hebben van een terugval. Dus sommigen is niet de helft, en daarmee genezen de meesten. Wel met juiste behandeling.
En zoals gezegd schort het daar aan.

Dus je wilt het waarschijnlijk niet horen of lezen, maar genezing kan wel.

En het stuk dat die vrouw ook gevoelens heeft wordt wederom aan voorbij gelopen. Triest en sneu voor haar.

Het topic is dus een verhaal van 1 kant over hoe slecht en lastig die buurvrouw is, die wil niets, blabla. Terwijl ik blijf zeggen dat de behandeling niet juist is. Arme buurvrouw. Hopelijk vindt ze ooit wel echt rust.

Dit is een andere link dan die je net deelde.

In de link die je nu deelt, wordt gesproken over jongeren die éénmalig een psychose hebben gehad. Dat is niet hetzelfde als de diagnose schizofrenie krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:44

Germie, niet alles met 4 poten is een paard.

Iemand die een psychose heeft is niet ook schizofreen.

Dus een psychose is niet hetzelfde als schizofrenie; een psychose is een toestand met symptomen zoals hallucinaties en wanen, terwijl schizofrenie een langdurige aandoening is waarbij je last hebt van psychoses en andere problemen. Een psychose kan bijvoorbeeld ook voorkomen bij een depressie, bipolaire stoornis of door drugsgebruik, en kan eenmalig of kortdurend zijn

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

Laat maar. Ik weet dat ik gelijk heb. Punt. Arme vrouw, ze krijgt geen passende hulp. En blijft zo een lastpak.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Medicatie kan juist wel helpend zijn, al is het maar tijdelijk ter ondersteuning/overbrugging, afhankelijk vd klachten die je hebt.
Als voorbeeld durf ik te zeggen dat antidepressiva mijn leven hebben gered toen ik rock bottom in mijn depressie zat.
Ben ik genezen?
Nee, niet volledig maar ik ben er nog en na hard werken aan mezelf ben ik meestal tevreden of zelfs gelukkig.
En nee, ik zeg niet dat de medicatie een wondermiddel is of dé oplossing, enkel dat het mij heeft geholpen te overleven.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

germie schreef:
Dat weet ik echt wel. En ik heb medelijden met die vrouw, hoe hier over haar gesproken wordt. Genezen kan dus wel degelijk. Niet iedereen, maar veel wel.
Ik geloof niet in pillen om problemen op te lossen, heb er nooit iemand beter van zien worden. Adhd vlakt mensen af, antidepressiva maken zombies van mensen die eerst heel hyper waren.
Moet je dus echt alleen nemen alsje er zelf in gelooft, niet omdat een ander wat vindt.
Nee, ik vind het sneu voor die vrouw. Er wordt hier geschreven alsof het een gevoelloos ding is. Terwijl zij ook gewoon leeft en regie wil hebben over haar leven. De juistezorg gaat ook niet via bokt komen.

Deze ADHD'er is anders dolgelukkig met haar pillen. :Y) ik ben het eens met het feit dat je niet bij het minste geringste naar de medicatie moet grijpen, maar de dingen zijn er voor een reden en betekenen voor heel veel patienten ontzetting van een slepende strijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 59 min geleden

germie schreef:
Laat maar. Ik weet dat ik gelijk heb. Punt. Arme vrouw, ze krijgt geen passende hulp. En blijft zo een lastpak.

ze wil geen passende hulp.
Want ja medicijnen zijn in haar geval wel helpend; zie nu!
Het gaat nu beter