Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:10

Jildau schreef:
Oh dat is echt een goede! Wij hadden in ons vorige huis ook de vaatwasser direct naast de witte muur. Hadden de bewoners voor ons zo uitgekozen. Die witte muur was echt zo smerig.

Daar is trouwens wel een tip voor. Je kunt de muur naast de vaatwasser met een (matte) doorzichtige vernis laten schilderen. Je veegt er alles zo vanaf.

Hebben wij door de schilder laten doen in de keuken en daardoor nooit stress als er een vlekje aan een bepaalde muur zit. Vochtige doek en je kunt het er zo afhalen.

Josien_

Re: Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:16

Wij hebben ook speciaal afwasbare verf op de muur naast de vaatwasser, is toch wel fijn hoor!
Want er komen inderdaad hoe dan ook vlekken op.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:22

Ja die afwasbare verf is handig! Hier ook een witte muur met dat spul erop boven de spoelkant en verder geen achterwand. Doekje erover en klaar.

Swiffer! Weet niet of die al gedeeld is maar dat vind ik ook wel een uitvinding als stoffertje. Gebruik (de droge lappies) ook voor de vloer. Heel handig en zo gepiept.
Heb een robot stofzuiger die ook kan dweilen maar na de verhuizing heb ik nog geen inspiratie gehad die te installeren. Net als het ophangen van lampen…wil gewoon even niks :+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:13

Hmmm ik dacht wat wil ik nou zeggen met die laatste zinnen….: probeer echt zoveel mogelijk in 1 klap af te krijgen want eenmaal een pauze…lastig om de draad weer op te pakken.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 22:33

We hebben hier inmiddels een van de eiken planken kaal gemaakt om de kleur van de vloer te gaan bepalen. Links is de huidige kleur, rechts is kaal. <3
Afbeelding

Ondertussen zijn we voor bedden aan het kijken, moeilijk want ik ben echt een zijslaper en mijn lieve kerel een buik slaper. Het is ook wel duidelijk dat de een of de andere beddenzaak behoorlijk verschilt qua advies.. iemand nog aanraders? We willen een hoge boxspring, omdat we die nu ook hebben. De levertijd is ook best pittig, al snel 12 tot 14 weken. Bij Swiss sense hielpen ze ons wel netjes had ik het idee. Vandaag bij twee vestigingen van Beter Bed geweest, daar werd ik niet echt enthousiast van. :z

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:07

Ik heb met Beter Bed slechte ervaringen, daar zou ik echt wegblijven.
Maar kunnen jullie niet elk een eigen matras en dan een gezamelijke topper nemen?
Mijn man en ik hebben sowieso eigen matrassen, geen boxspring maar een ledikant met lattenbodems en die staan elk verschillend afgesteld ivm verschillende slaap voorkeuren.
Matrassen wel van hetzelfde merk en die liggen zo stijf tegen elkaar aan dat wij geen topper nodig hebben, je merkt het niet als je maar de ander toe rolt.
Maar ik zou altijd zorgen dat je elk een matras hebt waar je zelf lekker op ligt, goed kunnen slapen is heel belangrijk!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:32

Wij zijn bewust voor vaatwasser in de hoek gegaan omdat wij een kookeiland hebben. Dan krijg je niet dat als de vaatwasser open staat (voor uit/inruimen) dat het pad geblokkeerd wordt :)

Tevens zou ik nu liever voor een doucheputje gaan ipv een goot (minder schoonmaakwerk)
Muren niet in matte verf (tenzij hele goede)
Sowieso goede verf verdient zichzelf terug met aanbrengen en dekking

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:31

Goede verf is echt een investering die zijn geld dik waard is. Ik heb vaatwasser in de hoek en soms moet ik muurtje schoonmaken maar als je rustig je vaat erin zet valt het wel mee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:59

Ik heb de vaatwasser wel tegenover mijn kookeiland.
Maar als die open staat is er nog genoeg loopruimte over.

Prullenbak in mijn aanrechtkastje vind ik een pluspunt. Zeker met het oog op een jonge hond in de toekomst die dan niet zo makkelijk de prullenbak kan leeg trekken.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:13

Wij hebben gekozen voor 2 losse matrassen met een rits ertussen, schuift dus nooit uit elkaar. Momenteel laten we het bovenste stuk open geritst (en hebben daar dan speciale split-hoeslakens voor), zodat we wel ieder onze eigen hoofdsteun omhoog kunnen doen. Daar ben ik erg tevreden over.

Wij hebben de vaatwasser ook centraal icm kookeiland maar kunnen er evengoed nog tussendoor lopen. Ik vind het erg praktisch dat ik m zonder al teveel loopwerk uit kan ruimen.

Die eiken planken kaal zijn mooi! Wij hebben vervolgens de fout gemaakt om het in naturelkleur te laten behandelen, dan krijg je dus weer bijna de kleur zoals links. Oftewel, let goed op met welke lak je het nabehandeld. Toen het geschuurd werd dacht ik 'wauw, dat gaat mooi worden' het eindresultaat was ik echter minder over te spreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:32

Blank is mooi en je kan in de toekomst het altijd weer veranderen.

Hier daarmee wel een fout gemaakt. Ik wilde een blank houten meubel in de badkamer. De maker zei; dat vraagt niemand en stuurde wat opties. Mijn man vond toen een tint wel mooi, dus die maar gekozen. Ik vind het nog steeds niet geweldig, maar kan ermee leven. Als we klaar zijn kijken we er nog eens naar om hem kaal te schuren.

Wij hebben een bed, geen boxspring en allebei een andere bodem en ons eigen matras en topper. Hebben ook allebei een eigen dekbed. Ik zet mijn bed vaak iets hogerop, dus dan wel prettig om het apart te regelen.
Ik vind een eigen dekbed echt heel erg fijn.
Mijn advies zou zijn; koop ook gelijk een kussen erbij als je daar kan proef liggen. De eerste keer gedaan en jaren een fijn kussen gehad.
Bij dit bed hebben we dat niet gedaan, want hadden net nieuwe kussens. Wel spijt, want inmiddels 3 kussens verder en kan de goede match niet vinden.

Onze vaatwasser zit in het eiland. Ik wilde de spoelbak ook in het eiland omdat je dat tijdens het koken toch regelmatig gebruikt. De vaatwasser zit ertussen.
Aan de andere kant onder en naast het raam nog een keukenblok. Als de vaatwasser open staat kan je er nog omheen en evt daar een la open maken. Maar het is ook weer niet te breed.

Wij hebben ook een bestek lade, maar geen idee nog steeds wat ik fijner vind. Op zich leg je alles netjes neer en het neemt weinig ruimte. Maar in een bestekbakje gooi je zo makkelijk alles even erin :o

In ons vorige huis stond de vaatwasser tegen de muur. Op dat kleine muurtje hebben we toen vinyl behang geplakt en nam je zo af. Was nette, niet zo opvallende wit behang.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:52

Aparte lattenbodems, aparte matrassen en aparte donsdekens, ik zweer erbij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:57

Wij hebben een Mattsleeps, maar we vonden beide dezelfde 'stand' het lekkerst :D Die ligt gewoon op onze boxspringbodem. En lekker ouderwets 1 dekbed :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 21:31

Qimm schreef:
Wij hebben een Mattsleeps, maar we vonden beide dezelfde 'stand' het lekkerst :D Die ligt gewoon op onze boxspringbodem. En lekker ouderwets 1 dekbed :+

Daar ben ik gisteren voor gaan kijken bij beter bed, het bijzondere daarmee is dat ze het verkopen alsof je er alle kanten mee op kan. Maar dan zouden we dus twee aparte matrassen moeten met misschien een aparte topper nog er op, terwijl dat niet hoort bij dat matras.

Daarom denk ik dat we eerder slagen bij Swiss sense, daar heb je gewoon veel meer smaken, waar je dan wel uiteindelijk aan vast zit natuurlijk .

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:44

Dat zou kunnen als je echt heel verschillende wensen hebt qua liggen. Maar je kunt de 2 matrassen wel afzonderlijk van elkaar draaien. Alleen de topper kun je niet afzonderlijk aanpassen aangezien het 1 ding is.
Lekker liggen is ook zo persoonlijk, er is geen 1 beste keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:58

Wat betreft vaatwasser, plaats die hoger zodat je niet zover hoeft te bukken. Liftfunctie is ook ideaal.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:35

Vraagje: als jullie mochten kiezen voor wel of geen kelder? Wat zou je dan doen?

Optie hier om met een verbouwing er voor te kiezen om de kelder niet te gaan gebruiken. Maar wat is handig...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 23:04

Hoe is de grondwater situatie bij jullie?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 00:00

Emperor schreef:
Vraagje: als jullie mochten kiezen voor wel of geen kelder? Wat zou je dan doen?

Optie hier om met een verbouwing er voor te kiezen om de kelder niet te gaan gebruiken. Maar wat is handig...

Een goede, droge kelder is ontzettend fijn. Extra koele opslagruimte. Ik vind het een gemis dat moderne huizen dat niet hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 01:13

Emperor schreef:

Wij hebben op zich een ruime kelder, maar je kan er net wel of niet rechtop staan. Hij is weleens gedeeltelijk nat geweest.

Bij ons is daar de vloer nu open en wordt de vloer geïsoleerd, maar de kelder moet toegankelijk blijven omdat daar de watermeter is.

We hebben genoeg andere ruimtes waar we makkelijker bij kunnen, maar we denken er ook nog over na.

2 Huizen terug hadden we zo een kelderkast en die gebruikten we wel veel. Hadden we alle schoonmaak spullen, aardappels wat reserve voorraad. Maar daar minder schuur ruimte en geen garage.

Wel grappig, hier zit een vrij grote kluis in de muur gemetseld.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 07:02

Ik kom hier even binnenvallen maar ik ben echt ontzettend blij met onze kelder. Er staat gigantisch veel voorraad in en in de zomer is het heerlijk koel.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:24

Ik heb helaas geen kelder, maar vroeger thuis wel. Ik zou absoluut voor een kelder kiezen. Groenten etc blijven veel langer goed, je hoeft niet alles in de koelkast te bewaren.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:01

Wij hebben ook een kelder waar je rechtop kunt staan. We hebben er kasten met voorraad staan.
Alleen met veel en lang regen hebben we een laagje water in de kelder jammer genoeg.

Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:10

Ik raad het iedereen af om nu nog een kelder te bouwen, van een vochtige kelder kom je NIET af. Kijk aub zeer kritisch naar de omgeving en grondwaterstand.
Je kelder kan nog zo goed aangelegd zijn, allerlei factoren kunnen ervoor zorgen dat hij nat wordt:
- de T stukken voor verluchting absorberen het vocht niet voldoende omdat harde grond hoog zit
- de T stukken worden te laag afgezaagd bij aanleg oprit zodat er te veel water inloopt en het systeem dit niet kan absorberen
- je kelder staat in verbinding met je regenwaterput en vandaar komen de leidingen je huis binnen: er verstropt wat in dat systeem dus je kelder loopt onder
- je elektriciteit / waterleiding / gasleiding komen binnen via de kelder, nutsmaatschappij heeft niet de plicht dit waterdicht af te sluiten, je kelder loopt onder
- met de klimaatsverandering gaat het meer regenen, je T stukken slikken dit niet, je kelder loopt onder
- je straat overstroomt, je kelder loopt onder via het gelijkvloers
- je buurman besluit iets te verharden of zijn tuin op te hogen, waardoor er meer water op je perceel belandt en dus in de T stukken die het niet meer slikken en je kelder in loopt

Buiten de laatste 2 heb ik alles gehad. Het allerlaatste issue trof een collega van mij. En die vochtige lucht gaat je huis in... In een kelder komen waar zwammen op de muren groeien en alles beschimmelt is allesbehalve fijn.

De enige kelder die ik nu nog zou aandurven is eentje centraal onder je huis, bv wijnkelder met verluchtingssyteem via gelijkvloers / dak, zonder externe verluchtingsgaten in je oprit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:51

paars schreef:
Heb een robot stofzuiger die ook kan dweilen maar na de verhuizing heb ik nog geen inspiratie gehad die te installeren. Net als het ophangen van lampen…wil gewoon even niks :+

---------------------

Hmmm ik dacht wat wil ik nou zeggen met die laatste zinnen….: probeer echt zoveel mogelijk in 1 klap af te krijgen want eenmaal een pauze…lastig om de draad weer op te pakken.
Hmmm, wat mij betreft dat het prima is even een pauze in te lassen en gewoon even niets te doen. Of dat er andere prioriteiten zijn. Ik heb een paar lampen opgehangen maar bijna overal hangen nog gewoon de bouw-/verhuisfittingen. Het voordeel is wel dat ik nu inmiddels wel een idee heb wat voor soort verlichting ik her en der wil hebben, dus daar kan ik dan weer mee verder.

Emperor schreef:

Mijn oude huis had een kelder, mijn nieuwe huis niet. Het was gewoon echt te duur om het huis te laten onderkelderen (nieuwbouw).
Die kelder is het enige uit het oude huis wat ik mis.

De hele opsomming van foxy80 over T-stukken, verluchtingsgaten in de oprit :o? zegt mij niets. Ofwel: het zal sterk afhankelijk zijn van hoe en waar je woont en hoe het gebouwd is.
De boodschap is dus vooral om goed te evalueren wat de risico's en mogelijkheden zijn. En vraag vooral rond bij je directe buren wat zij doen en adviseren en waarom.