Klimaatstress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:39

Ja, wij. Wij gebruiken ook datacenters en cloudruimte. De ironie is ook dat we dit online bespreken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:53

OleJon schreef:
Iemand die zijn oudere diesel autootje moet gebruiken voor zijn werk?
De wegenbelasting en diesel word zo duur gemaakt om het te ontmoedigen.
Dat mensen het niet meer kunnen betalen en financiële stress

Of een warmtepomp die mensen niet kunnen betalen?

Je weet dat de hogere belasting op diesel er is voor de luchtvervuiling? Dat heeft niks te maken met het klimaat, maar met onze gezondheid.
En een warmtepomp wordt niet verplicht.. maar jij vindt dus dat de mensen die weinig geld hebben zo’n pomp maar volledig met hun eigen geld moeten kopen, of op duur gas moeten blijven stoken? In plaats van met behulp van subsidie een zuinige pomp te kunnen kopen waar ze financieel alleen maar profijt van hebben? Jij wil mensen graag arm houden?

En wat betreft die grote bedrijven, ook daar kunnen wij zeker iets aan doen inderdaad. Als de hele wereld besluit om zuiniger te gaan leven, consuminderen in plaats van consumeren, dan kan waarschijnlijk een heel groot deel van de megabedrijven inpakken.
Als je erbij stil staat besef je pas hoeveel rotzooi wij consumeren.. van prullen bij de Action, tot goedkope kleding die we één keer dragen, tot elk jaar een nieuwe telefoon, op elke slaapkamer een tv.. Mensen kopen grotere huizen om al hun spullen maar kwijt te kunnen, en ondertussen klagen we over te veel grote bedrijven die vervuilen :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:15

Klimaatstress; ja en nee. Ik ben onderzoeker met als richting (een specifieke) negatieve-emissie technologie. Het doel van mijn onderzoek is om uiteindelijk te achterhalen of deze technologie opgeschaald kan worden om grote hoeveelheden CO2 uit de atmosfeer te halen en permanent op te slaan, zodat het geen invloed meer heeft op het klimaat.

Ik zou graag willen dat het onderzoek sneller zou gaan, dat ik sneller resultaten zou boeken, omdat ik me in zekere zin heel veel zorgen maak over het klimaat. Tegelijkertijd besef ik me steeds meer dat de kans er dik in zit dat we de klimaatdoelen van Parijs bij lange na niet gaan halen, en dat dit verregaande gevolgen zal hebben voor een groot deel van de aarde.

Ik juich ieder initiatief tot uitstootvermindering enorm toe, maar begrijp de critici ook goed. We kunnen in Nederland onevenredig veel geld uitgeven aan CO2-vermindering, maar als andere (grotere, vervuilendere) landen dit niet ook doen, dan gaat de atmosferische CO2 concentratie alsnog enorm stijgen en blijft de opwarming doorgaan. Anderzijds, door het onderzoek naar klimaat te pushen en te blijven innoveren, kunnen we een voorloper zijn in het ontwikkelen van technologieën voor een echt duurzame toekomst. Als we er vanuit gaan dat de aardolie toch een keer op is, dan zullen we deze technologieën wel moeten gaan toepassen. Als wij er al ervaring mee hebben, dan is de transitie toch weer makkelijker. En laten we wel wezen, in Nederland leven we zo enorm luxe en gepriviligeerd, daar kan een groot deel van de bevolking best een beetje van afstaan om de toekomst te ontwikkelen (-nee, niet de mensen die dit niet kunnen betalen).

Ik merk dat ik nog heel erg zoekende ben naar mijn rol binnen de klimaatbeweging. Ik probeer zo weinig mogelijk te vliegen, zo veel mogelijk te fietsen, en zo weinig mogelijk vlees/dierlijk te eten. Vooral dat laatste is een interessante, omdat ik noch vegetariër noch veganist ben. Ik merk dat het doen van deze dingen de stress bij mij wel heeft gereduceerd. Ik doe mijn best om een steentje bij te dragen, en hoop ook enorm dat de rest van de wereld dit ook doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:46

verootjoo schreef:
Ceffyl schreef:
Ik denk dat gewone mensen helemaal 0,0 impact hebben op het klimaat als de overheid corporaties niet gaat dwingen. Moet ik bijvoorbeeld korter douchen terwijl de datacenters van Microsoft onvoorstelbare hoeveelheden water verbruiken? Als de grote vervuilers niet gedwongen worden om te verduurzamen kun je eigen tasjes meenemen, ecologische koffiecupjes gebruiken en fietsen tot je er bij neervalt, maar is dat allemaal echt een druppel op een gloeiende plaat.

Het ging hier over feiten en Klimaatstress, maar idd, als de politiek niet mee wil is alles een druppel op de gloeiende plaat en dat baart me dus veel zorgen.

Daarnaast denk dat we beter gelijk massaal defensie moeten upgraden want hoe gaan we anders de veiligheid van GW garanderen? En wie moet ons beschermen als hij met zijn matige diplomatieke vaardigheden wat wereldgrootheden boos maakt?

Ik heb een weddenschap met mijn verzorgster: zij geeft Wilders een jaar; ik acht het mogelijk dat ie het 1,5 jaar vol houdt; ALS hij het al voor elkaar krijgt om een regering te vormen :+

Daarnaast denk ik niet dat je de beweging naar minder fossiele energie zomaar stopt. Het zal wellicht vertragen, maar stoppen? Nee, dat gebeurt niet.
Daarnaast is het huidige plan tot 2030 - 2050 zo slecht, daar valt enerzijds niks meer aan te verprutsen, anderzijds is de kans vrij groot dat we verder komen dan wat er in die plannen staat.
Dit nog even los van het feit dat die plannen zo beknopt en beperkt zijn dat het niet zo moeilijk is de conclusie te trekken dat de opstellers geen flauw idee hebben van de impact van hetgeen ze beschrijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:47

8nnemiek schreef:
OleJon schreef:
Iemand die zijn oudere diesel autootje moet gebruiken voor zijn werk?
De wegenbelasting en diesel word zo duur gemaakt om het te ontmoedigen.
Dat mensen het niet meer kunnen betalen en financiële stress

Of een warmtepomp die mensen niet kunnen betalen?

Je weet dat de hogere belasting op diesel er is voor de luchtvervuiling? Dat heeft niks te maken met het klimaat, maar met onze gezondheid.
En een warmtepomp wordt niet verplicht.. maar jij vindt dus dat de mensen die weinig geld hebben zo’n pomp maar volledig met hun eigen geld moeten kopen, of op duur gas moeten blijven stoken? In plaats van met behulp van subsidie een zuinige pomp te kunnen kopen waar ze financieel alleen maar profijt van hebben? Jij wil mensen graag arm houden?

En wat betreft die grote bedrijven, ook daar kunnen wij zeker iets aan doen inderdaad. Als de hele wereld besluit om zuiniger te gaan leven, consuminderen in plaats van consumeren, dan kan waarschijnlijk een heel groot deel van de megabedrijven inpakken.
Als je erbij stil staat besef je pas hoeveel rotzooi wij consumeren.. van prullen bij de Action, tot goedkope kleding die we één keer dragen, tot elk jaar een nieuwe telefoon, op elke slaapkamer een tv.. Mensen kopen grotere huizen om al hun spullen maar kwijt te kunnen, en ondertussen klagen we over te veel grote bedrijven die vervuilen :+

Ga jij dat die "hele wereld" maar ff vertellen dan ipv op een forum als Bokt mensen de les te lezen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:01

Badeendje schreef:
Klimaatstress; ja en nee. Ik ben onderzoeker met als richting (een specifieke) negatieve-emissie technologie. Het doel van mijn onderzoek is om uiteindelijk te achterhalen of deze technologie opgeschaald kan worden om grote hoeveelheden CO2 uit de atmosfeer te halen en permanent op te slaan, zodat het geen invloed meer heeft op het klimaat.

Ik zou graag willen dat het onderzoek sneller zou gaan, dat ik sneller resultaten zou boeken, omdat ik me in zekere zin heel veel zorgen maak over het klimaat. Tegelijkertijd besef ik me steeds meer dat de kans er dik in zit dat we de klimaatdoelen van Parijs bij lange na niet gaan halen, en dat dit verregaande gevolgen zal hebben voor een groot deel van de aarde.

Ik juich ieder initiatief tot uitstootvermindering enorm toe, maar begrijp de critici ook goed. We kunnen in Nederland onevenredig veel geld uitgeven aan CO2-vermindering, maar als andere (grotere, vervuilendere) landen dit niet ook doen, dan gaat de atmosferische CO2 concentratie alsnog enorm stijgen en blijft de opwarming doorgaan. Anderzijds, door het onderzoek naar klimaat te pushen en te blijven innoveren, kunnen we een voorloper zijn in het ontwikkelen van technologieën voor een echt duurzame toekomst. Als we er vanuit gaan dat de aardolie toch een keer op is, dan zullen we deze technologieën wel moeten gaan toepassen. Als wij er al ervaring mee hebben, dan is de transitie toch weer makkelijker. En laten we wel wezen, in Nederland leven we zo enorm luxe en gepriviligeerd, daar kan een groot deel van de bevolking best een beetje van afstaan om de toekomst te ontwikkelen (-nee, niet de mensen die dit niet kunnen betalen).

Ik merk dat ik nog heel erg zoekende ben naar mijn rol binnen de klimaatbeweging. Ik probeer zo weinig mogelijk te vliegen, zo veel mogelijk te fietsen, en zo weinig mogelijk vlees/dierlijk te eten. Vooral dat laatste is een interessante, omdat ik noch vegetariër noch veganist ben. Ik merk dat het doen van deze dingen de stress bij mij wel heeft gereduceerd. Ik doe mijn best om een steentje bij te dragen, en hoop ook enorm dat de rest van de wereld dit ook doet.

Oh leuk!! Ik heb sowieso wat vragen voor je maar ik stuur je een pb
Hoe zou jij jouw onderzoek in context plaatsen van de algehele klimaatproblematiek? Je bent voornamelijk bezig met mitigatie, en wel specifiek op het verlagen van de atmosferische concentraties. Je zit redelijk aan het einde van de keten, om het zo maar te zeggen. Wat me overigens nuttig lijkt, gezien het wel even duurt voor de concentraties op natuurlijke wijze verlagen. Ben je in bredere zin ook nog elders betrokken bij het ontwikkelen mitigerende maatregelen op basis van jouw gedane onderzoek, om ook nog bij te dragen aan reductie van broeikasgassen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:17

Popstra schreef:
Ga jij dat die "hele wereld" maar ff vertellen dan ipv op een forum als Bokt mensen de les te lezen.

En dat is dus precies het probleem. Mensen gaan niet uit zichzelf verduurzamen. En dus moet de overheid er tussen komen met regels en wetgeving. Maar als we het met de hele wereld zouden willen, dan kunnen we absoluut een verschil maken.
Ik heb geen idee wat dat te maken heeft met 'de les lezen' :')

Badeendje, wat interessant dat je daar onderzoek naar doet!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 09:53

Badeendje schreef:

Dit vind ik nu echt leuk om te lezen, dat er zulke onderzoeken lopen :)

Weet jij ook welke onderzoeken er nog meer lopen binnen jouw vakgebied? Dat zou ik heel interessant vinden om te lezen. Zulke dingen geven me ook echt hoop :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:50

@Badeentje:
Onevenredig veel geld uitgeven aan kooldioxide beperkingen: graag.
Of nu ja: wat heet 'onevenredig veel'. Als je het ziet als investering gelden de normale economische wetten zoals 'de kost gaat voor de baat uit'.

En verder is er het accoord van Parijs. Dat wil zeggen dat wij per definitie niet het enige land zijn dat hier hard aan moet werken.
(Afdeling stress: ook wij doen te weinig.)

En nog een stressfeit: maak je geen zorgen over het opraken van de aardolie.
De zuurstof is eerder op.

Dus toitoitoi met al deze onderzoeken...!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:43

Janneke2 schreef:
@Badeentje:
Of nu ja: wat heet 'onevenredig veel'. Als je het ziet als investering gelden de normale economische wetten zoals 'de kost gaat voor de baat uit'.

En verder is er het accoord van Parijs. Dat wil zeggen dat wij per definitie niet het enige land zijn dat hier hard aan moet werken.

Maar stel dat uit die onderzoeken komt dat er helemaal geen CO2 probleem is?

Nog erger: als de ontwikkeling van nieuwe technologie en energiedragers juist gaan vragen om CO2 als grondstof?

Over zuurstof en aardolie: al eens nagedacht over het feit dat we ons wel druk maken over de uitstoot van CO2 maar ons blijkbaar geen zorgen maken over hoe CO2 tot stand komt? Dat blijft een bijzonder gegeven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:03

ikke schreef:
Janneke2 schreef:
@Badeentje:

Nog erger: als de ontwikkeling van nieuwe technologie en energiedragers juist gaan vragen om CO2 als grondstof?

Over zuurstof en aardolie: al eens nagedacht over het feit dat we ons wel druk maken over de uitstoot van CO2 maar ons blijkbaar geen zorgen maken over hoe CO2 tot stand komt? Dat blijft een bijzonder gegeven.

1. Is allang onderzoek naar gedaan. Die is er wel
2. Kan, gebeurd met SAFs. Weet badeendje wellicht meer over.
3. Ook allang bekend…….. koolstofkringloop wordt in de onderbouw al uitgelegd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:38

Raineri schreef:
ikke schreef:

1. Is allang onderzoek naar gedaan. Die is er wel
2. Kan, gebeurd met SAFs. Weet badeendje wellicht meer over.
3. Ook allang bekend…….. koolstofkringloop wordt in de onderbouw al uitgelegd.

Leg dat nog eens uit, dan }>

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:51

Ikke, ik heb getemd.

Hier is dit topic niet voor.

Als je werkelijk wil weten, waarom de zuurstof eerder op is dan de aardolie, stuur je me maar een pb.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:00

Niet echt behoefte hieraan. Voor een serieuze discussie met oprechte vragen kun je me alles vragen. Maar dit niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:02

Janneke2 schreef:
Ikke, ik heb getemd.

Als je werkelijk wil weten, waarom de zuurstof eerder op is dan de aardolie, stuur je me maar een pb.

Waarom een tem?

Het steun de boeren topic zegt ook genoeg waar het over zou moeten gaan toch?
Toch werd dat totaal overgenomen door alles behalve bokkers met steun.

Dan is het hier héel erg netjes.

Dus graag geen 2 maten aub.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:03

Janneke2 schreef:
Ikke, ik heb getemd.

Gut, omdat ik vervelende vragen stel die "vaststaande" feiten weleens in twijfel zouden kunnen trekken, gaan we om mama roepen?

CO2 is namelijk niet het grootste probleem; waterdamp is een veel groter "probleem" als het aan komt op het vasthouden van warmte in de atmosfeer. Maar ja, daar kun je als milieuterrorist geen aandacht uit halen want aan het ontstaan van waterdamp kan de mens niks regelen.

Dus grijp je andere middelen aan zoals koolstof en stikstof. Daar kun je mensen wel bang mee maken want dat stoten we wel uit.

Dat is namelijk de kern van het milieuverhaal: bangmakerij. Dat is wat klimaatstress veroorzaakt: angst. Angst dat er iets gaat gebeuren dat mogelijk jouw voortbestaan in gevaar brengt.

Vervolgens wordt daar een heel verhaal aan vast gekoppelt wat er totaal niets mee te maken heeft en wat nu leidt tot het volgende probleem: energiestress.

Het gaat nog een paar stappen verder: je mag niet eens meer tegen de CO2-maffia en voor de energietransitie zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:09

DuoPenotti schreef:
Janneke2 schreef:
Ikke, ik heb getemd.

Waarom een tem?

Het steun de boeren topic zegt ook genoeg waar het over zou moeten gaan toch?
Toch werd dat totaal overgenomen door alles behalve bokkers met steun.

Dan is het hier héel erg netjes.

Dus graag geen 2 maten aub.

Mij ontgaat even iets.
... ik kom niet (niet meer) in het 'steun de boeren' topic, dus ik heb geen idee hoe het daar nu gaat.

Dit topic heeft een duidelijk doel,
in de OP wordt dit duidelijk gemeld,
en ik tem-de omdat de off topics mij de keel uit komen.

Ik zie dus niet in, dat er 'met twee maten wordt gemeten', ik vind in dit geval een tem terecht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:09

Het is toch duidelijk in de OP gevraagd om hier niet te discussiëren over wel of geen klimaatcrisis? Er is een complottheorieën topic, schop dat omhoog en ga daar gewoon verder..

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen die er niet in geloven, zich toch zo druk erover maken en úren van hun tijd ervoor vrij maken met hun zendingsdrang. Het is niet zo dat je de planeet red door mensen over te halen méér te gaan vervuilen ofzo :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:18

Precies. Daarom dus wel 2 maten.
In diverse boeren topics is gevraagd om weg te blijven als je alleen maar boeren kon bashen. Maar dat mocht gewoon. Want ja op bokt mag iedereen zijn mening geven.
Zelfs de beschoten jongen werd voor van alles uitgemaakt.

Nu word er niet gebasht maar een ander geluid gegeven en dan mag dat niet?

Lijkt mij zo niet werken toch?

De boeren zijn omdat een zoveelste topic over werd genomen naar de hk vertrokken. Want daar mocht je blijkbaar wel een topic starten zonder dat het overgenomen mag worden.

Dus tip :)*

En ik heb dus ook getemd. Dat een andere kijk zoals ikke heel erg netjes brengt gewoon moet mogen.

Zoniet is het meten met 2 maten en weten we dat voortaan ook voor boeren topics of alternative geneeswijze topics enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:20

8nnemiek schreef:
Het is toch duidelijk in de OP gevraagd om hier niet te discussiëren over wel of geen klimaatcrisis? Er is een complottheorieën topic, schop dat omhoog en ga daar gewoon verder..

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen die er niet in geloven, zich toch zo druk erover maken en úren van hun tijd ervoor vrij maken met hun zendingsdrang. Het is niet zo dat je de planeet red door mensen over te halen méér te gaan vervuilen ofzo :+

Kijk, precies dat dus.
Ik trek simpel een niet bestaande oorzaak en gevolg uit elkaar, meer niet.

Ik hoef geen complotten; waar het fout gaat, is voor mij al lang duidelijk.

Je kunt prima je energie-behoefte en omgaan met energie veranderen zonder klimaat-schrikbeeld.
Het jammere van dat klimaat-schrikbeeld is namelijk dat de boel op een ongezonde manier opgejaagd wordt en er problemen ontstaan omdat er niet wordt nagedacht over een totaal plaatje. Men denkt on-the-fly het wel op te kunnen lossen, niet gehinderd door enige kennis van het energiesysteem.

Het resultaat daarvan hebben we intussen te pakken: https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... orbij-1708

Voor degenen die zich afvragen wat het allemaal inhoudt: https://www.netbeheernederland.nl/ Netbeheer Nederland (de overkoepelende club van alle netbeheerders) heeft interessante info op hun site staan.
Laatst bijgewerkt door ikke op 24-11-23 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:21

Ja echt heel tof gedrag dit hoor +:)+
Als je vindt dat "wij" ons zo slecht gedragen in andere topics waarom doe je het dan terug en zet je niet het goede voorbeeld? Zo wordt de wereld zeker geen betere plek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:28

Ja nu moet ik me ineens goed gedragen, nu het JOU uitkomt...
eerder was dat niet van belang?

Bijzonder....

Maar ik heb in dit topic geen hoog woord gevoerd, dus sowieso al een bijzondere uitspraak.
Maar een topic toe-eigenen, van mij mag dat, zeker :j
Maar dan ook bij andere onderwerpen, daar gaat het mij om.

Dus dan voortaan bij alle onderwerpen boeren, alternatieve geneeswijzen, voorheen de corona ontkenners.
Als het in de OP staat voor gelijkgestemden, dan moet dat voortaan. geen discussie meer.

Prima :j Echt dat meen ik. :j

En verder laat ik het hierbij, de mods zijn op de hoogte en die kijken er maar naar. :)
Neem aan dat ze verstandig beslissen en niet met 2 maten meten.

JudithGigi schreef:
Als je vindt dat "wij" ons zo slecht gedragen in andere topics waarom doe je het dan terug en zet je niet het goede voorbeeld? Zo wordt de wereld zeker geen betere plek.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 24-11-23 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:29

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 29-11-23 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:31

DuoPenotti schreef:
Ja nu moet ik me ineens goed gedragen, nu het JOU uitkomt...
eerder was dat niet van belang?

Bijzonder....

Maar ik heb in dit topic geen hoog woord gevoerd, dus sowieso al een bijzondere uitspraak.
Maar een topic toe-eigenen, van mij mag dat, zeker :j
Maar dan ook bij andere onderwerpen, daar gaat het mij om.

Dus dan voortaan bij alle onderwerpen boeren, alternatieve geneeswijzen, voorheen de corona ontkenners.
Als het in de OP staat voor gelijkgestemden, dan moet dat voortaan. geen discussie meer.

Prima :j Echt dat meen ik. :j

En verder laat ik het hierbij, de mods zijn op de hoogte en die kijken er maar naar. :)
Neem aan dat ze verstandig beslissen en niet met 2 maten meten.

JudithGigi schreef:

Ja prima toch dan? Ik vind persoonlijk er wel een verschil inzitten als iets ook anderen aangaat (zoals "bewust" anderen ziekmaken door corona te ontkennen destijds bijvoorbeeld) maar goed. Let's agree to disagree over die dan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 18:32

Ik zit niet eens in het boerentopic :')

Dus niks meten met 2 maten, het gaat niet om mij, en heb geen idee of het wel over de anderen in dit topic gaat maar dat doet er ook niet toe :)

Maar het is voor jullie toch ook leuker om een klimaattopic te openen waarin je lekker kan afgeven op alle klimaatmaatregelen?
Ipv hier, ik snap het nut niet zo goed.