Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:26

In het kader van bezuinigen: probeer eens havermout. Voor een euro heb je een zak waar je 10-12 keer van kan eten, wat houdbare melk erbij en ineens ben je maar 2 euro per week kwijt aan ontbijt. Ben er zelf mee begonnen om gezondheidsredenen maar is ook echt supergoedkoop. Veel goedkoper dan brood en beleg.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:31

Gevonden op internet:

Als het mogelijk is houden wij ons aan het normbedrag. Het normbedrag is € 40,- per week voor de eerste persoon en voor elk ander gezinslid € 10,- per gezinslid. Een gezin met 2 volwassene en 2 kinderen krijgt dus € 70,- per week. Een gezin dat bestaat uit 2 personen krijgt € 50,- per week. TS ontvangt 60 euro per week, dus dat is ruim boven het norm bedrag. Toegegeven het is niet veel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:49

Het is niet de 1e bewindvoerder die fouten maakt en zeker niet de laatste.
Hopelijk komt er een oplossing die niet nadelig is voor jou .
Het is de bewindvoerder zijn/ haar eigen schuld dat er te weinig loon ontvangen is. Als hij / zij eerlijk is zal die een keer slikken en voortaan beter opletten .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:48

Euro schreef:
Volgende week heb ik weer gesprek met mijn begeleider en zal dit dan ook weer aankaarten en kijken hoe nu verder….. van mijn weekgeld probeer ik allang te sparen ben inmiddels op 74 euro maar sparen van 60 euro weekgeld lukt haast niet ( som als ik zin heb in wat luxere boodschappen of pizza van pizzeria wil haal ik er al geld vanaf……) het is gewoon haast niet te doen haal brood en beleg je bent zo 15 euro kwijt….. laat staan dat je dagelijks 3 fatsoenlijke maaltijden hebt…. Maar ik kan helaas niet anders, voedselbank heeft weekbudget van 50 euro dus daar kan ik geen aanspraak op maken.

Voedselbank heeft voor zover ik weet tegenwoordig een maandbedrag van 315 euro als grens. Dan kom je op 72 euro per week voor boodschappen.
Daar zou je dan voor in aanmerking komen :-)

nikkel

Re: Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:16

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 19:28

nikkel schreef:
https://www.voedselbankalmere.nl/ik-wil-hulp/normen van belang is dat je het goed leest. Die 315,00 geldt alleen voor 1 persoon in een gezinssituatie. Daar ging ik ook de fout mee in.

Klopt.

Moet wel zeggen dat ik niet weet waar TS woon.
Als ik kijk naar mijn gemeente is het bedrag voor een eenpersoonshuishouden wel hoger.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:18

:+ Verkeerde topic

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:43

IK zie bij de verschillende voedselbanken, inderdaad wel dezelfde basisbedragen maar met andere be(om)schrijvingen. Het hangt blijkbaar van meerdere dingen af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:45

Daarom ook advies laat het aanvragen via iemand die voor de gemeente werkt.

Ik zat net op het randje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:22

Zinzi_jewel schreef:
Het is de bewindvoerder zijn/ haar eigen schuld dat er te weinig loon ontvangen is. Als hij / zij eerlijk is zal die een keer slikken en voortaan beter opletten .

Ik begrijp dit niet (evenmin de soortgelijke opmerkingen van anderen). Zoals ik het begrijp is het geld niet van, noch voor TS. Het geld is door de gemeente op haar rekening gestort en is enkel voor het betalen van de bewindvoering. Dus dat geld moet ofwel alsnog naar de bewindvoerder, ofwel terug naar de gemeente. Geen van beide opties is nadelig voor TS (dat geld was namelijk nooit van of voor haar persoonlijk).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:30

GDG schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Ik begrijp dit niet (evenmin de soortgelijke opmerkingen van anderen). Zoals ik het begrijp is het geld niet van, noch voor TS. Het geld is door de gemeente op haar rekening gestort en is enkel voor het betalen van de bewindvoering. Dus dat geld moet ofwel alsnog naar de bewindvoerder, ofwel terug naar de gemeente. Geen van beide opties is nadelig voor TS (dat geld was namelijk nooit van of voor haar persoonlijk).

Natuurlijk is dat nadelig.
Je weet namelijk niet of dat geld gebruikt wordt voor rekeningen te betalen.
Dus als dat geld gebruikt is en weg is… en je moet het terugbetalen.

Het gaat er niet om of dat op spaarrekening is gezet.
Stel je hebt 2000€ gespaard.
Je hebt spaardoelen en dan gaat een deel er weer af.
Of dat nou wel of niet van jou geweest is, gaat het niet om. Niet in het geval van TS die niet zelf de controle over dat geld heeft.

Heb je zelf controle over je geld en ben je zelf nalatig is dat anders.
Maar dat is hier niet.

Ja een foutje kan gebeuren, maar als daar op gewezen is moet het opgepakt worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:12

GDG schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Tuurlijk is het nadelig voor TS. Alleen al om de stress die ze ervan heeft. Daarnaast is het bureau onbetrouwbaar, als ze zichzelf al niet eens correct kunnen betalen, kunnen ze TS haar financiën dan correct beheren?

Mocht de gemeente uitvinden dat het geld dat TS ontvangt voor de bewindvoering niet volledig daaraan besteed wordt, wat zijn dan de gevolgen?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:23

Voor wat betreft de voedselbanken, kwam ik dit tegen: Een huishouden kan uit één of meer personen bestaan. Dan ontstaat er een mogelijkheid om gebruik te maken van de voedselbank in sommige gemeente. Zelf even uitzoeken dus. Ik snap trouwens niet, dat het niet uitbetalen van het juiste bedrag van de bewindvoerder aan zichzelf niet is opgemerkt door bijv de griffie. 12x een bepaald bedrag is een eindbedrag. Tenzij dat er geen controle wordt uitgevoerd.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 23:22

Wat een vervelende situatie ts!
Ik weet dat dit een andere situatie is, maar heb je hart van Nederland gezien? Over die bewindvoerder die ook niet zo netjes met cliënten omging. Ik hoop dat jij bij een andere instantie zit. Maar misschien heb je hier iets aan

https://www.hartvannederland.nl/het-bes ... r-de-grond

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 00:14

GDG schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Ergens is het geld van de gemeente gebleven onder toezicht van de bewindvoerder .
Anders zou TS nu niet met een schuld van €500 zitten .
De bewindvoerder beheert de beheer rekening , niet TS

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:30

GDG, die bewindvoerder wordt door de gemeente betaald om zijn job correct te doen. En daar faalt die in. Dat TS dat meldt en daar niet happy mee is, ondanks het feit dat het geld niet van haar is noch door haar gebruikt kan worden, is begrijpelijk. Zoiets heet burgerzin.

Daarnaast rijst dan de vraag wat bewindvoerder nog allemaal uitvreet door laksheid.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:20

Ondanks dat je wellicht geen aanspraak kunt maken op de voedselbank, kun je kijken of er binnen je gemeente een vrijwilligersorganisatie aanwezig is voor dit soort zaken.

Hier in Heesch is een vrijwilligersorganisatie actief voor mensen die net buiten de boot vallen mbt voedselbank. Die nét wat te veel krijgen om daar aanspraak op te maken. Daar kunnen mensen dan ook iedere week een heel mooi voedselpakket ophalen (en met feestdagen en van tijd tot tijd worden ook andere dingen georganiseerd). Het pakket is uiteraard afhankelijk van wat de organisaties geven, maar ik heb als vrijwilliger bij een (andere) organisatie gezeten en daar kwam toch iedere week een heel mooi pakket uit! Zoiets zou eigenlijk perfect zijn voor jou, TS.
Wellicht even kijken of er iets in de buurt voor je is?