Tenue de ville dresscode; help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:41

_San87_ schreef:
Grappig wel, iedereen moet jou accepteren zoals je bent, maar datzelfde geldt andersom blijkbaar niet :D.

En waar staat precies dat k mensen niet accepteer? Het gedeelte dat bokkers pech hebben als het hen niet net genoeg is? Want die bokkers zijn ook op die bruiloft?!

En waar staat dat ik in een spijkerbroek ging? :o?

Verder eens met Ayasha.

Mensen die niet snappen dat niet iedereen leuk in een rok of jurk paradeerd, daar heb ik idd weinig mee. Zolang het bruidspaar maar tevreden is, daar heeft Bokt niets mee te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:45

fohadie schreef:
_San87_ schreef:
Grappig wel, iedereen moet jou accepteren zoals je bent, maar datzelfde geldt andersom blijkbaar niet :D.

En waar staat precies dat k mensen niet accepteer? Het gedeelte dat bokkers pech hebben als het hen niet net genoeg is? Want die bokkers zijn ook op die bruiloft?!

En waar staat dat ik in een spijkerbroek ging? :o?

Verder eens met Ayasha.

Mensen die niet snappen dat niet iedereen leuk in een rok of jurk paradeerd, daar heb ik idd weinig mee. Zolang het bruidspaar maar tevreden is, daar heeft Bokt niets mee te maken.

Je insinueert het hier toch wel imo:

Voor jouw doen is het waarschijnlijk net, voor anderen is het te allerdaags maar dat is dan jammer voor de laatsten.

Niet bepaald acceptatie van andere denkwijzen of wensen.

En ik zeg nergens dat jij een spijkerbroek aan had.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Tenue de ville dresscode; help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:48

Ik vind het trouwens helemaal prima dat mensen niet naar mijn bruiloft komen omdat ze moeite hebben met tenue de ville.

Hoewel dat dan imo wel wat zegt over die mensen, tenue de ville is juist de dresscode waar bijna iedereen wel wat comfortabels in kan vinden/thuis heeft hangen, wat geen spijkerbroek is.

Eigenlijk moet mijn dresscode gewoon zijn 'geen spijkerbroeken en legerkisten' oid :D.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:52

_San87_ schreef:
Ik vind het trouwens helemaal prima dat mensen niet naar mijn bruiloft komen omdat ze moeite hebben met tenue de ville.

Hoewel dat dan imo wel wat zegt over die mensen, tenue de ville is juist de dresscode waar bijna iedereen wel wat comfortabels in kan vinden/thuis heeft hangen, wat geen spijkerbroek is.

Eigenlijk moet mijn dresscode gewoon zijn 'geen spijkerbroeken en legerkisten' oid :D.

Jij mag dus oordelen maart anderen niet? :) Als ik anderen vinden dat het iets zegt wanneer je mensen alleen wil laten komen als ze in jouw showtje passen dan komt er "mag ik dit willen" en "is het niet accepterend".
Maar als jij zegt dat dat niet willen iets zegt over "die mensen" dan is dat niet oordelend? :) Leg me het verschil eens uit asjeblieft? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:02

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Jij mag dus oordelen maart anderen niet? :) Als ik anderen vinden dat het iets zegt wanneer je mensen alleen wil laten komen als ze in jouw showtje passen dan komt er "mag ik dit willen" en "is het niet accepterend".
Maar als jij zegt dat dat niet willen iets zegt over "die mensen" dan is dat niet oordelend? :) Leg me het verschil eens uit asjeblieft? :)

Is er niet, je hebt gelijk :).

Ik vind het lastig dat mensen niet een beetje moeite willen doen voor elkaar, dat werkt beide kanten op.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:03

San:

Ik bedoel met "anderen" Bokkers. Als het bruidspaar het prima vind wat jij aanhebt, waarom zou je dan iets anders aantrekken omdat bokkers het niet net genoeg vinden? Dat lees ik meerdere keren in dit topic. Het is niet goed genorg voor Bokkers, maar komen al die Bokkers naar de bruiloft?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:04

Ik snap de discussie niet zo, want TS is gewoon van plan om de dresscode te volgen. Ik hoop in elk geval dat TS de uitkomst deelt en ze hoeft zich zéker geen zorgen te maken over haar figuur!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:04

fohadie schreef:
San:

Ik bedoel met "anderen" Bokkers. Als het bruidspaar het prima vind wat jij aanhebt, waarom zou je dan iets anders aantrekken omdat bokkers het niet net genoeg vinden? Dat lees ik meerdere keren in dit topic. Het is niet goed genorg voor Bokkers, maar komen al die Bokkers naar de bruiloft?

Ah zo. Ja true. Die bokkers zijn idd niet op de bruiloft :D.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:05

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
Nou, heel leuk. Ik wil graag een bruiloft waarin iedereen netjes gekleed gaat, niet in spijkerbroek. Mag dat ook?

Dat mag maar net zoals er wellicht mensen niet naar die chaos van ons zijn willen komen moet je dan IMO ook respecteren dat er mensen zijn die bedanken voor jouw bruiloft. :)
Ik heb het al eerder gezegd en zeg het opnieuw: Het bruidspaar beslist hoe hun bruiloft er uit ziet. Wie betaald, bepaald, maar dan ook respectvol accepteren dat er mensen zijn die daar niet aan mee doen. :) Niet gaan zeuren over "voor die ene dag kan je toch wel.."
Nee. Het is geen oproep voor het leger, het is een uitnodiging voor een feest. Als ik kan voldoen aan de dresscode en me daar goed in voel dan met veel liefde maar ik ga me geen hele avond extra ongemakkelijk voelen bovenop mijn gewoonlijke ongemakken voor een feest. :) Daar heeft niemand wat aan in mijn ogen.

Menino: Insinueer je nu dat er in ons feest niet dat bedrag gestopt is enkel omdat mensen mochten komen zoals ze wilden? :)

Die laatste opmerking is een beeeetje uit z'n verband getrokken (vind ik) want dat is totaal niet wat Menino suggereert. En nee het is geen oproep voor het leger , haha :') . Maar ik vind het jammer dat dingen weer zo zwart-wit worden voorgesteld. Het is een veeel groter spectrum met links (of rechts daar gaat het niet om) mensen die vinden dat je tótaal alles helemaal zelf mag kiezen en rechts mensen die graag een strikte dresscode willen waar iedereen zich volledig aan houdt. Daartussen zit zoveel! Ik zie zo vaak mensen op een forum ergens op dat spectrum een reactie plaatsen, waar anderen dan op reageren waardoor zo'n reactie (bewust of onbewust) in een van die hoeken wordt gezet. Terwijl het zo vaak zoveel genuanceerder ligt. En je zelf ergens op die lijn zit, en die ander ook, en dat die misschien nog wel dichterbij je ligt dan je in eerste instantie denkt. En soms ook niet. Maar dan wordt er wel eens ten onrechte een label op geplakt van: die linkse of rechtse hoek, daar hoort dus bij "niet accepteren" of "militaire regels" stellen, terwijl een ander dit vanuit een hele andere denkrichting kan doen dan hoe jij het interpreteert. Zoals dat het houden aan een dresscode voor bijv. _San87_ (hopelijk vind je het oke dat ik je als voorbeeld gebruik haha) simpelweg 'denken aan je medemens' zou kunnen inhouden, wat zelfs zou kunnen voortkomen uit een bepaalde waarde 'naastenliefde' terwijl dat door een ander wordt geïnterpreteerd als "niet jezelf mogen zijn" wat bijna het tegenovergestelde lijkt te zijn.

Hetzelfde met 'aanpassen'. Links is helemaal 0 aanpassen, rechts volledig aanpassen. Ook daarin zijn er zoveel middenwegen te kiezen. Zoals de keuze om wel iets te kopen wat íets buiten je comfortzone ligt, maar het dan verder níet te groot maken of teveel uit te pakken of nog combineren met iets wat bij jezelf past. Zoals ik ook wel lees in de reactie van Fohadie, want die heeft zich uiteindelijk wél enigszins aangepast door een ander nieuw jurkje te kopen, maar wilde ook enigszins zichzelf blijven.

En wat aanpassen betreft. Interessant hoe dit 'woord' of 'begrip' voor veel mensen een negatieve connotatie lijkt te hebben. Het is denk ik goed om te beseffen dat we ons in het dagelijks leven sowieso aanpassen aan onze omgeving, denk aan kleding die je wel of niet aandoet bij warm weer/regen/sport/zwembad etc. Helemaal niet zo gek dat je dat ook met gelegenheden doet. Het is de vraag of jij altijd vind dat jouw kleding moeten representeren wie en hoe jij bent, op elk moment. Als ik op het strand lig in bikini dan is dat op dat moment nou ook niet perse wie ik ben, maar het is functioneel/hoort erbij (valt wellicht nog veel over te zeggen maar daar gaat het nu niet over), prima.
Zelfde als het regent, en ik een regenjas aan doe. Vind ik dat helemaal mijn stijl? Nee, maar als ik een uur buiten loop vind ik het toch fijn om niet als een verzopen kat terug te komen. Dus doe ik zo'n ding aan. Ik loop graag op slippers, maar op dat ene feestje laat ik ze net even thuis. Ben ik dan opeens niet mezelf zonder die slippers? Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen, ook meer gericht op gedragscodes en gelegenheden. Denk aan uniformen, werkkleding, etc. etc.

Maargoed het is uiteindelijk denk ik ook een identiteits-discussie. Omdat jij (Ayasha) eerder ook zei "omdat je dan dus niet 'mij' wilt op je bruiloft." Dan zeg je eigenlijk die kleding dat bén ik. Ik ben van mening dat kleding zeker iets zou kunnen zeggen over wie je bent of wil zijn, omdat je je daar in kan uitten, maar jij bent niet die kleding, in die zin dat ik denk dat jij meer bent dan je kleding, en het niet definieert wie je ten diepste bent. Als dat wel zo zou zijn, en je zou in situaties terecht komen (armoede, oorlog, wat dan ook) die invloed heeft op hoe je eruit ziet dan zou je dus (even zwart/wit gezegd) niet meer jezelf zijn? In mijn werk kom ik genoeg mensen tegen die het niet breed hebben of in armoede leven. Zij hebben niet altijd de keuze hebben om zich volledig te uitten in hun kleding. En ik beoordeel hen op geen enkele manier op hun kleding. Maar ze worden (door mij i.i.g.) ook niet gedefinieerd worden door de kleding die ze aanhebben, ze zijn 'meer' dan dat. Dat komt dan misschien juist weer overeen met dat 'mensen accepteren zoals ze zijn', maar mijn punt is dat welke kleding ze dan dragen voor mij niet meespeelt in 'o zo ben jij'. Maaaar ik ga er nu veel te uitvoerig op in, I'm sorry. _/-\o_ En [***] het is inderdaad wat off-topic, de laatste reacties gaan niet meer gericht over de situatie van TS, daarop wachten we tot TS haar jurkjes komt showen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:19

Je hoeft mij niets te vertellen over armoede Sellyxx. Maar vooral toen ging ik voor kleding waarin ik me goed voelde. Tenzij je lichaam en geest volledig van elkaar scheidt is hetgeen je om of in je lichaam draagt altijd deel van je identiteit. Als je het daarmee niet eens bent is er veel dat dan moet ophouden momenteel. Maar neem met een gerust hart van mij aan dat mensen in armoede als eerste een groot deel van hun identiteit op offeren ja. En dat kinderen opgegroeid in armoede pas laat hun identiteit gaan ontdekken omdat die optie er niet is als de mogelijkheden zo beperkt zijn.

That being said: als je niet beoordeeld op kleding heb je ook geen nood aan een dresscode toch? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:22

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
Nou, heel leuk. Ik wil graag een bruiloft waarin iedereen netjes gekleed gaat, niet in spijkerbroek. Mag dat ook?

Dat mag maar net zoals er wellicht mensen niet naar die chaos van ons zijn willen komen moet je dan IMO ook respecteren dat er mensen zijn die bedanken voor jouw bruiloft. :)
Ik heb het al eerder gezegd en zeg het opnieuw: Het bruidspaar beslist hoe hun bruiloft er uit ziet. Wie betaald, bepaald, maar dan ook respectvol accepteren dat er mensen zijn die daar niet aan mee doen. :) Niet gaan zeuren over "voor die ene dag kan je toch wel.."
Nee. Het is geen oproep voor het leger, het is een uitnodiging voor een feest. Als ik kan voldoen aan de dresscode en me daar goed in voel dan met veel liefde maar ik ga me geen hele avond extra ongemakkelijk voelen bovenop mijn gewoonlijke ongemakken voor een feest. :) Daar heeft niemand wat aan in mijn ogen.

Menino: Insinueer je nu dat er in ons feest niet dat bedrag gestopt is enkel omdat mensen mochten komen zoals ze wilden? :)

Oh, nee. Ik bedoelde vooral dat trouwfeesten vaak belachelijk duur zijn. Met of zonder dresscode. Maar dat het daarom wel lief is om rekening te houden met wat het bruidspaar wil, aangezien ze er zelf bijna altijd heel veel moeite en/of geld in hebben gestopt om precies zo te krijgen als waar ze hun hele leven van gedroomd hebben. Een stuk meer dan een gast die mss een nieuw jurkje moet halen of kopen (die altijd wel weer van pas komt), omdat het bruidspaar van een chique feest houdt.

Mensen van wie je houdt wegsturen omdat ze niet aan de dresscode voldoen vind ik dan wel ondenkbaar en belachelijk, maar de wensen van het bruidspaar negeren net zo goed. Ook als ik zelf hele andere ideeën heb bij het perfecte trouwfeest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:28

Menino schreef:
Ayasha schreef:

Oh, nee. Ik bedoelde vooral dat trouwfeesten vaak belachelijk duur zijn. Met of zonder dresscode. Maar dat het daarom wel lief is om rekening te houden met wat het bruidspaar wil, aangezien ze er zelf bijna altijd heel veel moeite en/of geld in hebben gestopt om precies zo te krijgen als waar ze hun hele leven van gedroomd hebben. Een stuk meer dan een gast die mss een nieuw jurkje moet halen of kopen (die altijd wel weer van pas komt), omdat het bruidspaar van een chique feest houdt.

Mensen van wie je houdt wegsturen omdat ze niet aan de dresscode voldoen vind ik dan wel ondenkbaar en belachelijk, maar de wensen van het bruidspaar negeren net zo goed. Ook als ik zelf hele andere ideeën heb bij het perfecte trouwfeest.

Puur gekeken naar prijs: ja.
Maar 100 euro is voor het ene budget niet hetzelfde als voor het andere dus ook dat is simpelweg niet eerlijk om te denken.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen, zeker nu, prioriteiten moeten stellen en moeten bedanken om de maand rond te komen want het is outfit + cadeau.

Ongeacht of de reden financieel, principieel of emotioneel is;
Ik vind simpelweg dat vriendelijk/beleefd bedanken even respectvol is als voldoen aan de dresscode. In beide gevallen heeft het bruidspaar het feest dat ze willen. Je kan in mijn mening beide partijen gewoon niet verplichten zich aan te passen als je werkelijk respectvol wil zijn. En dan is er maar 1 middenweg. Bedanken voor de uitnodiging en het aan je voorbij laten gaan. Maar dat is dan blijkbaar ondankbaar volgens sommige. :? (Niet volgens jou maar wat ik hier en in andere topics over dresscodes lees dus.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:31

Voor mij spreekt t vanzelf dat je bepaalde kleding juist wel/niet aantrekt naar bepaalde gelegenheden.
Netjes/sober naar een begrafenis (tenzij er specifiek om een kleur gevraagd wordt) een combi van gekleed/feestelijk naar een bruiloft, hoort er een kerkdienst bij dan iets van een jasje/vestje, naar een casual etentje in een pannekoekenhuis draag je wat anders als in een sterrenrestaurant etc.

Ik weet ook niet anders dan dat dit best wel vanzelfsprekend is voor de meeste mensen. Daarom ook geen dresscode op onze bruiloft en iedereen zag er super uit. En was er iemand in spijkerbroek gekomen had onze dag ee niet minder om geweest uiteraard. Ik zou er ook niemand om wegsturen, hooguit in gedachten wat verbaasd zijn :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:43

Het blijft lastig als je al ziet hoe TS hiermee worstelt.
Ik heb tig jaar geleden bij mijn bruiloft geen dresscode gedaan. Ik wist wel wie mijn gasten waren en het gros daarvan zich wel netjes zou kleden. Die enkeling die dan in zn spijkerbroek komt, sja...
Ik vond het vooral leuk dat iedereen het op " ons " feest naar zn zin zou hebben en zich comfortabel zou voelen. En het was ontzettend gezellig. Heb me nergens aan hoeven storen.
Aan de andere kant heeft een dresscode ook wel "iets", maar er is geen voorpret als je het niet kunt betalen. Of je gedwongen voelt iets te moeten kopen waar je niets meer aan hebt.

Voor TS hoop ik dat ze leuk gaat slagen en wie weet zich wel meer comfortabel gaat voelen in een jurkje met leuke schoentjes.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:49

Ayasha schreef:
Je hoeft mij niets te vertellen over armoede Sellyxx. Maar vooral toen ging ik voor kleding waarin ik me goed voelde. Tenzij je lichaam en geest volledig van elkaar scheidt is hetgeen je om of in je lichaam draagt altijd deel van je identiteit. Als je het daarmee niet eens bent is er veel dat dan moet ophouden momenteel. Maar neem met een gerust hart van mij aan dat mensen in armoede als eerste een groot deel van hun identiteit op offeren ja. En dat kinderen opgegroeid in armoede pas laat hun identiteit gaan ontdekken omdat die optie er niet is als de mogelijkheden zo beperkt zijn.

That being said: als je niet beoordeeld op kleding heb je ook geen nood aan een dresscode toch? :?

Oke de hele armoedekwestie kunnen we inderdaad misschien maar beter buiten beschouwing laten. Ik bedoelde er vooral mee dat je op zoveel andere manieren je identiteit kan ontwikkelen dan door kleding. Denk aan karakter-eigenschappen, reflectie op kwaliteiten, valkuilen, deugden ontwikkelen, omgaan met moeilijke omstandigheden in het leven. Voor mij zijn het veel meer overtuigingen/normen/waarden wat je identiteit vormt. Of je sociale identiteit door om te gaan met de mensen om je heen, te leren vertrouwen, van mensen houden, etc. etc. Zelfpresentatie of zelfonthulling d.m.v. kleding kan zeker een factor zijn. Maar voor mij niet de belangrijkste. Andersom gesproken, sommigen zijn enorm veel bezig met hoe ze eruit zien aan de buitenkant/met kleding etc. en hebben ze dus de kans om zich te 'uitten' terwijl ze diep van binnen een slecht zelfbeeld hebben die niet verandert en daarmee (op dat gebied) nu niet echt bezig zijn met het ontwikkelen van een stabiele identiteit.

Ik zeg dat ik inderdaad een mens niet beoordeel op kleding. Daar bedoel ik mee dat ik kleding en persoon meer kan los koppelen. Dan kan ik alsnog wel iets 'esthetisch' mooier of geschikter kan vinden dan het andere. Met andere woorden: als ik (d.m.v. een dresscode) iemand vraag om zijn spijkerbroek en shirt een keer thuis te laten, zegt dat voor mij niks over dat ik jou als persoon niet accepteer, niet leuk aardig of wat dan ook vind. Het zegt dan voor mij iets over wat ik esthetisch mooi vind passen bij deze gelegenheid, waar ik in dit geval belang aan hecht , en daarin zou een bruidspaar dat wat mij betreft mogen aangeven. Het gaat dan ook om een hele belangrijke speciale gelegenheid, een mijlpaal, zelfs een ritueel te noemen. Ik denk dat dat ook goed is om in je achterhoofd te houden. In zoveel andere gevallen gaat deze discussie helemaal niet op, als ik met een vriendin naar de stad ga om een drankje te doen zal het mij een worst wezen of ze een jurkje rokje broek hakken of sneakers aan doet. En dat zou ook raar zijn om dat voor haar te bepalen, want wie ben ik. Maar ik zie dat dus voor een speciale gelegenheid anders. :) Overigens heb ik nog niet zo vaak in de positie gestaan dat ik een dresscode 'verzin'. Vaker in de positie dat mij heb moeten aanpassen aan de dresscode van een ander en dat helemaal prima vond.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:00

[***] schreef:
Ik snap de discussie niet zo, want TS is gewoon van plan om de dresscode te volgen. Ik hoop in elk geval dat TS de uitkomst deelt en ze hoeft zich zéker geen zorgen te maken over haar figuur!

Stille meelezer retweet deze quote :+ :D

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:05

Mars schreef:
Voor mij spreekt t vanzelf dat je bepaalde kleding juist wel/niet aantrekt naar bepaalde gelegenheden.
Netjes/sober naar een begrafenis (tenzij er specifiek om een kleur gevraagd wordt) een combi van gekleed/feestelijk naar een bruiloft, hoort er een kerkdienst bij dan iets van een jasje/vestje, naar een casual etentje in een pannekoekenhuis draag je wat anders als in een sterrenrestaurant etc.

Ik weet ook niet anders dan dat dit best wel vanzelfsprekend is voor de meeste mensen. Daarom ook geen dresscode op onze bruiloft en iedereen zag er super uit. En was er iemand in spijkerbroek gekomen had onze dag ee niet minder om geweest uiteraard. Ik zou er ook niemand om wegsturen, hooguit in gedachten wat verbaasd zijn :o

Eens hoor! Net als dat ik niet in een naveltruitje naar mijn werk ga (ze zien me aan komen :') ), vind ik t ook niet gepast als je in een spijkerbroek naar een bruiloft komt :o Net als een fleurig bloemenjurkje met diepe decolleté naar een uitvaart, of 's zomers in je bikinitop even de kerk in op je vakantiebestemming. Ik dacht altijd dat dat soort dingen wel gemeenschappelijk goed waren ofzo, niet dus :')

Ik zou het bijzonder ongezellig vinden als iemand in zn spijkerbroek komt aansloffen op mijn bruiloft. Zo'n moeite is het toch niet om iets passends/leuks/gezelligs aan te trekken denk ik dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:32

Silenna schreef:
Eens hoor! Net als dat ik niet in een naveltruitje naar mijn werk ga (ze zien me aan komen :') )

Serieus, ik kom nog uit een tijd waarin de dames op kantoor door de baas werden "gedwongen" een rok te dragen. Was een soort arbeidsvoorwaarde om zo te zeggen bij dat bedrijf. Dat was toen al heel ongebruikelijk.
Ik heb er ook niet lang gewerkt. Bizar vond ik t.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:15

Sellyxx schreef:
Ayasha schreef:

Oke de hele armoedekwestie kunnen we inderdaad misschien maar beter buiten beschouwing laten. Ik bedoelde er vooral mee dat je op zoveel andere manieren je identiteit kan ontwikkelen dan door kleding. Denk aan karakter-eigenschappen, reflectie op kwaliteiten, valkuilen, deugden ontwikkelen, omgaan met moeilijke omstandigheden in het leven. Voor mij zijn het veel meer overtuigingen/normen/waarden wat je identiteit vormt. Of je sociale identiteit door om te gaan met de mensen om je heen, te leren vertrouwen, van mensen houden, etc. etc. Zelfpresentatie of zelfonthulling d.m.v. kleding kan zeker een factor zijn. Maar voor mij niet de belangrijkste. Andersom gesproken, sommigen zijn enorm veel bezig met hoe ze eruit zien aan de buitenkant/met kleding etc. en hebben ze dus de kans om zich te 'uitten' terwijl ze diep van binnen een slecht zelfbeeld hebben die niet verandert en daarmee (op dat gebied) nu niet echt bezig zijn met het ontwikkelen van een stabiele identiteit.

Ik zeg dat ik inderdaad een mens niet beoordeel op kleding. Daar bedoel ik mee dat ik kleding en persoon meer kan los koppelen. Dan kan ik alsnog wel iets 'esthetisch' mooier of geschikter kan vinden dan het andere. Met andere woorden: als ik (d.m.v. een dresscode) iemand vraag om zijn spijkerbroek en shirt een keer thuis te laten, zegt dat voor mij niks over dat ik jou als persoon niet accepteer, niet leuk aardig of wat dan ook vind. Het zegt dan voor mij iets over wat ik esthetisch mooi vind passen bij deze gelegenheid, waar ik in dit geval belang aan hecht , en daarin zou een bruidspaar dat wat mij betreft mogen aangeven. Het gaat dan ook om een hele belangrijke speciale gelegenheid, een mijlpaal, zelfs een ritueel te noemen. Ik denk dat dat ook goed is om in je achterhoofd te houden. In zoveel andere gevallen gaat deze discussie helemaal niet op, als ik met een vriendin naar de stad ga om een drankje te doen zal het mij een worst wezen of ze een jurkje rokje broek hakken of sneakers aan doet. En dat zou ook raar zijn om dat voor haar te bepalen, want wie ben ik. Maar ik zie dat dus voor een speciale gelegenheid anders. :) Overigens heb ik nog niet zo vaak in de positie gestaan dat ik een dresscode 'verzin'. Vaker in de positie dat mij heb moeten aanpassen aan de dresscode van een ander en dat helemaal prima vond.

Wat mij betreft is kleding veel meer dan esthetiek.
Kleding is wel degelijk een deel van je identiteit. Het is niet voor niks dat mensen functies waarbij je identiteit niet voorop hoort te staan, uniformen dragen. In een politiepak is je identiteit op dat moment politieagent. Met je kleding laat je zien wie je bent.

Ik heb daarom ook een hekel aan dresscodes, hoewel ik gelukkig wel in de standaard dresscodes pas. Ik voel mij bijzonder ongemakkelijk in sommige kleuren omdat ik dat niet ‘ben’. Als ik beperkt word in kleurkeuze kan het zijn dat ik liever thuis blijf.
Zelf doe ik dus nooit dresscodes. Ik wil mensen op mijn feestjes, in hun geheel en precies zoals ze zijn en geen opgedirkte versies die ze niet zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:16

Mij verschijnt telkens de beeltenis van Hyacinth Bouquet (Bucket) van Keeping Up Appearances voor ogen bij het lezen van dit topic.

Kan er niets aan doen :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:20

Boras schreef:
Mij verschijnt telkens de beeltenis van Hyacinth Bouquet (Bucket) van Keeping Up Appearances voor ogen bij het lezen van dit topic.

[ [url=m/v8nvn1.jpg]Afbeelding[/url] ]

De middelste wint wel de prijs voor de meest originele dresscode :P

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:22

Onslow :')

Oh ik heb in mijn broek gepiest van het lachen om die serie :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:36

Bouquet, lady of the house speaking!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:38

verootjoo schreef:
Wat mij betreft is kleding veel meer dan esthetiek.
Kleding is wel degelijk een deel van je identiteit. Het is niet voor niks dat mensen functies waarbij je identiteit niet voorop hoort te staan, uniformen dragen. In een politiepak is je identiteit op dat moment politieagent. Met je kleding laat je zien wie je bent.

Ik heb daarom ook een hekel aan dresscodes, hoewel ik gelukkig wel in de standaard dresscodes pas. Ik voel mij bijzonder ongemakkelijk in sommige kleuren omdat ik dat niet ‘ben’. Als ik beperkt word in kleurkeuze kan het zijn dat ik liever thuis blijf.
Zelf doe ik dus nooit dresscodes. Ik wil mensen op mijn feestjes, in hun geheel en precies zoals ze zijn en geen opgedirkte versies die ze niet zijn.

Ik denk dat er hier ook weer sprake is van een uiterst links, rechts en daar tussen een heel spectrum. Ik ben het namelijk zeker met je eens dat kleding een deel is van je identiteit. Dat heb ik in mijn eerdere post ook gewoon gezegd. Het kan een weerspiegeling zijn en ook iets zeggen over wie je bent. Maar dat 'onderdeel' is in mijn ogen wellicht wat minder groot dan hoe jij het ziet. Ik denk niet zozeer dat je een bepaalde kleur (kleding) bent en een bepaalde kleur helemaal niet bent. En ik zou er minder moeite mee hebben om dat stukje even 'op te geven', daar geef ik niet mijn 'identiteit' mee op. Voor mij betekent dat niet mezelf volledig aan de kant te zetten. Voor mij betekent dat als een ander wil dat ik in groen kom (wat ik zelf oerlelijk vind), ik dat zou doen, voor de ander. Soms iets doen voor een ander (eventjes niet aan jezelf denken op een gezónde manier, daarmee bedoel ik niet negatief wegcijferen) los van of jij het nu zo heel leuk vind is best iets moois in het leven denk ik.

Je laatste zin vind ik ergens ook wel weer iets moois (jouw intentie), dat je mensen geen opgedirkte versie wil laten zijn van die ze niet zijn. Als mensen daardoor écht niet goed in hun vel zouden zitten zou ik dat ook wel jammer vinden. Maar nogmaals, als jij een feestje geeft met groen als dresscode en ik trek het toch aan ondanks dat het niet mijn kleur is, hoef je wat mij betreft geen medelijden met mij te hebben, want het gaat dan even niet om mij. Maar dat is hoe ik het zie :) En het gaat hier nogmaals over een bruiloft, wat een erg belangrijke dag is voor een bruidspaar, niet om een random verjaardagsfeestje waarbij een ander wil gaan bepalen wat je aan doet.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:40

Boras schreef:

[ [url=m/v8nvn1.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-