Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:49

Ik wil alleen even antwoord geven op de vraag van TS. Verder is er over het onderwerp al meer dan genoeg gezegd.
Nee, ik zou niet afmelden. Ja, ik zou mijn kind wel naar het onderzoek laten gaan, maar wel onder de voorwaarde dat ik er zelf bij mag zijn. Gaat hier om een kleuter. Zou de hele basisschooltijd mee willen gaan.
Vragen waarvan ik zou vinden dat ze mijn privacy schenden ( of die van mijn kind ) zou ik ‘nvt’ invullen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:11

Boras schreef:
Overigens ging mijn moeder vroeger wel gewoon mee naar de schoolarts. Dan spreken we over de jaren 70-80 van de vorige eeuw. Dat was de normale gang van zaken. Het onderzoek was toen uitgebreider denk ik. Er was een arts. Bij mijn dochter op school wordt het onderzoek door een verpleegkundige, die voor dit werk met kinderen is opgeleid, gedaan.

Dat is tegenwoordig overal. Tegenwoordig gaat het zo:

- Onderzoekje op ogen, oren, meten, wegen, bewegen.
- Kleding blijft helemaal aan, de hele tijd.
- Verpleegkundige/doktersassistente die hiervoor is geschoold.
- het is niet verplicht.
- de ouder mag volgens mij altijd mee
- je kan ook een aparte afspraak maken op ren GJZ locatie.

Dit staat gewoon op de website van je lokale JGZ waar je de uitnodiging van krijgt.

Ik zie echt niet waar TO zich druk over maakt. Of waar het idee van 'dwang' vandaan komt. Of waar de angst voor misbruik en trauma's vandaan komt. Men zit elkaar op te hitsen om niks.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:33

Wintu schreef:
secricible schreef:
Ik snap niet hoe "mee gaan bij een medisch onderzoek" leidt tot "pubers die nergens tegen komen en gekwetst zijn bij het minste geringste"
Leg uit?

Omdat kinderen tegenwoordig voor elke vervelende ervaring worden behoed. Vroeger was de schoolarts ook niet leuk, maar je ging gewoon, soms zijn dingen in het leven minder leuk, moet je door heen. Daar steek je weer iets van op.

Kleuters hoefden hier niet voor onderzoek trouwens.

Je behoedt ze nergens voor, je bent er slechts bij. Thats it.
Ik zou willen dat mijn ouders daar wat meer bij betrokken waren geweest. Daar zou ik emotioneel waarschijnlijk functioneler uitgekomen zijn geweest dan de „niet aanstellen aanpak“.
Ik herinner me zulke momente met vreemde volwassen mensen die ik doodeng vond en die je „dwingen“ om antwoord te geven op vragen nog steeds helaas. Ik was verschrikkelijk verlegen en zulke dingen werkte contraproductief.

Maar als TS gewoon mee kan dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:36

Hier werden we uitgenodigd op de locatie van JGZ, ik was er gewoon bij, geen enkel probleem.

Waar ik wel moeite mee had, was dat ik geen wachtwoord had gekregen voor de vragenlijst en dat ik die telefonisch kreeg bij het noemen van de naam van mijn kind >;) Blijkt de vragenlijst ook nog eens voor ingevulde gegevens over mijn kind te bevatten en niet anoniem verwerkt te worden. Daar heb ik wel over geklaagd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:50

DuoPenotti schreef:
Hhilde schreef:
@DP: het is niet dat er geen discussie mag zijn, maar je slaat de discussie dood door dingen als ‘soooo trauma’ en ‘snowflakes’. Dat zijn weinig sterke argumenten.

daar heb je gelijk in. :j
Snowflake gedrag had ik beter alleen kunnen denken.

Dat kinderen er trauma aan over houden blijf ik zeggen dat dit toch in de meeste gevallen overtrokken is.
Dan zou iedereen van vroeger nu met een trauma rondlopen, terwijl toen bijna elk kind daar gewoon een ging.

Dat denk ik ook. Ik wist als 5 jarige al héél goed het verschil tussen iemand die met vieze bedoelingen wilde dat ik mijn onderbroek naar beneden deed (waarop ik "Nee" antwoordde en het dus niet gebeurde) en een arts die met zijn handen aan me zat uit puur medische belangstelling. Laat staan op lagere school-leeftijd. Vaak hoorden we de kinderen in de klas al zeggen wat je te wachten stond in het onderzoek en vaak ook al waarom. (Of de docent legde dat uit).
Ik meen me te herinneren dat ik er trouwens wel bij was als mijn dochter bij de schoolarts was, misschien dat het tegenwoordig vaker zonder ouders is vanwege het feit dat iedereen tegenwoordig een betaalde baan heeft.

Maar goed, vroeger hadden we nog lood in de verf, en geen rubberen tegels. En als je door een hond of paard gebeten werd, was het domweg je eigen schuld. :')
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 15-06-23 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:52

Sizzle schreef:
Wintu schreef:

Omdat kinderen tegenwoordig voor elke vervelende ervaring worden behoed. Vroeger was de schoolarts ook niet leuk, maar je ging gewoon, soms zijn dingen in het leven minder leuk, moet je door heen. Daar steek je weer iets van op.

Kleuters hoefden hier niet voor onderzoek trouwens.

Je behoedt ze nergens voor, je bent er slechts bij. Thats it.
Ik zou willen dat mijn ouders daar wat meer bij betrokken waren geweest. Daar zou ik emotioneel waarschijnlijk functioneler uitgekomen zijn geweest dan de „niet aanstellen aanpak“.
Ik herinner me zulke momente met vreemde volwassen mensen die ik doodeng vond en die je „dwingen“ om antwoord te geven op vragen nog steeds helaas. Ik was verschrikkelijk verlegen en zulke dingen werkte contraproductief.

Maar als TS gewoon mee kan dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Ik geloof niet dat je er als ouder slechts bij bent. Ouders nemen veelal het woord en verwachten dat er tegen hen gesproken wordt. Denk dat ouders die er enkel 'zijn' op een hand te tellen zijn.

Mungbean

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:22

Dan ga je niet mee als je dat niets vind, mag ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:34

Ik heb het idee dat sommigen ook niet helemaal snappen wat misbruik hiermee te maken heeft. Maar dat lijkt me wel belangrijk. Dat gaat er niet om dat de artsen de kinderen misbruiken (al heb ik geen illusies en heeft dat ongetwijfeld ook plaatsgevonden) maar vooral dat kinderen vaak niet weten wat gepast is of niet. En dat is niet iets waar je 'hard van wordt' - kindermisbruik is schadelijk, daar kunnen we het wel over eens zijn toch?

Maar omdat dat dat misbruik nogal eens gebeurde door volwassenen die tegen de kinderen zeiden dat het zo hoorde, leren veel ouders en scholen de kinderen aan dat anderen niet zomaar aan hun lichaam mogen komen, niet zomaar kunnen eisen dat je je uitkleedt, en zeker niet zomaar aan geslachtsdelen mogen komen.

En met die regels zou het dus enorm ongepast zijn als de schoolarts nog op dezelfde manier te werk zou gaan als vroeger, namelijk zonder pardon de onderbroek van een kind naar beneden trekken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:40

Ik mis nuance :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:48

Goh, trauma is een groot woord, maar ik heb dit zelf als kind in de jaren '90 toch wel als zijnde heel naar beleefd.

Ik had het als kind sowieso al heel moeilijk en was bijzonder introvert. Ik weet nog goed dat ik in dat dokterskabinet in m'n ondergoed moest staan en dat de verpleegster me vroeg om op mijn hand te blazen. Net op dat moment, trekt ze m'n onderbroek open en weer dicht. Geen uitleg gekregen dat dat ging gebeuren en ik was helemaal onder de indruk. Ik kan het me nog steeds zo voor de geest halen.

Ik zie absoluut het nut van deze onderzoeken in en ik ben er nooit van weggehouden. Er is ook eens iets naar boven gekomen wat verder onderzocht moest worden. Helemaal oké. Vaccinaties kreeg ik wel steeds via de huisarts, ik ben blij dat m'n moeder me het niet aandeed om dat daar te ondergaan.
Maar moest ik een kind hebben, zou ik wel willen weten hoe dat stukje met de onderbroek nu gebeurt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:03

Toen wij de hoortest hadden met 5 jaar toen switschte mijn dochter net tussen nergens bang voor naar schuchter fase en dat bengelde wat heen en weer. Vol goede zin liep liep ze naar binnen om coole piepjes te luisteren. Eenmaal binnen ging het als een blad van een boom om en verstopte ze zich zelfs achter een gordijn en begin bijna te huilen. Ik hield me eerst afzijdig maar uiteindelijk heeft ze de test op schoot gedaan.
Uiteraard was het resultaat niet goed maar gewoon gelijk weer een afspraak gemaakt voor 2 weken later en toen zat ze keurig blij haar vinger omhoog te steken bij iedere piep. Wat ik super tof vond is dat de arts niet hardop zij dat het mislukt was. Ze wees het me enkel aan. Helemaal prima.

Ik zou niet weten hoe ik mijn bijzijn daar bijdraagt tot de vorming van probleem jongeren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:05

Tieneke schreef:
Goh, trauma is een groot woord, maar ik heb dit zelf als kind in de jaren '90 toch wel als zijnde heel naar beleefd.

Ik had het als kind sowieso al heel moeilijk en was bijzonder introvert. Ik weet nog goed dat ik in dat dokterskabinet in m'n ondergoed moest staan en dat de verpleegster me vroeg om op mijn hand te blazen. Net op dat moment, trekt ze m'n onderbroek open en weer dicht. Geen uitleg gekregen dat dat ging gebeuren en ik was helemaal onder de indruk. Ik kan het me nog steeds zo voor de geest halen.

Ik zie absoluut het nut van deze onderzoeken in en ik ben er nooit van weggehouden. Er is ook eens iets naar boven gekomen wat verder onderzocht moest worden. Helemaal oké. Vaccinaties kreeg ik wel steeds via de huisarts, ik ben blij dat m'n moeder me het niet aandeed om dat daar te ondergaan.
Maar moest ik een kind hebben, zou ik wel willen weten hoe dat stukje met de onderbroek nu gebeurt...

... niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:08

Jawel. En het ging dan ook wel rond onder de klasgenoten, want natuurlijk was dat één per één en sommige kinderen kwam dat lachend vertellen. Ik heb er wel iets van opgevangen, van dat blazen, maar ik begreep totaal niet wat er dan zou gebeuren. Tot ik dus aan de beurt was.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:20

Ze hebben zich niet zo te bemoeien met ouders. De GGD is een criminele organisatie.
Mijn kids hou ik er ver van uit de buurt.

Fijn toch voor een kind dat een wildvreemde even in je onderbroek gluurt..

Ouders, doe zelf onderzoek..
En voor de ouders die wel mee doen, pas op met wat je invult, voor je het weet komen ze je kind halen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:24

Da's pas een mooi voorbeeld van overdrijven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:32

_Mir schreef:
Ze hebben zich niet zo te bemoeien met ouders. De GGD is een criminele organisatie.

En voor de ouders die wel mee doen, pas op met wat je invult, voor je het weet komen ze je kind halen.

Criminele organisatie, niet medisch opgeleide ouders zelf onderzoek laten doen...
In onderbroeken gluren (die test gebeurt niet meer).
Jouw reactie is echt overdreven.

Het is een gewone basale gezondheidstest. Waar best nog wel vaak oogafwijkingen e.d. worden gevonden die door ouders over het hoofd zijn gezien.

Maar wil je er bij zijn, dat moet altijd kunnen.
En wil je het niet laten doen, moet dat ook altijd kunnen.
Maar jouw uitspraken hierboven zijn ongefundeerd en ook naar mijn mening wat overdreven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:43

_Mir schreef:

Oh jeetje, dit is wel heel heftig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:51

Doe zelf onderzoek.

Ik heb het idee dat ik dat ergens van ken?

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:52

Ik ga serieus ontstippen. Criminele organisatie, mensen komop. Dit is echt je eigen angst/trauma op de buitenwereld projecteren. Maar goed ik zal de rest even inslikken..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:01

Mag ik me hier als ouder van distantiëren? >;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:03

Ik interpreteerde dat als sarcastisch eigenlijk.
Moest er om lachen in iedergeval.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:04

Wow; van ‘ik voel me er niet fijn bij als een onbekende zonder mijn aanwezigheid mijn kind onderzoekt’ naar ‘GGD is een criminele organisatie’. Doe zelf onderzoek :')

M.i. is het maar goed dat de GGD zich bemoeit met kinderen en gezinnen, zo kun je ook bij probleemgezinnen snel adequaat actie ondernemen.

Mijn kind gaat trouwens gewoon. En die had een ogentest en de weegschaal en de hele tijd z’n kleren aan.
Ik vond het niet zo heftig en hij ook niet. Scheelt ook weer een ritje CB op een onmogelijk tijdstip.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:04

Hier een leerkracht; ik maak zelden mee dat ouders hun kind afmelden voor de jeugdverpleegkundige. De ouders die dit wel doen, zijn meestal de ouders waar het niet lekker loopt thuis. Daar kom je als leerkracht ook moeilijk mee in contact.
Ogen en oren is zo belangrijk. Meten en wegen wellicht voor de meesten minder, alleen is het wel goed om op te volgen, zodat er op tijd geschakeld kan worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:06

Oh ja, orentest ook. Toen kwamen we erachter dat ie voor geen meter hoort en kreeg ie buisjes.
Toch handig, je komt gewoon niet achter alles.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:25

verootjoo schreef:
Oh ja, orentest ook. Toen kwamen we erachter dat ie voor geen meter hoort en kreeg ie buisjes.
Toch handig, je komt gewoon niet achter alles.

Precies, en daarom dat GGD-onderzoek. :j

Maar ja, sommige mensen verwarren de GGD blijkbaar met de Goelag. :D