Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lau07 schreef:Avalanche schreef:Allereerst, in het oude Israël was homoseksualiteit niet zoals we dat nu kennen. Gender, seksualiteit etc. zijn allemaal begrippen die pas vrij recent zijn ontwikkeld. Homoseksueel 'gedrag' (om het even heel gechargeerd te zeggen), kwam toen ook niet voor op de wijze waarop het nu voorkomt. n.
Babootje schreef:Dat is niet juist. Homoseksualiteit is van alle tijden. Het feit dat dit in de bijbel überhaupt wordt genoemd betekent ook dat het voorkwam in die tijd.
Het gebeurde in de dagen van Noach waar de toenmalige samenleving ten onder ging aan geweld en in Gods ogen verderfelijke seks onder aanvoering van de Nefilim - een bastaard geslacht - nakomelingen van demonen die seks hadden met vrouwen op de aarde. Dit voor God een reden was om de toenmalige samenleving te vernietigen door de vloed. Alleen Noach en zijn gezin bleven leven.
Het verhaal over de vernietiging van Sodom en Gomorra kun je lezen in Genesis ongeveer vanaf hoofdstuk 13. Omdat er te weinig land was in Kanaan voor hun beider veestapels besloten de twee broers Abraham en Lot uit elkaar te gaan. Lot kwam in Sodom terecht en kwam tot de ontdekking dat die stad verdorven was.
De stad Sodom en ook Gomorra stond bekend wegens immorele praktijken als homoseksualiteit. „Het klaaggeschrei over Sodom en Gomorra,” zo zei God, „ja, het is luid, en hun zonde, ja, ze is zeer zwaar.” God zond daarom zijn engelen om Sodom te vernietigen, waarbij hij Abraham de verzekering gaf dat hij de hele stad zou sparen indien er tien rechtvaardigen in gevonden zouden worden. — Ge 18:16, 20-33.
De stad toonde dat ze de vernietiging verdiende, want een verdorven gepeupel van inwoners van Sodom, onder wie knapen en grijsaards, omsingelde Lots huis met het doel de engelen die bij hem te gast waren, te verkrachten. De volgende dag, nadat Lot, zijn vrouw en zijn twee dochters de stad hadden verlaten, werden Sodom en Gomorra door zwavel en vuur vernietigd (Ge 19:1-29; Lu 17:28, 29). Daarna werden Sodom en Gomorra spreekwoordelijk voor volkomen vernietiging door de hand van God de Almachtige (De 29:23; Jes 1:9; 13:19; Jer 49:18; 50:40; Klg 4:6; Am 4:11; Ze 2:9; Ro 9:29) en voor buitengewone verdorvenheid. — De 32:32; Jes 1:10; 3:9; Jer 23:14; Ez 16:46-56
Dit was ongeveer 450 jaar na de vloed in de dagen van Noach.
De steden zijn volledig vernietigd. Veel geleerden geloven dat de plaats waar Sodom en de andere „steden van het District” oorspronkelijk hebben gelegen, zich nu onder het wateroppervlak van de Dode Zee bevindt, hoewel sommige anderen recentelijk hebben beweerd dat de ruïnes van de steden geïdentificeerd kunnen worden met plaatsen aan wadi’s ten O en ZO van de Dode Zee.
CharleyT schreef:De lappen tekst en citaten maken me duidelijk dat men in 30 jaar niet veel nader tot elkaar is gekomen terwijl men toch zegt in dezelfde God te geloven. Geloof kan veel goeds brengen maar net goed veel verdeeldheid, jammer jammer.
Sunnda schreef:Ik heb altijd begrepen in de discussie rond al dat geweld van het oude boek en de vredelievendheid van het nieuwe boek dat het nieuwe boek het oude een soort overgenomen heeft omdat jezus op de aarde kwam en mensen aanmoedigden elkaar lief te hebben.
Maar waarom houden christenen nu dan bijvoorbeeld niet meer de eetwetten (ze mogen nu wel varkens eten enzovoort), maar houden wel vast aan de regels rond homoseksualiteit uit het oude boek?
Babootje schreef:Het verhaal over de vernietiging van Sodom en Gomorra kun je lezen in Genesis ongeveer vanaf hoofdstuk 13. Omdat er te weinig land was in Kanaan voor hun beider veestapels besloten de twee broers Abraham en Lot uit elkaar te gaan. Lot kwam in Sodom terecht en kwam tot de ontdekking dat die stad verdorven was.
De stad Sodom en ook Gomorra stond bekend wegens immorele praktijken als homoseksualiteit. „Het klaaggeschrei over Sodom en Gomorra,” zo zei God, „ja, het is luid, en hun zonde, ja, ze is zeer zwaar.” God zond daarom zijn engelen om Sodom te vernietigen, waarbij hij Abraham de verzekering gaf dat hij de hele stad zou sparen indien er tien rechtvaardigen in gevonden zouden worden. — Ge 18:16, 20-33.
Sunnda schreef:Ik heb altijd begrepen in de discussie rond al dat geweld van het oude boek en de vredelievendheid van het nieuwe boek dat het nieuwe boek het oude een soort overgenomen heeft omdat jezus op de aarde kwam en mensen aanmoedigden elkaar lief te hebben.
Maar waarom houden christenen nu dan bijvoorbeeld niet meer de eetwetten (ze mogen nu wel varkens eten enzovoort), maar houden wel vast aan de regels rond homoseksualiteit uit het oude boek?
verootjoo schreef:Popstra schreef:Maar dan worden de dames dus toch enigzins onderdrukt dat zij geen vrolijkere kleding mogen dragen, geen make up..sieraden..
Geen vermaak als TV en internet.
Of zie ik dit nu heel verkeerd!?
Niet alleen de dames, de heren ook.
Maar het grondbeginsel waar de kinderen op scholen al mee opgevoed worden is de poster van de brede en de smalle weg.
De brede weg is de weg van de ‘wereld’ en de smalle weg de weg van de ‘gelovigen’ en dan ga je dus naar de hemel en via die andere niet. Als je eenmaal op het verkeerde pad bent is er ook geen weg meer terug naar het goede pad. Dus het is van groot belang goed de regels te volgen en ook vooral alle mensen om je heen goed te helpen op het pad te blijven.
Ik kan me totaal niet vinden in deze plaat maar in elk reformatorisch huis hangt deze poster.
[ [url=m/3AtFjy.jpg]Afbeelding[/url] ]
verootjoo schreef:Je kan alles serieus nemen. Alleen Jezus heeft de wet vervuld. De wet is wat in het OT staat, de wetten die Mozes kreeg van God.
Door in Jezus te geloven hoef je je niet meer aan die wetten te houden. Dat zegt Jezus in het NT.
De Joden doen dat wel nog omdat die Jezus niet zien als de beloofde verlosser.
In plaats van de oude wetten moet je je dan van Jezus aan de nieuwe wet waarin alles is vervuld: heb je naast lief als jezelf en God boven alles.
Verder kan je nog allerlei andere waardevolle dingen lezen in het OT waar je wat aan hebt en die je serieus kan nemen.
Sunnda schreef:@Avalanche: als ik het verkeerd zie geef het gerust aan, maar ik proef zoveel woede in jouw berichten richting christenen en dan voornamelijk richting acceptatie van lhbtq+. Ik vraag me af waar dat vandaan komt en waarom het je zo raakt? Het zijn maar meningen van andere mensen hé.
Sunnda schreef:Want waaruit blijkt dan bijvoorbeeld waarom je de ene helft wel serieus moet nemen en de andere helft niet?
Waar zit dat onderscheid? Jezus is toch ook gewoon de/een god en dus zou hij dan toch achter de rest moeten staan wat in de bijbel staat.
Waarom schrijf je een (nogal stevig geformuleerd) boek en dan komt jezus en die zegt eigenlijk: leuk boek, maar hoeft allemaal niet hoor, wees gewoon beetje aardig voor elkaar.
Ik probeer het te begrijpen, maar de logica snap ik niet.
neline11 schreef:Ts, wat dapper dat je een topic hebt geopend over het christendom.
Heb je het geopend om de discussie aan te gaan over abortus, lhgbt+, oerknal, etc. Of gewoon om over God te praten als christenen onder elkaar?
Als dat het geval is zou je misschien je openingspost kunnen laten aanpassen?
Ik las dat je voorheen moslima was, ik heb geen tiktok, dus zou je willen delen wat je verhaal is?
Ben zelf sinds begin dit jaar christen en vind het altijd mooi om het verhaal van een ander te horen![]()
En aan de andere christenen, voel je vrij om ook je verhaal te delen, wie is Jezus voor jou, waarom heb je Hem lief?
Laten we proberen om dit topic tot een liefdevolle plek te maken