Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:07

Exitium schreef:
Picopico schreef:
De oer-hollandse ouderen en hogeropgeleide blanke vrouwen (30-60 jaar) vond ik juist het vervelendst :o Niet snel tevreden en gelijk een grote bek als je ergens wat van zegt, want zij hebben ALTIJD gelijk. Die eerste groep mopperd werkelijk overal over en is snel boos. Die tweede groep is erg assertief en dient om het minste of geringste een klacht in.

[ Afbeelding ]

:))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:29

xSannee schreef:
Ik ben bijna een beetje verbaasd dat mensen zich een "dief" voelen als ze gecontroleerd worden.

Ik heb dat ook jaren gevoeld als ik zonder iets te kopen de winkel weer uit liep. Is heel irrationeel, maar het was echt wel een sterk gevoel.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:32

Picopico schreef:
Suliko schreef:
Dat vraag ik me dus af. Want de jongeren staan erom bekend en de bejaarden. Maar daartussen zit nog een hele bevolking. Wat dacht je van ouders die met kinderen boodschappen doen, die in de chaos even wat producten vergeten, maar het eigenlijk gewoon wilde jatten vanwege de hogere prijzen?
Wordt een gestresste moeder die snept vriendelijker behandeld dan een student, omdat die laatste in de meer besproken groep valt?
Staat de heftigheid van iemands reactie gelijk aan iemands schuldigheid? Natuurlijk valt het niet goed te praten dat iemand uitvalt, maar er zijn zoveel meer factoren die aan zulk gedrag ten grondslag kunnen liggen. Waaronder bijvoorbeeld mensen van bepaalde bevolkingsgroepen die al zo vaak worden verdacht, bevooroordeeld, uitgekotst, gecriminaliseerd.

Ondertussen is het absurd dat het filteren van schuldig of niet schuldig bij zulke jonge winkelmedewerkers wordt gelegd.

@Gitana, nou ja, dat dus. Van ouderen (75+) weten we het, maar vinden we het ergens grappig, vinden we ze nog steeds schattig en behouden ze een onschuldig imago in de meeste gevallen.

Ik heb jaren in een supermarkt in een multiculturele achterstandswijk gewerkt en ik kan je uit ervaring vertellen dat het met die vooroordelen echt wel meevalt. Volgens mij heersen die vooral onder mensen die er zelf niet werken. In zo'n winkel is al gauw de helft van het personeel ook niet blank en jong hè ;) En nee, jattende ouderen zijn niet schattig, nooit medelijden mee gehad.
De niet-blanke klanten had ik juist het liefst. Die waren namelijk altijd uiterst beleefd en deden nooit ergens moeilijk over. Ook jongeren heb ik nooit als vervelend ervaren :)
De oer-hollandse ouderen en hogeropgeleide blanke vrouwen (30-60 jaar) vond ik juist het vervelendst :o Niet snel tevreden en gelijk een grote bek als je ergens wat van zegt, want zij hebben ALTIJD gelijk. Die eerste groep moppert werkelijk overal over en is snel boos. Die tweede groep is erg assertief en dient om het minste of geringste een klacht in.

Ik vind trouwens dat er in dit topic behoorlijk denigrerend wordt gesproken over jonge kassières. Grietje, smurf, zo noem je iemand toch niet!? En dan verbaasd zijn over gebrek aan respect :r

Daar heb je zeker een punt! Het personeel bij supermarkten is behoorlijk divers, dus die zullen daar anders in staan. Ik denk wel dat mijn punt nog steeds staat als het gaat over welke mensen er nu allemaal stelen en dat hierin vaak vanuit biases wordt gedacht ((gekleurde) jongeren en zogenaamd schattige bejaarden) en dat we daarmee wel een hele bevolkingsgroep van 30-60ers vergeten. Waarin ik me helemaal kan voorstellen dat de witte papa’s en mama’s met propere banen zich te goed voelen, maar waarbij je ook mensen uit lagere (en ook hogere, vanwege de kick of weet ik veel wat) SES kringen hebt die stelen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:33

Ik ga altijd uit principe naar de gewone kassa. Ik wil namelijk in de toekomst nog steeds zelf kunnen blijven bepalen of ik met pin of cash betaal

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:34

Ik ga ook altijd naar de gewone kassa. Wij hebben eens per week altijd zo'n kar vol, echt geen zin om dat zelf stuk voor stuk te gaan scannen in de winkel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:37

Mkango schreef:
Relaxed schreef:
Voor een fout laten ze echt de politie niet komen hoor, moet je gewoon alsnog afrekenen en de beveiliging op je bonuskaart gaat omhoog dus je zult vaker gecontroleerd gaan worden..

Reken je een volle kar af en heb je maar voor 25 euro gescand dan wordt het natuurlijk een ander verhaal :+
En ze hebben ook echt wel snel genoeg door wanneer het een foutje is en wanneer niet. Als ik een mandje van 20E afreken en er zit een Milkareep van een euro in die niet gescand is, is het al heel wat anders dan wanneer het een fles drank of wasmiddel betreft o.i.d.

Precies dit.

Ik heb weinig ervaring met zelfscan kassa's want dat kennen we niet in ons dorp. Toen ik ooit omdat het zo druk was de zelfscan kassa had gedaan en ik bij de uitgang kwam kreeg ik hulp, want ik was wat onbeholpen en vroeg een jong lief mêsk (tiener), of ze eventjes wil kijken of ik het goed gedaan had en niet iets vergeten was te scannen. Dad deed ze gelijk <3 en ze legde me keurig uit hoe het allemaal werkt.
Alles was OK gelukkig. Nee, ik heb nog nooit iets gestolen. Wel ben ik wel eens buitengekomen met iets dat per ongeluk niet is afgerekend (misschien 3x in mijn hele leven). Als het een kleine winkel betreft ga ik gelijk terug om te betalen , als het een grote zaak betreft dan laat ik het gaan. Ik weet dat er vaak genoeg ook door cassiéres fouten worden gemaakt en ik heb dan geen zin om weer in die lange rijen te gaan staan.
Ik laat ook altijd zelf mijn tassen zien bij de kassa. Het is gênant voor de medewerkster om er om te moeten vragen, terwijl zij gewoon hun werk doen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:38

Ik scan altijd. Is toch juist een stuk minder werk? Zeker als je veel boodschappen hebt. Scheelt een keer in- en uitladen. Krijg denk ik 1 op de 10 keer controle en in de 5 jaar dat ik het doe 1 keer iets niet goed gescand. Geen probleem, dan ga je naar de gewone kassa en zet je alles alsnog op de band. Ik vind het echt een uitkomst dat scannen.

Exitium

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:41

prompter schreef:
Ik ga ook altijd naar de gewone kassa. Wij hebben eens per week altijd zo'n kar vol, echt geen zin om dat zelf stuk voor stuk te gaan scannen in de winkel.

Nu sta je het bij de kassa op de lopende band te zetten en als het gescand is weer terug in je tas/krat te stoppen, nog los van een eventuele rij bij de normale kassa. Het is maar waar je zin in hebt :P

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:42

Wij zijn met zijn tweeën, dat gaat razendsnel :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:43

Ik krijg deze vraag regelmatig nu op zelfscan. Gelukkig valt het bij ons mee. Sommige mensen zijn wel geïrriteerd. Zeker nu we meer moeten scannen, vind ik het wel vervelend om de tas weer leeg te halen. Vraag wel altijd of ik het weer moet inpakken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:48

Al zou ik het willen, ik durf niet te jatten :') Als ik er aan denk krijg ik al rode vlekken. Ze zijn hier bij de Appie ook heel lief. Bij mijn oude AH in Utrecht was het personeel echt verschrikkelijk, heel onbeleefd en lomp. Sodemieterden bij een controle dus ook je spullen zo allemaal op en door elkaar.

Hier zijn ze heel lief en geduldig. De eerste keer na controle zei die jongen "en kan ik u verder nog ergens bij helpen??" en ik schrok gewoon een beetje :))

Zelf trouwens ooit bij de zelfscan in de IKEA gewerkt. Was ook wel soms mot. Want inderdaad, willekeurig, maar mensen denken toch dat het een persoonlijke hetze tegen ze is en gaan dan raar doen.

Maar lijkt me allemaal eenvoudig op te lossen door de zelfscankassa's gewoon met zo'n gewichtplaat (?) te laten werken zoals bij de Decathlon en de Lidl.

Oh; en tas pak ik pas in na betalen. Lijkt me echt gruwelijk als medewerker om bij iemand in z'n smoezelige tas te moeten graaien.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:50

prompter schreef:
Wij zijn met zijn tweeën, dat gaat razendsnel :D

Dat scheelt wel dan ja. Ik deed weekboodschappen altijd alleen (2 tassen plus soms nog iets van toiletpapier o.i.d.) en vond zelfscan juist altijd heerlijk. Winkel door, alles scannen en gelijk de tas in en bij de kassa was ik binnen een minuut weg.

Toen ik verder weg ging werken door een overname en m'n reistijd verdrievoudigde ben ik overgestapt op het laten bezorgen, dat is nog wel het meest ideale :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:51

Ik moet er ook niet aan denken dat we bij het controleren weer drie tassen uit moeten pakken :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:55

prompter schreef:

Bij zo'n handscanner kun je het meteen inpakken. En bij controle pakken ze max 5 producten uit je tas en gaan ze echt neit alles controleren. Tenzij je iets niet hebt gescand.
Ik vind het heerlijk, scan altijd alles zelf. Ben wel eens wat vergeten maar nooit doelbewust. Ik was een keer bij de appie iets vergeten te scannen en toen kreeg ik de eerstvolgende 3 keer steeds controles. :P (gekoppeld aan mn bonuskaart.) Dat was een beetje jammer haha maar wel logisch.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:56

Ik ga meestal ook naar de zelfscan en scan alles. Steekproef prima, kom maar door. ik snap het wel.
En met een steekproef ben je nog geen dief als je iets vergeten bent , je hebt namelijk nog niet betaald en je bent de winkel nog niet uit.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:56

Ik ben gek van de zelfscan. 1 Keer een fout erin gehad toen ik drinkpakken in de bonus had en per ongeluk 1 pak tig keer had aangeslagen maar wel verschillende smaken had gepakt. :')
De aantallen klopten met de bonusaanbieding, dus dat werd gewoon gecorrigeerd en gebeurde wel vaker zei ze.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:59

Ik scan altijd alles, het enige wat ik wel eens vergeet te scannen is een plastic tas :o . Gelukkig heb ik nu een aantal herbruikbare tassen dus ik heb geen nieuwe meer nodig.
Maar de boodschappen, alles wordt gescand. Wel merk ik dat ik de laatst tijd érg vaak gecontroleerd wordt. Met alcohol (ben bijna 30) ook nog.
Nu doe ik ook vaak bij verschillende winkels boodschappen (AH) en heb ik de laatste tijd vaker duurdere producten meegenomen zoals wasmiddel dus waarschijnlijk zal het daar aan liggen.

Het valt me wel op dat de medewerkers vaker een complete controle moeten doen ipv steekproef.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:00

Ik ga na de gewone kassa.
Die zelf scan dingen vind ik helemaal niks.

En die anderen met die controles heb ik ook geen zin in. Paar keer met mijn ouders dat ik met hun mee was ook controle. Niet dat dat veel voorstelde maar heb ik gewoon geen zin in. Krijg al vrij snel rode kop om niks.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:01

Bij AH pakken ze idd maar een select aantal producten eruit, maar er zijn hier ook andere winkels in de regio waar wel Alles uit de tas gehaald word. Maar goed, ik doe m'n boodschappen voornamelijk alleen bij AH, dus de controles bij ons zijn dan idd maar op selecte producten dus je kunt wel gewoon fijn je tassen inruimen - want daar scan ik dus voor met de handscanner. Het is zo zo zo fijn om de boodschappen niet meer uit de kar, op de band, in de kar/inpakken te moeten doen maar het meteen in de tassen/kratten te kunnen inruimen tijdens het winkelen. Dan betalen en in de auto en doei.

Ik kan in alle jaren dat de handscanner er is bij AH op 1 hand tellen dat een product niet te scannen is en dan zoek ik gewoon even een medewerker op bij de kassa. Alle gewicht producten qua groenten/fruit weeg en sticker ik gelijk en scan dan voor het de wagen/tassen in gaat, dus het komt bij mij eigenlijk niet voor dat ik wat vergeet te scannen. Het is gewoon routine; product pakken, eventueel wegen, scannen en in de tas.

Wij krijgen 1 maal per week boodschappen bezorgd, en de 2e keer voor extra vers producten ga ik naar de AH XL en doe met de hand scanner alles. Is meestal op zaterdag, en dan moet je die rijen aan de kassa's zien ook soms oef... Ik ben echt dolgelukkig met die handscanner optie <3 Ook wanneer ik voor echt maar een paar kleine dingen ga, is zelf scannen ook gewoon een stuk prettiger vind ik als in de rij te moeten aansluiten maar ieder z'n eigen ding. Gelukkig is het allemaal mogelijk bij sommige winkels en kun je dus zelf kiezen wat je wilt.

Maar ik denk idd dat met name bij AH, vanwege de selectieve checks - en dat er ook maar een paar items gescand worden - het wel heel lastig is om diefstal te verkleinen wanneer mensen vollere tassen hebben. Daarnaast lijkt het me als winkel zijnde ook dramatisch om je voorraadbeheer goed onder controle te houden. Dat was bij ons in de winkel - bij AH franchise gewerkt - ook zonder scanners namelijk al echt een uitdaging, maar in de huidige maatschappij met die hand scanners en zelfscan kassa's lijkt me dat echt drama ook, nog los van wat je aan geld misloopt (word vast ingecalculeerd maar is nog steeds niet chill als dat gewoon niet klopt). Gok nu dit zo in het nieuws komt en de cijfers die zo gestegen zijn, dat ze idd wel achter de schermen vast aan't werken zijn eraan; idd meer controles, vaker, uitgebreider, etc.

Ik word in verhouding niet zo heel vaak gecontroleerd en wanneer wel (sowieso wanneer ik alcohol heb dan of eens wat items verwijderd heb wanneer ik toch wat anders moest hebben en iets teruggelegd heb ofzo) is dat echt zo gepiept ook. Vind dat ook echt geen probleem, het is alsnog zoveel sneller als dat je alles op de band moet leggen e.d. - wanneer je meer boodschappen hebt en de reden waarom ik graag handscanner gebruik haha ik haat die kassaband :'). Hier komt het iig niet echt voor dat ik snel wat vergeet te scannen ook dus die checks zijn voor mij echt geen issue, hoort er gewoon bij :j

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:09

Ik gebruik de zelfscan ook, maar dan de zelfscan kassa en dus niet dat apparaatje. Ik ben dan altijd bang dat ik iets vergeet.

Hier hebben ze bij de AH zelfs sinds kort een stempelkaart. Bij een goede controle krijg je een stempel en bij een volle kaart krijg je een cadeautje…ik vind dat zoiets bizars. Er staat duidelijk bij gebruik van zelfscan dat er controle kan plaatsvinden, van mij hoeven ze daar niets aan vast te hangen. Wil je geen controle, dan ga je dus gewoon naar de kassa met een cassière erachter.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:13

Dan willen ze dus eigenlijk (zoals zo vaak gebeurd) de klant zelf inzetten om hun eigen winst te verhogen, terwijl ze niet de keuze terugdraaien om meer conventionele kassa's in te zetten (welke keuze in principe ter grondslag ligt aan het probleem in the first place). ugh.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:14

Die steekproeven zijn toch random en gekoppeld aan je bonuskaart (bij de AH dan)? Op de bonuskaart staat niet of jij getint bent of wit hoor. :+

Ik heb weleens iets niet afgerekend, als ik al meerdere keren probeer een broodje te scannen en hij doet het niet ja doei. Ik heb dit overigens weleens aangegeven bij de scankassa zelf, maar toen kreeg ik een hoop gezucht en gekreun want dan moesten ze weer van alles op dat apparaatje doen om het broodje nog toe te voegen. Oke, dan niet. :+

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:16

Zelfs de andere kant.

Toen ik de eerste boodschappen in de tas plaatste in de winkel bleek er nog een zakje knoflook van de week ervoor in te zitten.

Voor de zekerheid maar nog een keer gescand. Wil geen risico lopen, dan maar dubbel betalen.
Gelukkig maar rond de € 1 :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:16

Steekproef vervelend?
Soms, als ik bewust de zelfscan pak als ik haast heb (bv ivm lange rij bij de kassa) en ik dan op de kassa dame/heer mort wachten tot ze tijd hebben. Ja, dan baal ik. Jankende peuter/kleuter is ook zon onhandig moment.

En op een gegeven moment vond ik het ook irritant omdat ik elke keer steekproef had. Maar daar ging ik juist beter op in spelen!
Die controle hoort erbij bij de zelfscan .
Als ik een krat heb dan is alles opgestapeld met de streepjescodes naar boven (sneller te scannen, dus sneller klaar en dan hoeft ook niet alles eruit) en in mn boodschappentas probeer ik dat ook zo te doen.

De zelfscan controles bij de Action vind ik dan weer rete irritant. Maar dat is omdat je super lang moet wachten tot een ongemotiveerd iemand van achteruit se winkel naar voren komt gesmokt en je niet weet waar je aandoe bent.
Optie 1) druk op knopje en klaar
Optie 2) hij/zij telt het aantal producten en kijkt of dat overeen komt (meestal niet, want kleine dingen, niet goed tellen etc. Zowel te veel als te weinig tellen)
Optie 3) artikel voor artikel kijken of het is scant.

En eerlijk is eerlijk. Ik kom altijd met meer spul bij de kassa dan dat ik van plan was, dus tis vaak best veel :=

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:21

Bij de hema kan je voor jan banketstaaf staan wachten bij de zelfscan kassa. :') Vooral bij de grotere filialen met op meerdere plekken kassa’s (Utrecht bij de oude gracht bijvoorbeeld).

In korte tijd al twee keer gehad. Een keer dat ik een aardappelschilmesje kocht en je een 18+ controle moest krijgen, maar er kwam gewoon niemand en nergens was er een medewerker te bekennen. Toen heb ik maar het mes weggelegd en de kassa ernaast gepakt, maar mijn kassa bleef natuurlijk onbruikbaar. Keer erna kreeg ik een controle met betalen, was er weer niemand. Heb een kwartier staan wachten, toen ook maar weer een andere kassa gepakt.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 30-03-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt