Bedenken wat je nou weer wil eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:14

SusanH schreef:
Nou ik kom er vandaag niet uit. Kan door omstandigheden pas rond een uur of 4 naar de supermarkt. En heb geen idee wat we zullen eten vandaag met dit warme weer.

Aardappelsalade, gegrilde groente en kip? Pasta met vis en sla? Rijst met vega indische balletjes en boontjes (en satesaus, natuurlijk :) )?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:19

SusanH schreef:
Nou ik kom er vandaag niet uit. Kan door omstandigheden pas rond een uur of 4 naar de supermarkt. En heb geen idee wat we zullen eten vandaag met dit warme weer.

Wij eten vandaag pasta. Ui, boontjes (eerst koken) of courgette aanbakken, spekjes (eerst bakken dan er doorheen), 2 frito, Italiaanse kruiden, balsamico azijn flinke scheut, wat suiker, fusilli koken er daarna er doorheen, paar cherrytomaatjes aan het einde er nog door. Heerlijk en snel klaar ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:20

Ik had een pastasalade met gerookte kip en BBQ saus gevonden denk dat ik die maar eens ga proberen.

Goof

Re: Bedenken wat je nou weer wil eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 12:22

Interessant Dees. En betaalbaar.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:30

Ik laat me vaak inspireren door de Appie, vooral mijn weekmenu.

Afbeelding
Dat houd rekening met mijn voorkeuren en intoleranties. Recepten die ik lekker vind sla ik op onder favorieten. In de Appie ap kun je ook recepten vinden op basis van een aantal producten die je bijvoorbeeld nog in huis hebt of die in de actie zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:57

Ik gebruik AH ook veel om recepten te zoeken basis op wat je in huis hebt qua ingrediënten of om door hun eigen weekmenu’s te bladeren etc. Ik heb ook een best aantal recepten opgeslagen die ik nog eens wil proberen of al vaker heb gemaakt en favoriet heb gezet enz waar ik dan eens tussen snuffel. Komende week toevallig ook meerdere gerechten van AH opstaan :j

Ik heb net even alles uitgeschreven voor komende week, inclusief wat ik vooruit wil preppen (en grotendeels wil invriezen) omdat de vriezer leeg begint te raken - hier voornamelijk dingen voor opstaan die in de multicooker kunnen of de oven in, zodat ik er praktisch geen werk aan heb. De dagen zijn grotendeels niet ‘vast’ met wat we wanneer eten, dit is alleen zodat ik voor mezelf makkelijker kan checken dat ik alle ingrediënten in huis heb. De enige ‘vaste’ dagen is het avondeten op Ma & Wo in verband met voetbaltrainingen van m’n zoon en man. Dat is dan altijd makkelijk/snel. Op de dag zelf kijken we dan meestal waar we het meest zin in hebben.

We krijgen maandag avond weekboodschappen via AH bezorgd. Hetgeen wat we dan maandag eten hebben we al in huis (we doen op vrijdag of zaterdag nog even een kleine vers boodschap voor het aanvullen van brood, evt fruit, beleg ed). Ontbijt e.d. wisselt per week enorm. Ik ben momenteel in een zoete mood zoals duidelijk te zien is hahaha. Maar heb ook wel weken dat ik meer naar de yoghurt grijp ofzo. Kan sowieso dus altijd nog wel wisselen want we hebben dat toch altijd op voorraad omdat meer mensen het eten. Ontbijt en lunch is namelijk vooral voor mezelf ingevuld, omdat zoon op school zit en mijn man deels naar kantoor gaat en vaak anders toch wat anders eet :')

Voor komende week is dit het idee. Momenteel is veel ook ingevuld op vooral makkelijk en snel omdat ik door ziek zijn nog niet structureel kan koken altijd en mijn man niet altijd alles uitgebreid kan oppakken dus ik ben iets makkelijker en minder gezond ook met bepaalde dingen. Pakken we binnenkort wel weer op. De pannenkoekjes, havermout en wentelteefjes probeer ik wel zo ‘gezond’ mogelijk te maken aan de hand van recepten van GetFitGirl of Weight Watchers bv, dus qua kcal past het wel mooi binnen mijn dag schema’s.

Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:16

Wij hebben thuis een 20-tal recepten, varierend van bloemkool of zuurkoolschotel naar quiche en via een 5-tal Indiase/Thaise recepten naar Mexicaanse recepten. Gewoon van het internet getrokken. Allemaal een keer gemaakt en besloten of het te eten was of niet, wellicht wat aangepast en daarna geplastificeerd als we er tevreden mee waren.

Dat zetten we dan naast een 10-tal maaltijden die we zonder recept uit de losse pols doen (voor bijvoorbeeld een wokschotel hebben we geen recept nodig, die smijten we zelf in elkaar in 15 minuten) en dan heb je in no time de gerechten voor die week op papier staan: gewoon de stapel pakken en bovenop leggen wat je wil eten die week. 30 seconden overleg en klaar.

Lekker makkelijk en altijd eten dat ons per definitie aanspreekt.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:20

Ik maak elke maand een planning met wat we wanneer gaan eten.
De ene week kook ik, de andere week kookt mijn vriend.
Eerste keer dat ik dit probeerde had ik alles netjes gepland, maar alleen maar met elke dag koken.
Dat werkt dus niet.
Nu staat zelfs het bestellen en uit eten voor heel de maand op de planning.
Elke dag rekening houdend met de agenda van beide en gerechten die goed te maken zijn voor beide.
Dan maak ik daarnaast nog een planning met de benodigde boodschappen en wanneer ik die exact nodig heb, en dan maak ik daar weer een planning voor om te halen of laten leveren.
Wonder boven wonder werkt het echt goed.
Wanneer ik geen tijd heb om de planningen te maken, kukelen ze dan ook direct terug is het irritante: "wat gaan we eten?", "ik heb echt geen zin om te koken hor", we gaan wel bestellen".
Spaart ook geld uit merkt ik. Mealpreppen doe ik dan weer niet, behalve wanneer ik Nasi Speciaal op de planning heb staan, dan maak ik voor beide een portie extra voor in de vriezer. De rest is toch lekkerder gewoon vers gemaakt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:00

Oh een topic naar mijn hart :Y)

Wij vinden het ook altijd écht lastig maar misschien werkt dit voor meer mensen:
Sinds een paar weken bestellen we de boodschappen via Picnic en dit bevalt eigenlijk wel heel goed. In de app staan ook veel recepten en de knop 'voeg alles toe aan winkelmand' is dan ook mijn beste vriend. Vaak in het weekend scrollen we samen door de app en bedenken we wat we willen eten en nodig hebben aan dagelijkse boodschappen voor werk. Begin van de week laten we het dan bezorgen en kunnen we in principe 5/6 dagen vooruit en halen we soms wat extra of tussendoor nog bij de supermarkt of als een dag toch anders loopt als gepland bijvoorbeeld. Een groot voordeel vind ik dat wij op beide telefoons de app hebben met hetzelfde account en dus ook beide boodschappen kunnen toevoegen. Als ik bijv. zie dat wasmiddel bijna op is, stop ik dat alvast in het mandje en mijn vriend kan dat ook als zijn deo op is o.i.d. Maar dus ook vooral de recepten die in de app staan en je per week ook een heel menu kan vinden vind ik echt fijn :j

Op dit moment zijn wij in een mega verbouwing van ons nieuwe huis en wonen nog in het oude huis en is het nóg lastiger. Wij werken beide fulltime op locatie (06:00 tot 17:00 van huis ongeveer), klussen veel zelf en ik heb nog mijn paard waar ik toch 3 á 4 keer per week even op wil rijden en de dagelijkse klusjes op stal. In het nieuwe huis hebben we wel een koelkast, oven/magnetron en wat bestek dus warmen we soms daar wat op maar echt koken lukt daar niet. Vaak komen we pas 's avonds laat in ons huidige huis om te douchen en te slapen. Dus mocht iemand tips hebben voor (redelijk) gezonde opwarm of kant en klare maaltijden, zeker welkom :o Het is maar een paar maanden maar ik merk toch dat juist als je zo druk bent het wel belangrijk is om goed te blijven eten. Maar tijd om te koken gunnen we onszelf nu totaaal niet. -O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:16

Ik vind de verse stoommaaltijden van AH dan erg lekker moet ik zeggen, voor in de magnetron :j

Eventueel in het oude huis toch iets van oven gerechten klaarmaken zoals lasagne, zodat je deze nog maar hoeft op te warmen in het nieuwe huis in de oven? Dat je dat doet op een dag waar je misschien toch even tijd kunt vinden ervoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:21

De maaltijdsalades van AH zijn ook heel lekker. Vind ik. En qua magnetronmaaltijden haalt niks het bij de stoommaaltijden van de Appie.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:21

Dankjullie voor de tips! Ik kom weinig bij de AH eigenlijk maar dus zeker de moeite om daar even boodschappen te doen voor volgende week. Gaan we proberen :j

Oven schotel of lasagne voorbereiden is ook wel een goede inderdaad. Beetje de balans tussen kant en klaar en wat vers is ook wel fijn. Die kan ik op zondag middag / avond misschien wel even maken. Dan proberen we vaak op tijd te stoppen en nog beetje rust tijd in te plannen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:33

Als ik weet dat we een paar drukke dagen hebben, werk ik in het weekend altijd vooruit met een pan maaltijdsoep en/of een ovenschotel, of alvast pizzadeeg maken en koud laten rijzen, dan maak ik daar in no time met wat verse ingrediënten en een tube tomatenpuree die standaard in de koelkast ligt alsnog ook in korte tijd een lekkere zelf vers gemaakte maaltijd van.

En we hebben ook altijd een paar snel klaar opties met toch (deelsl verse ingrediënten.
Kant en klaar maaltijden uit een supermarkt of diepvries pizza eten we hier nooit.

Een afhaal pizza van de Italiaan of een keer Chinees dan weer wel.

Maar het vaakst toch gewoon zelf vers bereid, omdat we dat simpelweg het lekkerst vinden (en budget technisch het ook het beste past).

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:43

Capriootje schreef:
Maar tijd om te koken gunnen we onszelf nu totaaal niet. -O-

Is het niet een betere optie om ergens anders tijd vandaan te halen? Want ik word al moe als ik het lees, en ik vraag me af of je dit allebei zo vol gaat houden, ook al is het 'maar een paar maanden'.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:47

Capriootje is het geen optie om vrienden/ familie te vragen een extra portie te koken die je op kunt warmen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:34

Ik heb aardappelsalade gemaakt. Dochter had die gekookt op school en zei dat het heel lekker was ik heb dus hetzelfde recept gemaakt. Aardappelen, in bouillon gekookte kip, kerriepoeder, mayonaise, bieslook, rode ui en ik had er ook rode puntpaprika in gedaan.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:27

Foaly schreef:
Capriootje schreef:
Maar tijd om te koken gunnen we onszelf nu totaaal niet. -O-

Is het niet een betere optie om ergens anders tijd vandaan te halen? Want ik word al moe als ik het lees, en ik vraag me af of je dit allebei zo vol gaat houden, ook al is het 'maar een paar maanden'.

Dit is zeker een ‘gevaar’ van ons leven op het moment. Ik begin nu na 4 weken ook al te merken wat het voor gevolgen heeft voor je lijf en mentale toestand dus hier gaan we even voor zitten om te kijken wat we uit handen kunnen geven inderdaad. Scherp van je en zeker een goede tip!

Gaucho; mijn schoon moeder bood het toevallig van de week aan om een pan pasta te maken maar misschien zijn er inderdaad wel meer mensen die dit helemaal geen probleem vinden of graag doen. Ga ik even aan wat mensen vragen!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:05

SusanH schreef:
Ik heb aardappelsalade gemaakt. Dochter had die gekookt op school en zei dat het heel lekker was ik heb dus hetzelfde recept gemaakt. Aardappelen, in bouillon gekookte kip, kerriepoeder, mayonaise, bieslook, rode ui en ik had er ook rode puntpaprika in gedaan.

O dat klinkt lekker met dit weer!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:08

Sinds deze week laat ik de boodschappen bezorgen door de AH. en zo handig, via de site zoek je recepten, pletter je alles in je winkelmandje, en klaar.
De recepten sla ik dan weer op in een mapje.. Ik denk dat dit voor meer variatie gaat zorgen hier.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:47

Ik gebruik soms het 'Show jouw maaltijd' topic hier :') daar zit tussen de foto's vaak wel iets bij waar ik dan zin in heb.

Ik gebruik de laatste tijd ook vaak de "leukste recepten" website.

Maar 1 a 2 keer per week doe ik iets makkelijks. Diepvriespizza, soep met een broodje of een heel simpel eenpansgerecht oid. Heb geen zin om iedere keer uitgebreid te koken..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:13

Wij halen tegenwoordig de verspakketten van de supermarkt. Twee pakketten voor 9 Euro (dus met 3 man eten we dan - het vlees niet meegerekend - voor 4,50 Euro per avond, oftewel 1,50 Euro per man). Als je bedenkt dat een minuscule bloemkool hier onlangs nog 3 Euro (!!!!) per stuk kostte, dan weet ik het wel. Je hoeft er vaak alleen maar gehakt of geraspte kaas bij te kopen en klaar. Uiteraard kan ik me vaak niet aan het recept houden en doe ik er nog een beetje extra knoflook bij of wat ook, maar het is al met al prima te eten. We hebben tot nu toe al verschillende pakketten geprobeerd en zijn er alle drie tevreden over.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:25

Ik vind dat je bij de meeste pakketten best veel moet toevoegen, die 1,50 haal je er niet mee.

Ik neem meestal het gado gado verspakket van de appie, daar kook ik nog twee eitjes bij. Het is snel klaar en er zit veel groente in.
Dat pakket is 6,89, maar ik koop hem alleen in de bonus. Dan is ie zo'n 5,50. Daar eten we met zijn tweeën van. Dan kom je echt niet aan 1,50 pp.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:28

Bij de pakketten die ik haal hoef je alleen - indien gewenst - vlees toe te voegen of een scheutje melk of wat geraspte kaas. Dingen die ik standaard in huis heb. Zo'n pakket is voor ons met twee personen echt te veel, als mijn zoon niet mee eet. In dat geval vries ik de overgebleven porties in of neem de volgende dag een portie mee naar het werk als middageten. Ik haal de pakketten tegenwoordig bij Plus.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:32

Ik koop alleen de pakketten waar je alleen nog vlees (alleen wij eten weinig vlees, dus dat haal ik nooit) water en een scheutje olie toe moet voegen. En dat zijn de meeste pakketten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:38

Die inderdaad. :j