Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:21

Ts : je bent de 70 km van de dealer naar huis gekomen met die auto...
Ik zou ook gewoon n paar liter olie mee nemen en de auto precies in de zelfde staat terug brengen.
Strand je onderweg ? Dan verkoper bellen en die mag een sleepwagen regelen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:39

_San87_ schreef:
Sure, er zijn gebreken te verwachten in de toekomst. Maar niet na 6 weken al dusdanig dat er meerdere lekkages zijn, de banden niet zijn uitgelijnd en de pedalen trillen bij hogere snelheid. Dat is gewoon niet okay.

Dat de banden niet uitgelijnd zijn en dat hij trilt bij hogere snelheden... dat is geen reden om terug te brengen, want dat had je ook tijdens een testrit kunnen opmerken.
Lekkages van olie komen vaak voor bij oudere auto's. Hoeft niets ernstigs te zijn. Als zich dat weken na aankoop openbaart, vind ik dat nog niet heel duidelijk een garantiekwestie. Zeker niet omdat de input van TS veel te wensen overlaat aan duidelijkheid. TS heeft bijv merk en type nog niet genoemd. In de openingspost gaat het om een paar concrete zaken die zich na 6 weken eigendom openbaarden bij nader onderzoek maar nog geen problemen hebben gegeven. De kosten om problemen hiermee te voorkomen zijn genoemd, ik vind ze gering en lijken op onderhoudskosten.

Ik vind roepen "je hebt recht op garantie" in deze casus nog niet zo'n 'één-twee-tje'.
Vandaar ook mijn advies 'neem je verlies'. Ik denk dat de verkoper mogelijk zelfs coulant is met zijn voorstel.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:27

Die verkoper lacht ze eigen rot zijn auto is dalijk gratis gemaakt en dan kan die hem voor meer geld verkopen. Die heeft alleen maar winst hierin en ts verlies.

Sorry als ik het hard zeg maar je bent gek als je op jou kosten de auto laat maken, en hem dan terug brengt. Laat de vloeistoffen bijvullen en breng dat ding terug zonder nog meer geld uit te geven. Desnoods laat je iemand anders rijden als je zelf niet durft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:40

En alvast een tip voor een volgende auto.
Als je een oudere neemt met meer kilometers er op, sluit je aan bij een pechdienst. Anwb kan, maar je hebt ook andere.
Na veel jaren en/of kilometers slijt er altijd wel wat. Dan is het fijn als je zo iets achter de hand hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:43

sasja0705 schreef:
Ts : je bent de 70 km van de dealer naar huis gekomen met die auto...
Ik zou ook gewoon n paar liter olie mee nemen en de auto precies in de zelfde staat terug brengen.
Strand je onderweg ? Dan verkoper bellen en die mag een sleepwagen regelen...

:j

je laat hier toch geen cent aan versleutelen.
Die vent lacht zich inderdaad kapot

Je krijgt je aankoopbedrag terug, mooi.
Zorg dan ook dat het je niet meer kost dan dat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:00

_San87_ schreef:
meggiemeg schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als een onderzoekplicht. Je kan niet er zomaar van uit gaan dat het allemaal oké dus maak een proefrit en doe elders een aankoopkeuring, dat zal veel ellende kunnen voorkomen. Bij een auto van 15 jaar kan je nu eenmaal dingen verwachten.

TS heeft een proefrit gedaan.

Dan zijn een aantal zaken niet opgevallen zoals het trillen van de banden en de pedalen? De gemiddelde proefrit gaat niet verder dan een blokje rond in de buurt van de garage. Dan kan je dat niet opmerken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:06

Olielekkage hoeft niet dramatisch te zijn. Wij hebben meerdere auto's van diverse leeftijden en km-terstanden. De één verbruikt niets (ruim 250.000 km op te teller), de ander (net 80.000 km op de teller)heeft altijd een vast verbruik wat niet te is en daarom prima is. Mijn auto kan ik niet met een pijlstok pijlen en moet ik checken in een menu en heeft nog nooit een daling laten zien. En ja dat olieverbruik kan elk moment gaan beginnen. Zolang je vloeistoffen niet onder een auto ziet liggen in een plas na een nacht op dezelfde plek staan is de lekkage niet dusdanig dat je er niet meer mee naar een garage kunt rijden. Sommige kan je zelf heel makkelijk onder de motorkap checken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:03

Citaat:

Dat is dan haar eigen schuld, ik neem toch echt een stukje snelweg of provinciale mee om wat meer gas te kunnen geven. Is de verkoper het daar niet mee eens weet ik wel genoeg :+
Als hij mij niet vertrouwd mag hij naast me komen zitten maar ik wil wel een beetje gas kunnen geven, juist voor speling in het stuur of ophanging van de wielen. Dit merk je namelijk vaak pas rond de 80km/h als de werkende krachten wat groter worden, de rijwind wat harder (voor klapperende onderdelen) etc.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:48

Dees schreef:
_San87_ schreef:
Onzin. Je hebt wettelijk een garantie van 12 maanden. Die pakketten zijn een mooi verdienmodel voor de garage.

Ik vraag me echt af of dit zo is. Want zonder pakket koop je de auto op basis van een lagere "meeneemprijs". Waarmee je indirect akkoord gaat met een aankoop "as is".

En zelfs al zou je dan formeel wel iets van aankoopgarantie hebben (non conformiteit ed) dan nog kan gelijk krijgen wel eens heel duur worden.
Zeker bij autohandel is het bepaald geen gelopen race.

Die pakketten zijn leuk verdien model en hoef je helemaal niet erbij te kopen..

Zet ipv auto het woord paard er neer

Als je een Shetlander koopt(over het algemeen goedkoper) heb je geen garantie maar als je een paard koopy wel?
Als dit een pony/paard betreft zou iedereen zeggen terug brengen.

Beide zijn producten voor de wet dus voor beide geldt dezelfde consumenten recht ( als zijn ze met paard bezig dit terug te draaien naar 6 maanden ipv 12 maanden)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:02

palousa_boy schreef:
Citaat:

Dat is dan haar eigen schuld, ik neem toch echt een stukje snelweg of provinciale mee om wat meer gas te kunnen geven. Is de verkoper het daar niet mee eens weet ik wel genoeg :+
Als hij mij niet vertrouwd mag hij naast me komen zitten maar ik wil wel een beetje gas kunnen geven, juist voor speling in het stuur of ophanging van de wielen. Dit merk je namelijk vaak pas rond de 80km/h als de werkende krachten wat groter worden, de rijwind wat harder (voor klapperende onderdelen) etc.

Oh wauw, als er iemand schuld heeft is het de garage die een ondeugdelijke auto verkoopt.

En dat kan gebeuren maar dan hoort hij het op te lossen zoals de wet voorschrijft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:15

StalNollie schreef:
Die pakketten zijn leuk verdien model en hoef je helemaal niet erbij te kopen..

Zet ipv auto het woord paard er neer

Als je een Shetlander koopt(over het algemeen goedkoper) heb je geen garantie maar als je een paard koopy wel?
Als dit een pony/paard betreft zou iedereen zeggen terug brengen.

Beide zijn producten voor de wet dus voor beide geldt dezelfde consumenten recht ( als zijn ze met paard bezig dit terug te draaien naar 6 maanden ipv 12 maanden)

Het gaat om wat je er bij aankoop reëel van mag verwachten.

Zeker bij auto's speelt ook nog gebruiksslijtage en onderhoud een rol. Veel valt onder gebruikelijke onderhoudskosten. Wat wel net als bij paarden is, is de oeverloze discussies die je ervan kan krijgen.

Bovendien... kwa paarden zijn hier op Bokt toch regelmatig mooie verhaaltjes te lezen over hoe die zgn 6 maands consumentengarantie niet helemaal op gaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:17

Klopt en daardoor heb je zeker wel garantie wat eerder al werd aangegeven dat alles valt en staat met leeftijd, onderhoud, km etc etc etc. Maar dat er geroepen word geen garantie want goedkope auto of geen garantie want je hebt pakket niet gekocht is klinkklare onzin

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:25

upendo schreef:
palousa_boy schreef:

Oh wauw, als er iemand schuld heeft is het de garage die een ondeugdelijke auto verkoopt.

En dat kan gebeuren maar dan hoort hij het op te lossen zoals de wet voorschrijft.

Ik zeg niet dat alles haar schuld is maar als je alleen maar een rondje om de garage doet dan heb je in mijn ogen geen proefrit gedaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:43

StalNollie schreef:
Klopt en daardoor heb je zeker wel garantie wat eerder al werd aangegeven dat alles valt en staat met leeftijd, onderhoud, km etc etc etc. Maar dat er geroepen word geen garantie want goedkope auto of geen garantie want je hebt pakket niet gekocht is klinkklare onzin

Praktisch nooit garantie.
Als puntje bij paaltje komt zijn er voor zo'n garagehouder legio mogelijkheden om onder die vermeende garantie uit te komen. Hoe ouder en hoe lager geprijsd het vehikel, hoe meer puntjes om over in discussie te komen. Veel blijkt dan toch onder normale gebruiksschade te vallen of passend (conformiteit) bij een zaak van die prijs en leeftijd. Je krijgt echt geen "nieuw-garantie" op een oud beestje, ook de conformiteit dewaardeert met tijd en prijs.

Bij de aankoop van een oudere auto moet je echt je onderzoek voorafgaand aan de koop doen. Er maar op vertrouwen dat het juridisch loket je helpt alsnog garantie te krijgen.. poeh... succes.

Ik lees over de garagehouder waar TS heeft gekocht. Ik vind hem best meewerkend. Ik hoop dat TS inmiddels haar aankoopgedrag weer terug heeft.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:11

Ik heb hetzelfde gehad, een auto gekocht van €13.000 dus een niet mals bedrag.
Nieuwe APK erop, alles zou goed zijn, boekjes erbij etc.
Naja prima, na nog geen maand was mijn Turbo, waterpomp, 2massavliegwiel, koppeling en motorsteun naar de *piep* en gaf hij allemaal motor storingen aan. Kosten €2000

Ik heb de dealer opgebeld, ja je hebt geen garantie bij gekocht dit dat.
Oorspronkelijk heb je als consument iets als wettelijke garantie als je aan je onderzoeksplicht voldaan hebt dus ik heb aangegeven dat dit niet iets is wat normaal binnen een maand stuk gaat dus dat de gebreken er al waren voor de aankoop. Hij bleef moeilijk doen dus gedreigd met dat ik mijn rechtsbijstand erbij zou halen en toen werd hij in ene coulant en wilde de helft mee betalen.
Ik heb dat toen maar aangenomen omdat hij eerst helemaal moeilijk deed en ik anders bang was niks te krijgen.

Dit is wat Google zegt:

Garantie bij tweedehands auto's

Wettelijke garantie:
Geldt ook voor tweedehands auto's, maar de verwachtingen zijn afhankelijk van de leeftijd, kilometerstand en prijs van de auto.

BOVAG garantie:
Autobedrijven die zijn aangesloten bij BOVAG kunnen 12 maanden garantie bieden op occasions.

Verkoper aansprakelijk:
De verkoper is aansprakelijk voor verborgen gebreken die al bij de aankoop aanwezig waren.

Klachtplicht:
Als consument is het belangrijk om tijdig te klagen bij de verkoper als je een gebrek ontdekt, het liefst schriftelijk.

Ik heb btw een rechtsbijstand maar die kunnen enkel wat doen als de garage weigert met een oplossing te komen, hij heeft jouw al geld geboden en jij hebt dit aangenomen dus daar kun je nog weinig mee denk ik.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:22

PaulSimonFan schreef:
Cayenne schreef:
Wat ga je doen als de dealer hem niet terug neemt?

Goede vraag. Er zijn 2 opties. 100%laten nakijken en repeteren. En dan een naar gevoel bij de auto hebben, en denken, had ik er maar 1 gekocht die duurder was :7

Of de lekkages maken. En hem met een eerlijk verhaal naar een opkoper doen.

Ik weet het nog niet.. ik heb iig enorm spijt dat ik überhaupt een auto gekocht heb.. wat een ellende..
34 jaar alles met de fiets gedaan.
Al heel veel ellende gehad in m'n leven en nu eindelijk alles op orde. Samen met dochters een fijn leven. We wilden een autootje om samen op stap te kunnen. Op vakantie kunnen, kamperen, dagjes weg.
Nu gaat ons "leukedingendoenpotje" in die poep auto. En blijft er niks over om op vakantie te gaan, of dagjes weg.

De prijs van een auto zegt niet altijd alles hoor, ik heb 2 jaar gereden in een auto van €400 met ruim 300.000 op de teller en 20 jaar oud en ik had nooit wat met die auto.

Soms moet je ook gewoon mzzl hebben. Mijn auto erna was €4000 en die had ook eigenlijk nooit wat.
Daarna kocht ik een auto van €13.000 en daar was van alles mis mee :') dus staar je niet blind op de prijs en bouwjaar en of km van een auto

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:04

Dat zijn…3 auto’s in twee jaar…heb je nu ook een garage ;) ?
Wel met je eens dat het mee kan zitten. :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:55

paars schreef:

3 autos in 2 jaar waar lees je dat ?

Rechtsbijstand kan zeker wel wat ook al is er een 'oplossing' aangeboden. Alleen wat mijn ervaring is, zei wegens heel erg kosten vs baten af en schuiven het liever door of behandelen het niet. Maar ook dat kan je weer weigeren en hun dus weer wijzen op de voorwaarden in je contract met hun

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:23

paars schreef:

Dit is mijn 4e auto, met de 3 auto's ervoor heb ik 9 jaar gedaan, dus gemiddeld 3 jaar per auto, valt dus eigenlijk wel mee. En de auto van 4K had gewoon nog een paar jaar mee gekunt maar ik wilde gewoon wat anders :)

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 11:45

palousa_boy schreef:

palousa_boy schreef:
upendo schreef:

Ik zeg niet dat alles haar schuld is maar als je alleen maar een rondje om de garage doet dan heb je in mijn ogen geen proefrit gedaan.

Ik had m'n vader mee, die mijn inziens kundig was.

Deze heeft eerst gereden. Paar noodstops gemaakt. Hard weggegast. Flink geslingerd aan het stuur. Aardig rondje gedaan. Alleen niet buiten bebouwde kom geweest.
Hij heeft onder de kap gekeken. Zag daar zo niks geks. (Niet onder de auto gelegen, dus Dat hebben we zowieso gemist....)
Hij heeft aan de wielen liggen trekken. (Geen idee waar dat voor was).

We hebben echt niet enkel dom een rondje gereden mijn inziens.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:08

Dan nog moet je ook meerdere snelheden hebben gereden.
Auto reageert heel anders bij 30 km/h dan bij 80 km/h

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:28

Kwa proefritten ben ik nooit aardig voor een voertuig, noodstoppen vanaf 80+ verkeersdrempels slingeren, achteruit, scherpe bochten bij lage snelheden (stuurhuis geluiden?) snel optrekken en handjes "los" op een recht stuk weg. Mijn huidige bus was met een semi partikulier die mee wilde rijden, heb hem toen gewaarschuwd voor de pittige rit :') hij was ook ietwat misselijk daarna :+ . Ik rijd normaal rustig kalm beheerst langzaam optrekken en zo maar proefritten is auto martelen. Beter dan achteraf dingen opmerken. Voorkomen kun je het niet.

Maar ik hoop dat je de auto gewoon terugbrengt, olie meenemen voor het geval dat maar lieft zo afleveren als je hem hebt meegenomen en geld terug. Niks niet reparatie tenzij zij het zelf betalen.

Geen idee of de handelaar zelf kan sleutelen, maar je hebt best wat handelshuizen die zelf alleen kopen verkopen maar niet kunnen sleutelen. Vaak toch een soort van afvoerputje en snelle handel. Ik durf daar wel te kopen mocht het nodig zijn maar wel met grondige test en eventuele keuring. Heb daar wel eens een oude goedkope panda gekocht toen de diesel zo peperduur was dat mijn bus te duur rijden was. Na een half jaar voor bijna hetzelfde geld weer verkocht. :+

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:31

Je zegt hard weg gegast maar dat heb je dus niet gedaan. Maar je gaat dus serieus die auto laten maken en dan terug brengen?

Nogmaals; doe ons ook maar zulke klanten want dan kunnen we onszelf een stuk meer geld uitkeren dan nu. :')

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:30

Het is natuurlijk ook wel zo dat TS een soort ultimatum geeft aan de garagist:

Ik wil dat je de auto terugneemt en mij het volledige aankoopbedrag terug stort, maar ik kan er niet meer mee rijden.

Dan snap ik wel dat zo'n garagist denkt, los het op (want het is nu haar auto) en kom 'm brengen. Hij kan 't proberen. :+

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:58

Nee, ik niet. Ik ben dan misschien te integer, maar als ik iemand een blijkbaar ondeugdelijk product heb verkocht dan ging ik hem zelf halen.