Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:07

Waar ik dan wel benieuwd naar ben bellatrix, ben je tevreden met dit bedrag of spaar je nog verder?

Ik heb een x bedrag op mijn spaarrekening wat ik genoeg vind en spaar nu niet meer…

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:24

Alja schreef:
Wij hadden een tijdje geleden pensioen voorlichting op het werk en daar werd toch geadviseerd om 30duizend euro als spaargeld te hebben…

Schrok er toch wel van hoeveel collega’s dat niet hebben.

Als je de mediaan bekijkt is het niet zo raar
Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:26

Alja schreef:
Wij hadden een tijdje geleden pensioen voorlichting op het werk en daar werd toch geadviseerd om 30duizend euro als spaargeld te hebben…

30.000€ voor pensioen :?

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:27

Alja schreef:
Waar ik dan wel benieuwd naar ben bellatrix, ben je tevreden met dit bedrag of spaar je nog verder?

Ik heb een x bedrag op mijn spaarrekening wat ik genoeg vind en spaar nu niet meer…

Ik ben wel benieuwd, wat doe je dan met het geld wat je eerder opspaarde? Leefde je toen bewust op wat minder ruime voet en liet je dingen die je eigenlijk wel wilde om geld te kunnen sparen? Ben je dan nu guller naar jezelf en gun je je bijvoorbeeld dan toch wel net die massage (of noem maar op?)

Het is denk ik ook omdat ik heel goedkoop kan huren, maar als ik niet zou sparen zou ik mijn geld uitgeven aan onzin en prullaria, dan spaar ik liever door, ook al heb ik bedrag x bereikt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:40

Bellatrix schreef:
Maar als jij recht hebt op huursubsidie dan vraag je die toch aan? En dat bedoel ik in het algemeen, niet aan jou persoonlijk gericht. Waarom geld laten liggen? Je doet dan niets tegen de regels.

Als je een miljoen verdient krijg je ook kinderopvangtoeslag. Er zitten meer/andere redenen achter toeslagen dan alleen de meest behoevenden subsidiëren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:57

verootjoo schreef:
Alja schreef:

30.000€ voor pensioen :?

Maak daar maar 161.000 euro van. En dat was voor covid en inflatie enzo

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 00:55

Hutcherson schreef:
Maak daar maar 161.000 euro van. En dat was voor covid en inflatie enzo

Ik neem aan dat je het dan hebt over een totaalbedrag?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 05:42

Herfstblad schreef:
paddington schreef:
Ik heb gelukkig nu een aardige buffer op mijn rekening door de erfenis van mijn ouders.

Maar ook niet te veel want dan komt alweer de belastingdienst om de hoek kijken.
Ik mocht al eens 10% afdragen.

Dus ik heb nadat ik de erfenis kreeg ook voor mij grotere bedragen uitgegeven aan een andere nette auto, zonnewering aan huis en vakanties.

Ik heb ook wat hier en daar " geschonken " om onder een bepaald bedrag uit te komen.

Van mijn loon stort ik bepaalde potjes zoals auto, benzinegeld van werk, vakantie.

Dit klinkt financieel natuurlijk hartstikke fijn. Maar helaas heb je wel je ouders verloren. Daar kan geen cent tegen op lijkt mij..

Mijn moeder is bijna 4 jaar geleden overleden en die mis ik echt nog elke dag.
Mijn vader vorig jaar Maart en die mis is eigenlijk helemaal niet.

Als het aan hem had gelegen hadden wij geen cent gehad.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:01

purny schreef:
Het hangt er van af hoe je spaart.
Als je bijvoorbeeld veel boodschappen doet, spaar je daar de koopzegels/knooppunten van supermarkten voor.
Koffie kaart van de Perla is ook 2 euro waard.

Vroeger betaalde ik mijn boodschappen contant. Deed dit altijd met biljetten.
Muntjes die ik over had gingen in een dichte pot. En ging ik met mijn bakje kleingeld naar de bank. Had ik zo 350 euro.
Tegenwoordig zet ik mijn energie hoger in zodat ik bij de afrekening geld terug krijg.
En check ik de maatschappijen waar je een welkomstbonus krijgt.

Dat met de energierekening deed ik eerst ook, maar nu heb ik mijn termijnbedrag juist zo laag mogelijk staan en spaar ik op de spaarrekening zodat ik er nog wat rente over krijg. Dat is niet veel maar meer dan niks ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:28

moonsparkle schreef:
purny schreef:
Het hangt er van af hoe je spaart.
Als je bijvoorbeeld veel boodschappen doet, spaar je daar de koopzegels/knooppunten van supermarkten voor.
Koffie kaart van de Perla is ook 2 euro waard.

Vroeger betaalde ik mijn boodschappen contant. Deed dit altijd met biljetten.
Muntjes die ik over had gingen in een dichte pot. En ging ik met mijn bakje kleingeld naar de bank. Had ik zo 350 euro.
Tegenwoordig zet ik mijn energie hoger in zodat ik bij de afrekening geld terug krijg.
En check ik de maatschappijen waar je een welkomstbonus krijgt.

Dat met de energierekening deed ik eerst ook, maar nu heb ik mijn termijnbedrag juist zo laag mogelijk staan en spaar ik op de spaarrekening zodat ik er nog wat rente over krijg. Dat is niet veel maar meer dan niks ;)

Nadat de verhoging van de energiebelasting er weer door was, zet ik liever te hoog in mijn maandbedrag. Moest een aardig bedrag terugbetalen aan de energiemaatschappij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:37

Ik zet dat juist nooit te hoog in, straks gaat die bende failliet met jouw geld :\
En ze vangen rente met jouw geld, dat doe ik liever zelf :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:43

Dropveter101 schreef:
Alja schreef:

Ik ben wel benieuwd, wat doe je dan met het geld wat je eerder opspaarde? Leefde je toen bewust op wat minder ruime voet en liet je dingen die je eigenlijk wel wilde om geld te kunnen sparen? Ben je dan nu guller naar jezelf en gun je je bijvoorbeeld dan toch wel net die massage (of noem maar op?)

Het is denk ik ook omdat ik heel goedkoop kan huren, maar als ik niet zou sparen zou ik mijn geld uitgeven aan onzin en prullaria, dan spaar ik liever door, ook al heb ik bedrag x bereikt.

Ik deed idd weinig leuke dingen, alles ging naar de vaste lasten en spaarrekening. Met wat ik toen verdiende met fotograferen betaalde ik af en toe een biosje of een nieuwe broek. En nu gun ik mezelf idd meer want ik leef nu, als ik op mijn 50e geschept wordt door een bus heb ik niets meer aan dat geld. Ik hou van spaargeld en ik vind het ook belangrijk dat ik het heb maar ik mag ook nu leuke dingen doen. Ik mankeer lichamelijk al wat dingen dus grote kans dat ik op mijn 60e al heel veel niet meer kan. Dus doe ik het nu.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:44

Amber_anne schreef:
[ Afbeelding ]

Maar boven de 57000 moet je toch weer belasting gaan afdragen?
Dus als je 58000 euro hebt, dan moet je van die 1000 -> 360 euro wegbrengen, dat is best geld toch? Daar kan je dan beter wat anders mee doen.
Op het geadviseerde bedrag breng je dan 3000 euro weg, ik zou daar dan eerder van op vakantie gaan ofzo?
Of zie ik dat verkeerd?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:58

Cer schreef:
Amber_anne schreef:
[ Afbeelding ]

Dus als je 58000 euro hebt, dan moet je van die 1000 -> 360 euro wegbrengen, dat is best geld toch? Daar kan je dan beter wat anders mee doen.
Op het geadviseerde bedrag breng je dan 3000 euro weg, ik zou daar dan eerder van op vakantie gaan ofzo?
Of zie ik dat verkeerd?

Nee dit werkt anders. Vraag me niet hoe; maar ik had 150K op de rekening en moest daar een luttel bedrag vermogensbelasting over betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:00

oh joh? ja, nu ben ik nieuwsgierig :')
er komt vast iemand straks vertellen hoe dat werkt :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:18

Dat werkt anders inderdaad. Er wordt gekeken naar het rendement dat je haalt of kan halen uit bijvoorbeeld spaargeld of aandelen. Het verandert zo'n beetje elk jaar, dus ik weet ook niet precies hoe het werkt, maar je betaalt die belasting alleen over je (werkelijke of geschatte) rendement. Dus, stel je hebt 158.000 spaargeld, dan wordt er volgens mij gekeken naar die 100.000 die je 'te veel' hebt, en wordt er bijvoorbeeld gerekend met een fictief rendement van zeg 5%.. Over die 5000 euro betaal je vervolgens pakweg 30% belasting.
Ik weet niet of dat precies klopt, maar zo heb ik het begrepen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:20

Dropveter101 schreef:
Alja schreef:

Ik geef nu al het geld uit :)

Ik ben minder gaan werken en ga nu zeker drie keer per jaar op vakantie…
Wil herinneringen maken met mijn kinderen :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:21

De Belastingdienst gaat er vanuit dat je een bepaald rendement haalt met je vermogen. Bijvoorbeeld omdat je rente ontvangt over je spaargeld of omdat je beleggingen geld opleveren. Op die manier verdien je geld aan je vermogen. Of anders gezegd, je hebt inkomsten uit je vermogen in box 3.

De Belastingdienst noemt dit je voordeel uit sparen en beleggen. Over dit voordeel betaal je belasting. In de volksmond wordt dit vaak de vermogensbelasting genoemd. Maar dit klopt dus niet helemaal, want je betaalt geen belasting over je vermogen. Je betaalt belasting over het veronderstelde rendement op je vermogen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:37

Ik ben 34, al jaren alleenstaand en heb een koophuis met een flink deel eigen geld kunnen financieren (ong 80k spaargeld en dan de rest hypotheek). Daarna nog flink wat investeringen gedaan om het maximale aan premies te vangen.

Ik was weer aan het opbouwen en ben toen veranderd van werk waardoor ik een auto moest kopen dus ging de rekening weer leeg. Ondertussen ook bezig met een opleiding die fiks duurder is uitgevallen dan verwacht en die auto die ik heb gekocht heeft ook al reparaties van in totaal 2000 euro gehad in de laatste maand dus de spaarrekening is nu 4k. Ik was net wat aan het opkrabbelen van op het einde van de maand net wel/niet rond te komen en baal er van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:44

Mijn spaarrekening is meerdere keren leeggelopen helaas. Eerst scheiding afwikkeling waardoor ik heel hard naar nagenoeg niks ging. Daarna weer sparen, huis verkocht met overwaarde, huis gekocht en de overwaarde zit nu in de vorm van isolatie, vloer, stroom, septic tank stukje dak en parkeerplaats. Nu weer aan het sparen voor zover dat kan met een bescheiden maandelijks inkom. Gelukkig heel lage woonlasten met hypotheekvrij, geen gas en goedkope stroom en water. En heel lage gemeentelijke lasten.
Langzaam krabbel ik weer omhoog. Ik kan nu weer dingen laten repareren of vervangen zolang het geen dak is. Maar die is aardig ok weer.

Ik mik uiteindelijk op rond de 60000 euro over 5 tot 6 jaar. Dan ben ik tevreden. Alles meer is heel fijn. Minder dan gaat het krap worden maar red ik me net.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:48

Alja fijn als dat financieel gezien kan :D dan zou ik dat zeker ook doen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:54

moonsparkle schreef:
Alja fijn als dat financieel gezien kan :D dan zou ik dat zeker ook doen

Klopt maar daar staat tegenover dat ik 8 jaar lang begon met een krantenwijk om 3 uur snachts, dan van 6 tot 14 uur een dagdienst bij mijn baas werkte en dan nog van 16 tot vaak 20 uur les gaf voor mezelf.
Ook zaterdag en zondag werken en alleen op maandag vrij van mijn dagdienst en mijn lesgeverij..
Als je erin zit heb je het niet zo in de gaten maar nu vraag ik me af hoe ik het heb volgehouden :+

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:58

Maar met een dubbele baan of in jouw geval driedubbel..breng je in verhouding toch veel meer naar de belasting,als je boven een bepaald inkomen uitkomt dan.
Knap hoor dat je dat zo volgehouden hebt Alja

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:25

Cer schreef:
Amber_anne schreef:
[ Afbeelding ]

Of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat dit wel tekenend is voor de misverstanden over de vermogensbelasting. De belastingdienst legt het wat ingewikkeld uit, maar je betaalt belasting over het (fictief) rendement. Er zijn rekenhulpjes, bijvoorbeeld:

https://www.berekenhet.nl/sparen-en-bel ... sting.html

Bij een vermogen van 58.000 (en niks anders in box 3) zou je naar verwachting ongeveer 3 euro belasting moeten betalen in 2024.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:28

tyleysmiley schreef:
Maar met een dubbele baan of in jouw geval driedubbel..breng je in verhouding toch veel meer naar de belasting,als je boven een bepaald inkomen uitkomt dan.
Knap hoor dat je dat zo volgehouden hebt Alja

Nee, ook dit is een misverstand. Het kan zijn dat er in eerste instantie meer belasting wordt ingehouden, maar dan krijg je dat na je belastingaangifte terug. Je moet er dus mogelijk wel wat langer op wachten, maar dat kan juist een leuk spaarpotje zijn.