Declaraties werk worden niet vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:49

@Ibbel
Als jij niet alle vakantiedagen op maakt kun je die ook kwijtraken, ondanks dat het een schuld van je werkgever aan jou is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:50

Het zou niet eens in me opkomen een half jaar na dato nog geld terug te vragen van een etentje :=.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:53

Ibbel schreef:
topsylover schreef:
De man van TS is laks geweest met het inleveren van zijn declaraties (verantwoordelijkheid). Hierdoor worden zijn kosten niet uitbetaald (consequenties). Hier hoeven we echt niet 7 pagina's over te discussiëren hoor :')

Dus als ik jouw eten een keer betaal omdat jij je portemonnee niet bij je hebt, en ik bedenk pas na een half jaar, oliebol, ik ben vergeten je een tikkie daarvoor te sturen (en jij hebt me er niet aan herinnerd), dan hoef ik dat na een half jaar niet meer te proberen?

Afhankelijk van wat inhoudelijk vermeld staat in het contract en arbeidsreglement dat voor het etentje ondertekend werd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:54

Ibbel schreef:
topsylover schreef:
De man van TS is laks geweest met het inleveren van zijn declaraties (verantwoordelijkheid). Hierdoor worden zijn kosten niet uitbetaald (consequenties). Hier hoeven we echt niet 7 pagina's over te discussiëren hoor :')

Dus als ik jouw eten een keer betaal omdat jij je portemonnee niet bij je hebt, en ik bedenk pas na een half jaar, oliebol, ik ben vergeten je een tikkie daarvoor te sturen (en jij hebt me er niet aan herinnerd), dan hoef ik dat na een half jaar niet meer te proberen?

Deze vergelijking gaat niet op, particulier is echt wat anders dan zakelijk!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:06

CharleyT schreef:

Zakelijk mag 5 jaar na dato nog gefactureerd worden.
Dus if anything, is er zakelijk méér mogelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:10

Brainless schreef:
@Ibbel
Als jij niet alle vakantiedagen op maakt kun je die ook kwijtraken, ondanks dat het een schuld van je werkgever aan jou is.

Daar heb je bij je wettelijke vakantiedagen dan wel 6 maanden voor. En voor bovenwettelijke dagen (overwerk dus, of meer dan de minimale dagen) mag een werkgever je uberhaupt niet dwingen ze op te maken en móeten ze uitbetaald worden als je dat vraagt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:11

Mijn ADV dagen ben ik direct kwijt als ik ze in het betreffende jaar niet op maak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:12

Ibbel schreef:
CharleyT schreef:

Niet als anders is afgesproken
https://www.novo-advocatuur.nl/Actueel/ID/2257

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:13

Ibbel schreef:
Brainless schreef:
@Ibbel

Daar heb je bij je wettelijke vakantiedagen dan wel 6 maanden voor. En voor bovenwettelijke dagen (overwerk dus, of meer dan de minimale dagen) mag een werkgever je uberhaupt niet dwingen ze op te maken en móeten ze uitbetaald worden als je dat vraagt.

De man van TS is al over die 6 maanden heen (in jouw voorbeeld). Dan ben je gewoon je vakantiedagen kwijt. Punt. Dat zijn de consequenties van het niet nemen van je verantwoordelijkheid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:14

prompter schreef:
Mijn ADV dagen ben ik direct kwijt als ik ze in het betreffende jaar niet op maak.

Dan zou ik maar eens uitzoeken hoe het in je CAO is geregeld (waarbij het me zou verbazen als een CAO van de wet mag afwijken...) De wet die dus 'binnen 6 maanden opmaken' zegt. Waarbij het ook nog de vraag is of ADV-dagen niet als bovenwettelijk gelden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:15

Ibbel schreef:
CharleyT schreef:

Bij geldvorderingen ja. Vraag is of declaraties daaronder vallen. En dat is niet per definitie zo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:18

Is duidelijk afgesproken in de CAO Ibbel. Niemand heeft daar hier problemen mee, en als je wil kan je leidinggevende ze zelfs nog voor je inplannen. Ik kan ze zelf inplannen, maar ik weet wat de consequenties zijn als ik dat niet doe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ibbel schreef:
prompter schreef:

Dan zou ik maar eens uitzoeken hoe het in je CAO is geregeld (waarbij het me zou verbazen als een CAO van de wet mag afwijken...) De wet die dus 'binnen 6 maanden opmaken' zegt. Waarbij het ook nog de vraag is of ADV-dagen niet als bovenwettelijk gelden.

Ligt aan wat voor wet het is. Als het dwingend recht is dan kun je niet afwijken. Voor ADV is wettelijk niks geregeld, dus CAO is leidend.

DuoPenotti

Ibbel schreef:
prompter schreef:

Adv vervallen

https://www.cnv.nl/themas/werktijden/ar ... en%20wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:21

Waar het wat mij betreft op neer komt: het is écht geen onoverkomelijk probleem voor een bedrijf om een declaratie na 3, 6, 9 of 12 maanden nog te verwerken. Niet juridisch, niet fiscaal, niet boekhoudkundig.
Het is gewoon onwil: 'geen zin', 'moeilijk, moeilijk, moeilijk' 'regeltjes, regeltjes, regeltjes' blablabla.

Je hebt er uiteindelijk jezelf mee, je personeel loopt weg of de kantjes er af.
En als ik directeur van zo'n tent was, zou ik me de ballen uit de broek schamen een personeelslid in de kou te laten staan voor een paar duizend euro 'omdat we nu eenmaal regeltjes hebben'. Scrooge op z'n best met Kerst.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:34

Maar als we dan wedstrijdje aannames doen :P
Misschien is deze man er al 3 keer eerder op gewezen en toen telkens wel betaald.
Heeft hij nu ook al 4 mails gekregen dat hij nu toch echt op tijd zijn zooi in moet leveren.
Maakt hij veel uren omdat hij meer aan het koffiezetapparaat hangt en elke half uur buiten staat te roken en werkt hij amper zijn eigen uren.

En is zijn werkgever na jaren de barmhartige samaritaan tezijn geweest er klaar mee en heeft zich omgedoopt tot Scrooge.

Ibbel schreef:
Waar het wat mij betreft op neer komt: het is écht geen onoverkomelijk probleem voor een bedrijf om een declaratie na 3, 6, 9 of 12 maanden nog te verwerken. Niet juridisch, niet fiscaal, niet boekhoudkundig.
Het is gewoon onwil: 'geen zin', 'moeilijk, moeilijk, moeilijk' 'regeltjes, regeltjes, regeltjes' blablabla.

En als ik directeur van zo'n tent was, zou ik me de ballen uit de broek schamen een personeelslid in de kou te laten staan voor een paar duizend euro 'omdat we nu eenmaal regeltjes hebben'. Scrooge op z'n best met Kerst.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:36

Precies wat ik aan vanaf start topic roep .... Met deze informatie kunnen we geen conclusies trekken, laat staan advies geven.

Er wordt te veel niet gemeld of eenzijdig vermeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:36

Het is natuurlijk helemaal niet erg als een werknemer een keer te laat is met een declaratie.

Wij hebben er echter honderden die in december nog van alles declareren, terwijl duidelijk in het (opleidings- of personeels) reglement staat vermeld, dat declaraties maandelijks of per kwartaal ingediend moeten worden, maar een deel heeft daar gewoon maling aan en vinden het een fijne spaarpot om bijvoorbeeld de (zakelijke) reiskosten op te sparen heel het jaar.

Sommigen dienen de de declaraties ook niet juist in, op een verkeerde rubriek, tegen een verkeerd tarief of er ontbreken bewijsstukken, dus moeten afgekeurd worden en opnieuw ingediend worden.
Dit geeft voor de betreffende
leidinggevende (budgethouder), salarisadministratie, financiële administratie en voor control extra werk(druk).
Na eind januari wordt in principe ook niets meer vergoed over het vorig boekjaar, behalve als die kosten eind december zijn gemaakt.
Soms worden in februari/maart nog kosten gedeclareerd vanaf bijvoorbeeld februari vorig jaar en werken deze werknemers inmiddels op een andere afdeling.

Wij werken met subsidies en daarom strenge (interne en accountants)controles, dus het is gewoon vervelend dat sommigen zo laks zijn en alleen bij een goed excuus (bijvoorbeeld ziekte of zwangerschapsverlof) worden die kosten dan nog vergoed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:20

Ibbel schreef:
Boekhoudingtechnisch én fiscaal is er geen enkele belemmering kosten uit een ander jaar in een huidig boekjaar op te nemen.

Zo simpel is het toch echt niet..

Je bent wel steeds heel stellig en schermt volop met aannames..
Er is gewoon te weinig info om zo stellig te kunnen zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:56

Ibbel schreef:

Ben van mening dat jij er wel hele vrije opvattingen op na houdt wat betreft de rol van een werknemer en de werkgever. Regeltjes eigenlijk weer niet, want ach gossie toch die arme werknemer. Nee Ik zou je niet aannemen op de afdeling Personeelszaken etc.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 08:51

Erg urgent komt de vraag van TS niet op me over…. Na plaatsen van het topic nog 1 reactie geplaatst en daarna niet meer online geweest. Bokt is al 9 pagina’s verder :+ .
Wel interessant om te lezen, al die meningen, adviezen en zijpaadjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:42

CharleyT schreef:
Ben van mening dat jij er wel hele vrije opvattingen op na houdt wat betreft de rol van een werknemer en de werkgever. Regeltjes eigenlijk weer niet, want ach gossie toch die arme werknemer. Nee Ik zou je niet aannemen op de afdeling Personeelszaken etc.

Gelukkig ben ik 20 jaar (tot grote tevredenheid van mijn medewerkers) 'gewoon' een menselijke manager - direct onder de directeur - geweest en nu met pensioen. En de afdeling P&O en finance van de tent waar ik werkte waren gelukkig ook gewoon menselijk en flexibel.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:46

Ibbel schreef:
CharleyT schreef:

Gelukkig ben ik 20 jaar (tot grote tevredenheid van mijn medewerkers) 'gewoon' een menselijke manager - direct onder de directeur - geweest en nu met pensioen. En de afdeling P&O en finance van de tent waar ik werkte waren gelukkig ook gewoon menselijk en flexibel.

Wellicht werkt de echtgenoot van TS bij een groot bedrijf waar dingen anders gestructureerd en geregeld zijn...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:23

Ik vind het interressant, dat hier een groot deel voor coulance door werkgever is betreft de declaraties...
Maar hoe coulant is deze deel als het andersom zou zijn ?
Als de werkgever laks is met uitbetalen ? Dat je als werknemer ff 5 maanden moet wachten op je loon ?

Is extreem voorbeeld, ik weet, maar dan zou iedereen op zijn strepen staan en het hebben over regels en overeenkomsten aan die zich de werkgever te houden heeft.

Waarom zou het dus nu een eenrichtingsverkeer zijn ?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:31

@Sasja: uit ervaring (bij de firma waar ik werk) kan ik je zeggen dat als de salarissen niet op zijn laatst 12u op de 25e elke maand (en in december eerder ivm de feestdagen) op de rekeningen staan van de werknemers, dat je je tegen 12.01u al aan de eerste telefoontjes kunt verwachten.
Als je het over eenrichtingsverkeer hebt ;)