Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
axel_1997 schreef:Ik ben ook regelmatig teleurgesteld om weer te ontdekken dat een plant toch niet zo inheems is als ik dacht. De Prunus cerasifera bijvoorbeeld stond tijdens mijn opleiding als inheems op de plantenlijst. Maar die blijkt uit zuidoost Europa te komen. En heeft zich pas in de 20e eeuw hier gevestigd.
Maar hij heeft zich een plek veroverd en is een waardevolle toevoeging voor de insecten en vogels. Dus ik vind het inheems genoeg.
Zolala schreef:pol013: dankjewel!
Zeker deze laatste week zie je hier de natuur opeens echt tot leven komen![]()
En handig - PAN-NL heeft een nieuwe lijst (.pdf) duurzame en biologische kwekerijen gepubliceerd.
Gelukkig worden dat er ook steeds meer:
https://www.pan-netherlands.org/wp-cont ... /Lijst.pdf
Zolala schreef:pol013: dankjewel!
Zeker deze laatste week zie je hier de natuur opeens echt tot leven komen![]()
En handig - PAN-NL heeft een nieuwe lijst (.pdf) duurzame en biologische kwekerijen gepubliceerd.
Gelukkig worden dat er ook steeds meer:
https://www.pan-netherlands.org/wp-cont ... /Lijst.pdf
JorineV schreef:Annienke schreef:Meelezer komt even onder haar steen vandaan. Voor degene die nog iets leuks voor in de schaduw zoeken kan ik robertskruid nog aanraden. Groeit bij mij in diepe schaduw en bloeit ook erg lang
Wat leuk, nu weet ik eindelijk hoe mijn favoriete "onkruid" heet.
Prairy schreef:Kordia is gewoon een van de ontzettend vele cultivars, er zijn er veel meer te krijgen in laagstam. Heb je de Kordia geproefd dat je specifiek die wil? Ik vind hem niet heel speciaal.
_Zsazsa_ schreef:Wat een leuk topic. Toen ik 20 jaar geleden hovenier werd wilde alle mensen al strakke tuinen met veel grind, beton, stenen en onderhoudsvrij. Vreselijk vond ik dat. 3 palmen in een pot was dan het enige groen.
Ook de reden dat er de laatste jaren snel water overlast is in dat soort wijken. Het water kan de grond niet in.
Wij hebben de paarden aan huis en sinds kort een complete nieuwbouw wijk achter onze grond. Zonder groen, kleine tuinen en weer een en al steen.
Daardoor zijn we nu bezig met een inheemse boswal aan te planten zodat de wijk minder zien, die meteen ook kan dienen als snack wal voor de paarden. Veel wilgen soorten, berken, haagbeuk, meidoorn, hazelaar etc. We hebben nu ong 200 bomen/struiken geplant en nu maar hopen dat het snel gaat groeien. In de tuin probeer ik insecten trekkers te planten, daar ben ik nu mee bezig. Dus ik lees mee welke dat zijn.