Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:29

Meelezer komt even onder haar steen vandaan. Voor degene die nog iets leuks voor in de schaduw zoeken kan ik robertskruid nog aanraden. Groeit bij mij in diepe schaduw en bloeit ook erg lang

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:36

axel_1997 schreef:
Ik ben ook regelmatig teleurgesteld om weer te ontdekken dat een plant toch niet zo inheems is als ik dacht. De Prunus cerasifera bijvoorbeeld stond tijdens mijn opleiding als inheems op de plantenlijst. Maar die blijkt uit zuidoost Europa te komen. En heeft zich pas in de 20e eeuw hier gevestigd.

Maar hij heeft zich een plek veroverd en is een waardevolle toevoeging voor de insecten en vogels. Dus ik vind het inheems genoeg.

Bijna niets is echt inheems. Ik denk dat je inderdaad beter kunt kijken wat goed voor de biodiversiteit is.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:13

Even een update, want de afgelopen mooie dagen hebben hier op het vogelbalkon een ware groen-explosie veroorzaakt <3
Opeens weelderige volle kuipen, het Meidoorntje, gewone Vlier en Trosvlier staan in het blad, Sleedoorn heeft piepkleine witte bloesemknopjes, en.. Blauwe Druifjes!

De Vuurdoorn achterin (niet inheems, wel vogelvriendelijk) is al halverwege de regenpijp :)
Naast en om het vogelbadje ervoor groeien Moerasvergeetmijnietjes en kruiden: Bieslook, Wilde marjolein (Oregano), Rozemarijn en Tijm.

Afbeelding

De grote tak links was van een gemeente Plataan gezaagd (10-jarige verjongingssnoei).
Die heb ik mee naar huis genomen, en dient hier nu als vogelvoerhouder.
Ik laat er nu klimop omheen groeien, de vogels vinden al die de takken erg handig.

Afbeelding

De meeste sprieten zijn Vogelmelk, achterin steekt Beemdkroon al wat kopjes op.
Verder groeit hier nog een Wilde lijsterbes, wat Liguster, Lievevrouwenbedstro, Beemdooievaarsbek, Maagdenpalm.
Ongetwijfeld wat gekiemd vogelzaad, en wat ik verder in het najaar nog zelf gezaaid heb.

Afbeelding

Ook heb ik een nestmaterialen ring gemaakt, van ruwe wol, houtwol, droog hooi en pluizig kattenhaar.
(honden- of kattenhaar is prima zolang het dier niet behandeld is met anti-vlo of shampoo o.i.d.)
Er wordt intussen al uit geplukt :)

Afbeelding

Mijn vogelbalkon is eind oktober ingericht en beplant. Alle nieuwe boompjes, heesters en planten lijken de winter goed te hebben doorstaan, dus hopelijk is er binnenkort nog maar weinig te zien van die lelijke betonnen bak die het ooit was :j

pol013

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:31

Leuk Zolala!!
Heerlijk plekje heb je zo.

Ik ben in het voorjaar altijd (tijdelijk) jaloers op mensen die in een stad wonen. Daar ik het altijd een tikkie sneller opgewarmd op de plekken die dan zon krijgen dan in het buitengebied. En dus hebben jullie vaak al eerder groen. Scheelt vaak een week of 2 tot 3 met de tuin van mijn moeder in het centrum.
De tuin van mijn ouders loopt

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:44

pol013: dankjewel!
Zeker deze laatste week zie je hier de natuur opeens echt tot leven komen :))

En handig - PAN-NL heeft een nieuwe lijst (.pdf) duurzame en biologische kwekerijen gepubliceerd.
Gelukkig worden dat er ook steeds meer:

https://www.pan-netherlands.org/wp-cont ... /Lijst.pdf

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:28

Zolala schreef:

En handig - PAN-NL heeft een nieuwe lijst (.pdf) duurzame en biologische kwekerijen gepubliceerd.

Dank voor je lijst. Ik zie alleen wel dat Akersloot (vlak onder Alkmaar) is ingedeeld in Zuid Holland. Dus ik klik wel meerdere provincies aan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:26

Bedankt voor de tips! Ik ga er eens mee aan de slag.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 07:35

Zolala schreef:

Thanks hiervoor!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:30

Annienke schreef:
Meelezer komt even onder haar steen vandaan. Voor degene die nog iets leuks voor in de schaduw zoeken kan ik robertskruid nog aanraden. Groeit bij mij in diepe schaduw en bloeit ook erg lang

Wat leuk, nu weet ik eindelijk hoe mijn favoriete "onkruid" heet.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:20

JorineV schreef:
Annienke schreef:

Wat leuk, nu weet ik eindelijk hoe mijn favoriete "onkruid" heet.

Ik vind dat ook zo schattig! <3
Het staat op mijn lijstje, maar eigenlijk nog nergens te koop gezien.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 11:24

Cruydt Hoeck heeft robertskruid, zowel zaden als plantjes :j

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:15

black_kelpie schreef:
Cruydt Hoeck heeft robertskruid, zowel zaden als plantjes :j

Ooh, dankjewel!
Ik wil het niet zaaien, dus vandaar ook niet bij hen gekeken, haha

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:20

Bij mij is het Robertskruid spontaan komen aanwaaien... hier groeit het juist op een zonnige en droge plek, grappig :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 15:22

Robertskruid staat hier ook door de hele buurt, dikwijls in het strookje tussen tuinhek en trottoir <3

Wat ik wel treurig vind.. ik heb een verlanglijstje met ca. 4 inheemse planten en struikjes die ik graag wil bestellen voor dit jaar, gewoon in 1 keer zodat ik geen dubbele/driedubbele verzendkosten betaal - en geen enkele kwekerij heeft ze allemaal |o

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 15:49

Vervelend is dat he, loop ik nu ook tegenaan!

Tevens hebben we een winkel in de stad waar ze biologische plantjes verkopen. Alleen die moet over een tijdje sluiten, dus kopen ze minder in :(

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 15:53

Wat zoek je Zolala?

Ik mag van mezelf dit jaar niet zoveel meer kopen voor de tuin. Gaat vast lukken :j :n :Y)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:15

Ocharm! Maar ik moet ook nog even wachten, hoor.
Vanmorgen juist een dik Frans jeugdboek besteld dat ik mezelf cadeau ga geven wegens 365 dagen Duolingo, maandag *\o/*

Maar voor het inheems vogelbalkon heb ik dit lijstje voor pot/bak:
Struikklimop
Kersenboompje (Kordia struik of laagstam)
Robertskruid
Gewone Margriet

(en behalve de struikklimop moet het ook niet perse dit jaar..)

In blijer nieuws: poosje terug 6 dwerg zonnebloemen voorgezaaid (binnen), en ik zie al 3 groene kopjes <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:58

Heeft Arborealis ook niet wat je zoekt? Paard & plant is ook van hun dus misschien kun je kijken of ze daar wel hebben wat je zoekt. Kordia is alleen wel een hele commercieel geteelde kers, die zul je daar misschien niet vinden. Wel hele andere (leukere ;)) dingen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:45

Prairy, dankjewel - maar ook Arborealis heeft niet alles. Daarnaast zijn daar de verzendkosten ook hoog..
Dat kan tussen de kwekerijen echt verschillen van € 6,95 tot wel € 25 :\

De Prunus avium 'Kordia' kers heb ik op mijn lijstje als mini-versie, of struik, of laagstam. De inheemse Prunus avium is helaas veel te groot.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:06

Kordia is gewoon een van de ontzettend vele cultivars, er zijn er veel meer te krijgen in laagstam. Heb je de Kordia geproefd dat je specifiek die wil? Ik vind hem niet heel speciaal.

Prunus avium (zoete kers) wordt inderdaad groot.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:01

Wat een leuk topic. Toen ik 20 jaar geleden hovenier werd wilde alle mensen al strakke tuinen met veel grind, beton, stenen en onderhoudsvrij. Vreselijk vond ik dat. 3 palmen in een pot was dan het enige groen.
Ook de reden dat er de laatste jaren snel water overlast is in dat soort wijken. Het water kan de grond niet in.

Wij hebben de paarden aan huis en sinds kort een complete nieuwbouw wijk achter onze grond. Zonder groen, kleine tuinen en weer een en al steen.
Daardoor zijn we nu bezig met een inheemse boswal aan te planten zodat de wijk minder zien, die meteen ook kan dienen als snack wal voor de paarden. Veel wilgen soorten, berken, haagbeuk, meidoorn, hazelaar etc. We hebben nu ong 200 bomen/struiken geplant en nu maar hopen dat het snel gaat groeien. In de tuin probeer ik insecten trekkers te planten, daar ben ik nu mee bezig. Dus ik lees mee welke dat zijn.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:09

Prairy schreef:
Kordia is gewoon een van de ontzettend vele cultivars, er zijn er veel meer te krijgen in laagstam. Heb je de Kordia geproefd dat je specifiek die wil? Ik vind hem niet heel speciaal.

Ik heb ergens gelezen dat de Kordia en Regina het goed doen in ons klimaat, en zelfbestuivend zijn. En omdat hij dan 4-hoog op het oosten komt te staan dacht ik dat Kordia een goede keus zou kunnen zijn, zeker omdat die ook als mini/laagstam worden aangeboden.

Zsazsa, welkom :)
Als ik dat zo lees, ben ik echt blij dat hier in en om mijn wijk het kwartje wel is gevallen! Momenteel wordt er een flink stuk aangebouwd, met gelukkig alle ruimte voor groen en water.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:04

_Zsazsa_ schreef:
Wat een leuk topic. Toen ik 20 jaar geleden hovenier werd wilde alle mensen al strakke tuinen met veel grind, beton, stenen en onderhoudsvrij. Vreselijk vond ik dat. 3 palmen in een pot was dan het enige groen.
Ook de reden dat er de laatste jaren snel water overlast is in dat soort wijken. Het water kan de grond niet in.

Wij hebben de paarden aan huis en sinds kort een complete nieuwbouw wijk achter onze grond. Zonder groen, kleine tuinen en weer een en al steen.
Daardoor zijn we nu bezig met een inheemse boswal aan te planten zodat de wijk minder zien, die meteen ook kan dienen als snack wal voor de paarden. Veel wilgen soorten, berken, haagbeuk, meidoorn, hazelaar etc. We hebben nu ong 200 bomen/struiken geplant en nu maar hopen dat het snel gaat groeien. In de tuin probeer ik insecten trekkers te planten, daar ben ik nu mee bezig. Dus ik lees mee welke dat zijn.

Ik ben heel benieuwd naar foto's van je inheemse boswal als dat eenmaal gaat groeien!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 22:10

Ik zal wat posten over een paar weken/maanden. Het is nu nog een hele kale takken bedoeling. Vorige week 20 hazelaars gepland van 40 cm dus dat zal ook wel even duren voordat dat zichtbaar is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:01

Ik heb vandaag wat peperkers uit mijn kweekbed uitgeplant in een deel van de tuin. Ik hoop dat het daar ook zo goed aanslaat. Het is een mooie plant en erg lekker. Als deze plantjes aanslaan kan ik mijn reserve planten die nog in het kweekbed staan gaan verkopen/weggeven. :D

Zo lijkt het niet veel. Maar het worden grote lange bladeren die bijna smaken als wasabi.
Afbeelding