Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:06

Douce schreef:
moonsparkle schreef:
Het is dus goed om na te vragen welke gewassen er worden verbouwd :D en inderdaad eventueel om de hoeveel jaar

Tot de grond verkocht wordt en de vruchtwisseling wijzigt :D

Ik zou dit een gekke vraag vinden als buurman zijnde :o maar ze zeggen hier altijd..
Je moet kopen zover als je wilt kijken. Recht op uitzicht bestaat niet. :)

Precies dat. Dat lijken sommige mensen te vergeten.
Als ik soms zie waar mensen om zeuren... wel in een landelijk gebied wonen, maar wel zeuren om elk aspect wat er ook bij komt kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:24

Ik vind het fantastisch.

Mijn vriend kan zich wel ergeren aan de vliegen in huis.

Als er veel bomen om je perceel staan kun je echt fases daar veel last of werk van hebben. In september kunnen we niet onoverdekt buiten eten omdat dan alles vol zit met die vliesjes. En in de herfst blijven we maar bezig met bladeren harken/opruimen/verplaatsen.

Enige echte nadeel: het OV is niet echt een serieuze optie voor veel reisjes omdat het buiten proportioneel veel tijd kost/ niet meer rijdt als jij er gebruik van wil maken na bijv een avondje uit.

Wat ik opvallend heerlijk vind en nog niet massaal genoemd wat in de eerste pagina's: Mensen hebben over het algemeen echt meer geduld met elkaar. 90% van de mensen gaat op smalle wegen rustig rijden en keurig aan de kant als ik met een auto-trailer combinatie aan kom rijden. Dat is echt significant anders dan in drukkere gebieden.

In het verleden hebben wij in de buurt van een niet-hypermodern kippenbedrijf gewoond en dat was bij de verkeerde wind in bepaalde periodes wel echt een vieze lucht. (niet dagelijks dus!) Een ouder kippenbedrijf zou ik niet graag direct naast gaan wonen.

Maar ik lees in dit topic ook een hoop dingen die wel plaatsvinden. Zoals modder op de weg, geluid van grote tractoren, sommige buren met een meer conservatieve houding etc maar waar ik me simpelweg niet aan erger. Maar dat zal overal wel iets zijn als je je wil ergeren.

pmarena

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:54

Auto wassen doen we hier ook zelden, daar is geen beginnen aan met die klei en trekkers hier. Het komt of als modder op je auto of als heel fijn "zand". En dan nog al het pluis van bomen enzo. Of als we zelf weer iets aan het slijpen of zagen zijn :=

Maar al met al is die bagger langs je hele huis en het 's nachts bewerken van het land / af en aan denderen met groot materieel en felle lichten het vervelendst. Of als die waterpomp voor het sproeien blijkbaar precies zo dicht mogelijk bij ons huis moet staan terwijl die sloot gewoon langs het hele perceel naar achteren loopt := Maargoed dat is een paar dagen per jaar. Oordoppen in, goede gordijnen en dan is het prima te doen :)

Het vervelendst van vrijstaand buitenaf wonen vind ik de eeuwige strijd tegen onkruid en bladeren en zaden harken enzo inderdaad := Al helemaal wanneer die bladeren zich vermengen met bagger, daar auto's overheen en doorheen rijden en je je rot staat te tobben om die dikke slurrie weg te krijgen :=

Het is altijd wel grappig dat als je met lekker weer bezig bent met diverse onderhouds dingen, wandelaars graag tegen je verzuchten "wat woon je hier toch heerlijk". Maar als ik in de winter bagger en bladeren sta weg te schrapen zodat bezorgers en bezoek hier niet tot de enkels in de drek staan als ze uit de auto stappen, dan hoor je ze niet :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 15:05

Haha ja een grote oprit bijhouden is ook natuurlijk wel wat meer werk en onderhoud. Ik ben ook in de veronderstelling dat landbouw werkzaamheden inderdaad piekmomenten heeft, waarin ze dan wel mogelijk 24 uur doorgaan. Maar inderdaad ook dagen waarbij er niks op het land gebeurd.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-04-25 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:08

moonsparkle schreef:
Haha ja een grote oprit bijhouden is ook natuurlijk wel wat meer werk en onderhoud. Ik ben ook in de veronderstelling dat landbouw werkzaamheden inderdaad piekmomenten heeft, waarin ze dan wel mogelijk 24 uur doorgaan. Maar inderdaad ook veel dagen waarbij er niks op het land gebeurd.

Hier gaan de trekkers en vrachtwagens het hele jaar door. Van het land naar de opslag, van de opslag naar de opkoper, dan weer vam de handelaar naar de boer.
Das alleen de akkerbouw, met veevoer rijden ze het hele jaar door wel, dag weer machines om drainage aan te leggen, alles gaat rond, is de ene klaar begint de volgende. Het begint in februari als ze weer mest uit mogen rijden en gaat door tot november. Altijd wel iets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:13

Nou we wonen niet zo luxe dat we een grote oprit hebben hoor :P

Maar juist huis dicht langs de weg (dijkwoning) en dat specifiek heeft best nadelen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:21

Wij hebben het geasfalteerd en de klinkers doen we met een grote machinale onkruidborstel. Wat een uitkomst :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 15:22

belle_boef schreef:
moonsparkle schreef:
Haha ja een grote oprit bijhouden is ook natuurlijk wel wat meer werk en onderhoud. Ik ben ook in de veronderstelling dat landbouw werkzaamheden inderdaad piekmomenten heeft, waarin ze dan wel mogelijk 24 uur doorgaan. Maar inderdaad ook veel dagen waarbij er niks op het land gebeurd.

Hier gaan de trekkers en vrachtwagens het hele jaar door. Van het land naar de opslag, van de opslag naar de opkoper, dan weer vam de handelaar naar de boer.
Das alleen de akkerbouw, met veevoer rijden ze het hele jaar door wel, dag weer machines om drainage aan te leggen, alles gaat rond, is de ene klaar begint de volgende. Het begint in februari als ze weer mest uit mogen rijden en gaat door tot november. Altijd wel iets.

Goeie aanvulling, bedankt

@kabayo goede investering dus :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:54

Wij hebben een ruime parkeerplaats voor de deur onder de eiken langs de weg.......Kan wel weken/maanden elke dag vegen. Doe het al niet meer, maar dan wordt het nog meer werk.

En de opritten van de huizen hier langs de weg worden allemaal gebruikt om elkaar te passeren. Daar hebben we dus wel wat spoorvorming zeg maar. Maar kan er niet echt wakker van liggen. Ook niet van een sprietje gras of onkruid teveel.

Wij hebben met verbouwen, aanbouwen en andere indeling wel rekening gehouden met waar je binnenkomt, jassen en schoenen goed kwijt kan etc. We lopen onwijs veel zand naar binnen en de honden nog meer, maar probeer dat dan wel iets centraal te houden.

Wij zitten op 8meter van de paarden, maar hebben niet gek veel vliegen. In de ramen horren, maar ook buiten worden we er niet gelijk gek van op het terras.
Wel hebben we vaak wat wind en is de ligging vrij gunstig wat dat betreft. Bij de paarden dan wel gelijk wat meer vliegen.

Je leert ook wel met dingen omgaan. Ik was echt wel vrij precies en ben weleens bij iemand binnengestapt vroeger dat ik dacht OMG. Maar nu ben ik wel zelf ook iets makkelijker. Je houdt wat bij, maar als het niet kan, je moet ook leven, morgen weer een dag.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:53

superpony schreef:
Nou sorry. Ik heb 2 auto's. De ene is een kleine, gewone personen auto en de andere een sterke 4x4. Met de kleine auto probeer ik ook niet van de weg af te gaan. Op sommige plekken kan het, maar er zitten op sommige plekken echt diepe kuilen in de berm, waar ik gewoon echt niet doorheen ga met zo een kleine, gewone auto.
De 4x4 merkt daar niks van. Maar ook de trekker kan natuurlijk zich gewoon normaal gedragen in het verkeer. Je weet dat er meer mensen gebruik maken van de weg. Er fietsen hier ook mensen, vooral kinderen, dus die rij je niet allemaal plat omdat je aan het werk bent en op een trekker zit.

Er zijn meer mensen aan het werk als ze in hun auto zitten. Zou te gek zijn, dat je dan geen rekening meer houdt met anderen.

Waar mogelijk hou je rekening met elkaar, maar waar het niet kan, moet de trekker zich ook aanpassen.

Maar aanpassen betekent niet dat ze zich maar in de greppel moeten werpen.

Een van onze buren wil bijvoorbeeld altijd doorrijden, ook als dat betekent dat ze de spiegel van dr auto rijdt en dan stond ik echt al met de zaaimachine tegen een boom aan dus kon ook geen kant meer op.
In plaats daarvan had ze ook een paar meter terug, toen ze me aan zag komen, even aan de kant kunnen gaan staan in een van de vele opritten. Ik had 500 meter de bocht om achteruit moeten rijden wat een stuk gevaarlijker is omdat mensen me niet kunnen zien. Dat weet ze ook echt wel want ze woont al jaren langs die weg.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:56

Dat zegt iedereen wel dat een trekker zich aan moet passen maar mijn man rijdt met een trekker en een dieplader met kraan erop en kan af en toe niet aan de kant omdat dat nog gevaarlijk kan zijn voor hem dat hij er niet uit de berm kom en met de auto kun toch makkelijk even aan de kant zie dat probleem niet.Ook volle melk of mestwagens kunnen vanwege het gewicht niet zover de berm in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:50

Klopt, en zeker als de bermen nat zijn niet.
En dat willen helaas mensen te vaak niet inzien.

Zoals ik eerder zei, je leert voorruit kijken (tenminste als het goed is)
Je ziet wat groots aankomen, je hebt een plekje waar je aan de kant kunt en gaat daar in staan en wacht gewoon.

Ja bij gejaagd volk is wachten een eng woord...daar gaat het mis.
Om uiteindelijk langer over de rit te doen als groot verkeer niet aan de kant gaat, maar die hebben het dan gedaan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:56

Ik vind t wel een leuk topic zo :D

Dat van die machines/groot verkeer herken ik ook wel. Wanneer rijdt er in een woonwijk nou een trekker of vrachtwagen hard voorbij? En bij mij rondom stal zijn ze inderdaad ook altijd maar met machines bezig. En op zondag de cross brommers.

Toch zijn het wel vaak meer geluiden op de achtergrond dan dat je de gesprekken van je buren letterlijk meekrijgt zoals in een woonwijk. Dat laatste vind ik storender.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:10

Er is niet altijd overal de kans om uit te wijken. En dat geduld moet dan ook wel van 2 kanten komen als je bijv ergens een inham hebt om uit te wijken. Juist als er veel met zware trekkers wordt gereden die weleens uitwijken zijn de kuilen in de berm echt diep diep.
Zie vooral vaak oudere mensen met een keurige auto, die echt niet opzij willen en ook niet weten waar het kan. Soms weten mensen niet wat gaat komen langs een weg qua uitwijk mogelijkheden. Maar geduld moet echt van 2 kanten komen.

Van het weekend reden ze hier aan de overkant over het land en het is echt gort en gort droog. We stonden in hele bruine stofwolken. Geen probleem verder, hoort erbij.
Maar ik bedacht me pas na een uurtje dat mijn witte hoeslakens buiten hingen aan de droogmolen.........hahaha

En ik weet niet of het te zien is, maar met lichte paarden krijg je dan dit; https://www.instagram.com/p/DIHr-1esqnE ... 7TpiWhqk0/

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:12

Tja,vooruit kijken is moeilijk voor sommige en dan zal je toch met de auto achteruit terug moeten als je een reuze trekker tegenkomt,gaat niet passen en moet je toch bij iemand op de oprit gaan staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:14

Ja de kuilen zijn diep diep.... ja dat is niet anders.
Een verlaagde sportwagen heeft een probleempje :P

En niet alleen oudere mensen, alles met die zuivere auto wil niet aan de kant... ook niet als ze mij in mijn auto tegen komen.
Ja hier moet je nu eenmaal met 2 wielen de berm in, dus ja, dikke pech dan.
En met een trekker of vrachtwagen heb je echt geen andere keuze.

En de opritten, ligt er aan welke kant ik in rij, maar de meeste zijn van een weiland of akker, dus geen beklinkerde oprit.

Sp je account is prive

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:18

Ohja, ik bedenk me er nog eentje. Strooien/schuiven in de winter s geen vanzelfsprekendheid. Ik was altijd gewend om 50 meter de straat uit te moeten glibberen en daarna keurige wegen te hebben. Maak daar nu maar een paar kilometer van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:21

Britta31 schreef:
Tja,vooruit kijken is moeilijk voor sommige en dan zal je toch met de auto achteruit terug moeten als je een reuze trekker tegenkomt,gaat niet passen en moet je toch bij iemand op de oprit gaan staan.

Hier zijn ook stukken geen oprit. Dan moet toch ook de trekker het geduld hebben dat iemand die opzoekt.
En bekende weten waar je wel kan uitwijken. Vreemden niet.

DuoPenotti schreef:
Ja de kuilen zijn diep diep.... ja dat is niet anders.
Een verlaagde sportwagen heeft een probleempje :P

En niet alleen oudere mensen, alles met die zuivere auto wil niet aan de kant... ook niet als ze mij in mijn auto tegen komen.
Ja hier moet je nu eenmaal met 2 wielen de berm in, dus ja, dikke pech dan.
En met een trekker of vrachtwagen heb je echt geen andere keuze.

En de opritten, ligt er aan welke kant ik in rij, maar de meeste zijn van een weiland of akker, dus geen beklinkerde oprit.

Sp je account is prive

Onze oprit wordt veel gebruikt om elkaar te passeren en dat is prima. Maar wij en veel mensen weten waar het kan. Genoeg mensen die de straat minder goed kennen en een hartverzakking krijgen als er een trekker op ze afkomt.

Met 2 auto's zou je elkaar kunnen passeren als je beiden iets uitwijkt, maar dat doen mensen ook al niet.

En hier nog fietsers, vooral jeugd.

Ow, wist niet dat het prive stond. Heb het volgens mij openbaar gezet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:23

Ladyson schreef:
Ohja, ik bedenk me er nog eentje. Strooien/schuiven in de winter s geen vanzelfsprekendheid. Ik was altijd gewend om 50 meter de straat uit te moeten glibberen en daarna keurige wegen te hebben. Maak daar nu maar een paar kilometer van.

Hij is al vaker benoemd inderdaad.
Maar de vuilniswagen heeft zijn route wel eens niet gereden. Niet echt een probleem naar mijn idee snap ze wel.
Wel schandalig , postnl niet met een rouwkaart. Wij moesten er ook gewoon naar het werk, kan PostNl met zulk soort post ook rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:26

Maar sp, zit jullie weg dan vol scherpe bochten dat men een trekker niet ziet aankomen?
Of zijn er zo weinig ingangen naar een akker/weiland?

Ook al ben je vreemd je hebt toch ogen in de kop?
Je ziet dat de weg waarop je rijd smal is.
Je ziet een heel stuk verder een trekker/vrachtwagen aankomen.
Dan ben je toch een ei om door te rijden totdat je zowat neus een neus staat.

Ik merk hier dat het gewoon geen verkeersinzicht is in wat op het platteland handig is. En 2 inhammen voorbij rijden.
of van die brutale flapdrollen die denken dat de wereld wel voor ze aan de kant gaat en totaal niet beseffen dat zwaar verkeer weg kan zakken in de berm.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:28

Kan er een topic komen "hoe is het om te leven in een wijk?" :+

Ik woon heel m'n leven al op de boerderij en tractoren zijn als ruis. Iemand hier haalde aan "liever dat als achtergrond geluid dan buren die letterlijk je gesprekken mee kunnen luisteren".
Ik pas regelmatig op bij vrienden in huis als die op vakantie zijn ofzo en die wonen gewoon in de wijk. Ik voel me zo vreselijk ongemakkelijk op geluid te maken als ik buiten ben :') al is het een blikje drinken openen of even een filmpje luisteren. Met vriendinnen buiten zitten en drama bespreken als de buren ook buiten zitten... No thanks!

Nou woon ik ook nog naast een militaire basis en hebben we daar wel de grootste overlast van. laatst waren ze hier vanuit de loonwerker aan het crossen met 4 wagens, was er nog een tractor bezig op het land en waren ze laag aan het vliegen vanuit Defensie.
Toen droomde ik wel even van een rustige woonwijk met een keffende rakker als buurman :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:34

@DP, het is helemaal recht. Ik vind dat er genoeg plekken zijn om uit te wijken. Maar ik zie dat mensen vooral tot de laatste mogelijkheid rijden of gewoon echt niet opzij willen als er een trekker aankomt omdat de berm te diep is op veel plekken.

Ik denk oprecht dat veel mensen die in een nette personenauto rijden, denken dat de trekker wel opzij kan. Ze zien een trekker toch meer als terrein geschikt voertuig.

En waar halen mensen hun rijbewijs? Ik heb m'n rijbewijs in Amsterdam gehaald met de uitdagingen daar. Maar was ik geen paardenmeisje geweest die al veel in buitengebied kwam, had ik nooit een trekker gezien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:37

Dan hebben ze vast goed leren achteruit rijden :P

Ik kan niet omgaan met de tram, die ken ik enkel uit het theorieboek.
Dus snap wel wat je zegt.
Maar ja je leert theorie snel in praktijk en dan moet je niet gaan schelden op die poedersuiker boeren die niet aan de kant gaan... nee je (algemeen) hebt het inzicht van een stadse huismus, dat is wat anders :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:25

Ja, natuurlijk. Maar het is net wat je zegt. Ik ben weleens met mensen uit een dorp door Amsterdam gereden en die vonden dat echt heel spannend.
Dat gevoel wat de een krijgt van bijv een tram, krijgt de ander van een trekker. Dat zijn vaak ook grote machines die veel indruk maken.

Er wonen hier heel veel mensen in een gewone woonwijk, of in het dorp zelf en die zien af en toe een trekker in het verkeer. Wij zitten aan de buitenkant. Dan kom je uit dezelfde plaats, maar woont natuurlijk totaal anders.

Problemen in het verkeer zie en hoor je overal. Weet ook wel dat mensen niet langs een vrachtwagen durven op de snelweg. Daar kan de vrachtwagen niks aan doen.

Maar hier moet je gewoon rekening met elkaar houden. En ik zei het al eerder. De mensen die hier wonen zijn vrij netjes en groeten ook. De loonwerkers zijn juist vaak degene die wat harder rijden, last hebben van de personenauto's en ook niet groeten bijv.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:40

Nyaleti schreef:
Kan er een topic komen "hoe is het om te leven in een wijk?" :+

Ik pas regelmatig op bij vrienden in huis als die op vakantie zijn ofzo en die wonen gewoon in de wijk. Ik voel me zo vreselijk ongemakkelijk op geluid te maken als ik buiten ben :') al is het een blikje drinken openen of even een filmpje luisteren. Met vriendinnen buiten zitten en drama bespreken als de buren ook buiten zitten... No thanks!

Zo vreselijk herkenbaar
Gelukkig nu alleen nog huizen in ons eigen blok en niet meer tegenover buren en achterburen en alleen dat is al een verademing.
Met dat merendeel in ons blok iets met een boerderij hebben, veelal zelf van een boerderij komen en dat scheelt veel op de 1 of andere manier