Je zal er maar naast wonen…..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

journee schreef:
Er is nog één ding wat je zou kunnen proberen, maar dat is een beetje afhankelijk van hoe jullie er nu zelf in staan. Jullie mogen het weiland nu huren en jullie hopen het in de toekomst misschien te mogen kopen. Ik vermoed dat de buren exact hetzelfde idee hadden en dat de buurman nu niet alleen de huur, maar ook een mogelijkheid tot koop als verloren beschouwd.

Wat je nog zou kunnen doen is deze vraag bij de buren neerleggen en dan samen de afspraak maken, desnoods op papier dat als jullie de grond mogen kopen, de buren van jullie de gelegenheid krijgen om de helft van jullie over te nemen. Natuurlijk wel op voorwaarde dat de buren zich dan vanaf nu ook aan de gemaakte afspraken houden, zoals het niet plaatsen van giftige planten en struiken aan de erfgrens.

Ik zou met dit soort mensen beslist geen zaken doen.

prompter

Re: Je zal er maar naast wonen…..

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Strafrecht is volgens mij iets heel anders dan civielrecht, waar erfgrenskwesties onder vallen. Ik zou dus geen strafrecht- maar een civielrechtadvocaat raadplegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Ik denk dat het heel duidelijk is dat deze man om te pesten inderdaad nu goudenregens heeft geplant.
Maar kun je dat ook bewijzen? En dan ook nog bewijzen dat hij dat heeft gedaan omdat ze giftig zijn en niet omdat ze mooi zijn.
Want als hij zegt, vind die mooi en de tuin kon daar wat kleur gebruiken. Ik vraag me dan toch af hoe sterk je staat.
Ook al weet je dat hij het expres er om doet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

Ik heb hier in elk geval een uitspraak waaruit blijkt dat de schade niet werd toegewezen, omdat de bomeneigenaren niet wisten dat het giftig was: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... 7207&idx=1

Ik ga nog verder zoeken naar een uitspraak waarbij de bomeneigenaar wel op de hoogte was. De vraag blijft natuurlijk of je wil afwachten tot het fout gaat... Misschien gooien ze straks 'per ongeluk' wat Taxus snoeiafval over de heg. Dan krijg je misschien de schade vergoed, maar zit je wel met dode paarden

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:27

Kidde schreef:
Ik heb hier in elk geval een uitspraak waaruit blijkt dat de schade niet werd toegewezen, omdat de bomeneigenaren niet wisten dat het giftig was: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... 7207&idx=1

Ik ga nog verder zoeken naar een uitspraak waarbij de bomeneigenaar wel op de hoogte was. De vraag blijft natuurlijk of je wil afwachten tot het fout gaat... Misschien gooien ze straks 'per ongeluk' wat Taxus snoeiafval over de heg. Dan krijg je misschien de schade vergoed, maar zit je wel met dode paarden

Dat is de jurisprudentie waar ik op doelde inderdaad. Had deze meneer het willens en wetens gedaan, dan was hij schuldig verklaard.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:29

Ik zal even toelichten hoe de strafrecht advocaten er bij betrokken zijn geraakt. Het zijn collega’s van mijn man die ons uit goedheid helpen en meedenken. Meer niet.

En nogmaals iedereen mag planten wat hij/zij wil, maar je bent niet vrij van de consequenties als daardoor schade ontstaat. Zeker niet als het moedwillig wordt gedaan.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:35

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat het heel duidelijk is dat deze man om te pesten inderdaad nu goudenregens heeft geplant.
Maar kun je dat ook bewijzen? En dan ook nog bewijzen dat hij dat heeft gedaan omdat ze giftig zijn en niet omdat ze mooi zijn.
Want als hij zegt, vind die mooi en de tuin kon daar wat kleur gebruiken. Ik vraag me dan toch af hoe sterk je staat.
Ook al weet je dat hij het expres er om doet.

Dat blijft altijd moeilijk, maar we hebben inmiddels een aardig dossier van alles wat deze meneer gedaan heeft in de buurt. Hopelijk van het kwartje dan naar onze kant. Ik wil gewoon een signaal afgeven (ongeacht of hij de boompjes laat staan of niet) dat wij niet lijdzaam gaan toekijken en hem zonder enige weerstand zijn gang maar laten gaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:38

Maak je het met al die juridische adviseurs niet meteen veel zwaarder dan het is?
Het loopt niet lekker met de buurman. Jullie willen een stuk land huren dat tussen jullie woningen in ligt, maar de verhuurder wil dat niet delen en na zijn eerste kans is het nu aan jou aangeboden.
En het lijkt erop dat hij dus daarom heel kinderachtig gaat reageren.
Je gaat er vanuit dat hij die bomen expres heeft geplant door zijn gedrag, maar bewijs heb je daar niet voor?
Als je de optie gesprek voorbij bent lijkt buurtbemiddeling mij nu aan de beurt. Niet meteen allerlei juristen.

Maar zoals eerder gezegd: er zit een wereld tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Choose your battles. Is het werkelijk al deze energie waard?
Kijk wat je zelf kan doen en geef deze man niet zoveel aandacht en energie die je veel beter kan besteden aan het zorgen voor een oplossing.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:39

Naar mijn inziens mag je alles met je tuin doen zolang je een ander niet hindert of tot overlast bezorgd. Lijkt mij dat als je giftige planten ergens plant (willenswetens) terwijl de buren paarden (of dieren in general) hebben lopen waarbij de zaadjes etc. in het land kunnen waaien, dit niet mag? Genoeg andere mooi boompjes/struikjes die niet giftig zijn..
Ben heel benieuwd hoe dit allemaal afloopt voor de buurman (en jouw paarden, hoop dat het allemaal goed gaat).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

Bij ons stond vroeger een gouden regen in de tuin, onze schapen graasden er onder. Nog nooit een schaap aan het vreten van het blad overleden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:57

Evercreek schreef:
Lijkt mij dat als je giftige planten ergens plant (willenswetens) terwijl de buren paarden (of dieren in general) hebben lopen waarbij de zaadjes etc. in het land kunnen waaien, dit niet mag?

Ik ben heel benieuwd naar het juridische antwoord op deze vraag.
Recht is niet altijd recht...

Als ik boerenlogica gebruik dan denk ik dat iemand vrij is om op eigen grond planten te planten zolang hij / zij zich aan de wet houdt.
De paardeneigenaar is zelf verantwoordelijk voor de paarden dus die moet maatregelen nemen om de paarden te beschermen.
Want indien de buurman de paarden moet beschermen? Hoe ver strekt dat dan?
Mag je geen vijver in je tuin aanleggen indien je buren kinderen hebben?
Moet je grasaar verwijderen indien je buren een hond hebben?

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:57

Kidde schreef:

Natuurlijk gaan we niet afwachten of onze paarden omvallen, we zijn aan het kijken hoe we de gouden regens zoveel mogelijk tegen kunnen houden d.m.v. windgaas of iets van die strekking. Het punt wat ik probeer te maken is, als ik ze niet laat weten wat deze boompjes kunnen veroorzaken, dan kunnen ze zich verschuilen achter de zaak met de taxus.

De angst dat hij onze paarden iets aan gaat doen, beperkt zich niet tot de boompjes. Wij werken allebei, dus af en toe zijn de paarden onbeheerd. We gaan weliswaar camera’s installeren, maar vaak heb je daar ook niets aan als de daad zich al heeft voltrokken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:00

Je hebt serieus angst dat de buurman de paarden wat aandoet?
Wow! Dat had ik niet zo geïnterpreteerd in het topic.
Is de wijkagent al ingelicht?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:02

Ik lees al een poosje mee maar wat een ontzettend nare situeatie TS. Vooral dat het zo uit de hand is gelopen dat je geen veilug gevoel meer hebt bij je buurman. Ik hoop dat er een oplossing voor je komt :(:)

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:03

BrankaZ schreef:
Maak je het met al die juridische adviseurs niet meteen veel zwaarder dan het is?
Het loopt niet lekker met de buurman. Jullie willen een stuk land huren dat tussen jullie woningen in ligt, maar de verhuurder wil dat niet delen en na zijn eerste kans is het nu aan jou aangeboden.
En het lijkt erop dat hij dus daarom heel kinderachtig gaat reageren.
Je gaat er vanuit dat hij die bomen expres heeft geplant door zijn gedrag, maar bewijs heb je daar niet voor?
Als je de optie gesprek voorbij bent lijkt buurtbemiddeling mij nu aan de beurt. Niet meteen allerlei juristen.

Maar zoals eerder gezegd: er zit een wereld tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Choose your battles. Is het werkelijk al deze energie waard?
Kijk wat je zelf kan doen en geef deze man niet zoveel aandacht en energie die je veel beter kan besteden aan het zorgen voor een oplossing.

Misschien handig om even een paar pagina’s terug te lezen. Deze man wil regie hebben en houden op ‘zijn’ buurt. Hij valt daarmee ons oude buurtjes van in de 80 mee lastig (die hier al 60 jaar wonen), onze overburen worden uitgejouwd om niets en de buren verderop hebben hem al geweerd van de deur, want hij zou zo even binnenlopen.
Dus is het deze energie waard, jazeker! Want wij houden van onze buurt en de mensen die er wonen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:03

Ik persoonlijk zou ik dan afzien van het huren van die wei, de veiligheid van mijn paarden zou voor mij dan het zwaarst wegen :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:04

Dit is idd wel groter dan alleen een paar bomen.

Bizar hoe 1 persoon zo'n enorm negatieve impact kan hebben.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:09

Petpa schreef:

Heel eerlijk, ik weet niet waar die man toe in staat is. Het gevoel begint me wel te bekruipen dat we het ergste nog niet gezien hebben.

Gisteren is me bijvoorbeeld ter ore gekomen dat hij tot tweemaal toe de sproei installatie heeft uitgezet bij de boer die aan de andere kant van zijn woning, bollen wilde bewateren.

We hebben alle instanties die er toe doen op de hoogte gebracht van onze situatie.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

Misschien zeg ik iets heel geks...
Maar vaak is een probleem tussen mensen een futiliteit dat steeds groter en groter wordt.
Zou het kunnen zijn dat de buurman een totaal andere visie op de situatie heeft?

In je openingstopic lees ik dat de buren geen dieren hebben en dat meneer met een kruiwagen gras voor de paarden kwam.
Hoeveel kennis van paarden heeft meneer?
Weet hij dat een kruiwagen gras niet wenselijk is?
Weet hij dat goudenregen voor paarden giftig is?

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:11

_San87_ schreef:
Dit is idd wel groter dan alleen een paar bomen.

Bizar hoe 1 persoon zo'n enorm negatieve impact kan hebben.

Nou echt hè? Dat hadden wij ook niet voorzien. Zo zie je maar weer 1 rotte appel in een mand, kan alle andere aantasten -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:11

JJ4 schreef:
Dus is het deze energie waard, jazeker! Want wij houden van onze buurt en de mensen die er wonen.

Staan jullie buren ook achter jullie als de boel gaat escaleren? Vaak is dat niet het geval.
Ben je niet bang dat dit het woongenot ten nadele gaat beïnvloeden? Dat je straks niet weg durft als de paarden op dat stuk lopen bijvoorbeeld?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:11

prompter schreef:
Ik persoonlijk zou ik dan afzien van het huren van die wei, de veiligheid van mijn paarden zou voor mij dan het zwaarst wegen :

Maar als hij het dan kan toch kan huren zit hij pal naast je huidige weide/woning.

Ik zou het wel huren.
Maar een strook met fruitboompjes oid plaatsen. (als dat mag van verhuurder)
Dan zit er altijd een buffer dus die mafkees en je paarden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:14

DuoPenotti schreef:
prompter schreef:
Ik persoonlijk zou ik dan afzien van het huren van die wei, de veiligheid van mijn paarden zou voor mij dan het zwaarst wegen :

Maar als hij het dan kan toch kan huren zit hij pal naast je huidige weide/woning.

Ik zou het wel huren.
Maar een strook met fruitboompjes oid plaatsen. (als dat mag van verhuurder)
Dan zit er altijd een buffer dus die mafkees en je paarden.

Een offtopic vraag van een leek...
Hoe groot moet de buffer zijn zodat de paarden veilig zijn?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:15

JJ4 schreef:
Petpa schreef:

Heel eerlijk, ik weet niet waar die man toe in staat is. Het gevoel begint me wel te bekruipen dat we het ergste nog niet gezien hebben.

Gisteren is me bijvoorbeeld ter ore gekomen dat hij tot tweemaal toe de sproei installatie heeft uitgezet bij de boer die aan de andere kant van zijn woning, bollen wilde bewateren.

We hebben alle instanties die er toe doen op de hoogte gebracht van onze situatie.

En daar kan zeker niet veel aangedaan worden?

Lekker oneindig moet die elke leer controleren of zijn bloemen water hebben gehad.. haast onbegonnen werk

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:19

meggiemeg schreef:
JJ4 schreef:

Staan jullie buren ook achter jullie als de boel gaat escaleren? Vaak is dat niet het geval.
Ben je niet bang dat dit het woongenot ten nadele gaat beïnvloeden? Dat je straks niet weg durft als de paarden op dat stuk lopen bijvoorbeeld?

Je eerste vraag kan ik natuurlijk geen antwoord op geven want dat weet ik pas als het zover is.
En wat bedoel je precies met het woongenot ten nadele, dat is al gebeurd. -O-

Ik zit onder de veranda lekker op mijn telefoontje te tikken, kijk ik op, blijkt dat hij me recht in de snufferd aanstaart vanaf de erfgrens. Als er visite komt bij ons, maakt hij daar foto’s van.