Ibbel schreef:Maar het aardige is, dat het niet bij wet verboden is dat ouders hun kinderen alcohol geven. Dus als moeder voor haar kind mét het kind alcohol koopt, dan is er geen wet die verbiedt dat die drank thuis wordt genuttigd.
Moeder is meerderjarig en koopt het spul voor haar kind. En geen wet die dat verbiedt. Al is het kind 2 jaar.
Die is er niet. Maar er is dus wél een wet dat een supermarkt die dat weet of redelijkerwijs vermoedt, in dat geval geen alcohol mag verkopen. Is het krom? Ja. Werkt het? In veel gevallen niet. Kan de supermarkt daar wat aan doen? Ook niet.
Ibbel schreef:Maar daar gaat die wet dus nat op. Een ouder mag z'n kind alcohol geven, anders zit je aan de ouderlijke macht te peuteren. Een ouder vriendje mag géén alcohol geven aan een jonger vriendje. En voor dat laatste is deze onzin bedacht (want dat oudere vriendje is niet gek en gaat wel in z'n eentje naar binnen)
Nee. Thuis geldt dat wel, maar als jij naar een café gaat, twee bier bestelt en er één aan je kind van 14 geeft, mag dat net zo min. Dan krijgt het café een boete (of waarschuwing) als ze dat redelijkerwijs hadden kunnen vermoeden, jij een boete vanwege het doorgeven van alcohol en je kind een boete voor het aannemen van alcohol. In de alcoholwet wordt geen onderscheid gemaakt tussen ouders en anderen.
Ibbel schreef:Wiet is tegenwoordig legaal, en dat mag je dan dus wel, in je eigen huis, aan je eigen kinderen geven. Trouwens, die roken dan sowieso al mee, met pa en ma, als die een beetje doorblowen

Klopt, maar niet in de coffeeshop. Overigens is wiet niet legaal, het wordt gedoogd.
lor1_1984 schreef:Toen ik ongeveer 12 was werden rookwaren en ik geloof alcohol vastgezet op 16 jaar.
Dat zal dan ±1996 geweest zijn.
Maar ik kreeg iig bij mijn vader al vanaf mijn 11e soms een zoet wit wijntje en vanaf mijn 15e ofzo stonden er standaard 6 flesjes Bacardi breezer op de plank.
Meer dan die 6 kreeg ik niet in een weekend, dus vrijdag alles op was de rest vh weekend pech.
Meestal dronk ik 1-2 flesjes in een weekend, meer had ik geen behoefte aan.
Het volgende weekend stonden er dan weer 6 flesjes.
Mijn vader had ook liever dat ik thuis dronk dan dat ik de kroeg in ging en me daar zonder toezicht laveloos zoop.

Herkenbaar, hier stonden ook vaak wel wat breezers of blikjes passoa jus ofzo

M'n moeder dronk daar overigens meer van dan ik, ik dronk weinig en drink nog steeds niet vaak alcohol