Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pateeke schreef:_San87_ schreef:TS moet niet wijzer maken dan nodig. TS heeft een geldig NL paspoort dat ze kwijt is. TS is in België. TS maakt een afspraak met de ambasade in Brussel, TS vertelt dat zij haar paspoort kwijt is, TS vermeldt dat ze aangifte heeft gedaan en dat ze een nieuw document nodig heeft.
Dit is precies waar een ambasade voor is. Nederlandse burgers met problemen in het buitenland helpen.
Dat is dus wat ik bedoelde.
Het lijkt mij moeilijk aan te tonen dat je legaal in België verblijft als je geen paspoort meer hebt want dat paspoort heb je voor veel van zulke zaken wel nodig.
En hoe dan ook... ook al kan de ambassade geen paspoort geven, ik denk dat je er wel vanuit mag gaan, dat zij wel raad weten met zo'n situatie, dat zij jou kunnen zeggen welke weg je moet volgen...
Percy schreef:TS woont al 20 jaar in België, dan heb je een permanente verblijfstatus en een id van België. Dat kan niet anders. Zonder ben je illegaal en als eu burger kan dat niet.
Waar is jouw Belgische id gebleven ts?
Citaat:Je kan een document aanvragen als bewijs van je duurzaam verblijf, maar dat is geen verplichting
Percy schreef:TS woont al 20 jaar in België, dan heb je een permanente verblijfstatus en een id van België. Dat kan niet anders. Zonder ben je illegaal en als eu burger kan dat niet.
Waar is jouw Belgische id gebleven ts?
Percy schreef:Wat ik schrijf is nu juist dat ze niet illegaal kan zijn maar dat het dan ook onmogelijk is om geen Belgische id te hebben. Dat is niet alleen verplicht, zonder kan je ook helemaal niets. Het ziekenfonds heeft dat nodig, de artsen, het ocmw en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat ze het Nederlandse paspoort kwijt is, dat is één maar waar is haar Belgische id gebleven?
Percy schreef:Wat ik schrijf is nu juist dat ze niet illegaal kan zijn maar dat het dan ook onmogelijk is om geen Belgische id te hebben. Dat is niet alleen verplicht, zonder kan je ook helemaal niets. Het ziekenfonds heeft dat nodig, de artsen, het ocmw en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat ze het Nederlandse paspoort kwijt is, dat is één maar waar is haar Belgische id gebleven?
Pareltjes schreef:Jullie halen zaken door elkaar.
Je mag als eu burger overal werken en verblijven mits je in orde bent met de geldende documenten met het land waar je verblijft. Het is niet dat je zomaar naar een eu land kan vertrekken. 3 maanden mag maar daarna zul je wettelijk in orde moeten zijn met de regels van het land waar je verblijft. Voor Belgie geldt dat je een verblijfsvergunning als gewenste vreemdeling hebt. Dan blijf je Nederlander maar woont in Belgie. Zolang zij dat goedkeuren tenminste.
Je hebt dus een NL paspoort maar woonachtig in BE
Percy schreef:Natuurlijk niet San, jij woonde hier niet, dat is wel even een verschil.
Pareltjes, je hebt wel gelijk dat ze nu misschien ongewenst is zonder werk, woonst of wat dan ook maar je kan hier geen 20 jaar wonen zonder een id wat uitgegeven is in België. Dat is gewoonweg onmogelijk.
Percy schreef:Je kan geen 20 jaar in België wonen zonder Belgische id. Als je geen Belgische id hebt dan woon je hier niet officieel. Maar nogmaals, dan krijg je geen leefloon of een woning van het ocmw. Dat bestaat niet.
Percy schreef:Een Belgisch id en een paspoort zijn 2 verschillende dingen. Een paspoort krijg je alleen van het land waar je de nationale identiteit hebt.
Een id krijg je in België om je te legitimeren en alle zaken te regelen. Daar hoef je geen Belgische nationaliteit voor aan te nemen maar je kan niet zonder. Die bestaat simpelweg naast je paspoort van je eigen nationaliteit. Als ts hier 20 jaar woont kan het niet anders dan dat ze een Belgische id heeft en daarmee kan ze zich wel degelijk legitimeren.