Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:26

Ik vind vleesvervangers echt heel vies, dus als ik vega eet, doe ik gewoon niets van dat erin.

8nnemiek

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:41

Echt álle vleesvervangers? Er zijn er zooooo veel :))
Ik vind gemarineerde tempeh echt geweldig :9 Vooral als ik het helemaal zelf heb gemaakt van bonen (kun je van elk soort bonen maken).. en oesterzwam biefstuk is ook vreselijk lekker!
Van de kant en klaar vega dingen vind ik vooral de spekjes en zalm en kipstukjes lekker en vooral erg handig in bepaalde recepten. Balletjes en burgers vind ik dan vaak weer te droog, of juist te veel op vlees lijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:41

8nnemiek schreef:
Ik vind gemarineerde tempeh echt geweldig :9 Vooral als ik het helemaal zelf heb gemaakt van bonen (kun je van elk soort bonen maken).. en oesterzwam biefstuk is ook vreselijk lekker!
Van de kant en klaar vega dingen vind ik vooral de spekjes en zalm en kipstukjes lekker en vooral erg handig in bepaalde recepten. Balletjes en burgers vind ik dan vaak weer te droog, of juist te veel op vlees lijken.

Ik eet al 19 jaar vleesvervangers en ik vind bijna niks lekker. Zeker alle vegan dingen niet. :+

En ja ik heb VEEL geprobeerd :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:42

Oesterzwam biefstuk _O-. Sorry, flauw.

Geloof meteen dat het superlekker is, maar t is geen biefstuk :D.

Vind dat sowieso altijd wat vaag, vega gehakt, vega kipfilet, vega filet americain.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:49

Het zijn gewoon gemarineerde oesterzwam klusters die je bakt als een steak, met gewicht erop. Echt lekker :D

Die vega namen vind ik juist super handig, dan weet je meteen aan welke smaak je moet denken als je je wil voorstellen hoe iets smaakt.
Als je een recept hebt waar kipstukjes in moeten, en er zijn alleen tig soorten ‘boon blokjes’ te koop, dan heb je geen idee welke goed zijn als vervanger voor de kip, qua smaak en structuur, toch? Dus een bakje met de naam ‘stukjes als kip’ zoals Vivera het noemt, dat maakt het zo veel makkelijker voor mensen die er niet zo in thuis zijn. Prima marketing techniek :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:51

Maar een mooie biefstuk marineer je toch niet? Mijn stiefvader was slager, dat was echt een doodzonde :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:53

8nnemiek schreef:
Het zijn gewoon gemarineerde oesterzwam klusters die je bakt als een steak, met gewicht erop. Echt lekker :D

Die vega namen vind ik juist super handig, dan weet je meteen aan welke smaak je moet denken als je je wil voorstellen hoe iets smaakt.
Als je een recept hebt waar kipstukjes in moeten, en er zijn alleen tig soorten ‘boon blokjes’ te koop, dan heb je geen idee welke goed zijn als vervanger voor de kip, qua smaak en structuur, toch? Dus een bakje met de naam ‘stukjes als kip’ zoals Vivera het noemt, dat maakt het zo veel makkelijker voor mensen die er niet zo in thuis zijn. Prima marketing techniek :j

Ja marketingtechnisch snap ik het prima. Alleen smaakt dat spul niet naar vlees, niet qua smaak en niet qua structuur, imo :=.

En biefstuk marineren is idd een doodzonde :)).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:55

8nnemiek schreef:
Ik ga meestal voor het broodpakket van de Plus, daar krijg je vooral broden, en soms wat broodjes of bv klein gebak.. en het verrassingspakket van de Aldi.
Dit was mijn vorige Aldi pakket. Het meeste ging naar mijn zus en de hond, maar als je geen moeilijke eter bent zijn dit top pakketten.
[ Afbeelding ]

Al die zakjes groente moet je wel heel snel opeten. En mijn ervraiing is dat op het moment dat er zo'n 30% sticker op zit er al bruine randjes op zitten. Dus voor iemand die alleen is dan is dit weinig interresant. Dat vlees kan linea recta naar de diepvries.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:00

Benzz schreef:
Maar een mooie biefstuk marineer je toch niet? Mijn stiefvader was slager, dat was echt een doodzonde :D

Het is een Amerikaans recept, daar wordt dat schijnbaar wel heel vaak gedaan, voor op de BBQ volgens mij?
Ik weet trouwens ook niet zeker of biefstuk de juiste vertaling is voor steak eigenlijk :+

Loretta, gesneden groente kun je heel goed invriezen :j Ik gooi ze dezelfde dag in de vriezer. Werkt ook goed met krielaardappels uit de koeling bv. Alleen sla niet :+

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:02

8nnemiek schreef:

Heb je een recept voor die gemarineerde tempeh ? Lijkt me lekker, en een betaalbaar alternatief.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:02

Eerst kende ik die pakketten niet, maar nu zag ik wel dat er een pilaar staat die eigenlijk ook altijd leeg is.

Als het er ligt neem ik wel iets mee wat afgeprijsd is en ik let ook wel op de aanbiedingen. Ik laat me dan weer niet verleiden om iets te kopen wat ik echt niet nodig heb.

Qua vlees, kip en vis, ben ik ook niet zo een grote eter. Ik laat dus weleens wat weg, maar gebruik vooral veel minder. Gehakt vries ik in kleine porties in en is ook prima met z'n 2en. Kipfile nam ik altijd een stuk pp, maar nu doe ik 1 stuk samen. Dat is niet eens vanuit budget, maar vond ook dat we wel echt teveel en te makkelijk aten op dat gebied.

Bij ons gaat groente en fruit afval naar de varkens die dat echt heerljk vinden. Dat voelt ook minder slecht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:04

8nnemiek schreef:
Benzz schreef:

Het is een Amerikaans recept, daar wordt dat schijnbaar wel heel vaak gedaan, voor op de BBQ volgens mij?
Ik weet trouwens ook niet zeker of biefstuk de juiste vertaling is voor steak eigenlijk :+

Loretta, gesneden groente kun je heel goed invriezen :j Ik gooi ze dezelfde dag in de vriezer. Werkt ook goed met krielaardappels uit de koeling bv. Alleen sla niet :+

Een zakje gesneden groente die ik zo koop, gooi ik ook gelijk in de vriezer. Maar iets als broccoli bijv niet. Las dat daar eerst de kook overheen moet en dan vergeet ik het toch. Maar vd week toch een stuk broccoli aan de varkens kunnen geven omdat het echt lelijk was geworden en best snel ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:13

sterregoud schreef:
Heb je een recept voor die gemarineerde tempeh ? Lijkt me lekker, en een betaalbaar alternatief.

Ik maak de marinade altijd op gevoel, dus de exacte hoeveelheden weet ik niet, maar ik begin altijd met een flinke bodem zoute sojasaus in een diep bord, daar doe je schenkstroop of agave siroop bij (een paar eetlepels), een paar eetlepels olie, een flinke lepel ketchup, peper, gerookte paprikapoeder, uienpoeder, knoflookpoeder en eventueel een paar flinke lepels edelgistvlokken.
Goed roeren, dan heb je als het goed is een dikke mix.
Daar sop je de dunne tempeh plakjes in, leg ze op een bord of in een Ikea zakje en laat ze minimaal een uur in de koelkast staan.
En dan grillen of bakken, en het lekkerst vind ik ze in een wrap geserveerd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:19

8nnemiek schreef:
sterregoud schreef:

Ik maak de marinade altijd op gevoel, dus de exacte hoeveelheden weet ik niet, maar ik begin altijd met een flinke bodem zoute sojasaus in een diep bord, daar doe je schenkstroop of agave siroop bij (een paar eetlepels), een paar eetlepels olie, een flinke lepel ketchup, peper, gerookte paprikapoeder, uienpoeder, knoflookpoeder en eventueel een paar flinke lepels edelgistvlokken.
Goed roeren, dan heb je als het goed is een dikke mix.
Daar sop je de dunne tempeh plakjes in, leg ze op een bord of in een Ikea zakje en laat ze minimaal een uur in de koelkast staan.
En dan grillen of bakken, en het lekkerst vind ik ze in een wrap geserveerd.

Klinkt goed ! *D Dank je,

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:22

Ik vind vooral de structuur van vleesvervangers echt niet lekker. Maar lust bijv ook geen champignons. Maar volgens mij kun je het redelijk opvangen met noten, zuivel, ei kaas. En ik ben niet vega, maar merk dat ik de laatste maanden amper nog vlees eet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:10

De vegetarische slager heeft wel eens een gehaktballenwedstrijd gewonnen :))
Maar als je de vlees-achtige structuur niet lekker vindt dan is tempeh wel een heerlijke vleesvervanger :j Of gewoon bonen en noten inderdaad.

Ik eet vooral uit principe geen vlees, en zo veel mogelijk plantaardig.. maar het is wel een leuke bijkomstigheid dat het me een hoop geld scheelt, zeker nu alles zo duur is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:13

8nnemiek schreef:
Maar als je de vlees-achtige structuur niet lekker vindt dan is tempeh wel een heerlijke vleesvervanger :j Of gewoon bonen en noten inderdaad.

Ik eet vooral uit principe geen vlees, en zo veel mogelijk plantaardig.. maar het is wel een leuke bijkomstigheid dat het me een hoop geld scheelt, zeker nu alles zo duur is.

Ik vind tempeh heel erg zwaar. Zou jouw recept ook met tofu kunnen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:15

8nnemiek schreef:

Tempeh vind ik dus ook vreselijk :') Zat vroeger altijd bij de indische rijsttafel. Ook wederom de structuur.

Ik zie zoveel lekkere recepten zonder vlees of vleesvervanger! Denk dat ik ga naar 1 a 2 keer per maand een stukje vlees. Een keer per week een stukje vis en de rest vega.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:16

Tiggs schreef:
Ik vind tempeh heel erg zwaar. Zou jouw recept ook met tofu kunnen?

Ik denk dat dat ook prima werkt ja : j Wel van tevoren de tofu even goed laten uitlekken, liefst tussen een paar theedoeken met een zwaar boek er bovenop. Dan neemt het de marinade lekker op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:19

Haha Benzz, ik kan me er ook wel wat bij voorstellen hoor, ik vond tempeh vroeger ook maar raar :))

Hier zijn 9 van de 10 recepten ook zonder vleesvervanger inderdaad, je hoeft de allerhande maar open te klappen en overal kom je wel vega gerechten met alleen verse ingrediënten tegen de laatste jaren :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:22

8nnemiek schreef:
Haha Benzz, ik kan me er ook wel wat bij voorstellen hoor, ik vond tempeh vroeger ook maar raar :))

Hier zijn 9 van de 10 recepten ook zonder vleesvervanger inderdaad, je hoeft de allerhande maar open te klappen en overal kom je wel vega gerechten met alleen verse ingrediënten tegen de laatste jaren :D

Ik weet niet of jou en de rest opvalt, maar ik zie bij de jeugd dat daar echt grote stappen gemaakt worden mbt geen vlees eten en milieu. Maar misschien komt dat omdat voornamelijk opdrachten heb in de energietransitie en veel tussen de TU mensen zit.

Zelfs het zoontje van 8 van mijn vriendin wil geen vlees meer eten. Waar zij van baalt, want ze lust af en toe wel een stukje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:22

Maar Euh... Er is meer gestegen dan enkel de vleesprijs ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:40

MarlindeRooz schreef:
8nnemiek schreef:

Ik eet al 19 jaar vleesvervangers en ik vind bijna niks lekker. Zeker alle vegan dingen niet. :+

En ja ik heb VEEL geprobeerd :=

Ik lust maar 3 vervangers. En eet al 27 jaar geen vlees meer. Ik mis het ook niet als ik kook.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:01

Ik vind het leuk om allerlei vleesvervangers uit te proberen, verder eet ik wel eens nep-filet Americain, want ik weet wat voor bugs er in rauw rundvlees kunnen voorkomen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:43

Zoolgangster schreef:
Ik vind het leuk om allerlei vleesvervangers uit te proberen, verder eet ik wel eens nep-filet Americain, want ik weet wat voor bugs er in rauw rundvlees kunnen voorkomen.

Ondertussen eten we hier in Duitsland massaal rauw varkensvlees op brood en gaat dat ook gewoon goed. :')