Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:17

cursebreaker schreef:
Ik had nu een kant en klaar design gebruikt uitbeet systeem zelf heb bv dan ook een kolom waarin ik een woord kan typen als ik iets op heb en nieuw moet hebben en dan zet hij dat apart zodat ik snel kan zien wat ik ‘moet’ bijvullen.

Ik ga me er eens in verdiepen. Ik kwam gisteravond een handig voorbeeld tegen op een preppers forum - dat ziet er ongeveer uit zoals ik bedoel.
Geen idee of dit ook Excel is of iets anders.

Afbeelding

pmarena

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:19

Zou heel goed Excel kunnen zijn lijkt me :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:39

Dat ziet er idd uit als Excel ja. Handig!

Dit is mijn eigen simpele systeem:
Afbeelding

Elk onderdeel heeft een aparte tab/pagina
En als je ergens voorraad 0 invult, springt hij automatisch op YES bij ‘moet worden aangevuld’ - wat voor onze ‘vaste’ producten vooral bedoeld is. Maar ik moet hem nog afmaken- de vriezer lades moeten nog aangevuld worden en dan kijken wat ik nog anders wil. Bij THT in de vriezer word dan niks ingevuld, bij de houdbare voorraad vul ik daar de datum in zodat ik op datum kan zetten wat als eerste aan de datum gaat komen. De vriezer tab wil ik dan wel nog even aanpassen met een extra lijst voor een eind datum qua gebruik zodat ik ook daarop kan filteren. Ook al is het merendeel langer te bewaren in vriezer als het advies is, maar vind het toch prettig om het wel op een gegeven moment op te maken. Is dus nog allemaal gewoon in het begin stadium van opzetten, de ingevulde hoeveelheden ed op de foto kloppen ook niet.

Maar mijn man is enorm handig met excel dus ik laat hem ook nog eens ernaar kijken. Ik heb dit via OneDrive dus idd gemaakt en staan zodat ik het via pc alsook telefoon kan aanpassen en het synchroniseert.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:26

grrr nu hebben jullie mij weer op ideeen gebracht. (En die heb ik al genoeg)
Ik ben prima tevreden met hoe wij eten/boodschappen doen. Maar die voorraad kast moet wel echt weer eens opgeruimd en georganiseerd worden.

Dus nu ben ik aan het zoeken naar handige systemen.
Want ik kook en maak lijstjes. En mijn man doet boodschappen en ruimt die op. Daar hebben we dus een mis match in logica waar spullen opgeborgen horen te worden + de kast is eigenlijk deels te hoog voor mij om goed overzicht te hebben met te diepe planken = totale anarchie in de wc formaat voorraadkast.

Er een hele maand uit eten vind ik een te grote uitdaging. Maar de kast weer eens goed aankijken en er even bewust wat meer uit koken en daarna weer aanvullen en organisweren is wel een heel goed idee.

De lade/uitschuif systemen die ik hier voorbij zie komen zijn wel een aardig idee voor die te diepe lage planken in ieder geval. Als ze ook echt goed werken. Want ze nemen natuurlijk wel weer wat ruimte in.
https://www.amazon.nl/dp/B0D146VZ4B/ref ... RhaWw&th=1

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:40

Ja je moet natuurlijk eigenlijk liefst een uitschuifsysteem hebben dat precies zo diep is als je kastje, en de rails er onder heeft zitten zodat het eigenlijk nauwelijks meer ruimte inneemt dan de spulletjes zelf al zouden doen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:25

Okee, ik zal ook wat foto's neerzetten van mijn heul primitief keukentje - waar de vooruitgang nog niet is doorgedrongen cq. bewust wordt geweerd :D

Maar eerst mijn schattige nieuwe vriezertje (50 x 50cm) <3 , dat inmiddels tot de nok toe vol zit.
Onderin voornamelijk (geblancheerde) groenten zoals bloemkool- en broccoliroosjes, gesneden prei en champignons, spruitjes, en witlof. En een zak Italiaanse roerbak groenten.
De ruimte bovenin is veel dieper, en achterin uit het zicht heb ik een stapeltje portiezakjes met kipfiletstukjes en kipshoarma. Verder wat schnitzels, rundervinken, en een paar soorten gesneden ham.

Afbeelding

Dit kastje rechts boven het aanrecht is o.a. bestemd voor koffie, thee, suiker, maiswafels, sausmixen en olie e.d. voor dagelijks gebruik. Bovenop staat een blik met zilvervliesrijst, op het kastje aan de andere kant (met glaswerk en kook/bakspullen) heb ik ook blikken voor macaroni en spaghetti. Ik ben lang, dus daar kan ik gewoon bij 8-)

Afbeelding

Handig magnetronrek met ruimte voor allerlei dingen die ik graag binnen bereik heb, van schone hand- en theedoeken tot stekjes, en een voorraadje vogelvoer (voor mijn vogelbalkon aan die kant).

Afbeelding

En tot slot het voorraadkastje onder in de buffetkast dat ik momenteel aan het inrichten ben.
Rechts onderin kattenbrokjes en kattengrit. Links onderin een 'noodpakketje' lucifers, batterijen, zaklantaarn, kaarsen, EHBO doos, toilettas, aanstekers, etc. etc.
En de bovenste plank is bestemd voor potten en blikken groenten en vlees, rekje met allerlei droge pasta/rijst, filterkoffie, thee, soep, ramen en ander houdbaar spul.

Afbeelding

Ik ga zometeen lekker knutselen in Excel, eens kijken of ik zo'n slimme voorraadlijst in elkaar kan draaien.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:32

Wat ziet dat magnetron hoekje er gezellig uit <3

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:59

cursebreaker schreef:
Wat ziet dat magnetron hoekje er gezellig uit <3

Dankjewel! <3
Het kan er af en toe druk zijn :+

Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:48

Nou, ik heb intussen een voorraadlijst gewrocht in Excel, die echt op het voorbeeld dat ik eerder postte lijkt - dus ik ben er blij mee! :)
Vervolgens mijn voorraadkast en vriesvak en vriezer leeggehaald, alles in klad genoteerd met gewicht, aantal en THT, en daarna de boel weer (beter) ingeruimd.
Was goed, want zelfs in die korte tijd had ik een paar ingevroren dingen alweer vergeten :+

Voorraadlijst op de pc ingevuld en uitgeprint, en nu heb ik dan een mooi overzicht. Dat geeft toch rust.
Een paar producten waarvan de THT afloopt even gemerkt met een kleurtje, die moeten eerdaags gebruikt en weer aangevuld worden. Het wordt nog eens wat!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 18:51

Ik ben vrijdag en zaterdag niet thuis geweest, 'even' op en neer naar Frankrijk... Gefaald voor de pantry challenge, maar het zij zo.

Vandaag wel weer druk bezig geweest, paar potjes met stukjes sinaasappel, 7 potjes met sap, allebei in de weck. Ik had nog een paar kilo (20 ofzo :+) te verwerken, dat is nu gelukkig klaar.

Ik hoop komende week eindelijk mijn vriezers te kunnen inventariseren maar ik ben bang dat mijn challenge doorloopt tot eind februari _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:17

Zolala schreef:
Nou, ik heb intussen een voorraadlijst gewrocht in Excel, die echt op het voorbeeld dat ik eerder postte lijkt - dus ik ben er blij mee! :)
Vervolgens mijn voorraadkast en vriesvak en vriezer leeggehaald, alles in klad genoteerd met gewicht, aantal en THT, en daarna de boel weer (beter) ingeruimd.
Was goed, want zelfs in die korte tijd had ik een paar ingevroren dingen alweer vergeten :+

Voorraadlijst op de pc ingevuld en uitgeprint, en nu heb ik dan een mooi overzicht. Dat geeft toch rust.
Een paar producten waarvan de THT afloopt even gemerkt met een kleurtje, die moeten eerdaags gebruikt en weer aangevuld worden. Het wordt nog eens wat!

Hier net andersom: we waren er van overtuigd dat er nog een zak erwtensoep (15 jaar oud) in de vriezer zat, maar die hebben we blijkbaar toch al eens opgegeten want niks te vinden....

Wellicht toch maar eens iets op verzinnen, al wordt bijhouden dan weer een dingetje hier.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:11

Wat bijhouden betreft ben ik so far heel erg tevreden over de app. Ik heb m’n telefoon echt bijna altijd wel bij de hand of anders zo gevonden en met de ingevulde data heb je meteen overzicht wat als eerste aan de datum komt waardoor je in een oogopslag ziet wat je dan als eerste eruit moet halen bv. Het tussendoor bijwerken vind ik echt zo gepiept - alleen de eerste keer alles invullen was iets meer werk.

Verder kun je ook nog op de vriezer een whiteboard plakken of een blaadje met magneet waar je meteen op kunt schrijven zodat je het meteen ziet als je bij de vriezer bent.

Ik heb gisteren nog 18 porties aan groentenmix voor de hond gemaakt en de vriezer in gekwakt.
Kan voorlopig even geen zip lock zakjes meer zien na wat ik de laatste 2 weken gedaan heb allemaal :')
Afbeelding
Afbeelding

prairy
Succes met de geplande inventarisatie haha!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:16

Hier gaat het wisselend, soms toch naar de supermarkt voor lekkerder/makkelijker eten, maar tegelijkertijd zie ik de voorraden wel degelijk slinken. Net voor komende week het meeste voorbereid.

2x pasta met als saus een soort dikke tomatensoep.
2x groentensoep met linzen en rijst
0-2x pasta met zelfgemaakte spaghettisaus (ik weet niet of ik zo vaak pasta met tomatensaus kan opbrengen)
1-3x (alvast geschilde en gekookte) aardappelen opbakken, waarvan 1x 'patatdag' waarbij ik een stuk komkommer, een wortel en een tomaat neem als groente (in ieder geval die tomaat moet ik nog kopen).

Morgen snij ik de aardappelen in parten (nu alleen over de lengte doorgesneden om te koken) en vries ik ze plat in, dus daarmee zijn die niet kwetsbaar meer. De soep maak ik van het bouillonwater waar ik eerst de aardappelen en daarna de pasta in heb gekookt. Verder is er 1.5 zakje soepgroenten en een restje kidneybonen uit de vriezer in gegaan. Dus dat ruimt weer lekker op.

De honden hebben nog 2 verpakkingen smuldier, die kon ik toen voor half geld kopen, maar het voert waardeloos aan ze dus ik ben blij als ik er vanaf ben. De komende weken eten ze zelfgekookt eten naast hun brokken, daarvan heb ik nog minimaal 80 porties van in de vriezer liggen, daar moet ik enkel nog gekookte pasta doorheen mengen. Na 3 weken krijgen ze dan eerst weer een tijdje officiele kvv, mocht ik toch een rekenfout hebben gemaakt, en dan na 3 weken nogmaals zelfgekookt etc. totdat het op is.

Ik heb de deksel van mijn slowcooker weer teruggevonden, dus na volgende week ga ik waarschijnlijk een flinke partij kickerwten klaarmaken. In de kerrie vind ik ze wel oke, maar ik blijk er gewoon niet zo'n fan van te zijn, en ik heb er nog 1.5kg van liggen. Dus ik ga een halve kilo klaarmaken, gedeeltelijk invriezen en gedeeltelijk tot kerrie maken voor 3 dagen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:20

Hier eindelijk eens foto's gemaakt van mijn voorraad.

De koelkast:
Afbeelding
Afbeelding

De vriezer:
Afbeelding

Kruidenkast, met ook zaken als cacao en paneermeel
Afbeelding

Olie, azijn, koffie en nog meer kast
Afbeelding

Pasta, rijst, suiker, kokos, havermout, cornflakes, beschuit, tonijn, chiazaad, lijnzaad, bouillonblokjes en nog meer kast:
Afbeelding

Wraps, lasagnebladen, aardappelpuree, noten en nog meer kast:
Afbeelding

En de grootste, met blikken, potten, pakken. En een krat vol meel en bloem.
Afbeelding

En van de uien, knoflook, aardappels en pompoenen ben ik vergeten een foto te maken :D

Vanavond een restje Spaghettipompoen bolognese.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:47

Prairy, sinaasappelsap wecken, gaat dat goed en wordt dat lekker? Klinkt gaaf, dat heb ik nog nooit geprobeerd.

JudithO, mooie voorraad! Die curver bakken zijn handig he!

Ik heb niet veel gekocht, behalve wat 70% korting spul bij de AH om de truc met de koopzegels eens te testen. Dat is leuk shoppen zo :D

En vandaag na lange tijd weer eens heerlijk verse pizza’s gemaakt, van vers gemalen tarwe en alle ingrediënten uit voorraad :9
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-01-25 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:53

Leuk zo'n hele eigen pizza +:)+

Ik heb even een stuk of 10 bio artikelen vergeleken tussen Jumbo en AH maar AH inclusief 10% korting is eigenlijk nog niet eens goedkoper dan Jumbo. Dus ik blijf daar voorlopig maar gewoon bestellen. Hebben ook wat meer spul dat ze bij AH niet (meer) hebben blijkbaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 22:54

Oeh die pizza ziet er lekker uit

Jij hebt dus zelf een graanmolentje? Welke heb je en hoe bevalt dat

Ik heb sinaasappel nog niet geproefd maar mandarijnen sap is prima gelukt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:59

Ik heb het graanmolen opzetstuk voor de Bosch MUM5 keukenmachine :j Hij werkt goed. Maar wel een paasei, en het bloem blijft op de fijnste stand nog wat grover dan bloem uit de winkel.. maar ik vind het heerlijk om zelf vers meel te kunnen maken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 09:14

Hmm interessant, ik heb dezelfde machine. Al had ik ook slechte ervaringen met de tomaten pers, die heb ik terug gestuurd. Eens kijken wat het opzetstuk vs Los kost.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:27

Dat ziet er goed uit Annemiek! Hier morgen ook zelfgemaakte pizza op de planning. Alles met restjes uit de voorraad (en mijn mozzarella moet op). Vanavond eerst pannekoeken met spek, want ik moet wat harder door mijn melkvoorraad heen gaan. En dan morgenochtend ook maar even brood bakken met 50% melk ipv water.

Annemiek, je hebt dus gewoon een zak tarwe gekocht? Hoe lang blijft dat goed, ben je niet bang voor beestjes?
Ik bak ontzettend veel brood (al ons brood bak ik zelf) dus dan kan het wellicht wel interessant zijn. Een 25 kg zak meel durf ik niet aan ivm meelmot.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 10:11

De hele graankorrel schijnt juist veel langer en beter te bewaren zijn als meel. Ik zit er ook over te denken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:57

Ja dat lijkt mij ook inderdaad. Alleen ik ben benieuwd waar je dat dan haalt, en hoe lang het goed blijft. En of er dus geen beestjes in gaan komen na verloop van tijd :)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:47

Fijne voorraad, JudithO!
Die pizza ziet er heerlijk uit, 8nnemiek :9

En kun je een zak meel niet in zo'n grote voorraadbak met deksel bewaren? Of is dat niet voldoende beestjes proof?
Ik zit zelf aan zoiets te denken voor bijvoorbeeld zakken kattenbrokjes, blikjes voer en kattengrit, en dan onder mijn bed schuiven :) Zou een een hoop ruimte in de keukenkast schelen.

Deze week Wereldgerechten in de aanbieding bij Dirk, daar heb ik er ook graag een paar van.
Zo'n gerecht kun je ook weer eindeloos aanvullen met extra rijst en groenten die op moeten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:48

Goed bewaard als het goed is iets van 25 jaar. Online of bij een molen zou ik kijken.

Bewaren in een food grade container PEnogwat moet je zoeken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:52

ik heb altijd geleerd dat het korter houdbaar is als je het zelf maalt. Dat komt omdat machinaal de kiem wordt verwijdert, dat een lagere houdbaarheid heeft omdat het relatief veel vet bevat. Als je zelf maalt blijft dit stukje zitten wat de houdbaarheid beperkt.

EDIT:

nu ik het over lees denk ik dat ik jullie verkeerd begrijp. Ik heb geleerd:

de graankorrel is ongeveer een jaar houdbaar
gemalen graan uit fabriek e.d. ook ongeveer een jaar
zelfgemalen graan ongeveer een week.

allen luchtdicht, goed afgesloten op kamertemperatuur.