Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:07

Ik ben absoluut niet gelovig in de zin van dat ik denk dat een god of hogere entiteit de wereld of ons heeft geschapen. Wel denk ik dat mensen steun kunnen halen uit spirituele zaken, omdat het nou eenmaal een fijn idee is dat er nog iets of iemand meeluistert en je opvangt na de dood :) En op die manier 'bestaat' het toch, omdát er mensen in geloven.

Zelf kom ik uit een katholiek nest, maar ik geloof niet in de christelijke god.

Ik doe af en toe mijn schietgebedjes naar drie 'godinnen' omdat ik vind dat zij belangrijk zijn qua historische waarde of bij mij passen. Ik denk niet dat zij de wereld hebben geschapen o.i.d., maar het is gewoon een fijn iets om deze vrouwen/godinnen te eren en een fijn spiritueel iets.

Dus hoe noem je dat, geen idee. Atheïst, agnost? Ik geloof niet in almachtige entiteiten, maar dus puur dat onze hersenen het waar kunnen maken omdat we er steun uit kunnen halen. Moeilijk uit te leggen :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:07

neline11 schreef:
Amado7 schreef:
Degene die zeggen dat God mensen die zo goed zijn naar de hel stuurt. Zien jullie jezelf echt allemaal als goed? Te goed?

Als ik over mezelf kijk: uiteraard wil ik me verre houden van misbruik, mishandeling etc etc. Maar een leugentje om bestwil, egocentrisch zijn, schijnheilig zijn, negatief over de ander praten wat de ander zeker niet ten goede komt, wat schuiven met uren in mijn werk, wat sjoemelen hier en daar.

Natuurlijk wil ik eerlijk zijn, nooit liegen, maar helaas betrap ik mij er elke keer weer op. Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat God goede mensen naar de hel stuurt, of die zichzelf dan zo goed zien. Zo zie ik namelijk God totaal niet, als de boeman.

En daarnaast als het gaan om onschuldige kindjes, ik geloof zeker niet dat alle onschuldige kindjes naar de hel gaan. Absoluut niet. Dit verschilt overigens ook weer per stroming.

Ik zal proberen met een beeldspraak hier antwoord op te geven :)

Ik ben helemaal wit en elke zonden maakt een klein zwart vlekje op mijn lijf. Elke zonden, dus groot en klein. Een keertje liegen om best wil, pesten, moord etc.
Aan het einde van mijn leven, zal hoe goed iemand ook is, er behoorlijk wat zwarte vlekken op je lichaam zitten. Maar God heeft een hekel aan zwarte vlekken. Daarom heeft hij je een kwast (de bijbel) en een schilder (Jezus) gegeven. Als ik bij de hemelpoort aankom zal de schilder mij een likje verf geven, en weer prachtig wit schilderen.
Iemand die Jezus niet aanneemt, heeft de kwast thuis laten liggen, en de schilder is in geen velden of wegen te bekennen. Die komt tot God en dan zegt God, huhh waarom heb jij allemaal van die vlekken, ik heb je nota bene nog een kwast en een schilder gegeven, je hoefde het alleen maar aan te nemen!
Als je dan zegt, ja sorry ik was te druk, of ja ik vond vooral een sprookje, of..... noem maar op. Dan is het toch niet vreemd dat God zegt, sorry maar je wist dat je met vlekken niet welkom zou zijn in mijn huis, ik heb je nog een kwast en schilder gegeven maar daar wilde je zelf niks mee doen. Nou dan is het nu ook te laat.

En als antwoord op je vraag of ik mezelf goed zie, nee niet dus. Maar gelukkig heb ik die kwast en weet ik dat mijn schilder straks klaar staat. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar elke keer als dat mislukt is er genade.
Dit is voor het eerst in bijna 35 jaar dat ik deze theorie kan volgen/begrijpen. Dank daarvoor.

Wat mijn inhoudelijke mening is weet ik nog niet. Ergens geloof ik in een God, maar zeer zeker niet in de duivel en de hel, ook niet in de verschillende lagen in de hemel en/of hel.

Bovenal geloof ik vooral in eigen verantwoordelijkheid.

Brainless

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:12

Maar dan alsnog de vraag.. wat gebeurd er met de mensen die niet in de hemel komen?
Zowel goede niet gelovigen als zondaars?
Verdwijnen die gewoon?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:18

Dorine92 schreef:
Het klinkt vrij onaardig wellicht, zoals wel vaker wanneer ik gewoon de waarheid zeg, maar ik vraag me al mijn hele leven af hoe een weldenkend mens kan geloven

Als gezegd, bij mij zijn het twee verschillende zaken, mijn 'lijntje met boven' is geen zaak van denken.
... maar aan de andere kant betekent geloven voor mij dus niet allerlei feiten ontkennen of 'oeroude teksten puur letterlijk nemen'.
Bijvoorbeeld 'God schiep de aarde in zeven dagen (nu ja, in zes plus een rustdag)' - ik vind het een prachtig mooi lied, maar ik zie nul reden om het letterlijk te nemen en de evolutie te moeten ontkennen.
Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat het geloof voorziet in een aantal behoeftes die veel mensen hebben, zoals leefregels, het idee dat er een leven na de dood is, dat ze mensen die overleden zijn weer terug zullen zien, en mensen willen gewoon graag overal een verklaring voor hebben. Waarom zijn wij hier, hoe zijn wij ontstaan, wat is het nut van het leven, enz.

Op zich zijn dat belangrijke vragen.
Voor mij persoonlijk is die hemel niet zo interessant (en het wordt ook niet erg gepromoot in de bijbel, het boek Prediker ontkent het zelfs).
Citaat:
Ik heb al die behoeftes niet, ik accepteer en verwerk dingen gewoon, ik kan mezelf goed op het juiste pad houden, en ik heb er geen moeite mee dat ik niet weet wat er gaat gebeuren en hoe dingen zijn ontstaan.

Dat kan, prima.
Citaat:
Dus ik heb het geloof niet nodig.

Die conclusie deel ik niet.
Als in: geloof is voor mij mystiek.
Als jij dat niet hebt, prima - maar dat is geen kwestie van 'niet nodig hebben'.

Wel vind ik dat je de verpakking correct benoemt (troost, zingeving, regels).
Zo kan geloof troost bieden - en het is fijn als jij dat niet nodig hebt.
Maar ik ben calviniste: geloof gaat ook over opdrachten. In de 21ste eeuw zeggen we vrolijk dat we dat zelf wel uitmaken. Ofwel: die verpakking is niet belangrijk meer.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:19

Wat ik mij altijd afvraag is dat streven naar ''eeuwig leven na de dood'' en hoe je daar dan invulling aan gaat geven. Stel dat je in die fel begeerde hemel komt na je dood en eeuwig mag leven in een paradijs waar iedereen blij en gezond is... Dat is toch oersaai?
Wat ga je dan hele dagen doen? Behalve gezapig voor je uit te glimlachen omdat er geen zorgen en geen zingeving meer is. Dat lijkt mij vreselijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:19

Memories schreef:
BeFunny schreef:
Geloof je niet dan mag je niet door de hemelpoort want je hebt het niet aanvaard.

Niet specifiek op de poster bedoelt maar ik pik deze er even uit, dit soort opmerkingen kom ik heel vaak tegen wanneer het over dit onderwerp gaat. Maar ik begrijp nooit zo goed waarom iemand die van God heeft geweten maar Hem niet heeft aanvaard daarna alsnog denkt de hemel in te moeten gaan? Dat is toch juist het koninkrijk van God. Waarom zou iemand die het geloof/God altijd heeft gehaat of belachelijk heeft gemaakt daar überhaupt willen zijn? Het is ergens imo ook juist niet ‘eerlijk’ als je er altijd een afkeer van hebt gehad, dat je dan for all eternity geforceerd wordt om met God te zijn.
Maar er zijn nog meer opties, ik geloof gewoon niet echt in een hemel, denk ik.

Stel er blijkt wel een hemel te zijn, dan vlieg ik natuurlijk graag met al mijn geliefden tot in de eeuwigheid door het Amazonegebied, graag zelfs.

Dus absoluut geen gaat, maar ik ken er (nu nog) echt niet in geloven, zelfde als in een God, hoe graag ik het soms ook zou willen.

Daarnaast ben ik ook echt van mening dat niet perse God (Allah of Buddha) verantwoordelijk zijn voor heel veel leed, maar wel de geloofsovertuigingen en in bepaalde gevallen kerken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:20

Janneke2 schreef:
kosseh schreef:
Vind het altijd interessant hoe de gedachte gang en redernatie van gelovige mensen is. Omdat ik zelf niet in zie waarom je zo zou denken, maar neem aan dat gelovige zo ook over de denkwijze van ongelovige kunnen denken.

... ik ben altijd een beetje verbaasd als ik dit soort zaken hoor.
'Hoe denk ik dan volgens jou...?' vraag ik mij dan af.
Geloven is voor mij aan de ene kant 'mijn draadje naar de hemel', dat heeft eerder met voelen dan met denken te maken.

En accoord, ik hoor tot de denkende gelovigen.
Ik zie de bijbel als een uitgebreide verzameling teksten 'verhaal en tegenverhaal', nooit bedoeld om letterlijk te nemen, maar om met elkaar in gesprek te gaan.
Of zo je wil, het denken te scherpen.
Citaat:
Bijvoorbeeld over euthanasie. Ik zelf zie niet in waarom een behandeling tegen bijvoorbeeld kanker wel mag en euthanasie niet.

Ik ook niet.

Citaat:
Over euthanasie krijg ik dan te horen dat het tegen Gods wil is. Maar waarom is een behandeling tegen bijvoorbeeld kanker niet tegen Gods wil? Hij gaf je toch kanker, net als dat hij uiteindelijk zou besluiten je dood te laten gaan.

... ik geloof niet dat God een vermomde romeinse keizer is. Die gosers claimden Almachtig te zijn. Gelukkig zijn die keizers inmiddels dood, maar in sommige delen van het christendom leeft hun geest nog volop.
Dat vind ik jammer.

Voor mij schept het een boel ruimte: niets te almacht, staat ook niet in de bijbel.

(Oude tekst, vaak fout vertaald, luidt: "Geen musje valt dood van het dak zonder dat de Vader dat wil."
Correcte vertaling: "Geen musje valt dood van het dak zonder dat de Vader er weet van heeft.")

Kanker (en noem maar op) zie ik als een triest biologisch proces - niet als iets dat God jou aandoet.
En als het op een triest moment zo is, dat de dood het barmhartigste is, is dat heel heftig - maar is het in feite wat je hoort te doen.

Mijn oude vriendin kreeg op haar 93ste euthanasie, in de setting van een soort kerkdienst. De dominee bad nog om een stabiele hand voor de arts 'bij haar werk van barmhartigheid', maar de verpleegkundige die achterwacht was heeft toch maar het infuus gezet. De arts moest het hardste huilen. (Ben je opgeleid om mensen beter te maken, moet je dit doen...)

Dit vind ik dus al heel interessant om te lezen. Nu toevallig jij, interpreteert het zo anders dan gelovige waar ik tot nu toe mee gesproken heb. Het is het zelfde geloof/boek/verhaal, maar toch wordt het heel anders geinterpreteerd door vele. Dat bedoel ik dus ook met ik snap de gedachte gang niet.
Ik kan mezelf dan ook niet voorstellen wat mensen voelen/denken die gelovig zijn, maar snap ook zat mensen niet die ongelovig zijn. Zo veel verschillende mensen en net zo veel interpretaties en denkwijze.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:25

Janneke2 schreef:
Het NT is ruim voldoende om hier vragen bij te stellen.
Brainless schreef:
??
Ik vraag of zij het OT heeft gelezen en jij zegt dat ik bij NT vragen moet stellen?

Als gezegd, ik vind dat je overal vragen bij moet stellen. :)
Ook bij de stelling 'God is goedheid', dat was de aanleiding.

En ik ken de oude denkfiguur dat 'datgene wat de christenen menen OT te moeten noemen'
(het is springlevend en geen testament) een wrede God zou beschrijven.
(Want Joden moesten de grond ingestampt worden.)
En de enig ware God van liefde staat dan uitsluitend in het nieuwe 'testament'.

... en ik krijg dus de griebels van die tegenstelling.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:34

Mars schreef:
Wat ik mij altijd afvraag is dat streven naar ''eeuwig leven na de dood'' en hoe je daar dan invulling aan gaat geven. Stel dat je in die fel begeerde hemel komt na je dood en eeuwig mag leven in een paradijs waar iedereen blij en gezond is... Dat is toch oersaai?
Wat ga je dan hele dagen doen? Behalve gezapig voor je uit te glimlachen omdat er geen zorgen en geen zingeving meer is. Dat lijkt mij vreselijk.

... ik snap er ook niet zo woest veel van.

Ik herinner mij een uitspraak van de Dalai Lama 'dat hij liever naar de hel gaat'.
... ik neem daar mijn petje diep voor af.

Hij is Boddhisattva, dwz hij heeft zoals zeer velen de gelofte afgelegd om te werken aan de verlichten van het lijden van alle voelende wezens.
De hele uitspraak luidde 'Laat mij maar naar de hel gaan, want daar zijn de problemen die opgelost moeten worden.'

Dus leven na leven na leven de confrontatie aangaan met lijden en problemen en gedoe, net zolang tot alles opgelost is...

Geen klein klusje.

En Marx had het over het opium voor het volk:' als je nu braaf bent en je zoet laat uitbuiten, kom je later in luilekkerland'.

Persoonlijk vind ik dat ik nu al zo'n beetje in luilekkerland leef. Goed gezond, geen geldzorgen, geen oorlog 'mijn liefje mijn duifje wat wil je nog meer???'

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:51

Mars schreef:

Gelukkig staat er nog veel meer over de hemel. Het zal perfect zijn, kijk maar naar het paradijs in Genesis. Daar leefden de mensen gewoon, ze bebouwden de aarde, alles was goed.
In onze ogen is dat misschien saai. Maar de bijbel spreekt over zingen, dansen, feesten, vergelijkbaar met een bruiloft. En daarnaast zullen we de aarde bebouwen, ik denk dat we ons voor kunnen stellen dat we weer een nieuw leven zullen hebben en daar ons ding doen, maar wel alles tot eer van God en we vooral voor God en voor elkaar zullen leven. Het zal in ieder geval niet saai zijn, dat zou betekenen dat mensen zich vervelen en het lijkt mij niet dat dat bestaat in een perfecte wereld zonder zorgen en negativiteit.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:53

Dit soort dingen vind ik altijd een beetje lastig. Er zijn zoveel geloven op de wereld en elk heeft zijn voor- en ook zijn nadelen. TS, allereerst ben ik heel blij voor je dat jij houvast hebt gevonden aan een geloof en dat je daar je kracht en je waarde uit haalt. Ik vind het altijd erg fijn als mensen houvast hebben aan een geloof en ze dat een soort rust geeft.

Vriendin van mij is moslim en zij heeft hetzelfde houvast als jij. Heel mooi! Ik heb zelf tenen in water gedipt bij veel soorten religies. Van mijn van-huis-uit R.K, tot het paganisme met zijn polytheïsme. Ik ben graag in gebedshuizen (kerken, moskeeën, tempels etc) ivm de architectuur en de rust die er hangt maar niet omdat ik een god aanhang. De ene zijde in mij verteld dat niets uit niets voortkomt (kip/ei?), maar mijn andere zijde vind het heel lastig om een faceless God aan te hangen die alle touwtjes in handen heeft en waarbij je op 1 gezette manier moet leven want anders word je behandeld als misdadiger.
Het ene geloof vind ik 'geloofwaardiger' dan het andere. De bijbel leg ik meteen op de stapel 'niet-geloofwaardig', de koran daarintegen leg ik op de stapel 'geloofwaardiger'. Het paganisme vind ik wat (mijn excuses) zweverig, al vind ik de goden met hun verhalen en avonturen wel weer heel leuk. Zij hebben ook niet van die vaste leefregels en belijden hun geloof op hun eigen, persoonlijke manier. Hun goden zijn niet allseeing, almachtig. Zij hebben fouten, hebben geleerd, bijna menselijk ;)

Al met al, ja er is zeker meer tussen hemel en aarde (daarvoor heb ik teveel meegemaakt om het te kunne weerleggen) maar echt een geloof aanhangen doe ik niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:53

Amado7 schreef:
Gelukkig staat er nog veel meer over de hemel. Het zal perfect zijn, kijk maar naar het paradijs in Genesis. Daar leefden de mensen gewoon, ze bebouwden de aarde, alles was goed.
In onze ogen is dat misschien saai. Maar de bijbel spreekt over zingen, dansen, feesten, vergelijkbaar met een bruiloft. En daarnaast zullen we de aarde bebouwen, ik denk dat we ons voor kunnen stellen dat we weer een nieuw leven zullen hebben en daar ons ding doen, maar wel alles tot eer van God en we vooral voor God en voor elkaar zullen leven. Het zal in ieder geval niet saai zijn, dat zou betekenen dat mensen zich vervelen en het lijkt mij niet dat dat bestaat in een perfecte wereld zonder zorgen en negativiteit.

Ik weet niet of het bebouwen van de aarde nou zo'n paradijs is voor alle niet-mensen waar we de aarde mee delen :=

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:55

Ieder mens houdt vast wel van of tuinieren, of wandelen, of de natuur, of dieren. Toch? :+ Er zal vast wat wils voor iedereen bij zitten.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:21

Ik ben gelovig opgevoed en geloof nog steeds in God. Ik hoefde van mijn ouders niet verplicht naar de kerk, dat vond ik erg prettig. Nu ben ik betrokken bij een huisgemeente, maar ik ben er nog steeds niet elke zondag: preken luisteren vind ik saai. :o

Zelf denk ik dat naar de kerk gaan niet 'verplicht' is als je gelooft. Ik denk dat geloven meer gaat over bidden (contact hebben met God), doen wat God zegt en vriendelijk zijn voor mijn medemens. Het geloof geeft mij troost, moed en richting in mijn leven. Ik geloof dan ook nog steeds met veel plezier. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:23

Brainless schreef:
Maar dan alsnog de vraag.. wat gebeurd er met de mensen die niet in de hemel komen?
Verdwijnen die gewoon?

Is de Bijbel niet heel duidelijk over.
Die blijven gewoon dood denk ik.

Mars schreef:

Het lijkt mij wel een leuk vooruitzicht. Het goede leven.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:25

Oké en hoe kan je dan supergelukkig zijn als er vele geliefden niet zijn omdat die niet gelovig waren? Of ben je die dan opeens vergeten ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:51

Brainless schreef:
Verdwijnen die gewoon?

Gaan allen naar de verdoemenis..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:04

Popstra schreef:
Brainless schreef:
Verdwijnen die gewoon?

maar zij geloven niet, dus voor die mensen maakt dat niet uit, die voelen daar niks bij.. :)
Het heeft denk meer impact voor mensen die daar wel in geloven en daar vandaan willen blijven..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:35

Amado7 schreef:
Mars schreef:

Dus dan moeten er wel mensen werken niet waar? Als we de boel gaan bebouwen? De hele dag feesten en niks anders lijkt me ook dodelijk saai. Vooral als het eeuwig durend is. Die hemel klinkt mij totaal niet aantrekkelijk

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:43

Ik kijk zelf eigenlijk niet naar zo’n hemel/paradijs met de menselijke maatstaven die we nu hebben. Ergens verwacht ik dat je dan totaal niet meer voelt/ziet/denkt/leeft zoals mensen nu doen. Dat onze zintuigelijke waarneming en denkvermogen nu in niets lijkt op hoe het dan is en dat we ons op dit moment dan ook geen voorstelling kunnen maken bij hoe een paradijselijk leven nooit stom kan zijn of gaat vervelen. Maar als dat te zweverig is voor anderen of een cop-out, prima natuurlijk, ieder z’n ding.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:50

tijd/ruimte kunnen een heel ander concept zijn..
was het niet zo dat veel (religieuze) waarnemingen en ideeen onder invloed ontstaan zijn, ik heb daar meen ik wel eens iets over gezien.. Dat (en dat is binnen verschillende stromingen) het gebruik van geestverruimende middelen invloed gehad heeft (no pun intended :') ) En dat dat daarna aan banden gelegd is omdat er toen mensen kwamen die vonden dat mensen onder appel moesten blijven en zeker niet zelf zouden moeten nadenken over de zin van alles..

https://www.britannica.com/topic/drug-c ... n-religion

https://mg.co.za/article/2003-01-06-was-jesus-a-stoner/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:27

Amado7 schreef:
Degene die zeggen dat God mensen die zo goed zijn naar de hel stuurt. Zien jullie jezelf echt allemaal als goed? Te goed?

Als ik over mezelf kijk: uiteraard wil ik me verre houden van misbruik, mishandeling etc etc. Maar een leugentje om bestwil, egocentrisch zijn, schijnheilig zijn, negatief over de ander praten wat de ander zeker niet ten goede komt, wat schuiven met uren in mijn werk, wat sjoemelen hier en daar.

Natuurlijk wil ik eerlijk zijn, nooit liegen, maar helaas betrap ik mij er elke keer weer op. Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat God goede mensen naar de hel stuurt, of die zichzelf dan zo goed zien. Zo zie ik namelijk God totaal niet, als de boeman.

En daarnaast als het gaan om onschuldige kindjes, ik geloof zeker niet dat alle onschuldige kindjes naar de hel gaan. Absoluut niet. Dit verschilt overigens ook weer per stroming.

Voorop; ik zeg niet dat je altijd of ernstig liegt, maar het is ons in verschillende gelovige dorpen wel opgevallen dat mensen niet altijd "eerlijk" zijn. Zou het niet zo kunnen zijn, dat mensen eerder liegen of dingen verzwijgen, zich anders voordoen etc uit angst?

Ik geloof echt in helemaal niks na de dood en voor mij is er geen hemel of hel en maak me er ook totaal niet druk om. Ben mezelf, soms iets te eerlijk en dat is het.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:36

Amado7 schreef:
Ik ben ook wel oprecht geïnteresseerd in waar niet christenen hun hoop uithalen in dit leven. Maar misschien is dat weer een beetje offtopic.

Op moeilijke momenten in dit leven is mijn enige hoop nog Jezus. Dan kan ik het doel kwijt zijn, dan kan heel het leven een puinhoop zijn, ongelooflijk ingewikkeld. Maar hetgene waarvoor ik leef en wie voor mij zorgt is er nog, en daardoor heb ik zicht en hoop. Het lijkt mij moeilijk om zonder deze hoop het leven door te moeten in de puinhoop of moeilijke momenten.

Dit vind ik ook een interessante vraag.

Volgens mij kunnen de gelovigen in dit topic zich minder goed voorstellen dat anderen helemaal niet geloven en hoe dat moet zijn.

Ik heb echt genoeg meegemaakt in het leven en daar ga je elke keer anders mee om. Soms ga je door, soms heb je steun van anderen, soms ga je door een heel diep dal.

In dit geval ben jij het voorbeeld, maar jij haalt dan steun uit het geloof en vindt dat zoals ik het lees in alles om je heen, de natuur, dieren en vriendschappen en familie bijv.

Als je niet gelooft, haal je het misschien wel ook uit de mensen om je heen, de natuur, je dieren, je eigen kracht, maar je beleefd het anders. Het voelt niet als iets meer of dat daar ook iets anders achter steekt.
Als ik zou huilen en mijn hoofd in de manen van een paard verstop, voel ik alleen mezelf en het paard. Als ik mijn honden knuffel, voelt dat als iets tussen hun en mij.

En wat ik eerder schreef; toen mijn broer overleed, had onze zoon een gelovige vriendin en ik sprak destijds haar moeder en zei toen ook dat ik begreep dat zij op zulke momenten steun kunnen halen uit het geloof en ik me echt wanhopig en verloren voelde.

Maar dat is dan geen reden om te gaan geloven, want dat bestaat voor mij niet. Ik moet het voor mijn gevoel echt zelf doen.

Dus dat soort dingen zijn meer beleving.

Ik las wat negatieve reacties over de niet gelovigen, maar ik ervaar het juist andersom. Gelovigen presenteren hun of het geloof als vaststaande feiten en lijken niet te willen begrijpen dat het voor anderen niks te betekenen heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:13

Popstra schreef:
Brainless schreef:
Verdwijnen die gewoon?

Volgens het Jainisme is de ziel eeuwig. Na het overlijden van het lichaam reincarneert de ziel.Dat gaat volgens het Karma dat iemand tijdens dit leven heeft opgebouwd. Je kunt ook in een hemel of hel terechtkomen n.a.v. wat je verdiend hebt. I.t.t. de Christelijke hemel en hel zijn deze niet eeuwig maar duren zo lang als je verdiende .Daarna gaat de ziel weer verder tot hij zo zuiver is geworden dat hij de Verlichting bereikt, dan zou je in eeuwig verlichte staat zijn en niet meer hoeven te reincarneren. in onze huidige moeilijke tijd (Kali Yuga) kan niemand dit doel al bereiken omdat het nu niet mogelijk is om helemaal zondevrij te leven vanwege alle wereldse invloeden en problemen. Ook de hoogste religieuze leiders kunnen dit in deze tijd niet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:28

Ik geloof niet in een opperwezen, van welke aard dan ook, noch in hemel of hel. Ik ga nooit naar een kerkdienst, ben niet gedoopt of voor de kerk getrouwd. Mijn kinderen ook niet. Ook zij zijn akerkelijk (is dit een woord?) opgevoed. Niet anti, gewoon zonder.
Zelf ben ik meer van het natuurgeloof, zoals Wicca. Als het niet IN je zit, kan het er ook niet uitkomen. Je kunt je innerlijke kracht ontplooien en tot verbazingwekkende resultaten komen.
En wat ik vooral prachtig vind:
"What ye send forth returns to thee, so ever mind the rule of three. Follow this with mind and heart, and merry ye meet and merry ye part."