Sneu volk. Pride vlag gejat.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13989
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:25

En toch he, ik was jong in de jaren 80/90
Ging als hetero meisje elk weekend van donderdag tm zondag uit naar de barretjes in de reguliers dwarstraat en naar discotheek Roxy en de It in Amsterdam. Zo gay als het maar zijn kon dus.

Die tijd was mooi, homos voelde zich vrij en Amsterdam was 'gaycity' van Europa.

Er waren toen geen vlaggen..hokjes..e.d
Iedereen mengde zich en iedereen had lol
(Enkel marokanen wisten dat wel eens te verpesten maar die werden dan ook steevast aan de deur geweigerd).

Het was echt 1 groot feest elk weekend en rond koninginnedag.

Tot...de Canalpride er kwam.
De eerste 2 jaar nog leuk maar al gauw werd het niveau nogal plat.
Draaiende blote konten in leren tuigjes en zwiepende tieten met voorbind banketstaaf in mallotige pakjes.
Er kwam toen steeds meer afkeer.

Het leek er op hoe meer ze provoceerden hoe groter de afkeer werd en uiteindelijk Amsterdam 1 van de meest onveilige steden van europa voor homos werd...

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:28

Poekkie schreef:
Als ik kijk naar programma’s al boer zoekt vrouw of dat van huizen opknappen etc, dan is er elk seizoen sowieso een non-hetero bij van de 5 deelnemers.


Dit geeft wel aan hoe scheef je de representatie van anders dan cis hetero ervaart. Ik heb net alle seizoenen gecheckt. Van dit jaar weet ik het niet, want dat staat niet op wikipedia. Maar voor zover ik kan zien heeft er in de eerste 12 seizoenen 1 keer een homoseksuele boer en 1 keer een lesbische boerin mee gedaan.

dat is 2 op 60 en nog altijd een sterke onder representatie van de 1 op 15 in de samenleving.

Hoe kan iets opgedrongen worden als het nog altijd een onderrepresentatie is van wat er zich daadwerkelijk in de samenleving afspeelt?

Earth

Berichten: 8027
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:32

Popstra schreef:
En toch he, ik was jong in de jaren 80/90
Ging als hetero meisje elk weekend van donderdag tm zondag uit naar de barretjes in de reguliers dwarstraat en naar discotheek Roxy en de It in Amsterdam. Zo gay als het maar zijn kon dus.

Die tijd was mooi, homos voelde zich vrij en Amsterdam was 'gaycity' van Europa.

Er waren toen geen vlaggen..hokjes..e.d
Iedereen mengde zich en iedereen had lol
(Enkel marokanen wisten dat wel eens te verpesten maar die werden dan ook steevast aan de deur geweigerd).

Het was echt 1 groot feest elk weekend en rond koninginnedag.

Tot...de Canalpride er kwam.
De eerste 2 jaar nog leuk maar al gauw werd het niveau nogal plat.
Draaiende blote konten in leren tuigjes en zwiepende tieten met voorbind banketstaaf in mallotige pakjes.
Er kwam toen steeds meer afkeer.

Het leek er op hoe meer ze provoceerden hoe groter de afkeer werd en uiteindelijk Amsterdam 1 van de meest onveilige steden van europa voor homos werd...


Ik denk dat het andersom is. In die veilige regulierdwars was er acceptatie, maar ga niet met een stel gay's naar een bruine kroeg ergens buiten dat gebied, want dan kan de situatie heel anders uitpakken.
Het extreem uitdragen van seksualiteit is misschien niet de meest subtiele zet om te doen, maar of enkel daar de afkeer van komt, dat vraag ik me af. Misschien juist omdat het mensen dwingt tot acceptatie?

photophoebe

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:35

Poekkie schreef:
Shiloh: voor de derde keer is dat NIET wat ik zeg. Again: ik vind het prima dat iemand non-hetero is. Of ik het nu weet of niet, of ze nu hand in hand over straat lopen of niet, het boeit me niet. Net zoals het mij niet boeit of iemand (bewust) single, kinderloos, alleenstaand moeder, religieus, passioneel met een sport, …. Etc is.

Wat ik zeg is dat er niet zo mee geschreeuwd en gezwaaid moet worden. Als ik kijk naar programma’s al boer zoekt vrouw of dat van huizen opknappen etc, dan is er elk seizoen sowieso een non-hetero bij van de 5 deelnemers. Alsof ze die wat bij het programma hebben moeten trekken om het sociaal aanvaard te maken ofzo. Nuja… niet dat ik er iets tegen zal doen en ik kijk met evenveel plezier en respect naar dat koppel / die deelnemer / … maar mijn gevoel dat ik het wat vermoeiend en opgedrongen vind mag er ook gewoon zijn.


Maar waarom voelt het voor jou als een probleem als in boer zoekt vrouw een non hetero koppel zit? Moet dat voor jou dan expliciet een programma met hetero's zijn omdat dat is wat het ooit was? Is het voor jou dan ingewikkeld om te zien dat er ook mensen die zich niet identificeren als hetero op zoek zijn naar liefde en zich ook opgeven voor zo'n programma?

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:42

Popstra schreef:
En toch he, ik was jong in de jaren 80/90
Ging als hetero meisje elk weekend van donderdag tm zondag uit naar de barretjes in de reguliers dwarstraat en naar discotheek Roxy en de It in Amsterdam. Zo gay als het maar zijn kon dus.

Die tijd was mooi, homos voelde zich vrij en Amsterdam was 'gaycity' van Europa.

Er waren toen geen vlaggen..hokjes..e.d
Iedereen mengde zich en iedereen had lol
(Enkel marokanen wisten dat wel eens te verpesten maar die werden dan ook steevast aan de deur geweigerd).

Het was echt 1 groot feest elk weekend en rond koninginnedag.

Tot...de Canalpride er kwam.
De eerste 2 jaar nog leuk maar al gauw werd het niveau nogal plat.
Draaiende blote konten in leren tuigjes en zwiepende tieten met voorbind banketstaaf in mallotige pakjes.
Er kwam toen steeds meer afkeer.

Het leek er op hoe meer ze provoceerden hoe groter de afkeer werd en uiteindelijk Amsterdam 1 van de meest onveilige steden van europa voor homos werd...


Mijn buurman was danser in de Roxy en vond het helemaal niet 1 groot feest. De AIDS dreiging, het stigma, wel homo mogen zijn in het weekend maar niet jezelf kunnen zijn op kantoor.

Grappig dat jullie ervaringen zo anders zijn.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:44

Volgens mij zit de crux er in dat het zo "gekunseld" voelt voor Poekkie...?

Ik moet zeggen dat ik dat wel herken hoor eerlijk gezegd. Dat je dan een film / serie / tekenfilm hebt waarbij er zo heel sociaal okee van zoveel mogelijk kleurtjes wel iemand in zit of helemaal kassa, iemand die bvb. zowel vrouw, als getint, als ook nog schijnbaar 1 of meerdere alfabetletters vertegenwoordigd in een stoere "ouderwetse mannenrol" zeg maar. Zoals bij die laatste Terminatorfilm ofzo :=

Helemaal prima hoor, en an sich natuurlijk goed om allerlei verschillende types in allerlei rollen te zetten. Maar het kan wel heel gekunseld aanvoelen. Net als vroeger bij de EO dat je dan een leuk programma zat te kijken maar dat op het laatst nog even God aan de haren erbij gesleept moest worden weet je wel :=

Maargoed, als het soms wel wat "gekunseld" overkomende nodig is om een wat representatiever beeld van de maatschappij te krijgen, dan moet dat maar :j

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:47

Ik snap wat je probeert te zeggen hoor pmarena. Maar volgens mij ligt het daar niet. Wat is er er gekunseld aan 2 op 60 homoseksuele boer zoekt vrouw deelnemers. Dat is namelijk wel het voorbeeld dat aangehaald wordt.

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:49

Urbiezira schreef:
Poekkie schreef:
Maar de standaard liefdes (ik gok zo’n 90% of meer?) zijn nog steeds gewoon hetero toch? Ik vind het juist vermoeiend dat tegenwoordig elk programma en film wel zijn eigen anders geaarde erin moet hebben of het is weer niet goed.


Maar Poekkie, en dit is écht niet bedoeld als een “gotcha” of een aanval, kan je je voorstellen hoe vermoeiend het is om niet hetero te zijn en telkens te horen dat dat niet normaal is? Jezelf nooit weerspiegeld te zien? Want het lijkt alsof we in dit topic soms een beetje vergeten dat de acceptatie nog niet rond is. Zo “normaal” is het nog niet om niet-hetero te zijn. Geaccepteerder: ja. Maar we zien het nog steeds als “anders”.

Dus misschien is er dan een periode dat er meer niet-hetero stellen in series of dingen te zien zijn dan er statistisch gezien zijn (wat overigens niet per sé waar is, maar dan moet ik even de literatuur in duiken). Maar is het hoe dan ook niet fair om daar de ruimte voor te bieden? Die relaties zijn immers jaren niet getoond, of enkel in een kwaad licht.

Ik denk dat daar de discussie tussen wel/niet opdringen wringt. Want of het nou wel of niet opdringen is staat los van of het zo voelt. Maar vanuit acceptatie, naastenliefde en empathie zouden we toch gewoon LGBTI+ mensen zich kunnen laten uitdragen zoals zij willen (in vlaggen, tv, media, wat dan ook)? Want het verdringt jouw (aanname) hetero-identiteit immers niet.

Als ik zeg dat ik biseksueel ben (want dat ben ik) dan heeft mijn vriend niet op eens minder de ruimte om hetero te zijn.

Nogmaals: totaal geen aanval! Ik snap waar jouw gevoel vandaan komt. Wil alleen een ander perspectief bieden. Je mag me ook altijd een PB sturen als je meer hierover wil kletsen (iedereen trouwens!).


Ik vind dit een hele fijne en open post, dankje daarvoor.

Ik moet hier nog eens beter over nadenken, kom er wss nog op terug. Voor mij zijn acceptatie en representatie wezelijk twee verschillende zaken.

Ten eerste vind ik dat iedereen geaccepteerd zou moeten worden. En dat is idd momenteel nog niet het geval. Zelfs in mijn eigen familie is er een homokoppel (overigens zeer leuke en intelligente mensen) waarvan een van beiden niet terug naar huis wil/durft gaan en dat aan zijn familie te vertellen. Fam is niet nederlands of belgisch, maar sowieso is zoiets verschrikkelijk.
Over het ‘niet normaal’ gevonden worden weet ik het niet goed. Ik kan mij er iets bij voorstellen na de tirade van mijn schoonmoeder toen ik zei dat ik bewust kinderloos wil blijven maar heb er eig zelf te weinig ervaring / gesprekken mee of over om hier veel over mee te praten. Zou wel interessant zijn om hier wat meer bij stil te staan.

Wat representatie betreft kan ik je redenatie volgen en geef ik eerlijk toe dat het mij in de toekomst wss minder zal storen met die achtergrond erbij. En mss kloppen de cijfers idd wel beter dan ik in mijn hoofd hebt omdat het menselijk is om te focussen op wat ‘anders’ is. Ik zal er eens op letten. Wel heb ik het gevoel dat sommige programma’s er beter in slagen dan anderen. Bvb bij die laatste nieuwe serie ‘the last of us’ vond ik Bill en Frank als koppel echt een meerwaarde en prachtig in het programma/verhaal verwerkt. Daar is ook veel kritiek op gekomen en dat vond ik dan weer oprecht zonde.

Representatie in het straatbeeld als algemene acties, zoals bvb trappen van musea; stukken speelplein op scholen, extra aandacht voor acceptatie in het algemeen vind ik erg goed en sta ik ergens wel achter.
Alleen die persoonlijke statements met die vlaggen… tsja ik blijf dat moeilijk vinden. Ik vind het raar om bewust zo’n sterke sticker op je hoofd te willen plakken. Ook al is er in wezen niets dat mijn identiteit er door aantast. Maar toch… net zoals ik bvb niet zou willen rondlopen met een bord ‘no kids here’ oid… ook al sta ik daar achter en weet iedereen dat van mij, ‘t zou toch provoceren zijn. Ik denk dat het mss beter is om te zoeken naar andere manieren waarop de HLBTI+ gemeenschap naar voren kan treden waarbij er meer acceptatie en minder weerstand opgeroepen wordt.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:49

Urbanus schreef:
n.a.v Poekie
Stoer.


Stoer?? :D :D :D , ik vind het een ondeugende opmerking(vlaggen aftrekken) Eigenlijk toch wel stoer ja :o
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 28-06-23 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:50

Schemerdier schreef:
Poekkie schreef:
Shiloh: voor de derde keer is dat NIET wat ik zeg. Again: ik vind het prima dat iemand non-hetero is. Of ik het nu weet of niet, het boeit me niet. Net zoals het mij niet boeit of iemand (bewust) single, kinderloos, alleenstaand moeder, religieus, passioneel met een sport, …. Etc is.

Wat ik zeg is dat er niet zo mee geschreeuwd en gezwaaid moet worden. Als ik kijk naar programma’s al boer zoekt vrouw of dat van huizen opknappen etc, dan is er elk seizoen sowieso een non-hetero bij van de 5 deelnemers. Alsof ze die wat bij het programma hebben moeten trekken om het sociaal aanvaard te maken ofzo. Nuja… niet dat ik er iets tegen zal doen en ik kijk met evenveel plezier en respect naar dat koppel / die deelnemer / … maar mijn gevoel dat ik het wat vermoeiend en opgedrongen vind mag er ook gewoon zijn.



Als je zegt dat er niet zo mee geschreeuwd aan gezwaaid moet worden, dat je je onveilig voelt omdat je denkt dat iedere Marrokaanse man je zal verkrachten of elke moslim een bomaanslag zal plegen, dan ben je gewoon een racist en accepteer je helemaal geen minderheden, simpel.


Ik heb met dat geloof specifiek een groot probleem ivm de minderwaardigheid van de vrouw daarin. De rest gooi je er zelf bij. Maar als je mij als een racist wil stempelen dan is dat prima. Wel alleen naar islam-related toe aub, niet te breed maken.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:52

CharleyT schreef:
Urbanus schreef:
Stoer.


Stoer?? :D :D :D , ik vind het een ondeugende opmerking(vlaggen aftrekken) Eigenlijk toch wel stoer ja :o


Meid, fijn voor je.

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:52

pmarena schreef:
Volgens mij zit de crux er in dat het zo "gekunseld" voelt voor Poekkie...?

Ik moet zeggen dat ik dat wel herken hoor eerlijk gezegd. Dat je dan een film / serie / tekenfilm hebt waarbij er zo heel sociaal okee van zoveel mogelijk kleurtjes wel iemand in zit of helemaal kassa, iemand die bvb. zowel vrouw, als getint, als ook nog schijnbaar 1 of meerdere alfabetletters vertegenwoordigd in een stoere "ouderwetse mannenrol" zeg maar. Zoals bij die laatste Terminatorfilm ofzo :=

Helemaal prima hoor, en an sich natuurlijk goed om allerlei verschillende types in allerlei rollen te zetten. Maar het kan wel heel gekunseld aanvoelen. Net als vroeger bij de EO dat je dan een leuk programma zat te kijken maar dat op het laatst nog even God aan de haren erbij gesleept moest worden weet je wel :=

Maargoed, als het soms wel wat "gekunseld" overkomende nodig is om een wat representatiever beeld van de maatschappij te krijgen, dan moet dat maar :j


Dit idd. Dank.

En nee van mij moet een programma geen ‘hetero only’ gebeuren zijn.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:59

Poekkie schreef:
Maar de standaard liefdes (ik gok zo’n 90% of meer?) zijn nog steeds gewoon hetero toch? Ik vind het juist vermoeiend dat tegenwoordig elk programma en film wel zijn eigen anders geaarde erin moet hebben of het is weer niet goed.


Poekkie, je overdrijft zo enorm dat het gewoon lachwekkend is, Elk programma en film????? Werkelijk?
Of kijk je zonder dat je het door hebt alleen maar Out TV?
Verder zal het me een worst wezen wat je voelt, dat gevoel is van jou en daar heb je recht op hoor, maar voor mij niet interessant

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:06

OutTV heeft serieus wel het beste filmaanbod.

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:07

CharleyT schreef:
Poekkie schreef:
Maar de standaard liefdes (ik gok zo’n 90% of meer?) zijn nog steeds gewoon hetero toch? Ik vind het juist vermoeiend dat tegenwoordig elk programma en film wel zijn eigen anders geaarde erin moet hebben of het is weer niet goed.


Poekkie, je overdrijft zo enorm dat het gewoon lachwekkend is, Elk programma en film????? Werkelijk?
Of kijk je zonder dat je het door hebt alleen maar Out TV?
Verder zal het me een worst wezen wat je voelt, dat gevoel is van jou en daar heb je recht op hoor, maar voor mij niet interessant


Je begrijpt toch dat zulke posts het moeilijk maken om acceptatie te bereiken? Waarom zou ik jou accepteren als er omgekeerd duidelijk geen respect is. En dan heb ik nergens zelfs iets onrespectvols gezegd over HLBTI maar praat ik alleen over de manier van representatie.

Met de posts van Urbiezira is er tenminste ruimte voor een gesprek. Daar heb ik ook diep respect voor.

Verder ga ik stilaan mij wat meer afzijdig houden in dit topic want door het soort (semi-) agressieve reacties van jou en van Shiloh merk ik dat ik juist wordt getrokken naar de kant van minder acceptatie. En dat is echt zonde.

rien10
Berichten: 14967
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:09

Uiteraard mag jouw gevoel daarover er zijn. Dat betekent nog niet dat het waarheidsgetrouw is.
Neem nou mijn straat. Daar wonen een heel aantal mensen (duh). 2 weduwnaars, een dame die het leven niet meer aankon, een alleen staande moeder, een gezin met een Marokkaanse afkomst, een meisje wat op meisjes valt, een stel zonder kinderen, een heel stil en teruggetrokken echtpaar. Dus ook van alles wat. Gewoon om mij heen, niets opgedrongen. Zo zit de samenleving nu eenmaal in elkaar, een veelkleurig palet, van alles en nog wat. Met de een heb je meer feeling dan met de ander. Maar ze zijn er allemaal.

photophoebe schreef:
Poekkie schreef:
Shiloh: voor de derde keer is dat NIET wat ik zeg. Again: ik vind het prima dat iemand non-hetero is. Of ik het nu weet of niet, of ze nu hand in hand over straat lopen of niet, het boeit me niet. Net zoals het mij niet boeit of iemand (bewust) single, kinderloos, alleenstaand moeder, religieus, passioneel met een sport, …. Etc is.

Wat ik zeg is dat er niet zo mee geschreeuwd en gezwaaid moet worden. Als ik kijk naar programma’s al boer zoekt vrouw of dat van huizen opknappen etc, dan is er elk seizoen sowieso een non-hetero bij van de 5 deelnemers. Alsof ze die wat bij het programma hebben moeten trekken om het sociaal aanvaard te maken ofzo. Nuja… niet dat ik er iets tegen zal doen en ik kijk met evenveel plezier en respect naar dat koppel / die deelnemer / … maar mijn gevoel dat ik het wat vermoeiend en opgedrongen vind mag er ook gewoon zijn.


Maar waarom voelt het voor jou als een probleem als in boer zoekt vrouw een non hetero koppel zit? Moet dat voor jou dan expliciet een programma met hetero's zijn omdat dat is wat het ooit was? Is het voor jou dan ingewikkeld om te zien dat er ook mensen die zich niet identificeren als hetero op zoek zijn naar liefde en zich ook opgeven voor zo'n programma?

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:22

Dank voor je fijne reactie terug, Poekkie!

Laten we het eens bekijken vanuit jouw perspectief van dat je geen kinderen wil. Dat past immers ook niet in het standaard beeld van huisje/boompje/beestje. Ik snap dat jij zegt "ik heb de behoefte niet om een sticker #bewustkindvrij op mijn auto te plakken", om het zo maar even te zeggen. Maarrrr... dan ga ik toch even over naar jouw representatie vs acceptatie.

Acceptatie kan niet plaatsvinden zonder representatie. Als niemand ooit hardop zegt "goh, ik wil eigenlijk helemaal geen kinderen" dan beschouwen we het als normaal om kinderen te krijgen. Dan wordt het dus knap lastig, zoals je zelf ook merkt denk ik, om de beslissing te maken geen kinderen te nemen, want je krijgt een bak ellende over je heen! "Het hoort erbij, je bent geen goede vrouw als je geen kinderen neemt, moeder zijn is het allerbeste wat er is" enzovoort. (je zal het vast herkennen).

Pas op het moment dat je hardop zegt: "ja maar ho even, hoezo? Waarom moet ik kinderen nemen?", dán pas durven andere mensen ook te zeggen dat ze het eigenlijk ook niet willen. Mensen zijn kudde- en gewoonte dieren, dus we gaan pas accepteren dat het eigenlijk niet hoeft als een heleboel mensen zeggen "ik wil geen kinderen", en dat ook hardop genoeg zeggen dat andere mensen dat óók durven te zeggen.

Een regenboogvlag wapperen is in feite hetzelfde. Je erkent ermee dat niet iedereen hetero is, of cisgender. Je maakt het bespreekbaar, en hoe meer het bespreekbaar wordt, hoe meer mensen durven te zeggen "ja, eigenlijk ben ik ook niet-hetero of niet-cisgender, en dat is oké". Net als dat artikelen in de krant over bewust kindvrije mensen ervoor zorgen dat we vrouwen niet meer als baby-machines zien, maar als volwaardige individuen.

En dan zal ik ook nog even verklappen dat hoe meer acceptatie er is voor LGBTI+ mensen, hoe meer acceptatie er is voor andere mensen die dingen "anders doen dan normaal". Dus indirect draagt die vlag bij aan de acceptatie van bewust kindvrije mensen, van mensen met een handicap, etcetera. Zitten nog een paar denkstappen tussen natuurlijk maar even kort door de bocht. ;-)

Ik maak er als wetenschapper altijd een heel banketstaaf van, excuus. :+

En even als side-note: laten we er allemaal zorg voor dragen dat dit topic niet uit de bocht vliegt. Mocht iemand mij een radicale 'woke'-y noemen dan heb ik daar een foei knop of TEM-knop voor. Maar voor de rest wil ik juist graag in gesprek blijven met mensen die dingen anders zien dan ik.

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 14:46

Poekkie schreef:
Je begrijpt toch dat zulke posts het moeilijk maken om acceptatie te bereiken? Waarom zou ik jou accepteren als er omgekeerd duidelijk geen respect is. En dan heb ik nergens zelfs iets onrespectvols gezegd over HLBTI maar praat ik alleen over de manier van representatie.


Begrijp je dan ook dat jij, door te overdrijven, je zelf exact hetzelfde doet. Je zegt dingen die gewoon niet kloppen als argument voor je eigen standpunt. Maar eist tegelijkertijd respect voor dat standpunt. Maar als je geconfronteerd wordt met het feit dat je uitspraken gewoon niet kloppen (zoals bijvoorbeeld je boer zoekt vrouw voorbeeld) dan negeer je dat en zeg je dat we agressief zijn.

Overdrijven is onrespectvol.

Je eigen taalgebruik helpt dus ook niet.

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:54

Urbiezira: ik begrijp je redenatie helemaal. het gaat verder dan ik er ooit over nagedacht heb of mee bezig ben geweest dus ik apprecieer de extra inzichten zeker.

Wel een vraag voor jou: waarom moet het bewust zo groot als bij een vlag? Zou het tonen in de media en het hebben van een regenboog armbandje of telefoonhoesje oid niet eenzelfde of juist beter effect geven? Namelijk het laten zien en bespreekbaar maken? Zelf zou ik bvb nog wel een regenboog hoesje willen als ik merk dat bepaalde mensen in mijn omgeving zich daarmee gesteund voelen.
Ook kan ik mij voorstellen dat bij groepen waarbij er inherent een weerstand is (bvb gelovigen maar ook zeker mijn oer-vlaamse schoonmoeder) het juist makkelijker is om tot wederzijds respect te komen wanneer er een dialoog mogelijk is. Ik merk bvb dat ikzelf en mensen in mijn omgeving eerder open staan om te praten en te accepteren bij kleinere signalen dan wanneer het zodanig opvallend is dat je je ergens wel verplicht voelt om stelling te kiezen. Want tsja bij dat laatste zal helaas de stemming zelden positief evolueren, hoe initieel goedbedoeld ook. Vlaggen weghalen is daar een sneue uiting van.
(Totaal off-topic maar datzelfde heb ik met andere levensstijlen zoals vegetarisch, paleo, … ook. Kleine maar toch zichtbare signalen geven meer aanleiding tot constructieve gesprekken.)

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:00

Shiloh schreef:
Poekkie schreef:
Je begrijpt toch dat zulke posts het moeilijk maken om acceptatie te bereiken? Waarom zou ik jou accepteren als er omgekeerd duidelijk geen respect is. En dan heb ik nergens zelfs iets onrespectvols gezegd over HLBTI maar praat ik alleen over de manier van representatie.


Begrijp je dan ook dat jij, door te overdrijven, je zelf exact hetzelfde doet. Je zegt dingen die gewoon niet kloppen als argument voor je eigen standpunt. Maar eist tegelijkertijd respect voor dat standpunt. Maar als je geconfronteerd wordt met het feit dat je uitspraken gewoon niet kloppen (zoals bijvoorbeeld je boer zoekt vrouw voorbeeld) dan negeer je dat en zeg je dat we agressief zijn.

Overdrijven is onrespectvol.

Je eigen taalgebruik helpt dus ook niet.


Je mag best info corrigeren maar probeer nou eens om wat open te staan voor iedereen te en niet zo op de man te spelen. Dingen als ‘je zal me worst wezen’, ‘pech voor je’, … etc. Komen erg agressief over en helpen nooit in een gesprek. Niet zo gek dat iemand die vlag weghaalt als dit de manier is waarop de HLBTI’s in de omgeving zich uitlaten toch?

Ik denk niet dat iemand van ons hier is om ruzie te maken? Dit soort dingen zijn dan niet nodig, toch?

rien10
Berichten: 14967
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:01

Poekkie ik zeg dit echt niet om te narren. Maar -oprecht- begrijp ik niet Een telefoonhoesje wel/een vlag niet. Het past niet in mijn brein zeg maar

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:04

Ik vind het wel ‘grappig’ dat het blijft terugkomen op; je mag het wel tonen, maar niet TE erg hoor.
Nu is de vlag weer te groot, maar een armbandje mag wel (want die kan onder een mouw?).
Hoezo moeten mensen respect hebben voor jouw mening, als je zelf geen respect kunt tonen voor de mening van een ander. Zeg gewoon, je mag homo zijn, maar val me er niet mee lastig met je vlag/bank whatever. Daar heb ik meer respect voor dan dit gedraai eerlijk gezegd.

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:09

Ik denk dat ik nu toch al duidelijk heb gezegd dat ik zo’n vlag veel te hard ‘in your face’ vind?
Als je persoonlijke statements wil maken, maak ze dan kleiner en opener to gesprek.

Zo dat is mijn mening in summary… happy?

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:10

Ja best, ben je klaar nu?

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 15:11

Poekkie schreef:
Je mag best info corrigeren maar probeer nou eens om wat open te staan voor iedereen te en niet zo op de man te spelen. Dingen als ‘je zal me worst wezen’, ‘pech voor je’, … etc. Komen erg agressief over en helpen nooit in een gesprek. Niet zo gek dat iemand die vlag weghaalt als dit de manier is waarop de HLBTI’s in de omgeving zich uitlaten toch?

Ik denk niet dat iemand van ons hier is om ruzie te maken? Dit soort dingen zijn dan niet nodig, toch?


Ik weet niet waar je dat allemaal vandaan haalt. Je hebt me nu al meerdere keren agressief genoemd, maar ik heb die woorden nooit gebruikt. Ik heb me in dit hele topic nog niet een keer onheus uitgesproken volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 28-06-23 15:29, in het totaal 3 keer bewerkt