Dood van een vriendin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:20

Huren kan, toevallig hebben wij daar pas voor gekeken, kleine 100 euro per dag komt eerst, ex. brandstof.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:46

Ze heeft alleen geen rijbewijs, begreep ik uit haar berichten.

Lieve Lusitana,
Ik heb net het topic van voor tot achter gelezen.
Heel veel sterkte!
Ik hoop en duim dat alles tot een goed einde komt.
Prachtig om de goedheid van de mens (hier op bokt) te zien. :knuffel:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:22

Oh da's waar ook, met de scooter gaat het helemaal een reis worden :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 20:39

Ik heb inderdaad geen rijbewijs anders was het allemaal geen probleem.
Het hondje past in een tas en dat is het plan, ook voor in de trein. Dus ene hand weekend tas andere hand tas met hond. En wellicht stop ik haar in een rugzak, die neem ik in elk geval wel mee als optie.
In principe is het alleen een kwetie van in de trein komen, waar ik hulp bij krijg van de conducteur als ik dat wil en uit de trein krijgen en idem.

En, goed nieuws want ik heb net gebeld en mijn vriendelijke doch zakelijke stem opgezet en gevraagd of hij het hondje naar een station halverwege kan brengen en dat wil hij wel doen alleen lukt het niet in het weekeinde. Ik zei dt het geen probleem was en dat ik hem maandag dan wel weer terug zou bellen om beter af te spreken en of dezelfde tijd schikte. Dat schikte.
Vervolgens begon hij weer over het geld en ik zei: eerst even het hondje en de boeken en dan heeft u nog drie maanden de tijd om het geld te regelen (volgens de wet moet het testament binnen drie maanden uitgevoerd anders volgen er boetes).

Het station waar ik dan heen moet is super rustig. Het heeft wel veel perrons omdat de treinen daarvandaan alle kanten op gaan, maar er zijn nooit veel mensen en de treinen komen ook niet allemaal tegelijk aan ofzo.
Ik moet eenmaal overstappen en meestal staat de trein aan hetzelfde perron alleen aan de andere kant, zeg maar. En ook daar groot station maar niet stampvol ofzo. Tenminste niet buiten de forensen uren. Ik heb wel maar tien minuten overstaptijd, of twintig, afhankelijk van welke trein ik neem.
Als hij er rond het middag uur kan zijn dan kan ik heen en weer met driekwartier voor de overdracht, en voor het donker weer thuis zijn.

Maar er is dus beweging, het gaat gebeuren. *\o/*
Het is dat ze al een naam heeft , maar anders was Bokkie wel een leuke, vanwege het topic en alle steun :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:48

Kan je de boeken niet gewoon per post laten versturen? Dat scheelt ook al een hoop gesleep.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 21:19

Nou, het gaat om zo´n 50 tot 100 boeken, dat wordt prijzig hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:19

Lusitana schreef:

Maar dat kan je nooit dragen toch?

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:19

Lusitana schreef:

Dan zou ik iets van een trolly oid meenemen. Redelijke kans dat je het hondje ook eens moet dragen (angst?). Zoveel boeken sjouwen is haast niet te doen joh.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:27

Heb je de beschikking over 'n eenvoudige bolderkar, boeken in dozen en de hond in een reismand d'r bovenop?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:44

Suzanne F. schreef:
Lusitana schreef:

Maar dat kan je nooit dragen toch?

Dit lijkt mij ook. Dat gaat echt heel veel kilo wegen..

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:38

Ik weet niet hoe het in Portugal werkt, maar in Nederland aanvaard je de erfenis zuiver als je spullen (boeken) uit de boedel meeneemt. Mocht de nalatenschap negatief zijn kunnen schuldeisers bij jou aankloppen.
Om dat tegen te gaan kun je (in Nederland) beneficiair aanvaarden. Omdat je aangeeft dat er mogelijk al veel verdwenen is en de overige erfgenamen mogelijk niet van goede wil zijn lijkt me dit een veiligere keuze.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:04

Moet je die boeken ook echt mee nemen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:09

marleen_usar schreef:
Moet je die boeken ook echt mee nemen?

Ik wou al zeggen, zijn dat voor jou zeer belangrijke onvervangbare boeken? Anders zou ik me er geen hernia aan gaan sjouwen en het wordt toch wel moeilijk met een hondje erbij denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 11:00

Ik neem een tas op wielen mee dat staat ook in de eerdere post.

Nee, ik moet ze niet meenemen, dat wil ik omdat ik bang ben dat ze anders in de vuilnis verdwijnen omdat zij er niks aan hebben en de zoon inmiddels natuurlijk het huis naar zijn zin aan het inrichten is.

De boeken zijn allemaal ver uit de vorige eeuw en ja onvervangbaar. We hebben het over heel vroege uitgaven uitgaves van Pride and Prejudice(zeheeftook dvd´s van alle uitvoeringen daarvan) Jane Eyre en andere klassiekers! Ik ben zelf een boeklezer en verzamelaar. speciaal van oudere boeken in Engels en Portugees.

Er zijn geen schulden. Deze mevrouw was stinkend rijk, maar alles staat op haar Britse rekening. Ze liet steeds geld van die rekening overzetten naar haar Portugese voor boodschappen, electra en TV computer pakket, en die hebben de mensen leeg gemaakt.

Bolderkar heb ik niet, ik heb wel een geurende kruiwagen :+ Die mag vast niet in de taxi en de trein. :D
Ik kan eventueel een steekwagentje kopen, die zijn niet duur bij de cooperativa. Maar wat ik zeg de tas heeft wielen.Gaat om een grote reis tas met handvat aan de bovenkant als hij op zijn kant op de wielen staat en gewone hengsels.
Ik ga er vooralsog vanuit dat het niet al te veel is, het is alleen niet een paar of tien, maar het was een boekenkast vol. Ik heb twee dozen gezien toen en ik heb de man gevraagd of hij ze kan tellen dan wel proberen in hoeveel grote supermarkt tassen ze gaan voor een volume idee.
Ik kan altijd nog een deel op de post doen vanuit die plaats van het station en/of mee terug geven in bewaring voor een latere datum. Of zelf misschien op het station in bewaring geven, Dat is iets dat ik nog na moet gaan.
Met andere woorden, ik kan op het laatste moment nog allerlei wijzigingen in het plan aan gaan.

Tas is zoiets Oooit eens gekregeb met drie oude dekken met hals erin, voor een idee van volume...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-03-23 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:08

De vraag gaat zijn of de wieltjes het gewicht wel gaan houden. Gok dat je rond de 100 kilo (of meer) uit ga komen met de boeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 11:11

Marcella schreef:
De vraag gaat zijn of de wieltjes het gewicht wel gaan houden. Gok dat je rond de 100 kilo (of meer) uit ga komen met de boeken.

Dat gok je fout, het is geen kilo of meer per boek, maar twee of meer boeken per kilo. En deze tas is gemaakt voor veel gewicht.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:43

Marcella schreef:

Ik schatte juist max 40 kilo. Tussen de 50 en 100 boeken en een gemiddeld boek is nog geen halve kilo denk ik? Dus dacht max 100 x 400 gram.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:00

Gewicht vind ik moeilijk in te schatten maar een boekenkast vol boeken is loodzwaar. Als je ooit bent verhuisd dan heb je een idee hoeveel verhuisdozen je nodig hebt hiervoor en hoe zwaar ze dan zijn.

Weet je al wie er nog meer in het testament staan of laat ze alles na aan deze mensen? Ze hebben dus geen idee hoeveel er op de Britse rekening staat? Wat erg eigenlijk als deze mensen ook nog het vermogen op de Britse rekening krijgen. Ik hoop zo dat er nog neven of nichten zijn of een goede stichting aan wie ze wat nalaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:40

In welke plaatst moet je zijn, ik ken iemand in Portugal namelijk. Misschien kan hij je helpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:43

Kijk of je de boeken ergens op kunt slaan, neem de kostbaarste mee en laat de rest opslaan. No way dat je dit en hondje zomaar even verplaatst.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 13:11

Suzanne F. schreef:
Gewicht vind ik moeilijk in te schatten maar een boekenkast vol boeken is loodzwaar. Als je ooit bent verhuisd dan heb je een idee hoeveel verhuisdozen je nodig hebt hiervoor en hoe zwaar ze dan zijn.
Het zijn TWEE DOZEN.

Citaat:
Weet je al wie er nog meer in het testament staan of laat ze alles na aan deze mensen? Ze hebben dus geen idee hoeveel er op de Britse rekening staat? Wat erg eigenlijk als deze mensen ook nog het vermogen op de Britse rekening krijgen. Ik hoop zo dat er nog neven of nichten zijn of een goede stichting aan wie ze wat nalaat.

Ze heeft helemaal niemand hier, haar vriend is al eerder overleden en ik was haar enige echte vriendin, want daar rekening die mensen niet onder.
Er is een apart testament voor het Britse deel, dus nee, daar kunnen ze niet bij, ook niet als ze een advokaat erbij halen of wat dan ook. Mijn vriendin heeft het expres zo geregeld dat het per land gaat.

marleen_usar Je kunt beter zeggen in welke regio die persoon woont. Portugal is twee en een half maal zo groot als Nederland. De provincie waar ik in woon is al zo groot als Nederland. De kans dat iemand net daar in de buurt woont is verschrikelijk klein en of die dan ook nog een paar honderd kilometer wil afleggen is ook maar de vraag.

Want jullie noemen steeds 300 km, maar het is meer dan 300 km. Zo´n 330.
Het treinstation waarover ik het heb is nog steeds een goede 200 kilometer bij mij vandaan.

Er zijn wel drie back up plannen, het is helemaal geen probleem, ik snap niet dat jullie er een probleem van maken. Dat hondje gaat gewoon in een tas of zit in een transporter (ik weet niet of ze er een had , maar ik ga er van uit van wel omdat ze toch ook naar de DA ging ermee enzo). Die kan zo op de tas of aan mijn andere hand. Ik ben wel oud, maar niet achterlijk en ook niet zwak. Ik mest gewoon zelf alle dagen uit, ik ga zelf op de scooter zakken voer halen van 30 kilo (en daar zitten geen wieltjes onder), en daar moet ik ook mee slepen om ze te storten ik loop rustig een kilometer met twee emmers met 15 liter water er in. Ik reis ook altijd alleen en moet dan ook zelf met alles slepen. Ik weet heus wel waar mijn grenzen liggen en wat kan en wat niet kan.

BigOne, hoezo kan het hondje niet zomaar even verplaatst? We hebben het over maatje Jack Russell terrier. Het is een oud en kalm hondje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:16

Suzanne F. schreef:
Gewicht vind ik moeilijk in te schatten maar een boekenkast vol boeken is loodzwaar.

Dit dus. Zijn het pocket formaat, hoe dik, hard cover of zacht.

Een bananen doos vol met bit boeken is al niet meer te tillen. Én ben echt wel wat gewend gezien ik ook 50x50 en dan 5 cm dik kan tillen. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:31

Lusitana lezen aub , ik heb het over 50 tot 100 boeken EN een hondje. Je hebt maar twee handen en nu zeg je twee dozen met boeken. Dat is heel iets anders dan 50 tot 100. En dan nog, het is gewoon zwaar want je moet alles meeslepen. Probeer te helpen en ga af op wat jij verteld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 14:00

Sorry, maar ik snap de hele discussie niet. Jullie hebben geen idee hoe groot of klein die boeken zijn of hoeveel ze wegen. Ik heb ze gezien! Ik maak me geen zorgen om het gewicht. Het volume is meer een ding, oftewel past het in mijn duffeltas. Ik heb back up plannen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:12

Oké prima! Je reageert nogal fel maar we bedoelen het goed allemaal hier. :)