Zelfscan supermarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:23

@_Mar3
Maar sommige mensen hier vinden ook dat klanten bij de gewone kassa een beetje door moeten doen en niet moeten treuzelen. Dat geeft ook aan dat je niet socialer wordt door naar de gewone kassa te gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:29

Net alsof mensen bij de zelfscan niet supertraag of asociaal kunnen zijn :')

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:33

Brainless schreef:
@_Mar3
Maar sommige mensen hier vinden ook dat klanten bij de gewone kassa een beetje door moeten doen en niet moeten treuzelen. Dat geeft ook aan dat je niet socialer wordt door naar de gewone kassa te gaan.

Deze snap ik even niet? :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:48

Koper schreef:
Net alsof mensen bij de zelfscan niet supertraag of asociaal kunnen zijn :')

Als ik ergens een schurfthekel aan heb is het wel mensen die met een overvolle winkelwagen bij de zelfscankassa gaan staan en dan alles maar dan ook echt alles gaan scannen en moeilijk doen want ze kunnen hun boodschappen bijna nergens kwijt omdat er alleen een klein plankje bij de zelfscankassa zit.
En dat liefst ook wanneer het al wat drukker is in de winkel waardoor er dikke rijen ontstaan omdat het vaak meerdere tegelijk zijn. :x
Ga gewoon naar de bemande kassa waar je je boodschappen op de band kunt leggen of neem een handscanner mee bij de ingang en scan alles meteen bij het in je karretje doen.

Overigens heb ik hier nergens iets van een maximaal aantal boodschappen zien staan bij de winkels waar ik de zelfscankassa's heb gebruikt, wel dat er soms controle is bij diefstalgevoelige producten of gewoon willekeurig.
Ik begroet degene die komt controleren altijd vriendelijk, heb ik diepvriesproducten in een apart koeltasje of producten van andere winkels mee dan wijs ik daarop.
Regelmatig maak ik ook even een kort praatje dan.
Bij de Plus hier op het plein doen ze hun best om de boodschappen zo min mogelijk te verplaatsen zodat er geen pak melk bovenop je brood komt te liggen bijvoorbeeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:53

Of van die mensen die bij de ene zelfscankassa gaan staan en met hun karretje de terminal er naast blokkeren. Of die nadat ze hebben afgerekend uitgebreid de bon gaan bekijken. Dat laatste is je goed recht, maar als er was mis is ga je een echte medewerker nodig hebben. Aan dat apparaat heb je dan niks. Dus ga even een meter verderop staan met je bon en laat een ander er bij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:00

Een aantal dingen zijn dus ook gewoon omdat de zelfscan-plekken eigenlijk niet zo goed ontworpen zijn? (Te weinig ruimte voor zowel het scannen als inpakken, waardoor je elkaar dus alsnog in de weg loopt, terwijl mensen juist verwachten dat ze dat kunnen ontlopen door niet meer in de rij te hoeven.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:03

Mensen met karrevrachten vol boodschappen zijn altijd irritant, of je nou bij de gewone kassa staat of bij de zelfscan. Juist voor weinig boodschappen is die zelfscan heel handig. Het komt echt maar heel zelden voor dat ik meer dan 5 producten tegelijk hoef af te rekenen. Daardoor dacht ik in het begin ook dat die zelfscandingen een vervanging waren voor de maximaal-10-producten-kassa. Er is precies genoeg plek voor je tas en je boodschappen en je bent snel klaar zodat je niet in de rij hoeft te staan met de mensen die wel voor een hele maand inkopen doen voor hun weeshuis.

Maar dat blijkt dus niet zo te werken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-05-25 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:05

_Mar3 schreef:
Brainless schreef:
@_Mar3

Deze snap ik even niet? :)

Jij gaf aan dat zelfscanners voor minder contact zorgen en dat mensen daardoor individualistisch worden en klantencontact juist goed is.
Maar in dit topic lees ik juist dat ook bij de gewone kassa weinig geduld is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:07

Brainless schreef:
Jij gaf aan dat zelfscanners voor minder contact zorgen en dat mensen daardoor individualistisch worden en klantencontact juist goed is.
Maar in dit topic lees ik juist dat ook bij de gewone kassa weinig geduld is.

Over dingen uit hun verband rukken gesproken.

Zowel bij de gewone kassa als bij de zelfscan is er weinig geduld als andere mensen traag zijn en/of geen rekening houden met anderen. Heeft meer te maken met die mensen dan met waar ze willen afrekenen. Zie ook de posts elders op deze pagina.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:12

Shadow0 schreef:
Een aantal dingen zijn dus ook gewoon omdat de zelfscan-plekken eigenlijk niet zo goed ontworpen zijn? (Te weinig ruimte voor zowel het scannen als inpakken, waardoor je elkaar dus alsnog in de weg loopt, terwijl mensen juist verwachten dat ze dat kunnen ontlopen door niet meer in de rij te hoeven.)

Als jij geen kar vol boodschappen moet scannen (pak dan gewoon een handscanner), en maar een paar boodschappen hebt, dan is er niks aan de hand. Dat is geloof ik ook waar die zelfscankassa's voor bedoeld waren in den beginne.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 27-05-25 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:22

capopjekop schreef:
Boodschappen doen is een noodzakelijk kwaad. Op het terras zitten of uit eten gaan doe ik voor m'n plezier. Dan voegt contact wat toe omdat je wat kan vragen (dagtopper, welke wijn raden ze aan bij het gerecht etc) en de service.

Dit. Waar ik dan wel weer (de enkele keer dat ik er kom, is alweer een paar jaar terug) via een scherm bestel is bij fastfoodketens zoals McDonald's. Maar daar kom ik ook niet voor m'n lol :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:25

Ik doe al vanaf het begin mijn weekboodschappen of koop grotere hoeveelheden welke ik meestal bij de zelfscankassa afreken.
Maar dan pak ik idd wel de handscanner bij de ingang, scan alles direct en de enkele keer dat er een code niet gepakt wordt leg ik dat product even apart om bij de zelfscankassa te scannen.
Helaas kun je bij Plus niet losse producten én de handscanner in 1 transactie verwerken dus dan doe ik 2 transacties.
Neemt alsnog veel minder tijd in beslag dan elk product paasei traag te gaan scannen terwijl je de weekboodschappen in je karretje hebt liggen. :+

Overigens hebben we hier tegenwoordig 9 zelfscankassa's en ik dacht 3 bemande kassa's, servicebalie niet meegerekend.
Ze hebben 2 bemande kassa's weggehaald om ruimte te maken voor wat extra zelfscankassa's maar 9 vd 10x waren er hooguit 3 bemande kassa's in gebruik, enkel de dagen voor feestdagen (wanneer de winkel dicht gaat) waren er op de piektijden 4-5 bemande kassa's in gebruik.
Dus echt missen doen ze die weggehaalde kassa's niet gok ik zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:28

_San87_ schreef:
Als jij geen kar vol boodschappen moet scannen (pak dan gewoon een handscanner),

Maar is er ooit expliciet duidelijk gemaakt dat je daar de handscanners voor moet en kunt gebruiken? Nu verwachten anderen dat blijkbaar, maar op basis van wat? Blijkbaar is er hier een sociale norm ontstaan, alleen is die bij veel mensen helemaal niet bekend.

Citaat:
em maar een paar boodschappen hebt, dan is er niks aan de hand. Dat is geloof ik ook waar die zelfscankassa's voor bedoeld waren in den beginne.

Ja. En dat was ook prima. Maar ergens is dat blijkbaar veranderd, alleen lopen nu de verwachtingen en ook de vaardigheden heel erg uiteen.

Met vaardigheden bedoel ik bv ook: ik kan niet handscannen en ik weet ook niet of ik dat kan leren. Het apparaat uitvogelen moet wel lukken, maar of ik ook echt het automatisme kan hebben om dat tijdens het winkelen te doen terwijl ik ook moet nadenken over wat ik moet halen weet ik niet. De kans dat ik in dat soort situaties dingen vergeet is erg groot. En ik kan het niet echt risicoloos oefenen, dus voorlopig kan ik het niet. Dat zijn echt vaardigheden die je moet opbouwen, voor sommige mensen is het genoeg om de knopjes te leren, maar voor anderen is het ook het leren van het bredere patroon en heel veel mensen hebben dat niet zomaar geleerd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:45

Waarom kun je het niet risicoloos oefenen? Wat is het risico dat je loopt als je de handscanner gebruikt en een foutje maakt?

Ik heb regelmatig controle, af en toe een product per ongeluk niet gescand en dan zeg je, oh, jeetje, ben ik die vergeten? En ja, dan krijg je de uitgebreide/complete controle. En betaal je daarna en that's it. Meer risico zie ik niet.

En mocht je het echt een ingewikkeld apparaat vinden en daarmee slecht uit de voeten kunnen, dan zou je ook hulp kunnen vragen in de winkel, "kunt u mij leren hoe de handscanner werkt?"

Ik was erg gewend aan het systeem van AH met de nonuskaart. Maakte bij de Jumbo dus in het begin de fout dat ik de scanner al had opgehangen voordat ik de streepjescode in het scherm had gescand.
Dan vroeg je om hulp, legde je het probleem uit, wees je aan wat jouw scanner was en werd het probleem ook opgelost.

Toen Plus er hier ook mee kwam, kende ik inmiddels dat systeem bij de Jumbo en daar gaat het altijd goed nu.

Laatst was ik voor het eerst bij de Dekra sinds die ook handscanners hebben, daar stond ik wel even te prutsen met een QR code scannen en daarna nog een handeling voordat je de scanner kon terughangen. Daar heb ik toen ook even hulp bij gevraagd.

Wordt niet moeilijk over gedaan, de medewerkers van de supermarkten waar ik kom (en dat zijn een hoop verschillende in mijn regio) zijn altijd bereid om even te helpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:20

Ik denk dat het voor mensen die niet tegen andere mensen kunnen, als die niet zo snel zijn als ze zouden willen (wat las ik hier nou voor term over ouderen :? ) of niet zo georganiseerd zijn als zij, en de mensen die niet tegen prikkels kunnen (de neon jaren 90 waarbij iedereen gewoon in de rij stond, overal, zonder zelfscan of fast lanes zouden de hell geweest zijn :+ ) de bestel app ook een goede optie is..

dan hoeven die zich niet zo te ergeren als ze 5 minuten van hun leven kwijt zijn met wachten.. zouden dat dezelfde mensen zijn die gaan schelden als de brug omhoog gaat en constant van baan wisselen in de file ? Want dat helpt echt enorm :D

Je hoeft tegenwoordig niet meer zelf naar een winkel, als dat allemaal echt vreselijk is :j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:31

_San87_ schreef:
Shadow0 schreef:

Als jij geen kar vol boodschappen moet scannen (pak dan gewoon een handscanner), en maar een paar boodschappen hebt, dan is er niks aan de hand. Dat is geloof ik ook waar die zelfscankassa's voor bedoeld waren in den beginne.

Ik wou net zeggen, ik doe altijd de boodschappen met de handscanner en reken die af bij de zelfscan. In onze vaste supermarkt is er een soort zelfscan met pleintje. Hoef daar echt nooit te wachten, zalig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:56

Marije_jiplover schreef:
Waarom kun je het niet risicoloos oefenen? Wat is het risico dat je loopt als je de handscanner gebruikt en een foutje maakt?
180 euro boete (herstel, administratieve kosten) en een winkelverbod.''

Dat klinkt niet echt iets als iets wat ik wil meemaken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 00:29

Schuur_ schreef:
Je krijgt echt geen winkelverbod en strafblad omdat je een keer een fout maakt aan de zelfscan, dat is zwaar overdreven of je hebt niet het hele verhaal gekregen

Klopt. Maar er kan ook gecontroleerd worden en dat er gezegd wordt "excuus, mevrouw mogen wij even kijken of alles goed gegaan is? Zonder te doen alsof je iets gestolen hebt en het je intentie is geweest om dat dus te doen. Controle hoort er gewoon bij. Maar het gaat om de manier waarop. Jij kent niet dat hele verhaal :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 00:46

Ik lees vooral veel ergernissen, terwijl boodschappen doen eigenlijk toch ook wel bij het leven hoort. Volgens mij kunnen de meeste mensen niet zonder eten en drinken en heb je diverse opties. Tegenwoordig zijn er ook echt wel veel opties, dus hoef je je niet eens te ergeren aan andere mensen, waardoor die zich misschien wel rot voelen. Sommige mensen willen namelijk wel rustig bij de kassa staan of zijn niet zo vlot. Dat opgejaagd worden is vreselijk. Ik kan heel vlot zijn, maar word vanzelf super traag met zulke mensen achter me.

In veel winkels kan je scannen of bij de kassa aansluiten. Er zijn bijna overal ruime openingstijden en op heel veel plekken zijn de winkels ook 7 dgn open. Je kan bijna altijd wel een rustig moment kiezen.

Als ik bij de Jumbo ga zelfscannen, zijn er altijd meerdere vrij, terwijl het best een grote winkel is.

Bij de Lidl neem ik de tijd, want die ene minuut meer of minder gaat echt niet schelen op de hele dag.

Je kan tegenwoordig ook bestellen. Als je zo een hekel hebt aan boodschappen doen is dat wel een goede optie.

In principe ga ik nog bij de kassa staan, zeker als het daar rustig is. Maar als er 1 kassa open is en daar staan mensen, voel ik me niet schuldig tegenover het personeel dat ik ga scannen. Ten eerste hebben de winkels moeite om personeel te vinden en ten tweede is er voor de mensen die er wel werken genoeg te doen.
Pas als mensen hun baan zouden kwijtraken door het scannen zou ik daar anders in staan, maar nu niet. En we weten niet hoe dat in de toekomst zal zijn.

Ik kan me ook goed voorstellen dat naar de kassa gaan een luxe wordt en je daar iets extra betaald. Dat zie ik eerder gebeuren dan dat je voor zelfscannen korting gaat krijgen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 01:07

Ik hou echt van de zelfscan :D Ik gebruik mijn mobiel ervoor.

Het scheelt heel veel tijd en je hebt niet 4x de boodschappen in handen.

Boodschappen doen is niet mijdn hobby. Meer omdat ik iedereen gewoon in de weg vind lopen. Ik maak van te voren in de AH app al de lijst en cross dan zo de winkel door. Ik weet dan ook al ongeveer wat ik kwijt ga zijn aan de boodschappen.

En de AH is ook zo aardig om gratis
WiFi beschikbaar te stellen.

Wat mij wel opvalt sinds ik in dit dorp woon, is dat juist meer mensen naar de kassa gaan. Maar er zijn hier ook veel toeristen. Bij de Jumbo in dit dorp is nog geen eens een zelfscan. Maar echt alles staat in de rij voor de kassa ,van jong tot oud.

Oh en als er mensen zijn die het niet zo goed weten hoe het allemaal werkt. Mij als medemens mag je altijd de vraag stellen. Laatst een mevrouw ook geholpen bij de zelfscan van de Ikea.

Ach het is net als digitalisering op mijn werk. Vinden veel mensen ook wat spannend omdat het onduidelijk is. Maar vaak moet je er even mee werken en anders leg ik het altijd met alle liefde 10x uit.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:31

_San87_ schreef:
Shadow0 schreef:

Eind jaren ‘80 ging ik in Tilburg wonen en daar was de allereerste AH met scan optie. Inderdaad met handscanners en niet dat ‘getrut’ van een volle kar artikel voor artikel gaan staan scannen.
Bij de Lidl kan je helaas niet in de winkel al scannen, maar daar is wel de optie om je tassen neer te zetten en direct in te pakken. Ik ga liever naar de AH of de Plus als het gaat om scangemak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:50

Shadow0 schreef:
Marije_jiplover schreef:
180 euro boete (herstel, administratieve kosten) en een winkelverbod.''

Dat klinkt niet echt iets als iets wat ik wil meemaken.

Leuk dat je ook ingaat op de rest van mijn post eronder, die op dat "risico" ingaat.

Dan is jouw hele klaagzang dat je het niet kunt ook niet nodig, want je doet toch niks met de tips die daarop gegeven worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:12

Cer schreef:
Ik denk dat het voor mensen die niet tegen andere mensen kunnen, als die niet zo snel zijn als ze zouden willen (wat las ik hier nou voor term over ouderen :? ) of niet zo georganiseerd zijn als zij, en de mensen die niet tegen prikkels kunnen (de neon jaren 90 waarbij iedereen gewoon in de rij stond, overal, zonder zelfscan of fast lanes zouden de hell geweest zijn :+ ) de bestel app ook een goede optie is..

dan hoeven die zich niet zo te ergeren als ze 5 minuten van hun leven kwijt zijn met wachten.. zouden dat dezelfde mensen zijn die gaan schelden als de brug omhoog gaat en constant van baan wisselen in de file ? Want dat helpt echt enorm :D

Je hoeft tegenwoordig niet meer zelf naar een winkel, als dat allemaal echt vreselijk is :j

Dan moet je supermarkt maar net de bezorgoptie hebben, Dirk heeft dat bijvoorbeeld al niet. Maar wel zelfscan dus daar ben ik heel blij mee. Kunnen de langzame mensen alle tijd nemen bij de gewone kassa en de snelle mensen kunnen gewoon door met hun dag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:51

Soepblik schreef:
_Mar3 schreef:
Ik ga langs de gewone kassa uit principe. En ik vind zelfscans echt klantonvriendelijk. En dat de rijen bij gewone kassa's nu langer zijn om mensen te stimuleren om naar de zelfscan te gaan vind ik ook not done. :n Wees een beetje netjes en gastvrij naar je klanten...
Gelukkig heeft de Boni bij ons in het dorp geen zelfscan. Daarom ga ik daarheen en ben ik de Lidl gaan vermijden.

Sorry maar dit vind ik echt weer zo'n boomeropmerking. Er zijn ook heel veel mensen die het óntzettend fijn vinden dat er een zelfscan bestaat, en jij kan in alle rust gewoon bij de normale kassa aansluiten - niemand dwingt je iets. Je hebt een keuze, dat is pas gastvrij. Sta je je dan te ergeren aan het feit dat de zelfscan "bestaat", en vind je het feit dat zich op drie meter afstand een zelfscankassa bevindt klantonvriendelijk? Hoe moet ik dit zien?

Ik heb google nodig om uit te zoeken wat een boomer is, en kan je vertellen dat ik dat niet ben, maar ook een hekel heb aan de zelfscankassa.

Ik lees het heel anders: Zelfscankassa's zijn gekomen i.p.v. een normale kassa. De klanten vinden de normale kassa fijner, en daar staat nu een langere rij, omdat de zelfscan genegeerd wordt. Dat is natuurlijk niet echt kijken naar wat de klant vraagt. Je zou dan beter weer het aantal zelfscankassa's kunnen halveren en daar weer een normale kassa voor in de plaats kunnen zetten.

In mijn ogen is het nog steeds bedoeld om 1 of 2 medewerkers uit te sparen en meer niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:53

Volgens mij vinden 'klanten' de normale kassa helemaal niet per se fijner. Zoals je in dit topic al kunt lezen zijn er heel veel mensen blij met de zelfscan.