Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:52

veneri schreef:
Het lijkt mij, dat zolang meneer leeft, en de woning wil verkopen wegens opname in een instelling, dat zijn goed recht is.
Daar heeft een erfgenaam niks mee te maken toch?

Dat hangt ervan af hoe het levenstestament en het testament is opgesteld.
Voor het mogen beheren en verkopen van ontroerend goederen is een extra toestemming nodig.
Zodra er geld bij komt, worden de zaken extra ingewikkeld, zowel zakelijk als emotioneel.
Ik zou contact opnemen met de notaris voor informatie, TS.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 21-09-24 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 12:52

Heb mijn bericht even aangevuld.
We gaan iig even een adviesgesprek aan bij de notaris voor toelichting in jip en janneke taal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:55

Petpa schreef:
veneri schreef:
Het lijkt mij, dat zolang meneer leeft, en de woning wil verkopen wegens opname in een instelling, dat zijn goed recht is.
Daar heeft een erfgenaam niks mee te maken toch?

Dit is veel te kort door de bocht gescheurd.
Je wilt niet weten hoe vaak er achteraf gedoe ontstaat met erfgenamen.

Daarnaast... Meneer heeft dementie.
Is hij nog toerekeningsvatbaar in de zin dat hij zijn daden overziet?
Een notaris controleert dat bij de transactie van een huis.

Precies- als hij ontoerekeningsvatbaar zou worden verklaard dan kan hij niet zomaar zijn bezittingen verkopen. Dit is een echt probleem, ik voel mee met hem en andere betrokkenen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:01

veneri schreef:
Heb mijn bericht even aangevuld.
We gaan iig even een adviesgesprek aan bij de notaris voor toelichting in jip en janneke taal.

Houd er wel rekening mee dat een notaris niet gratis is.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 13:08

Beginnende dementie wil niet direct zeggen dat hij ontoerekeningsvatbaar is toch? Dat begrepen wij iig van de arts.
Het is een hele verdrietige en vervelende situatie, maar wij willen alles voor hem zo goed mogelijk regelen, zodat hij qua zorg krijgt wat hij nodig heeft.
Alles daaromheen willen we voor hem ook zo goed mogelijk afhandelen, daarbij hebben wij ook rekening te houden met zijn privacy mbt familie.
Wat wel en niet vertellen, dat gaan we nog met meneer bespreken.

Petpa

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:14

Indien die familie de erfgenamen zijn dan kan je ze simpelweg niet buitensluiten.
Zij hebben belangen.
En indien ik in jouw schoenen stond dan zou ik daar uiterst voorzichtig mee omgaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:44

Petpa schreef:
Indien die familie de erfgenamen zijn dan kan je ze simpelweg niet buitensluiten.
Zij hebben belangen.
En indien ik in jouw schoenen stond dan zou ik daar uiterst voorzichtig mee omgaan.

Inderdaad! Ik heb er ervaring mee. Ik ben erg kerkelijk betrokken. Een priester kwam heel vaak bij een oude dame ,zonder man of kinderen, waar de rest van de familie nooit kwam. In haar testament had ze die priester het een en ander nagelaten, wat hem op onaangename rechtszaken kwam te staan vanuit die familie inclusief negatieve aandacht in de media. Voor de rechtbank heeft hij gelijk gekregen, maar wel was hij zijn baan in de parochie kwijt. Ik had zelf mijn parochiepriester als gevolmachtigde aangewezen in mijn levenstestament( niet als erfgenaam, hij zou geen geld krijgen) maar die haakte toch af uit vrees voor rechtszaken, en ook omdat onder de nieuwe regels (van de bank) bleek dat het heel veel werk is.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 13:54

Petpa schreef:
Zij hebben belangen.

Ik snap wat je zegt hoor, maar het is toch van de zotte dat een erfgenaam tijdens het leven van de toekomstige erflater wil meebeslissen vanwege hun eigenbelang?

Het gaat toch om de situatie en het belang van meneer?
En erfgenamen kunnen er nog zoveel van vinden, maar op een gegeven noment zal de woning toch verkocht moeten worden.
Hetzij vanwege de verzekering, hetzij vanwege de leegstandregelgeving in de gemeente, en anders wel vanwege de dan verplichte eigen bijdrage door het eigen vermogen in de woning.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:59

Het gaat om het totaalplaatje.
Erfgenamen beslissen niet mee.
Die kunnen op het moment dat hun rechten in werking treden zeggen dat jij meneer foutief geadviseerd hebt.
En dan zit jij in de ellende.
Indien je nu reeds goed contact met de erfgenamen onderhoudt kan er veel gedoe achteraf voorkomen worden!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:01

Tenzij er een clausule is opgenomen in het levenstestament.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:03

Dat is zeker waar en gaan we ook zeker op die manier aanvliegen.
Binnenkort gaan we even in gesprek met familie.
De vraag is in hoeverre we het levenstestament daar moeten bespreken.
Meneer wil eigenlijk niks van zijn familie en ze hoeven wat hem betreft ook niks te weten.
Maar aangeven dat wij "voor alles gevolmachtigd zijn" is voor de familie misschien te vaag.
Inzage in het volledige levenstestament gaat met het oog op de privacy van meneer weer wat te ver...
Het is dan maar te hopen dat de familie blij is dat wij alles voor meneer regelen, anders wordt het nog lastig.
Laatst bijgewerkt door veneri op 21-09-24 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:03

veneri schreef:
Petpa schreef:
Zij hebben belangen.

Ik snap wat je zegt hoor, maar het is toch van de zotte dat een erfgenaam tijdens het leven van de toekomstige erflater wil meebeslissen vanwege hun eigenbelang?

Het gaat toch om de situatie en het belang van meneer?
En erfgenamen kunnen er nog zoveel van vinden, maar op een gegeven noment zal de woning toch verkocht moeten worden.
Hetzij vanwege de verzekering, hetzij vanwege de leegstandregelgeving in de gemeente, en anders wel vanwege de dan verplichte eigen bijdrage door het eigen vermogen in de woning.

Voor dergelijke situaties moet iemand dan officieel gemachtigd worden-met een levenstestament dat de eigenaar van de woning heeft opgesteld toen hij nog bij zijn volle verstand was. Dit zijn hele moeilijke situaties, maar als je geen familie bent en niet in een officieel (levens)testament staat, dan zou ik oppassen er niet je vingers aan te branden door buiten je juridische boekje te gaan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:04

Marcella schreef:
Tenzij er een clausule is opgenomen in het levenstestament.

Wat voor clausule?
We gaan de vragen zsm ook neerleggen bij de notaris om meer duidelijkheid te krijgen over het levenstestament.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:06

Heb je zelf een kopie van het levenstestament zodat je kan zien waarvoor meer je exact gemachtigd heeft?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:06

anjali schreef:
Voor dergelijke situaties moet iemand dan officieel gemachtigd worden-met een levenstestament dat de eigenaar van de woning heeft opgesteld toen hij nog bij zijn volle verstand was. Dit zijn hele moeilijke situaties, maar als je geen familie bent en niet in een officieel (levens)testament staat, dan zou ik oppassen er niet je vingers aan te branden door buiten je juridische boekje te gaan.

Dat is het geval.
Levenstestament is ruim 2 jaar terug opgesteld.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:07

Petpa schreef:
Heb je zelf een kopie van het levenstestament zodat je kan zien waarvoor meer je exact gemachtigd heeft?

Ja

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:07

Staat er iets over het huis in?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:09

Petpa schreef:
Staat er iets over het huis in?

Ja staat erin vermeld. Wij mogen verkopen bij opname.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:10

is het levenstestament bij de notaris opgesteld?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:10

Petpa schreef:
is het levenstestament bij de notaris opgesteld?

Ja!
En daar gaan we het nog even mee bespreken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:13

Weet je ook of meneer een regulier testament heeft?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:14

Petpa schreef:
Weet je ook of meneer een regulier testament heeft?

Ik denk het (gezien de notaris factuur) wel,maar deze had hij niet in huis liggen, dus geen inzage in.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:16

Dat maakt het erg lastig.
Je weet dus niet wie of wat de erfgenamen zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:18

Een levenstestament is iets heel anders dan een gewoon testament. Een levenstestament geldt zolang de opsteller nog leeft. Er is dan dus nog niets te erven, dat gebeurt pas na overlijden, dan gaat het gewone testament in werking. Als dat er niet is dan gaat het erven volgens de vastgestelde regels. En dan kan het dus zijn dat er familie opduikt waar de erflater al heel lang geen contact meer mee had of wilde hebben, maar die nu wel willen erven.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:19

Petpa schreef:
Dat maakt het erg lastig.
Je weet dus niet wie of wat de erfgenamen zijn.

Nee, niet hoe het is vastgelegd.
Wel de mening die meneer ons heeft laten weten mbt familie. Als hij die mening heeft vastgelegd denk ik dat het eerder naar de plaatselijke voetbalvereniging gaat.
We kunnen het nog eens nagaan bij meneer, maar wat hij aangeeft hoeft natuurlijk niet te zijn wat er in staat. En ik vind het ook niet netjes om daarnaar te vragen en wil hem met dat soort zaken niet lastig vallen.
Het gaat ons niks aan, tenzij wij erin staan, en dat zullen we dan na overlijden wel van de notaris vernemen als dat zo zou zijn.
Laatst bijgewerkt door veneri op 21-09-24 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt