Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:04

Tieneke schreef:
Als je ziet hoeveel zaken er failliet gaan, is het toch duidelijk dat ondernemen heel erg duur is. Personeelskosten alleen al. Je moet die wel uit je verkoop halen. En dan hebben we het nog niet over belastingen.

Toen de Blokker failliet ging werd er een dame geinterviewd. Nos vroeg of ze het jammer vond. Ze vond het vreselijk, wat moest ze zonder de blokker. En ze ging even kijken voor iets omdat het nu voor woekerprijzen wegging. Toen ze naar buiten kwam en er gevraagd werd of ze iets had gekocht. Nee, ze ging naar de Action. Want daar was het nog een euro goedkoper. Dat is ook wel een beetje een mentaliteit ding in NL. Wij zijn natuurlijk best heel erg gierig.

Cer

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:27

Ja ik haal de dreft ook bij de action :j

En ze hebben airfryers, en het is een nlse winkel dus die airfryer heeft een keurmerk (ik heb deze niet maar het scheelt wel geld, misschien bedoelde die mevrouw dat.. is dat dan gierig of wil ze ook groenten roosteren maar dan niet in een Philips apparaat?)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:31

Cer schreef:
Ja ik haal de dreft ook bij de action :j

En ze hebben airfryers, en het is een nlse winkel dus die airfryer heeft een keurmerk (ik heb deze niet maar het scheelt wel geld, misschien bedoelde die mevrouw dat.. is dat dan gierig of wil ze ook groenten roosteren maar dan niet in een Philips apparaat?)

Nee het ging over een Deurmat :D En het ging over 1 euro verschil en over dat ze het vreselijk vond dat de blokker wegging. Terwijl ze er nooit wat kocht. Dat vind ik vrij hypocriet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:46

AppleSter schreef:
Bespaar me de uitleg maar, ik ben er niet vatbaar voor. En hele volksstammen met mij.

AppleSter schreef:
Wat is daar precies niet waar aan?

Vraag er dan ook niet naar :Y)

AppleSter schreef:
Helemaal prima wat jij vindt, leef je leven zoals jij wil en zo dat jij je er fijn bij voelt. Ik doe hetzelfde, maar op mijn manier. We leven ook in een vrij land, dus ieder maakt z’n eigen keuze, of het nu in de ogen van de ander goed of fout is, dat maakt niet uit, zolang je niet met justitie in aanraking komt uiteraard. Leven en laten leven!

Niemand wordt weerhouden te doen wat diegene wilt. Mensen worden alleen bewust gemaakt van dingen die er spelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:41

Benzz schreef:
Tieneke schreef:
Als je ziet hoeveel zaken er failliet gaan, is het toch duidelijk dat ondernemen heel erg duur is. Personeelskosten alleen al. Je moet die wel uit je verkoop halen. En dan hebben we het nog niet over belastingen.

Toen de Blokker failliet ging werd er een dame geinterviewd. Nos vroeg of ze het jammer vond. Ze vond het vreselijk, wat moest ze zonder de blokker. En ze ging even kijken voor iets omdat het nu voor woekerprijzen wegging. Toen ze naar buiten kwam en er gevraagd werd of ze iets had gekocht. Nee, ze ging naar de Action. Want daar was het nog een euro goedkoper. Dat is ook wel een beetje een mentaliteit ding in NL. Wij zijn natuurlijk best heel erg gierig.

Gierig? Met alle btw die inmiddels overal op zit? Ik denk dat veel mensen gewoon niet anders kunnen.

En ja, zaken gaan failliet.. daar tegenover zijn er heel veel mensen die zichzelf prima kunnen verrijken door dit soort praktijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:55

Elisa2 schreef:
Gierig? Met alle btw die inmiddels overal op zit? Ik denk dat veel mensen gewoon niet anders kunnen.

En ja, zaken gaan failliet.. daar tegenover zijn er heel veel mensen die zichzelf prima kunnen verrijken door dit soort praktijken.

Het ging mij er meer om dat ze het vreselijk vond, maar niet doorhad dat ze zelf een onderdeel was van het feit dat de blokker failliet is gegaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:57

Dat is een beetje hetzelfde als met de bussen op het platteland Benzz, daarvan werd ook gezegd 'als de mensen er eens wat vaker in gingen zitten hoefden ze niet weg'. En toen met V&D en nu weer met Riviera Maison, er wordt weinig gekocht maar als er dan opheffingsuitverkoop is staan er rijen voor de deur (vandaag nog gezien bij RM) en "is het zo jammer dat ze verdwijnen".

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:00

Bussen op het platteland om het uur laten rijden (met heel veel geluk), en dan klagen dat er geen gebruik van wordt gemaakt. Voor de dichtstbijzijnde halte moet ik minimaal een kwartier rijden met de auto, laat staan met de fiets. Tja...
Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 05:47

Wat ik veel zie in discussies over dit soort bedrijven is het ziet er hetzelfde uit dus het is dat ook. Het probleem zit hem voor mij in het stukje wat je niet ziet, de gevaarlijke stoffen en/of metalen. Je hebt geavanceerde lab apparatuur (LC, GC, ICP, MS, NMR) nodig om dit soort stoffen te identificeren en kwantificeren. Ik mis heel erg in de objecten die getest zijn: welke zijn dit en zijn dit kopieën van bekende merken? Dat het erop lijkt hoeft natuurlijk niks te zeggen over hoe het samengesteld is.

Zelf koop ik niks bij shein puur omdat het mij een goed gevoel geeft om dit te ontwijken. Alleen wat me dan wel stoort is dat op bedrijven zoals bol dropshippers los kunnen gaan met schunnig ingekochte materialen. Ik vraag me af hoeveel controle daar op zit want als ik het aanbod soms zie komt het direct van de Chinese webshops.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:41

Maar dat is niet zo met de 1001 dropshippers denk ik, of wel? Zijn producten die daar worden gekocht maar precies op de producten van shein of temu lijken ook getest? En hoe zit t met bv bol?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:50

Tancreda4 schreef:
Maar dat is niet zo met de 1001 dropshippers denk ik, of wel? Zijn producten die daar worden gekocht maar precies op de producten van shein of temu lijken ook getest? En hoe zit t met bv bol?

Dropshippers hebben vaak nieteens een voorraad, maar bestellen het direct vanuit een plek als shein naar jouw adres. Dit gebeurt ook heel veel via Bol. Dan mis je nog steeds die controle. Waarom dat mag, geen idee.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:00

Tieneke schreef:

Al helemaal als je het enigzins ethisch verantwoord wil doen en je werknemers een fatsoenlijk loon wil betalen. Ik heb nog nooit van mijn leven iets bij shein of temu besteld en de action ben ik ook geen fan van. Maar, de andere kant van de medaille - ik wil best graag duurzame fashion kopen, maar dat is me een partij duur! Ik ben echt fan van HEMA, maar dat is helemaal niet zo duurzaam… het is heel dubbel. Ik besef me enorm goed dat echt duurzaam en verantwoord produceren moet, maar wil ook weer geen 150 euro voor een trui neerleggen :(

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:14

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:27

Vinted, Sellpy..... vooral die laatste vind ik als koper echt goud!

Ik koop dan een doos met 30 broeken of shirts ofzo, waarvan er dan altijd minstens wel een stuk of 10 fijn passen en de rest kan je gewoon terugsturen. Dan kan je wel zeggen dat terugsturen niet okee is voor het milieu, maar ergens houdt het ook wel een keer op vind ik :=

Want volgens mij heeft dat een heel stuk minder impact, dat ene doosje terug, dan wanneer ik stad en land af moet van winkel naar winkel om daar te passen. Of online bij verschillende shops bestellen en weer terugsturen.

En het is nog heel betaalbaar ook via Sellpy +:)+

Je kan ook gewoon selecteren wat je wilt. Tweedehands, nieuw met prijskaartje er nog aan....
Ik koop veel tweedehands en vind dat echt prima, je wast het goed en het is schoon en van jezelf.

Voor die kleine ook, ik denk dat zeker 80% (eerder 90% denk ik) tweedehands of sale spul is van hele goede kwaliteit van organic cotton enzo. Alleen ondergoed koop ik wel echt nieuw.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:38

Dat alle beetjes helpen wordt door sommigen her vergeten : de bus gaat maar een paar keer per dag , dus k rijd een auto ( snap ik 100%) , Nederlandse bedrijven zijn ook slecht, overheid laat PFAS toe, pak eerst maar eens de grote bedrijven aan.

En ook naar mijn mening klopt dat.

en dan zijn er mensen die zeggen : Ja maar jij eet wel vlees, jij gaat wel eens met een vliegtuig.... dud als je wat over SHEIN zegt mben je hypocriet.

En daar ben ik het zo niet mee eens. Maar weing mensen hebben het tijd en geld om 100% perfect te zijn als consument. Maar dit is toch echt het geval van : alle beetjes helpen. En het is een stuk makkelijker om niets bij Shein te bestellen dan dat al je groente lokaal is.
Dus als je als mens weinig headspace hebt om over al je keues na te denken, maar wel je best wil doen om de wereld niet nog slechter te msken fdan hij is, dan is niet bij Shein bestellen best een goede , makkelijke stap.

Want hoe slecht andere bedrijven ook kunnen zijn , slechter dan Shein kan eigenlijk niet.

En waarom ik het toch belangrijk vind om als consument, als individu ene poging te doen om met mijn portemonnee keuzes te maken, terwijl de grote bedrijven inderdaad als eerste an de beurt zouden moeten zijn. Dat is omdat bij die grote bedrijven heel veel mensen werken, en dat zijn individuen. En niet elk individu bij zo'n bedrijf staat achter de uitstoot en vervuiling.
En hoe meer individuen bij zo'n bedrijf in ene bubble komen van mensen die hun best doen, hoe meer kans er is dat er invloed wordt uitgeoefend op die bedrijven van binnenuit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:41

Ninx schreef:
AppleSter schreef:
Waarom zou ik? Ik heb geen probleem met de kleding van SHEIN. Als je goed kijkt wat je koopt is de kwaliteit prima en gaat het lang mee. En die labels zijn allemaal leuk en aardig, maar er is totaal geen controle of die labels zich ook aan alles houden.

Omdat je je global footprint een beetje wil verkleinen?
Omdat je het fijn vindt zeker te weten dat kinderen jouw spullen niet hebben gemaakt?
Omdat je het fijn vindt te weten dat alle afval van de vervaardiging niet in de natuur ter plekke eindigt?
Omdat je de uitstoot wil beperken?
Omdat je jezelf en je kinderen niet wil blootstellen aan materiaal en de verf die hiervoor gebruikt is omdat het je gezondheid kan schaden?

Keurmerken worden zeer streng gecontroleerd.
Dat is 1 van de redenen dat verantwoorde spullen vaak duurder zijn.

Ik heb ook niet alleen maar verantwoorde spullen. We leven in een wereld waar dat soms verdomd moeilijk te omzeilen is.

Maar zeggen dat het me niet kan schelen en maar gewoon alles maar kopen wat los en vastzit kan ik niet verteren.

En zelf heb je dan zeker wel kinderen? Ik heb geen kinderen. Ik vlieg gerust 2 keer per jaar als ik het kan betalen, ik koop bij Temu of Ali, toevallig nog nooit bij Shein gekocht. En de spullen zijn meestal van goede kwaliteit. Bij Amazon koop je vaak hetzelfde, maar dan dus duurder. Maar doordat ik geen kinderen heb ben ik automatisch al goed voor deze aarde en hoef ik me verder niet te laten belemmeren.

Zolang Chemours nog steeds PFAS mag lozen maak ik me niet druk om een tshirtje van Temu.

Ik heb nog nooit wat gekocht bij Vinted of Sellpy, het ziet er toch vaak gedragen uit of ze willen een prijs waarvoor ik het ook elders kan kopen en dan is het nieuw.

Maar dit topic helpt mij herinneren aan dat ik nog een youtube video moet maken of de kwaliteit van Ali express hardloopschoenen gebaseerd op Hoka Clifton looks na 500km hardlopen vs de originele Hoka Clifton 9. Ja, er zitten wel verschillen in, maar het is 22 euro vs 150.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:46

Dat. Ik vind "ja maar hullie doen ook slecht, en vliegen!" geen argument om niet stil te staan bij je eigen consumeergedrag. Het feit dat bedrijven slechte dingen doen ook niet. Alle kleine beetjes helpen, en een klein beetje is al meer dan geen beetje. Bewustwording is een ontzettend mooi begin, en beter dan niks. Het feit dat je er bij stilstaat wil niet zeggen dat je nooit meer iets "fouts" mag kopen.

Thanks voor de tips ook, vinted vind ik zelf ook heel fijn! Sellpy zal ik eens checken. Markplaats (hele baby uitzet hier gekregen of tweedehands gekocht bijv. Niet omdat we het niet kunnen betalen, maar omdat we het dikke onzin vinden duizenden euro's uit te geven voor spul wat je kort gebruikt). We hebben zo ontiegelijk veel spullen...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:58

nps schreef:
Tieneke schreef:

Al helemaal als je het enigzins ethisch verantwoord wil doen en je werknemers een fatsoenlijk loon wil betalen. Ik heb nog nooit van mijn leven iets bij shein of temu besteld en de action ben ik ook geen fan van. Maar, de andere kant van de medaille - ik wil best graag duurzame fashion kopen, maar dat is me een partij duur! Ik ben echt fan van HEMA, maar dat is helemaal niet zo duurzaam… het is heel dubbel. Ik besef me enorm goed dat echt duurzaam en verantwoord produceren moet, maar wil ook weer geen 150 euro voor een trui neerleggen :(

Ik ben heeel blij met Vinted
Zo kunnen de mensen die wel 150 voor een trui kunnen neerleggen en graag vaak nieuwe kleding hebben lekker veel kopen en het doorverkopen zodat het niet onnodig wordt weg gegooid. Ik vind er ook veel met kaartjes nog aan omdat mensen het nooit gedragen hebben. Zo heb ik goede betaalbare kleding.

Ondergoed draag ik wel graag van de hema dus dat koop ik ook gewoon daar, zit ook het lekkerst.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:30

nps schreef:
Dat. Ik vind "ja maar hullie doen ook slecht, en vliegen!" geen argument om niet stil te staan bij je eigen consumeergedrag. Het feit dat bedrijven slechte dingen doen ook niet. Alle kleine beetjes helpen, en een klein beetje is al meer dan geen beetje. Bewustwording is een ontzettend mooi begin, en beter dan niks. Het feit dat je er bij stilstaat wil niet zeggen dat je nooit meer iets "fouts" mag kopen.

Thanks voor de tips ook, vinted vind ik zelf ook heel fijn! Sellpy zal ik eens checken. Markplaats (hele baby uitzet hier gekregen of tweedehands gekocht bijv. Niet omdat we het niet kunnen betalen, maar omdat we het dikke onzin vinden duizenden euro's uit te geven voor spul wat je kort gebruikt). We hebben zo ontiegelijk veel spullen...

Ja, alle beetjes helpen, ben ik het absoluut mee eens. Daarom heb ik geen kinderen. Een bewuste keuze. En kies ik op andere gronden weer anders.
Ik hoef ook niet veel kleding te hebben, maar soms vinden mensen dat je nieuwe kleding moet kopen terwijl ik het zelf niet nodig vind. Een voorbeeld; ik heb me laatst verstapt, ben gevallen, dus een gat in m'n spijkerbroek. De broek is verder nog goed, je koopt ook gewoon broeken met gaten, dus het is voor mij een jammer, maar pech. Maar ik blijf de broek er om dragen, ook gewoon voor net. Zijn er mensen die vinden dat dat niet kan. Eh pardon? DIe broek is nog niet oud, niet versleten, is gewoon 100% mode zelfs. Ga je dan die broek wel wegdoen om een gaatje? Ik dus niet. Ik denk op dat gebied wel aan het milieu (en indirect natuurlijk ook aan mijn portemonnee, want een nieuwe spijkerbroek kost ook snel 50 euro, als het niet meer is. Want mijn ervaring is wel dat als je een Wranger of Lee ofzo koopt dat die echt langer meegaan dan van de Bristol of Scapino).

En soms heb je geen optie om 'goed' te kiezen. Als ik voor de lol eens kijk naar hardloopschoenen, er zou dan niet 1 merk het 'goed' doen, noch Nike, noch Hoka, noch Adidas. En dan heb ik het nog niet over de pasvorm, want op lang niet elke runningschoen kan ik ook daadwerkelijk hardlopen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:32

Ik ook! En veel kinderkleding. Ze hebben zulke fijne, leuke dingen van fijn materiaal. Gaat relatief lang mee, veel stretchy en slimme meegroei dingen. Ook dingen die gedragen zijn heb ik echt geen moeite mee, gewoon keertje wassen en klaar toch. Zwangerschapskleding ook via Vinted gekocht - ipv honderden euro's neer te tellen voor spullen die je een paar maanden aantrekt. Vind het echt een uitkomst.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:48

germie schreef:
En zelf heb je dan zeker wel kinderen? Ik heb geen kinderen. Ik vlieg gerust 2 keer per jaar als ik het kan betalen, ik koop bij Temu of Ali, toevallig nog nooit bij Shein gekocht. En de spullen zijn meestal van goede kwaliteit. Bij Amazon koop je vaak hetzelfde, maar dan dus duurder. Maar doordat ik geen kinderen heb ben ik automatisch al goed voor deze aarde en hoef ik me verder niet te laten belemmeren.

Zolang Chemours nog steeds PFAS mag lozen maak ik me niet druk om een tshirtje van Temu.

Ik heb nog nooit wat gekocht bij Vinted of Sellpy, het ziet er toch vaak gedragen uit of ze willen een prijs waarvoor ik het ook elders kan kopen en dan is het nieuw.

Maar dit topic helpt mij herinneren aan dat ik nog een youtube video moet maken of de kwaliteit van Ali express hardloopschoenen gebaseerd op Hoka Clifton looks na 500km hardlopen vs de originele Hoka Clifton 9. Ja, er zitten wel verschillen in, maar het is 22 euro vs 150.

Maar goed ook dat er mensen kinderen krijgen, anders was er niemand om al die spullen te maken

(...)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:19

germie schreef:
Ninx schreef:

Omdat je je global footprint een beetje wil verkleinen?
Omdat je het fijn vindt zeker te weten dat kinderen jouw spullen niet hebben gemaakt?
Omdat je het fijn vindt te weten dat alle afval van de vervaardiging niet in de natuur ter plekke eindigt?
Omdat je de uitstoot wil beperken?
Omdat je jezelf en je kinderen niet wil blootstellen aan materiaal en de verf die hiervoor gebruikt is omdat het je gezondheid kan schaden?

Keurmerken worden zeer streng gecontroleerd.
Dat is 1 van de redenen dat verantwoorde spullen vaak duurder zijn.

Ik heb ook niet alleen maar verantwoorde spullen. We leven in een wereld waar dat soms verdomd moeilijk te omzeilen is.

Maar zeggen dat het me niet kan schelen en maar gewoon alles maar kopen wat los en vastzit kan ik niet verteren.

Ik heb geen kinderen, ben veganist en vlieg niet.

Maar ik zal het gebrek aan kinderen niet inzetten als ruilmiddel zodat ik allemaal andere dingen wel kan doen.
De meeste mensen zonder kinderen hebben dat niet gedaan omdat ze dachten “ik wil geen kinderen omdat ik wil dat mijn global footprint zo klein mogelijk is”.
En wanneer er een enkeling is die dat wel denkt, dan zal die persoon ook een skala aan andere zaken laten. Ik vind het geen steekhoudend argument voor mezelf in ieder geval.
Ik kan dus niet mee in jouw argumentatie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:47

Ja, dat kwam ook in mijn op. Is het geen kinderen hebben een argument om niet na te hoeven denken over de impact van de spullen die je koopt? Ik heb wel een kind, mag ik dan minder SHEIN / Temu / AliExpress kopen oid? Of 1x minder vliegen ofzo? Volg ik niet helemaal...

@Ninx cool, als je deze logica volgt mag jij echt superveel SHEIN kopen en vliegreizen maken *\o/*

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:23

Ik snap het argument geen kinderen ook niet.
Omdat jij geen kinderen hebt mogen andermans kinderen uitgebuit worden door temu shein etc?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:32

Ik vind überhaupt heel het klimaatargument ondermaats aan het argument mbt de schending van de mensenrechten, en het uitbuiten van werknemers in fabrieken die voor zo'n SHEIN produceren.

Niemand kan het perfect doen, maar je kan wel rekening houden met. Er zijn al genoeg alternatieven genoemd. Puntje bij paaltje is men gewoon gierig en willen we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik heb ook echt wel kleding van de Primark en Zara in de kast liggen. Maar ik probeer me heel erg in te perken tot wat ik daadwerkelijk nodig heb, en niet meer te kopen, omdat het goedkoop is, of als hobby naar de stad te gaan. Daar wordt je niet gelukkig van, alleen arm :+