Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:05

Volgens mij is het probleem van fatbikes (naast de genoemde gevaren) dat de trapondersteuning ervoor zorgt dat de spieren minder ontwikkeld worden als vruuger.
Daarbij optellend dat er minder gesport en minder buiten gespeeld wordt, ben ik wel benieuwd wat dat gaat doen met het gezond ouder worden van Nederland…
Ik ben persoonlijk om die reden tegen elektrische fietsen bij kinderen.

Daarnaast vind ik het raar dat een snorfiets te gevaarlijk is, maar een elektrisch fiets of fatbike even snel gaat en dat wel kan. Maarja wie ben ik..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:10

Urbanus schreef:
Kun je daarna je hersens van het asfalt schrapen.

Een collega van mij is op haar speedpedelec geschept door een scooter en heeft dat met helm nog net overleefd. De scooter gaf geen voorrang. Is twee dagen kwijt van wat er gebeurd is. Haar hele gezicht lag er ongeveer af (botten gebroken) en haar schouder/armbotten helemaal verbrijzeld. En dan na te gaan dat kinderen van 10 jaar zonder helm op fatbikes zitten die ongeveer net zo hard gaan. Dan kun je idd de hersens van het asfalt halen als ze aangereden worden of zelf vallen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:22

Supervixen schreef:
Urbanus schreef:
Kun je daarna je hersens van het asfalt schrapen.

Een collega van mij is op haar speedpedelec geschept door een scooter en heeft dat met helm nog net overleefd. De scooter gaf geen voorrang. Is twee dagen kwijt van wat er gebeurd is. Haar hele gezicht lag er ongeveer af (botten gebroken) en haar schouder/armbotten helemaal verbrijzeld. En dan na te gaan dat kinderen van 10 jaar zonder helm op fatbikes zitten die ongeveer net zo hard gaan. Dan kun je idd de hersens van het asfalt halen als ze aangereden worden of zelf vallen.

Oh jemig...!
Mijn man gaat met mooi weer op zijn speedpedelec naar het werk. Heeft altijd wel een helm op maar dan nog.. ik vind dat ding ook doodeng! Ben altijd blij als hij heelhuids weer thuis is..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:34

Ik denk dat zo'n snelle fiets ideaal is als je veel kms lang dom rechtuit moet. Maar dat je wel donders goed uit moet kijken bij allerlei bochten en kruispunten. Als je dat doet dan loopt het wel los. Maarja kinderen en uitkijken.... ze kunnen het in theorie vaak prima, maar als er in de praktijk ineens iets anders hun aandacht trekt.... %)

Met een gewone fiets halen ze al levensgevaarlijke fratsen uit.

prompter

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:06

Gisteren nog een groot nadeel van de fatbike gezien: wat denk je, als dat ding een lekke band krijgt! Hij is echt loodzwaar. Ik zag er iemand mee lopen, lekke achterband. Of lopen, je kunt het eigenlijk meer slépen noemen. Nou ja, je krijgt wel weer beweging zo...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:10

Kinke schreef:
Deze viel me op, maar dat komt omdat ik een beeld heb dat kinderen tegenwoordig alles krijgen wat men maar kan geven. Dus niet specifiek alleen aan jouw gericht BloemBloem, maar....krijgt jouw kind dan alles wat je haar gunt? En een kind van 12 hoeft toch sowieso geen elektrische fiets?

Je vraag heeft natuurlijk niet zoveel met het topic te maken, maar
ik wil het best voor je beantwoorden.

Ja, wanneer zij, na hard werken ( gezien haar leeftijd ) is dat vooral op school
en klusjes die zij in huis kan doen haar doelen en doorzettingsvermogen laat zien en wij hebben
het in onze macht hebben, dan krijgt ze er wat voor :)

Nu is de fatbike natuurlijk wel een financiële uitschieter, het kan namelijk
ook gewoon wat kleins zijn.

Is dat zo gek?
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 29-08-24 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:11

prompter schreef:
Gisteren nog een groot nadeel van de fatbike gezien: wat denk je, als dat ding een lekke band krijgt! Hij is echt loodzwaar. Ik zag er iemand mee lopen, lekke achterband. Of lopen, je kunt het eigenlijk meer slépen noemen. Nou ja, je krijgt wel weer beweging zo...

Hier is gewoon al "markt" voor, onze fatbike fietsenmaker komt
gewoon aan huis met een bus, en haalt de fiets op, maakt deze en brengt
deze weer terug :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:27

BloemBloem schreef:

Aangezien fatbikes eigenlijk bedoeld zijn voor off-road werk (vandaar de brede banden) vraag ik me af of de fietsenmaker je fiets ook komt ophalen halverwege het zandpad over de Ermelose Hei (of waar dan ook) :)) Of uberhaupt, als je lek rijdt ergens tussen Lutjebroek en poedersuiker-West. Komt-ie je dan ook halen?

Dat-ie aan huis komt, is lief, maar het gaat er om hoe jij je fatbike-met-lekke-band thuis krijgt. Sleurend, dus :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:48

Ibbel schreef:
BloemBloem schreef:

Aangezien fatbikes eigenlijk bedoeld zijn voor off-road werk (vandaar de brede banden) vraag ik me af of de fietsenmaker je fiets ook komt ophalen halverwege het zandpad over de Ermelose Hei (of waar dan ook) :)) Of uberhaupt, als je lek rijdt ergens tussen Lutjebroek en poedersuiker-West. Komt-ie je dan ook halen?

Dat-ie aan huis komt, is lief, maar het gaat er om hoe jij je fatbike-met-lekke-band thuis krijgt. Sleurend, dus :D

Daar hebben wij geen last van, de enige keer dat wij een lekke band hadden gebeurde dat richting school, hebben gebeld en ja, de fiets werd op weg naar school opgehaald en mijn dochter kreeg nog een lift ook!

Hoe dat in poedersuiker gaat weet ik natuurlijk niet :D :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:49

Als je maar betaalt kan alles hè? Zowel qua aanschaf als service.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:50

Suzanne F. schreef:

Eens, maar zelfs dat viel enorm mee :j uiteraard wel duurder
dan een gewone fietsband, maar €50,- voor het maken van een fatbike band
vond ik met deze service relatief meevallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:16

BloemBloem schreef:
Suzanne F. schreef:

Eens, maar zelfs dat viel enorm mee :j uiteraard wel duurder
dan een gewone fietsband, maar €50,- voor het maken van een fatbike band
vond ik met deze service relatief meevallen.

En is dat gewoon op afroep? Je betaalt per km denk ik? Dus als je in Lubberpoedersuikerbroekerveen staat dan betaal je meer denk ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:37

Ik heb in mijn omgeving een fietsenservice bus zien rijden, soort ANWB voor e-bikes.
Kun je je op abonneren en wordt je fiets idd door heel Nederland opgehaald.

Overigens heeft mijn e-bike loop ondersteuning, dus met een lekke band hoef ik nog steeds niet zo te sleuren, de motor is niet lek bij een lekke band.
Sleuren wordt 't evt alleen bij een lege accu, maar in principe trapt mijn e-bike (geen fatbike) wel gewoon nog prima met een lege accu, alleen zwaarder.

En een lekke band en een lege accu tegelijkertijd zie ik nog niet zo snel gebeuren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:09

Dan moet je er wel rekening mee houden dat veel bedrijven en fietsenmakers zich niet wagen aan de fatbike.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:15

Ik moet wel zeggen dat een bakfiets met Bafang motor als ondersteuning, mèt een gashendeltje.... wel echt helemaal geweldig is hoor := Bij flinke tegenwind, een pittig heuveltje, als je haast hebt / ergens op tijd moet zijn en er een mooi stuk weg ligt dat heel veilig, overzichtelijk, breed en glad is.....van die lange rechte stukken degelijk fietspad zonder zijweggetjes weet je wel...... dan is het best lekker dat je gewoon lekker door kan vlammen :j

Maar als je dan constant 25km per uur kan halen dan moet dat toch al wel prima zijn.
Op de hogere ondersteunings standen kan je dan wel harder maar je merkt richting de 30km per uur toch echt wel dat zo'n fiets er niet op gemaakt is omdat het dan wat instabiel aan gaat voelen.

Dat is niet erg met boodschappen / als je een ervaren fietser bent die goed oplet. Maar met een bewegend kind in de bak is het onverantwoord.

Tegen de tijd dat we de bakfiets niet meer gebruiken zou ik toch wel heel erg graag een gewone elektrische fiets willen waar óók zo'n gashendeltje op zit :j Al is het maar voor de zekerheid dat je altijd die 25km per uur kan halen. Want dat vind ik toch echt wel lekker hoor :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:37

Heerlijk dat geklaag op jongere generaties en (technologische) ontwikkelingen :D vroeger was alles beter :)) dat vindt overigens iedere generatie….

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:10

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:22

Mijn dochter van nu 14 vindt elektrische fietsen en Fatbikes valsspelen. Ze zweert voorlopig nog bij zelf trappen. Scheelt dat ze nog geen 5 minuten fietsen van school woont (ze zou ook prima kunnen lopen) en het centrum ook op fietsafstand krap aan 10 minuten is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:35

Ja dan is het wel comfortabel om die mening te hebben natuurlijk :=

Hier moeten ze al snel meer dan 10km door de polder, sommigen véél verder...... dat is op zich allemaal geen probleem, maar zelf heb ik dan ook liever trapondersteuning hoor, zeker als je ergens op tijd moet zijn en het pestweer is met harde wind.

En ik heb zelf altijd naar school gefietst en ondanks dat ik op mijn 18e mijn rijbewijs haalde, pas rond mijn 27e een auto gekocht....de jaren daarvoor fietste ik zo'n 6000 km per jaar op een gewone fiets.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:41

Ik vind het echt klote dingen :+ Net nog een paar van die snelle cowboys die uit school komen. Kijken ook echt niet uit en voor je het weet heb je ze onder je motorkap }:0

Hoop dat die helm snel wordt verplicht, zodat het voor velen heel onaantrekkelijk wordt.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:59

Laat ze eerst maar eens gaan handhaven. Harder dan 25 km? Gashendel? Dan direct in beslag nemen en vernietigen.
Wat ook kan is een fietsverzekering verplichten bij leeftijden onder de 16 jaar/geen rijbewijs. Nu ben je als automobilist aansprakelijk wanneer er een fietsertje tegen je aan rijdt, maakt niet uit of ie 25+ km rijdt.

En ja, ook ik ben jong geweest en uit de tijd dat de helmplicht net niet/net wel van toepassing was. en ja, ook ik reed als 16-17-18 jarige te hard met mijn brommertje (broertjes hielpen me wel), zonder rijbewijs, wat dat was toen nog niet verplicht. Verkeer was toen echter nog wel een stuk minder druk en werd je gepakt, dan was je je brommer kwijt en had je ook nog kwade ouders :)

De gun-factor heb ik zeker wel, ik snap ook heel goed dat het leuk is en makkelijk. Maar het moet wel veilig blijven. En dat is in het huidige verkeer toch echt een uitdaging. (net als de ouderen :o :o :o op de elektrische fietsen)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:25

Ik vind de "ja maar vroeger deden we ook X" reacties sowieso niet nuttig. Ja, iedereen doet domme dingen als ze jong zijn, en vroeger was alles anders. Men zegt hier ook al meermaals dat de jeugd die er nu op zit dat niet inziet. Daarom wordt de oplossing ook in regels en ontmoedigen gezocht, en worden hooguit ouders erop aangekeken.

Maar een groot verschil met vroeger is dat A) er met een reden wetten zijn gekomen dat het anders moet. Dat besef hebben we ons al gemaakt, dat zou dus niet opnieuw moeten vormen voordat we het doorvoeren op wat in essentie vaak elektrische scooters zijn door het opvoeren van die dingen. En B) de statistieken die we nu zien omtrent grote ongelukken en dergelijke zijn van een heel ander kaliber dan die van toen. De omstandigheden op de weg zijn gewoon heel anders nu waardoor de situatie niet is zoals toen.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:55

Het voordeel van die fatbikes is wel dat je ze van ver hoort aan komen suizen.
Je hebt tegenwoordig ook van die hele stille , die vind ik veel gevaarlijker. Maar dat geld ook voor veel elektrische auto’s. Je hoort ze gewoon niet . Al klinken sommigen als aliens :7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:15

Gombal schreef:
Je hebt tegenwoordig ook van die hele stille , die vind ik veel gevaarlijker. Maar dat geld ook voor veel elektrische auto’s. Je hoort ze gewoon niet . Al klinken sommigen als aliens :7

Ik vind dat stille juist een enorm voordeel. Liever fatbikes/e-bikes dan die klote scooters en brommertjes die je 20 km verderop nog hoort.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:25

_San87_ schreef:
Gombal schreef:

Ik vind dat stille juist een enorm voordeel. Liever fatbikes/e-bikes dan die klote scooters en brommertjes die je 20 km verderop nog hoort.

Haha ja ,van die brommers waarvan de uitlaat harder gaat dan de snelheid :D