Staan of zitten op de tribune?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:04

Ineke2 schreef:
Hoe moet je daar rekening mee houden als je een zitplaats boekt :+

Door je stoelen strategisch uit te kiezen ;)
Bijvoorbeeld door vooraan de rij te gaan zitten, of aan het gangpad etc.

Nogmaals; zelfredzaamheid. Het is helaas ver te zoeken tegenwoordig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:05

Ik kan zelf niet lang meer staan. Als er tijdens een bepaald nummer een keer gedanst wordt, prima. Maar bij Robbie Williams ging een groep voor me voortdurend staan en heel uitbundig dansen. Ik heb het halve concert niet gezien en kreeg steeds mijn voorgangers billen en zwaaiende armen bijna in mijn gezicht geduwd. Heb drie keer op vriendelijke tot normale toon gevraagd aan de man voor me of hij wilde gaan zitten, omdat ik niet kan staan en ook graag het podium wilde zien, maar die negeerde me. Bij de vierde keer heb ik 'm gewoon op zijn schouders zijn stoel ingetrokken, want toen was ik er wel klaar mee. Bok op naar het stavak zeg! Daarna heeft een vrouw uit het groepje zijn plaats genomen en daar kon ik langs kijken, dus prima. Ik word gewoon weer boos als ik eraan denk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:08

Zelfredzaamheid is juist kiezen voor een zitplaats als je weet dat staan geen optie meer is.
Bijna iedereen vind staan gezelliger.
Dan kun je thuis kniezen of heel zelf redzaam een zitplaats nemen en toch genieten...

Totdat...

Dringt het echt niet door dat er mensen zijn die zo lang niet kunnen staan? Heeft niets met willen te maken.

Het topic verbaasd mij steeds meer...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:10

Marjo schreef:
Ineke2 schreef:

Maar wat bedoel jij dan hier met zelfredzaamheid? Het klinkt namelijk alsof je de verantwoordelijkheid bij de ander neerlegt. Dat die maar moet aangeven dat er rekening met hem/ haar moet worden gehouden.
Bovendien is het tegenwoordig echt zowat gevaarlijk om iemand aan te spreken ergens op. Je hebt zo een grote bek of een klap te pakken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:12

Marjo schreef:
Ineke2 schreef:

Wat een onzin, ik ga toch echt niet oncomfortabel in het gangpad zitten met kans op krampen e.d. omdat anderen te beroerd zijn om te blijven zitten terwijl ze een zitplaats hebben gekocht.
Zelfredzaamheid betekent heel wat anders, ik kies bewust voor een zitplaats, dát is zelfredzaamheid. Ik noem bovenstaande gewoon asociaal als je geen rekening wenst te houden met iemand die niet kan of niet wil staan.
Een zitplaats is vaak een toegewezen plek, dan is daar geen keuze verder in ( ja bij het kopen natuurlijk wel, maar je verwacht niet dat je dan niks kunt zien omdat je tegen ruggen aan kijkt )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:33

Als iemand mij netjes vraagt om er niet voor te gaan staan zal ik daar zeker rekening mee houden. Maar als iemand mij al als aso benaderd dan ben ik daar op zijn zachtst gezegd ook niet blij mee. Mensen die liever staan zijn geen asociale mensen, maar mensen die net als degene die alleen zittend kan kijken, optimaal willen genieten. Netjes vragen geen probleem mee. Maar als degenen die alleen kunnen zitten net zo reageren als de mensen in dit topic dan gaat rekening houden met bij mij een heel stuk minder van harte.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:39

Marjo schreef:

Geldt die zelfredzaamheid niet voor die sta mensen die te laat zijn met sta-kaarten kopen?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:43

Maar wat is de meerwaarde van staan? Ik vind het een beetje lastig om dat te begrijpen.

Over zitplekken heb ik het dan natuurlijk

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:50

SusanH schreef:
Als iemand mij netjes vraagt om er niet voor te gaan staan zal ik daar zeker rekening mee houden. Maar als iemand mij al als aso benaderd dan ben ik daar op zijn zachtst gezegd ook niet blij mee. Mensen die liever staan zijn geen asociale mensen, maar mensen die net als degene die alleen zittend kan kijken, optimaal willen genieten. Netjes vragen geen probleem mee. Maar als degenen die alleen kunnen zitten net zo reageren als de mensen in dit topic dan gaat rekening houden met bij mij een heel stuk minder van harte.

Beste SusanH, dat is natuurlijk de omgekeerde wereld, dat mensen jou moeten gaan vragen om aub niet te gaan staan.

Geeft precies aan waarom ik bij voorbaat al geen enkele hoop meer hebt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 22:14

SusanH schreef:
Als iemand mij netjes vraagt om er niet voor te gaan staan zal ik daar zeker rekening mee houden.

Waarom zou ik dat überhaupt moeten vragen? Ik denk toch eerder dat het andersom zou moeten zijn :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 22:17

Boras schreef:
SusanH schreef:

Beste SusanH, dat is natuurlijk de omgekeerde wereld, dat mensen jou moeten gaan vragen om aub niet te gaan staan.

Geeft precies aan waarom ik bij voorbaat al geen enkele hoop meer hebt.

Gelukkig dah maar dat ik hooguit eens per jaar een concert bezoek. Hebben er weinig mensen last van mij. Ik denk niet aan vragen ik ga zo op in het moment dat dit niet bij me opkomt. Sowieso staan de meeste mensen, zeker als de grootste hits langs komen. Dus dan is het wel fijn als een ander het zelf vraagt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:18

Sanet schreef:
Marjo schreef:

Geldt die zelfredzaamheid niet voor die sta mensen die te laat zijn met sta-kaarten kopen?

Vaak kopen die mensen zitplaatsen omdat de staplaatsen uitverkocht zijn, niet omdat ze te laat zijn ;)

Ineke2 schreef:
Marjo schreef:

Wat een onzin, ik ga toch echt niet oncomfortabel in het gangpad zitten met kans op krampen e.d. omdat anderen te beroerd zijn om te blijven zitten terwijl ze een zitplaats hebben gekocht.
Zelfredzaamheid betekent heel wat anders, ik kies bewust voor een zitplaats, dát is zelfredzaamheid. Ik noem bovenstaande gewoon asociaal als je geen rekening wenst te houden met iemand die niet kan of niet wil staan.
Een zitplaats is vaak een toegewezen plek, dan is daar geen keuze verder in ( ja bij het kopen natuurlijk wel, maar je verwacht niet dat je dan niks kunt zien omdat je tegen ruggen aan kijkt )

Ik zeg nergens ín het gangpad ik zeg áán het gangpad. Dan heb je net zo'n goede stoel als wanneer je tussen iedereen in gaat zitten ;)

En bij 9 vd 10 concerten kies je zelf je zitplaats en krijg je niet een plaats toegewezen ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:20

Niobe schreef:
Maar wat is de meerwaarde van staan? Ik vind het een beetje lastig om dat te begrijpen.

Over zitplekken heb ik het dan natuurlijk

Persoonlijk krijg ik gewoon energie van de muziek, van de sfeer om me heen etc. En dan kun je soms bijna niet blijven zitten.
Precies de reden dat ik eigenlijk altijd voor staplaatsen kies, maar bij bepaalde concerten (Rammstein bv) kom ik liever niet in een moshpit terecht :=

Nu kan ik zelf gaan zeuren dat anderen geen moshpit mogen starten, of ik kan er zelf voor kiezen om mij niet in die situatie te zetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:51

Maar stel er zijn stakaarten en moshpitkaarten. Vind je het dan ook oké dat mensen een moshpit houden in het stavak "want de moshpitkaarten waren op en ik vind een moshpit gewoon horen bij een concert v Rammstein"?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:53

secricible schreef:
Maar stel er zijn stakaarten en moshpitkaarten. Vind je het dan ook oké dat mensen een moshpit houden in het stavak "want de moshpitkaarten waren op en ik vind een moshpit gewoon horen bij een concert v Rammstein"?

Bijzondere vergelijking wel. Voor een pittige moshpit heb je heel veel mensen nodig, dus ik geloof niet dat zoiets snel zal gebeuren.

Anderzijds; ik zou het vervelend vinden, maar ik zou er simpelweg afstand van nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:54

Dan kun je nu ook gewoon afstand nemen en een staplek kopen toch?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:57

secricible schreef:
Dan kun je nu ook gewoon afstand nemen en een staplek kopen toch?

Nee, ik vind daar wel verschil in zitten. Zeker omdat er ook bij Rammstein vaker mensen stijf staan van de drugs en alcohol. Ik houd daar niet van :)

Daarbij vind ik er wel een groot verschil tussen zitten tussen een moshpit die soms letterlijk de helft van de vloer in beslag neemt, of gaan staan bij een paar nummers :)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 00:25

ik weet niet hoe het bij rammstein is maar ik heb nog nooit een speciaal vak voor een moshpit gezien, dat ontstaat roch gewoon in het publiek? :+

en @Sanet, dat is wel een beetje een l*llige opmerking.... Laatste keer dat ik ergens zitkaarten had stond ik gewoon netjes iets voor 10.00 ik de wachtruimte van Ticketmaster en daarna in de wachtrij. Helaas waren toen ik daardoor was de stakaarten al weg....
Overigens bij dat concert netjes fifty fifty gedaan en gekeken naar wat de mensen achter me doen.

En als iemand netjes tegen me zou zeggen "zou je willen blijven zitten want ik kan niet staan" als ik uit enthousiasme (niet uit eigenwijzigheid/onwil/whatever) ga staan zou ik de laatste zijn die blijft staan. Dan krijg je wel dat tussen haakjes en dat is nergens voor nodig bij een concert

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:48

Enzo_Ollie schreef:
ik weet niet hoe het bij rammstein is maar ik heb nog nooit een speciaal vak voor een moshpit gezien, dat ontstaat roch gewoon in het publiek? :+

Nee natuurlijk niet.
Het gaat er om dat je dus bewust ergens voor kiest (willen zitten VS de moshpit vermijden) en dan anderen je dab daartoe dwingen (doordat iedereen gaat staan bij zitplaatsen moet jij ook wel gaan staan) "omdat de tickets voor hun wens (staan) zijn uitverkocht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:49

Dat is het idd. Puur enthousiasme. En er tot dit topic kwam ook nog nooit bij stil gestaan dat er mensen zijn die er echt een schurfthekel aan hebben. Dat laatste mag begrijp me niet verkeerd. Maar als een ander zich daar niet bewust van is, is netjes vragen gewoon ook. Aan wie zou de ander moeten vragen of hij/zij/hen mag gaan staan? Degene recht achter hem, ook degene daar links en rechts van? De rij erachter ook nog? Zelf vragen vinden we op heel veel andere plekken normaal. Een ander kan niet ruiken of zien wat degene achter hem wel of niet fijn vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:09

De rij verder naar achter kan het niet vragen aan 2 rijen verder. Maar het lijkt mij juist heel normaal dat als je ergens niet zeker van bent, je op in dit geval een zitplaats blijft zitten.
Ik snap de logica gewoon niet waarom perse de zittenblijver zou moeten vragen of degene voor hem of haar wil blijven zitten. Dat is wat hier aangehaald word door diverse mensen.

In de praktijk heb ik dus ook wel eens netjes gevraagd of iemand wil blijven zitten. Diegene was ondanks netjes vragen dus diep beledigd.

Beiden hebben ( denk ik) ik in elk geval wel “ want waarom moet dat nou zo “ een minder leuke avond.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:49

SusanH schreef:
Dat is het idd. Puur enthousiasme. En er tot dit topic kwam ook nog nooit bij stil gestaan dat er mensen zijn die er echt een schurfthekel aan hebben. Dat laatste mag begrijp me niet verkeerd. Maar als een ander zich daar niet bewust van is, is netjes vragen gewoon ook. Aan wie zou de ander moeten vragen of hij/zij/hen mag gaan staan? Degene recht achter hem, ook degene daar links en rechts van? De rij erachter ook nog? Zelf vragen vinden we op heel veel andere plekken normaal. Een ander kan niet ruiken of zien wat degene achter hem wel of niet fijn vinden.

Dit inderdaad.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:23

@Marjo: de vergelijking van Secricible is eigenlijk exact waar het om gaat.
Bijzonder dat jij dat een bijzondere vergelijking vind.

En ik snap best dat mensen uit puur enthousiasme opstaan. Maar de ( mijn) ervaring is dat wanneer je deze uit 'puur enthousiasme" dansende mensen vraagt of ze willen gaan zitten omdat ik óók wil genieten van het concert en wat wil kunnen zien, je regelmatig geconfronteerd wordt met onverschilligheid/agressie of domweg genegeerd worden. En ja: dan vraag ik het in eerste instantie echt vriendelijk, ga er oprecht vanuit dat de ander zich niet realiseert dat hij/zij het aan het verkloten is voor degenen achter hem/haar.

Maar net even te vaak blijkt de ander daar geen boodschap aan te willen hebben/ zelfs agressief te reageren op een vriendelijk verzoek. Of inderdaad te komen met kwalificaties als "zeikerd" etc..

Zitplaats is zitplaats, en wat mij betreft wordt je er uit gegooid als je dat gedurende een heel concert negeert..
Laatst bijgewerkt door Punz op 08-07-23 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:45

Ik kreeg bij Kensington al een hele lelijke sneer omdat iemand de hele tijd aan het filmen was (dat is opzich prima) maar ze hield haar arm helemaal horizontaal dus mijn moeder had of een arm voor haar neus of bijna een elleboog in haar oog. Doe gewoon je arm even naar beneden, wat mij betreft film je het hele optreden, maar met je arm naar beneden, dan zien wij ook iets meer dan alleen je elleboog.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 10:28

Marjo schreef:
En bij 9 vd 10 concerten kies je zelf je zitplaats en krijg je niet een plaats toegewezen ;)

Ik weet niet hoe vaak jij in een rij staat van Ticketmaster, maar bij 9 van de 10 concerten ben ik blij dat ik tickets te pakken heb en dan is de plek me om het even en voor me uitgezocht. Dus ja, ik krijg vaak een plaats toegewezen ipv dat ik zelf kies, want anders klik ik tegelijk met 10 andere mensen op een stoel. En dan ben ik mijn kans weer kwijt. :o
Dus ik kies altijd beste mogelijkheid. Ik ben inderdaad eentje die overigens ook wel eens staat, maar eerst altijd even achterom kijkt of die mensen ook staan. En die staan dan vaak ook al. Ik zit vrij vaak vooraan in een vak.