U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:41

anjali schreef:
Toen ik 17 was woonde ik al op kamers omdat ik in een andere stad studeerde. En daar werd in de kroeg gewoon alcohol geschonken aan iedereen. Wel geef ik toe dat daar door de studenten te veel werd gedronken, waarschijnlijk mede door de plotselinge vrijheid zonder ouderlijk gezag.

Toen was alcohol dan ook gewoon legaal als je onder de 18 was. Ik weet niet eens meer of er toen uberhaupt een ondergrens was, of dat je als 10 of 14-jarige ook al legaal kon drinken (als je dat al zou willen)

lor1_1984

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:48

Toen ik ongeveer 12 was werden rookwaren en ik geloof alcohol vastgezet op 16 jaar.
Dat zal dan ±1996 geweest zijn.
Maar ik kreeg iig bij mijn vader al vanaf mijn 11e soms een zoet wit wijntje en vanaf mijn 15e ofzo stonden er standaard 6 flesjes Bacardi breezer op de plank.
Meer dan die 6 kreeg ik niet in een weekend, dus vrijdag alles op was de rest vh weekend pech. :Y)
Meestal dronk ik 1-2 flesjes in een weekend, meer had ik geen behoefte aan.
Het volgende weekend stonden er dan weer 6 flesjes.
Mijn vader had ook liever dat ik thuis dronk dan dat ik de kroeg in ging en me daar zonder toezicht laveloos zoop. :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:05

Ibbel schreef:
Maar het aardige is, dat het niet bij wet verboden is dat ouders hun kinderen alcohol geven. Dus als moeder voor haar kind mét het kind alcohol koopt, dan is er geen wet die verbiedt dat die drank thuis wordt genuttigd.
Moeder is meerderjarig en koopt het spul voor haar kind. En geen wet die dat verbiedt. Al is het kind 2 jaar.

Die is er niet. Maar er is dus wél een wet dat een supermarkt die dat weet of redelijkerwijs vermoedt, in dat geval geen alcohol mag verkopen. Is het krom? Ja. Werkt het? In veel gevallen niet. Kan de supermarkt daar wat aan doen? Ook niet.

Ibbel schreef:
Maar daar gaat die wet dus nat op. Een ouder mag z'n kind alcohol geven, anders zit je aan de ouderlijke macht te peuteren. Een ouder vriendje mag géén alcohol geven aan een jonger vriendje. En voor dat laatste is deze onzin bedacht (want dat oudere vriendje is niet gek en gaat wel in z'n eentje naar binnen)

Nee. Thuis geldt dat wel, maar als jij naar een café gaat, twee bier bestelt en er één aan je kind van 14 geeft, mag dat net zo min. Dan krijgt het café een boete (of waarschuwing) als ze dat redelijkerwijs hadden kunnen vermoeden, jij een boete vanwege het doorgeven van alcohol en je kind een boete voor het aannemen van alcohol. In de alcoholwet wordt geen onderscheid gemaakt tussen ouders en anderen.

Ibbel schreef:
Wiet is tegenwoordig legaal, en dat mag je dan dus wel, in je eigen huis, aan je eigen kinderen geven. Trouwens, die roken dan sowieso al mee, met pa en ma, als die een beetje doorblowen :))

Klopt, maar niet in de coffeeshop. Overigens is wiet niet legaal, het wordt gedoogd.

lor1_1984 schreef:
Toen ik ongeveer 12 was werden rookwaren en ik geloof alcohol vastgezet op 16 jaar.
Maar ik kreeg iig bij mijn vader al vanaf mijn 11e soms een zoet wit wijntje en vanaf mijn 15e ofzo stonden er standaard 6 flesjes Bacardi breezer op de plank.
Meer dan die 6 kreeg ik niet in een weekend, dus vrijdag alles op was de rest vh weekend pech. :Y)
Mijn vader had ook liever dat ik thuis dronk dan dat ik de kroeg in ging en me daar zonder toezicht laveloos zoop. :)

Herkenbaar, hier stonden ook vaak wel wat breezers of blikjes passoa jus ofzo :') M'n moeder dronk daar overigens meer van dan ik, ik dronk weinig en drink nog steeds niet vaak alcohol :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:22

Het gaat er om, dat als een supermarktmedewerker mij geen alcohol wil verkopen omdat mijn kind buiten staat te wachten, hij over de schreef gaat. Zélfs als dat kind eerst wel in de winkel was. En zélfs als dat kind daar gezegd heeft: die fles is voor mij. Op het moment dat het kind uit de winkel is, is er alleen een volwassene die alcohol koopt. De invloed van de medewerker (en die van de wet) houdt op buiten de winkel, buiten het café, buiten de coffeeshop. Ook al klopt het vermoeden (ja, zelfs als het kind of de ouder iets gezegd heeft), voor een rechter zal hij dat vermoeden moeten kunnen bewijzen, en als die fles wijn in de huiskamer open gaat, kan-ie dat niet.
Innocent until proven guilty. En daarom zou ik wel eens jurisprudentie willen zien, wat een rechter doet als iemand een winkel aanklaagt, omdat die winkel 'op een vermoeden' geen alcohol heeft verkocht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:03

Volgens mij zijn de meeste supermarkt medewerkers ook geen BOA en hebben ze zich dus ook niet als opsporingsambtenaren te gedragen. Hoezo mag jij als supermarkt medewerker met mensen meeluisteren en op basis daarvan bepalen of ze wel of niet in aanmerking komen om te kopen. Als winkel heb je het recht om iemand te weigeren iets te verkopen, dus als je al winkel geen alcohol aan een klant wil verkopen, dan heb je dat recht. Daarvoor hoeft zelfs geeneens een minderjarige in de buurt te zijn. Maar dan moet je het lekker simpel daarbij houden. Op het moment dat jij dat gaat onderbouwen met het verhaal dat jij iets in de rij gehoord hebt en dat jij daarom aannames doet, dan kom je echt op een heel erg hellend juridisch vlak terecht.

En dan kan je wel zeggen dat je je als winkel aan de wet moet houden en dat je daarom geen alcohol verkoopt als er kinderen bij zijn. Maar je hebt je als winkel net zo hard aan de wet te houden als het gaat om de privacy van een gesprek.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 00:58

Exitium schreef:
Ibbel schreef:
Maar het aardige is, dat het niet bij wet verboden is dat ouders hun kinderen alcohol geven. Dus als moeder voor haar kind mét het kind alcohol koopt, dan is er geen wet die verbiedt dat die drank thuis wordt genuttigd.
Moeder is meerderjarig en koopt het spul voor haar kind. En geen wet die dat verbiedt. Al is het kind 2 jaar.

Die is er niet. Maar er is dus wél een wet dat een supermarkt die dat weet of redelijkerwijs vermoedt, in dat geval geen alcohol mag verkopen. Is het krom? Ja. Werkt het? In veel gevallen niet. Kan de supermarkt daar wat aan doen? Ook niet.

Ibbel schreef:
Maar daar gaat die wet dus nat op. Een ouder mag z'n kind alcohol geven, anders zit je aan de ouderlijke macht te peuteren. Een ouder vriendje mag géén alcohol geven aan een jonger vriendje. En voor dat laatste is deze onzin bedacht (want dat oudere vriendje is niet gek en gaat wel in z'n eentje naar binnen)

Nee. Thuis geldt dat wel, maar als jij naar een café gaat, twee bier bestelt en er één aan je kind van 14 geeft, mag dat net zo min. Dan krijgt het café een boete (of waarschuwing) als ze dat redelijkerwijs hadden kunnen vermoeden, jij een boete vanwege het doorgeven van alcohol en je kind een boete voor het aannemen van alcohol. In de alcoholwet wordt geen onderscheid gemaakt tussen ouders en anderen.

Ibbel schreef:
Wiet is tegenwoordig legaal, en dat mag je dan dus wel, in je eigen huis, aan je eigen kinderen geven. Trouwens, die roken dan sowieso al mee, met pa en ma, als die een beetje doorblowen :))

Klopt, maar niet in de coffeeshop. Overigens is wiet niet legaal, het wordt gedoogd.

lor1_1984 schreef:

Herkenbaar, hier stonden ook vaak wel wat breezers of blikjes passoa jus ofzo :') M'n moeder dronk daar overigens meer van dan ik, ik dronk weinig en drink nog steeds niet vaak alcohol :+

Probleem is dus, ook als er niet redelijkerwijs iets te vermoeden valt, de verkoop van alcohol wordt geweigerd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 05:47

Karl66 schreef:
Volgens mij zijn de meeste supermarkt medewerkers ook geen BOA en hebben ze zich dus ook niet als opsporingsambtenaren te gedragen. Hoezo mag jij als supermarkt medewerker met mensen meeluisteren en op basis daarvan bepalen of ze wel of niet in aanmerking komen om te kopen. Als winkel heb je het recht om iemand te weigeren iets te verkopen, dus als je al winkel geen alcohol aan een klant wil verkopen, dan heb je dat recht. Daarvoor hoeft zelfs geeneens een minderjarige in de buurt te zijn. Maar dan moet je het lekker simpel daarbij houden. Op het moment dat jij dat gaat onderbouwen met het verhaal dat jij iets in de rij gehoord hebt en dat jij daarom aannames doet, dan kom je echt op een heel erg hellend juridisch vlak terecht.

En dan kan je wel zeggen dat je je als winkel aan de wet moet houden en dat je daarom geen alcohol verkoopt als er kinderen bij zijn. Maar je hebt je als winkel net zo hard aan de wet te houden als het gaat om de privacy van een gesprek.

Er staan hoge boetes op en bij veel winkels en vergeet zeker tankstations niet! Betekent het gewoon als jij het verkeerd verkoopt dat jij verwijtbaar je baan kwijt ben. Als caissière heb je toch liever een boze klant dan werkloos dankzij de klant tevreden willen houden? Tankstations hebben overigens geen alcohol meer (toch?) Maar nu nog wel sigaretten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 08:15

Tja ik denk dat er soms ook gewoon jongelui achter de kassa staan die geen enkel risico nemen, voor de zekerheid. Als ik een keer naar de AH ga met kleuter in winkelwagentje, en na het afrekenen op weg naar buiten langs de Gall&Gall kom en bedenk dat ik meteen wel een fles Ricard mee kan nemen voor pappa, en dan te horen krijg dat ik dat niet mag kopen omdat die kleine er bij is.... dan vind ik dat toch wel idioot hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 08:23

Ach je zou maar winkelmedewerker zijn en dit gezeik van volwassenen aan moeten horen over wat wettelijk is, terwijl je voor je baas in zijn winkel aan t werk bent en een zakcentje wil verdienen.
Stel je voor dat ze hun wijntje niet meekrijgen zeg..

Ik snap al die zelfscan kassa’s wel.. wie wil er nog ergens in een winkel werken..

:+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 09:06

Cer schreef:
Ach je zou maar winkelmedewerker zijn en dit gezeik van volwassenen aan moeten horen over wat wettelijk is, terwijl je voor je baas in zijn winkel aan t werk bent en een zakcentje wil verdienen.

Ik snap al die zelfscan kassa’s wel.. wie wil er nog ergens in een winkel werken..

Misschien het topic nog eens doorlezen, dan zul je zien dat het niet altijd de klant is, die loopt te zeiken ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:11

Heb ik gedaan, er zitten toch echt wel zeurders tussen hoor :j vind ik

En de toelichting van de mensen die echt in de winkel staan wordt een beetje genegeerd lijkt t

Hoe erg is het dat je op een bepaald moment je wijntje niet meekrijgt.. t is niet perse een eerste levensbehoefte…
Jaja het gaat om het principe natuurlijk.. :j misschien gaan ze alcohol (en roken) wel helemaal verbieden een keer…

Maar dit is slechts mijn mening hoor.. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:29

Het leuke van nieuwe wetgeving is, dat de uitvoering ervan door rechters getoetst wordt. Dán pas blijkt in de praktijk of een wet deugt.

En als uit de daaruit volgende jurisprudentie blijkt, dat een medewerker geen nee mag verkopen als een kind buiten staat (of 5 minuten eerder naar huis is gestuurd en dus niet eens meer in beeld is), dan gaat zo'n wet dus na verloop van tijd (weer) aangepast worden, omdat-ie in de rechtbank geen stand kan houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 09:39

Cer schreef:
Heb ik gedaan, er zitten toch echt wel zeurders tussen hoor :j vind ik

En de toelichting van de mensen die echt in de winkel staan wordt een beetje genegeerd lijkt t

Hoe erg is het dat je op een bepaald moment je wijntje niet meekrijgt.. t is niet perse een eerste levensbehoefte…
Jaja het gaat om het principe natuurlijk.. :j misschien gaan ze alcohol (en roken) wel helemaal verbieden een keer…

Maar dit is slechts mijn mening hoor.. :)

Oh, jij drinkt of rookt schijnbaar niet, tja dan vind je het ook al gauw zeuren... :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:46

Maar Ibbel, hoe werkt dat nu dan, voor de winkel medewerker? Wat moet díe ermee doen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:47

Wintu schreef:
Oh, jij drinkt of rookt schijnbaar niet, tja dan vind je het ook al gauw zeuren... :')

Hoe heet dit ookalweer? Oh ja, aannames
:D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:06

Cer schreef:
Maar Ibbel, hoe werkt dat nu dan, voor de winkel medewerker? Wat moet díe ermee doen?

Die moet gewoon doen wat 'm opgedragen/geleerd is.

En de ene winkel zal mogelijk een bedrijfsleider hebben die zegt: alles hetzelfde behandelen, dus ook moeders met babies in wandelwagens krijgen geen wijn mee, en er zullen bedrijfsleiders zijn die zeggen: gebruik je gezonde verstand, als je 10 pubers voor de winkel ziet staan en er komt een knul van begin 20 met tig breezers aan, dan weet je wel hoe laat het is.

En verder wachten op de eerste jurist met peuter die z'n wijn geweigerd wordt en die denkt: ha, ik pak je.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 10:14

Cer schreef:
Wintu schreef:

Hoe heet dit ookalweer? Oh ja, aannames
:D

Je stuurt die gedachte dan ook wel flink ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:15

lor1_1984 schreef:

Mijn oma vond dat ook: Zij zorgde ervoor dat er altijd thuis wat te drinken beschikbaar was omdat ze liever had dat opa en andere familieleden gezellig thuis dronken en niet naar de kroeg hoefden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 10:15

Ibbel schreef:
Cer schreef:

Die moet gewoon doen wat 'm opgedragen/geleerd is.

En de ene winkel zal mogelijk een bedrijfsleider hebben die zegt: alles hetzelfde behandelen, dus ook moeders met babies in wandelwagens krijgen geen wijn mee, en er zullen bedrijfsleiders zijn die zeggen: gebruik je gezonde verstand, als je 10 pubers voor de winkel ziet staan en er komt een knul van begin 20 met tig breezers aan, dan weet je wel hoe laat het is.

En verder wachten op de eerste jurist met peuter die z'n wijn geweigerd wordt en die denkt: ha, ik pak je.

De bedrijfsleider die zo rigide de regels hanteert, gaat uiteindelijk ook klanten verliezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:28

Nou idd Ibbel.. dus ik denk zelf dat het weinig zin heeft om de winkelmedewerker ergens op aan te spreken, of heel bijdehand te doen.. die voert nl slechts uit wat verteld wordt en wil z’n baan houden denk..

@Wintu: het is ook zo makkelijk :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:38

anjali schreef:
lor1_1984 schreef:

Mijn oma vond dat ook: Zij zorgde ervoor dat er altijd thuis wat te drinken beschikbaar was omdat ze liever had dat opa en andere familieleden gezellig thuis dronken en niet naar de kroeg hoefden.

Die kroeg vond ik als 16-jarige een stuk leuker om met een groep vrienden een biertje of BaCo-tje te drinken dan thuis bij pa en ma. Niets ten nadele van mijn ouders.

Ik krijg meer en meer het gevoel dat het onmogelijke beleid er op gericht is om uiteindelijk het nuttigen van alcohol net als tabak te minimaliseren. Misschien wel een alcoholvrije generatie?
Ik krijg ook de kriebels van die reclame met Eric Scherder, blijkbaar heeft de generatie waar ik deel van uitmaak behoorlijk wat hersenschade opgelopen omdat we al op zestienjarige leeftijd alcohol dronken.
Zelf heb ik altijd het gevoel gehad dat we juist leerden om te gaan met alcohol en het effect op ons lichaam voor we b.v. achter het stuur van een auto mochten zitten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 10:43

Cer schreef:
Nou idd Ibbel.. dus ik denk zelf dat het weinig zin heeft om de winkelmedewerker ergens op aan te spreken, of heel bijdehand te doen.. die voert nl slechts uit wat verteld wordt en wil z’n baan houden denk..

@Wintu: het is ook zo makkelijk :D

De kassière is het aanspreekpunt, men kan je ook doorverwijzen naar de manager.

Wat vind jij dan bijdehand doen precies?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:49

Cer schreef:

Als ze de regels naleven die binnen de supermarkt gelden is het geen probleem. Dan doen ze inderdaad gewoon hun werk. Maar als ze weigeren drank mee te geven omdat ze weten dat je thuis een puber hebt zitten, dan gaan ze hun boekje ver te buiten. Ik bepaal zelf altijd nog wat er in mijn huis gebeurt, niet de cassiere van de supermarkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:08

BrankaZ schreef:
Ik krijg meer en meer het gevoel dat het onmogelijke beleid er op gericht is om uiteindelijk het nuttigen van alcohol net als tabak te minimaliseren. Misschien wel een alcoholvrije generatie?
Ik krijg ook de kriebels van die reclame met Eric Scherder, blijkbaar heeft de generatie waa

Je weet dat ook weinig alcohol de kans op bepaalde kankers flink verhoogd?

Ik weet van heel veel jongeren uit mijn tijd die echt dachten dat zij wel konden rijden met x aantal bier op, want zij voelde niks. Weet ook van meerdere ongelukken waarbij het goed fout is gegaan daardoor.

Daarnaast mag je nu met een beginnersrijbewijs eigenlijk niks nuttigen, dus heeft het geen zin om te weten hoeveel jij kan hebben om nog "goed" te rijden.
Mijn kinderen drinken niks als ze moeten rijden, ze hebben geleerd (niet door zelf te zuipen) hoe slecht en onveilig het is om met drank op te rijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:33

Brainless schreef:
BrankaZ schreef:
Ik krijg ook de kriebels van die reclame met Eric Scherder, blijkbaar heeft de generatie waa

Je weet dat ook weinig alcohol de kans op bepaalde kankers flink verhoogd?

Ik weet van heel veel jongeren uit mijn tijd die echt dachten dat zij wel konden rijden met x aantal bier op, want zij voelde niks. Weet ook van meerdere ongelukken waarbij het goed fout is gegaan daardoor.

Daarnaast mag je nu met een beginnersrijbewijs eigenlijk niks nuttigen, dus heeft het geen zin om te weten hoeveel jij kan hebben om nog "goed" te rijden.
Mijn kinderen drinken niks als ze moeten rijden, ze hebben geleerd (niet door zelf te zuipen) hoe slecht en onveilig het is om met drank op te rijden.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je met alcohol op niet aan het verkeer kunt deelnemen!!! Daarom is het juist goed als je thuis kunt drinken, dan hoef je de straat niet meer op. Qua gezondheidsrisico's geloof ik persoonlijk daar niet zo in als je met mate drinkt. Voor mij is het in elk geval goed voor mijn geestelijke gezondheid omdat het me ontspant. Daardoor geen pillen uit de farmacie nodig.Die Eric Scherder is absoluut mijn type niet, ook iemand uit de chemische farmacie. Ik heb liever een natuurlijk drankje van planten gemaakt en qua herseninhoud gaat het ook wel bij mij, ik heb veel opleidingen gedaan (meeste studenten zopen als tempelieren overigens...) en ben nu op mijn 70ste nog goed bij de tijd al zeg ik het zelf. Ik wil trouwens niet echt reclame maken voor alcohol want het schijnt dat er mensen zijn,veelal uit andere culturen, die een bepaald enzym missen wat nodig is om alcohol te verwerken en wat de meeste Europeanen wel hebben. Die dat enzym niet hebben worden van een klein beetje alcohol meteen zwaar dronken en kunnen dan door het lint gaan. Mogelijk een reden waarom sommige culturen het verbieden.