Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:57

Zij zouden in elk geval een goed plan van aanpak moeten kunnen geven, lijkt mij.. sterkte ts!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:04

pateeke schreef:
_San87_ schreef:
TS moet niet wijzer maken dan nodig. TS heeft een geldig NL paspoort dat ze kwijt is. TS is in België. TS maakt een afspraak met de ambasade in Brussel, TS vertelt dat zij haar paspoort kwijt is, TS vermeldt dat ze aangifte heeft gedaan en dat ze een nieuw document nodig heeft.

Dit is precies waar een ambasade voor is. Nederlandse burgers met problemen in het buitenland helpen.

Dat is dus wat ik bedoelde.

Het lijkt mij moeilijk aan te tonen dat je legaal in België verblijft als je geen paspoort meer hebt want dat paspoort heb je voor veel van zulke zaken wel nodig.
En hoe dan ook... ook al kan de ambassade geen paspoort geven, ik denk dat je er wel vanuit mag gaan, dat zij wel raad weten met zo'n situatie, dat zij jou kunnen zeggen welke weg je moet volgen...

Ik ben bang dat de ambassade TS op de regeltjes wijst en dat is alles.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:11

TS woont al 20 jaar in België, dan heb je een permanente verblijfstatus en een id van België. Dat kan niet anders. Zonder ben je illegaal en als eu burger kan dat niet.
Waar is jouw Belgische id gebleven ts?

Is het mogelijk om je in te schrijven op het adres waar je nu verblijft? Als dat kan dan kan je je bij die gemeente aanmelden als inwoner en kan je een uittreksel van het bevolkingsregister krijgen.

Als je een Nederlands paspoort hebt (zoek of niet) dan heb je ook een bsn. Ik weet niet waar je woont maar het gemeentehuis in Breda zal je kunnen helpen met dat bsn en dan kan je een nieuw paspoort aanvragen.

Ook in België heb je een persoonlijk nummer, bestaande uit je geboortedatum en een volgnummer. Dat heeft niets met Nederland te maken dus dat moet je kunnen achterhalen bij de laatste gemeente waar je ingeschreven was.

Heb je myebox of mynexushealth? Ook daar kan je jouw persoonlijk nummer vinden. Dat kan ook bij itsme.

Ik weet niet of je in mijn omgeving woont, anders wil ik wel voor je meekijken. Als vrijwilliger help ik ook een Roemeense vrouw met al die dingen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:26

Percy schreef:
TS woont al 20 jaar in België, dan heb je een permanente verblijfstatus en een id van België. Dat kan niet anders. Zonder ben je illegaal en als eu burger kan dat niet.

Je mag in een ander EU land altijd verblijven als zijnde EU burger. Het is per definitie niet illegaal, je zegt toch zelf dat het niet kan :?

EU-land paspoort of ID is voldoende

Mbt EU+ / duurzaam verblijf bewijs

Citaat:
Je kan een document aanvragen als bewijs van je duurzaam verblijf, maar dat is geen verplichting

Bron: https://www.vreemdelingenrecht.be/verblijfsrecht/reguliere-migratie/unieburger-vrij-personenverkeer/duurzaam-verblijf-vrij-personenverkeer

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:51

Percy schreef:

Iedereen die binnen de EU is geboren heeft sowieso een permanente verblijfstatus binnen de EU. Dat is niet land gebonden.

De vriendin van mijn zoon woont al tijden in Nederland en heeft gewoon haar Tsjechische ID.
Ze heeft hier een Nederlandse BSN en bankrekening zodat ze hier kan werken (en wonen).
Haar nationaliteit blijft gewoon Tsjechische.

Mijn zus heeft 20+ jaar buiten Europa gewoond en heeft gewoon haar Nederlandse paspoort en rijbewijs en heeft helemaal geen ID van dat land. Is ook niet mogelijk.
Moest ze haar spullen verlengen moest ze daarvoor naar Nederland en via de ambassade in Den Haag? (geloof ik) daar aanvragen en later ophalen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:15

Wat ik schrijf is nu juist dat ze niet illegaal kan zijn maar dat het dan ook onmogelijk is om geen Belgische id te hebben. Dat is niet alleen verplicht, zonder kan je ook helemaal niets. Het ziekenfonds heeft dat nodig, de artsen, het ocmw en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dat ze het Nederlandse paspoort kwijt is, dat is één maar waar is haar Belgische id gebleven?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:20

Percy schreef:
Wat ik schrijf is nu juist dat ze niet illegaal kan zijn maar dat het dan ook onmogelijk is om geen Belgische id te hebben. Dat is niet alleen verplicht, zonder kan je ook helemaal niets. Het ziekenfonds heeft dat nodig, de artsen, het ocmw en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dat ze het Nederlandse paspoort kwijt is, dat is één maar waar is haar Belgische id gebleven?

TS heeft de Nederlandse nationaliteit en daardoor is uitsluitend haar Nederlandse paspoort (of ID) voldoende.
Sinds 1992 is er vrij verkeer binnen de EU en mag je overal in de EU wonen.
Een vriend van mij woont al jaren in Nederland, betaalt hier belasting + sociale premies, maar heeft de Franse nationaliteit + een frans paspoort, maar geen enkel Nederlands identiteitsbewijs.
Laatst bijgewerkt door Petpa op 27-09-24 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:23

Je kan toch niet en een Nederlandse en Belgische ID hebben?
Zodra je een andere nationaliteit aanneemt (indien dit kan) vervalt het Nederlandse.
Maar binnen de EU heb je maar 1 ID nodig, die van je "thuisland", je kan er geen 2 aanvragen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:27

Percy schreef:

Om Belgisch identiteitsbewijs te hebben moet je Belgische nationaliteit hebben wat helemaal niet verplicht is voor EU burgers.

Nogmaals, een EU paspoort (van willekeurig EU land) is voldoende ook voor de instanties die jij noemt.

Papiertje van zgn duurzaam verblijf is een recht na 5 jaar, geen plicht. Net zoals dat men mag inburgeren.

Ik woon en werk ook al 10 jaar in Nederland zonder burger te zijn.

Ts moet bij een Nederlandse instantie zijn. Volgens de website kunnen ambassades in Luxemburg en Frankrijk ook helpen als NL ambassade in Belgie of grensgemeentes dat niet willen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:29

Jullie halen zaken door elkaar.

Je mag als eu burger overal werken en verblijven mits je in orde bent met de geldende documenten met het land waar je verblijft. Het is niet dat je zomaar naar een eu land kan vertrekken. 3 maanden mag maar daarna zul je wettelijk in orde moeten zijn met de regels van het land waar je verblijft. Voor Belgie geldt dat je een verblijfsvergunning als gewenste vreemdeling hebt. Dan blijf je Nederlander maar woont in Belgie. Zolang zij dat goedkeuren tenminste.

Je hebt dus een NL paspoort maar woonachtig in BE

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:34

Percy schreef:

Natuurlijk kan ze illegaal zijn als haar gewenst vreemdelingschap is ingetrokken. Ze geen woon en verblijfplaats heeft, geen werk. Daarbij nog eens NL paspoort kwijt en alle instanties gaan in overdrive. We hebben het over België hè? Daar gaat het echt wel anders dan in NL.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:48

Ik volg dit even aangezien een kennis een vergelijkbaar probleem kan krijgen.
Maar het is pertinent onjuist dat je als nederlander een verblijfsvergunning nodig hebt voor een ander EU land. Of ze je een nationale ID geven staat daar los van.

Het probleem waar TS waarschijnlijk tegenaanloopt is dat ze theoretisch een andere nationaliteit aangenomen kan hebben zonder dit te melden. Daarom zijn ze terughoudend als je geen goed bewijs hebt dat je daar niet gewoon steeds gewoond hebt.
Zodra ze namelijk een nederlands paspoort heeft en terug naar NL zou gaan dan heeft ze recht op uitkering indien ze niet kan werken en dat maskt ze terughoudend.

Er zijn heus methoden om dat te bewijzen maar ik denk dat het verstandig is als TS daar een adviseur voor in de hand neemt om dat systematisch aan te gaan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-09-24 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:49

Als seizoensarbeider hoef je geen Belgische id maar dat wil ook zeggen dat je nergens aanspraak op kan maken.

Als je emigreert naar België krijg je een enorme papieren rompslomp waarna je, naast je paspoort van je land van herkomst ook een (tijdelijk) Belgisch id krijgt. Hiermee kan je je aanmelden bij het ziekenfonds, huisarts, nutsbedrijven, noem maar op. Na 5 jaar krijg je een definitieve verblijfstatus en een definitief id. Dat verandert je nationaliteit niet.

In het geval van een Nederlander, die houdt de Nederlandse nationaliteit plus paspoort maar heeft in België ook een id welke onmisbaar is. Zonder kan je niets. Niet verzekeren, niet aansluiten bij het ziekenfonds, geen uitkering of leefloon krijgen, laat staan een woning van het ocmw.
Met deze id kan je je legitimeren en dus bewijzen wie je bent.

Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar ik weet wel dat in buurlanden alles vaak net iets anders geregeld is. Zo moet een inwoner van België die in Nederland werkt bijvoorbeeld verplicht een ziektekostenverzekering in Nederland hebben voor hij of zij zich kan aansluiten bij een Belgisch ziekenfonds.

Je kan geen 20 jaar in België wonen zonder Belgische id. Als je geen Belgische id hebt dan woon je hier niet officieel. Maar nogmaals, dan krijg je geen leefloon of een woning van het ocmw. Dat bestaat niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:52

Je bent als EU burger sowieso verplicht een ziektekostenverzekering te hebben in het land waar je werkt. Die had ik ook toen ik in NL woonde en in België werkte. Geen Belgisch ID voor gehad.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:53

Pareltjes schreef:
Jullie halen zaken door elkaar.

Je mag als eu burger overal werken en verblijven mits je in orde bent met de geldende documenten met het land waar je verblijft. Het is niet dat je zomaar naar een eu land kan vertrekken. 3 maanden mag maar daarna zul je wettelijk in orde moeten zijn met de regels van het land waar je verblijft. Voor Belgie geldt dat je een verblijfsvergunning als gewenste vreemdeling hebt. Dan blijf je Nederlander maar woont in Belgie. Zolang zij dat goedkeuren tenminste.

Je hebt dus een NL paspoort maar woonachtig in BE

Dat is niet waar, je hoeft als EU burger geen verblijfsvergunning te hebben.

Lees het aub zelf:

https://dofi.ibz.be/nl/themes/citizens-european-union/right-entry-and-residence/right-entry-and-residence-belgium-eu

Na 3 maanden hoor je je enkel in te schrijven in de gemeente waar je woont. Er is geen sprake van goedkeuring van je verblijfstitel.

TS kan zich niet inschrijven vanwege het ontbreken van een paspoort, zodoende is ze voor de wet geen ingezetene van België.

Overigens zijn er duizenden arbeiders die oneindig "tijdelijk" in zowel BE als NL verblijven, het is niet de bedoeling maar wordt wel gedoogd.

TS moet eerst bij Nederlandse instanties aankloppen voor een identiteitsbewijs, daarna haar status als ingezetene van België in orde maken om bijbehorende rechten op te kunnen bouwen, niet andersom.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:55

Natuurlijk niet San, jij woonde hier niet, dat is wel even een verschil.

Pareltjes, je hebt wel gelijk dat ze nu misschien ongewenst is zonder werk, woonst of wat dan ook maar je kan hier geen 20 jaar wonen zonder een id wat uitgegeven is in België. Dat is gewoonweg onmogelijk.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:58

Percy schreef:
Natuurlijk niet San, jij woonde hier niet, dat is wel even een verschil.

Pareltjes, je hebt wel gelijk dat ze nu misschien ongewenst is zonder werk, woonst of wat dan ook maar je kan hier geen 20 jaar wonen zonder een id wat uitgegeven is in België. Dat is gewoonweg onmogelijk.

Waarom niet?
Moet je dan verplicht de Belgische nationaliteit aannemen?

Zo werkt het niet in de EU.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:59

Percy schreef:
Je kan geen 20 jaar in België wonen zonder Belgische id. Als je geen Belgische id hebt dan woon je hier niet officieel. Maar nogmaals, dan krijg je geen leefloon of een woning van het ocmw. Dat bestaat niet.

Je kunt prima jarenlang in België wonen zonder een Belgisch identiteitsbewijs want die hoort bij de Belgische nationaliteit, bedoel je niet iets anders :?

eID of soort van DigiD misschien? Die krijg je als ingezetene van een land ongeacht je nationaliteit maar dat is geen identiteitsbewijs

Volgens websites van relevante instanties kun je zeker wel leefloon krijgen obv eu paspoort

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:04

Als je niet correct ingeschreven bent heb je sowieso nergens recht op, dat is overal zo.
Hooguit in Frankrijk is dat anders aangezien die geen bevolkingsregister hebben.

Waar de paspoortinstanties waarschijnlijk bang voor zijn als dat paspoort al jaren kwijt is, is dat je bijv. tussendoor nationaliteit gewisseld hebt en die informatie achterhoudt.
Je mag namelijk als NL niet een tweede nationaliteit aannemen maar anderom wel.
(Bij kinderen is dat anders)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:06

Een Belgisch id en een paspoort zijn 2 verschillende dingen. Een paspoort krijg je alleen van het land waar je de nationale identiteit hebt.

Een id krijg je in België om je te legitimeren en alle zaken te regelen. Daar hoef je geen Belgische nationaliteit voor aan te nemen maar je kan niet zonder. Die bestaat simpelweg naast je paspoort van je eigen nationaliteit. Als ts hier 20 jaar woont kan het niet anders dan dat ze een Belgische id heeft en daarmee kan ze zich wel degelijk legitimeren.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:29

TS schreef dat haar Belgische id was ingehouden, waarom heeft ze niet verteld.

Weet je waarom je geen referentieadres kon krijgen TS? Misschien dat je daar dan iets mee kan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:31

Percy schreef:
Een Belgisch id en een paspoort zijn 2 verschillende dingen. Een paspoort krijg je alleen van het land waar je de nationale identiteit hebt.

Een id krijg je in België om je te legitimeren en alle zaken te regelen. Daar hoef je geen Belgische nationaliteit voor aan te nemen maar je kan niet zonder. Die bestaat simpelweg naast je paspoort van je eigen nationaliteit. Als ts hier 20 jaar woont kan het niet anders dan dat ze een Belgische id heeft en daarmee kan ze zich wel degelijk legitimeren.

Klopt niet.

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:33

Wat klopt daar niet aan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:35

Je toont ermee aan dat je in het bevolkingsregister van België ingeschreven staat en de Belgische nationaliteit bezit.

Dat staat dus haaks op wat jij dus weerlegde.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:38

Nee, niet waar. Er zitten wel verschillen tussen een id met de Belgische nationaliteit en met één van een ingezetene maar beiden bevestigen je identiteit.