No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:42

musiqolog schreef:
Terwijl ik denk: dat is nou typisch een winkel waar je koopt wat je nodig hebt en er dan weer uit bent.

Ik ben vrouw en ik mijd de action. Verschrikkelijke winkel vind ik het :+

De Hema vind ik wel een fijne winkel, maar kom er alleen voor iets wat ik nodig heb.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:42

Hier nog steeds niks gekocht :). Enkel binnen gekregen wat ik in december al gekocht heb :').

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:44

Niks gekocht, wel heel veel uitgezocht en weggegooid of weggegeven.

Tieneke

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:50

Hier ook nog steeds een blanco koopblad :')

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:22

Marjo schreef:
Welke app is dat?
Wat je schrijft is wel herkenbaar eigenlijk..

Ik heb Fleur gedownload, ik wil perse een nederlandstalige app en deze vind ik tot nu toe niet raar. Inderdaad een aantal categorieën waar je je uitgaven in kunt zetten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:24

pmarena schreef:
Ik vind de no buy January wel leuk bedacht, maar het is ook wel een hele makkelijke maand om dat mee te doen. In januari kopen mensen sowieso al heel weinig :=

Hier in BE is het solden (=uitverkoop zegmaar) in januari, dus bij ons net niet haha.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:37

Oeh, leuk, ik doe mee. Ik was al mijn levensstijl qua eten aan het omgooien, dus dit sluit mooi aan, en motivatie is altijd goed.

Waar ik in januari wel geld aan uit mag geven:
- Boodschappen uit supermarkt
- OV
- Vaste lasten
- 1 uitje
- Onverwachte situaties zoals een kapotte wasmachine

Waar ik in januari geen geld aan uit mag geven:
- Stoffen
- Thuisbezorgd/boodschappen van webwinkel
- Slecht eten in het algemeen (behalve 1 type koekjes, afvallen moet wel leuk blijven)

Ik probeer tergelijkertijd echt bewuster te zijn van wat ik heb en hoe ik zo min mogelijk weg gooi (vooral qua eten). Zo wilde ik eerder deze week eigenlijk iets anders als avondeten, maar zag ik dat de champignons bijna over datum waren, dus ging ik daar wat mee doen. En dan toch weer 3 dagen extra avondeten kunnen maken. Vandaag wilde ik ook eigenlijk thuisbezorgd bestellen, maar hoezeer ik dat ook wilde, ik heb het niet gedaan en heb gewoon braaf gekookt. En dan ben ik toch wel heel erg trots op mezelf :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:51

Goed bezig Heidy.

Na de verjaardag van mijn oudste ga ik ook weer braaf aan mealplannen. Dat scheelt zoveel dat ik maar 1 keer in de week hoef te bedenken wat we gaan eten. Wanneer je wat eet kan je nog wisselen maar hoef iig niets meer te verzinnen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:58

Hier ook nog steeds braaf niks gekocht. Wel de laatste kamer geïsoleerd dus hopelijk nog wat besparen in de toekomst aan verwarming.

Heidy, een paar paginas terug heb ik de link gezet voor de pantry challenge, misschien is dat ook wat voor je.

Uitgaven bijhouden ga ik ook weer veel meer doen dit jaar, hard nodig.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:00

Prairy schreef:
Hier ook nog steeds braaf niks gekocht. Wel de laatste kamer geïsoleerd dus hopelijk nog wat besparen in de toekomst aan verwarming.

Heidy, een paar paginas terug heb ik de link gezet voor de pantry challenge, misschien is dat ook wat voor je.

Uitgaven bijhouden ga ik ook weer veel meer doen dit jaar, hard nodig.

De pantry challenge had ik inderdaad al aangestipt als meelezer :) Nu al een aantal hele nuttige dingen gevonden daar.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:04

Door die pantry challenge heb ik nu nieuwe kruidenrekjes besteld ^)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:05

Tot nu toe gaat het hier nog steeds goed, nog niets ongeplands gekocht. Voor degenen die zeggen dat het in januari niet moeilijk is, daar ben ik het eigenlijk niet zo mee eens. Heel veel dingen gaan nu of binnenkort in de wintersale. Als je iets leuks ziet is de verleiding er sowieso altijd, ongeacht welke maand het is, en juist januari is zo'n saaie, grauwe maand dat ik toch snel liever eten afhaal dan zelf kook omdat motivatie voor veel dingen ver te zoeken zijn. En omdat motivatie ver te zoeken is, zit je meer op internet en zie je ook meer leuke dingen voorbij komen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:07

black_kelpie schreef:

Kan je juist als een investering zien om zuiniger te worden met je eten :)

Het is dat ik het deze maand echt niet mag, anders had ik het ook al gedaan :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:08

black_kelpie schreef:

Sorry :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:08

Hahaha die kruiden rekjes dacht ik ook al hhmmmmm.... Leuk :D :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 22:09

black_kelpie schreef:

Ik wilde dat rek al gaan bestellen wat eerder gedeeld werd, maar ik heb me nog kunnen inhouden :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:11

Heb ik straks in ieder geval leuke foto's voor het voor- en na topic, mijn kruidenkastje is echt ellende :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:17

Oeh ik ben heel erg benieuwd naar die Voor/Na foto’s. Welke rekjes heb je gekocht? Die uitschuifbare of iets voor buiten de kastjes/op het aanrecht? Dat soort aankopen vind ik ergens wel gerechtvaardigd, want het helpt je wel echt straks :j

Wij hebben vandaag ook weer gefaald. Of ja, het zijn toch wel grotendeels dingen die echt nodig waren.
    - opberg bakken van de Action voor kerst spul
    Dit jaar vanalles bij gekocht en veel breekbare dingen ook dus ik kom echt bakken te kort om netjes op te ruimen. Eerder gebruikten we ook veel big shoppers, maar durf ik met de breekbare dingen toch niet aan
    - bubbelwrap rollen
    Ook die zijn helaas Echt nodig geweest voor het versturen van pakketjes alsook het inpakken van breekbaar kerst spul
    - 2 nieuwe bank dekens
    Echt een prioriteit? Niet perse, maar we hebben nu de dikke kerst dekens naar boven gaan, alleen nog dunne fleece dekens liggen en we wilden graag nog wat extra dekens erbij nu voor de winter aangezien we allemaal graag met dekens op de bank liggen haha.

De dingen die echt Niet nodig waren zijn 4 nieuwe kussenhoezen voor de bank en 3 kussen vullingen, want je kunt echt wel zonder natuurlijk of in ons geval de oude gebruiken ook al passen ze echt totaal niet meer bij het interieur en waren zeker 3 kussens qua vulling echt helemaal op door veel gebruik. Mijn man was het dit keer schuld := Gaat goed zo met ons… haha.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:20

De uitschuifbare voor in het keukenkastje heb ik besteld, ik zocht zoiets al heel lang voor mijn compleet uitpuilende ongeorganiseerde pleuriszooi aan potjes :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:23

black_kelpie schreef:
De uitschuifbare voor in het keukenkastje heb ik besteld, ik zocht zoiets al heel lang voor mijn compleet uitpuilende ongeorganiseerde pleuriszooi aan potjes :')

Ga je denk ik echt geen spijt van krijgen. Ik vond het echt een verademing toen ik dat eindelijk ‘geïnstalleerd’ had. Zo veel fijner nu met iets pakken tijdens het koken, vooraf… Maar ook met gewoon kunnen inzien wat je precies hebt en hoeveel zodat je beter weet wanneer je nieuw nodig hebt of niet. Toen ik dat eerder niet had en dingen gestapeld had en achter elkaar had staan en ik de helft dus nooit zag, was het idd echt chaos :') Ik heb aanvullend dan ook nog setjes met allemaal dezelfde potjes en stickers erbij, wat ik qua looks ook fijner vind ogen als tig verschillende potjes.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:26

Als iedereen in dit topic gaat posten met welke reden een aankoop kan worden goedgepraat dan kunnen we de titel beter veranderen :7

Hier gaat de challenge tot dusver goed. Net zelfs keurig m’n lunch voorbereid voor morgen, in december ben ik alle kantoordagen tussen de middag naar de AH gesjouwd om een broodje en/of salade te halen, dat tikt echt wel aan }:0

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:32

Noeps schreef:
Als iedereen in dit topic gaat posten met welke reden een aankoop kan worden goedgepraat dan kunnen we de titel beter veranderen :7

Dit. Ik moet een tik op m'n vingers, geen redenen om er nog meer te bestellen _O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:34

Mislukt, gezichtsmasker is op, dus morgen maar nieuwe halen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:34

Benzz schreef:
Niks gekocht, wel heel veel uitgezocht en weggegooid of weggegeven.

Ook goed bezig! Al heb ik op social media veel de tip langs zien komen om juist nu even niet te ontspullen, stel er gaat iets kapot oid, omdat je geen vervanging mag/wil kopen.

Het vele “declutteren” noemen ze een symptoom van het teveel kopen, om het voor jezelf te rechtvaardigen zeg maar. Dus door juist nu (nog) niks weg te doen kun je langer vooruit, met bijvoorbeeld die ene broek/shirt/schoenen waar je nu over twijfelt maar die nog prima bruikbaar zijn en passen.

Ik weet niet hoeveel waarheid hierin zit, maar ik wacht dus braaf even met ontspullen haha.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 22:35

Ik ga morgen en overmorgen toch echt declutteren.
En een rondje stort denk ik...