Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:47

secricible schreef:
Je kan ook opgebaard worden in een uitvaartcentrum :)

Oh echt, maar dan ligt diegene daar helemaal alleen :(:)
Dat vind ik dan best een beetje zielig ofzo…
Onder de grond liggen ze ook alleen, maar toch, dat opbaren thuis heeft ook ergens wel iets fijns, minder afstand.

secricible

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:51

Ik vond thuis opbaren dan juist weer heel naar. Constant die confrontatie in je eigen huis. Dus ook bewust gekozen dat niet te doen.
Maar ik heb sowieso niks met opbaren, ik vind het echt iets heel naars ofzo...

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:09

Thuis opbaren vind ik ook vreselijk. Überhaupt opbaren. Ik wil absoluut niet dat dat met mij gebeurt en ik hoef het lijf van een ander ook nooit meer op zo’n manier te zien. 1x en nooit weer. Gelukkig hoeft opbaren niet, laat mij maar lekker in de koeling liggen :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:10

secricible schreef:

Inderdaad dit dus :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:12

verootjoo schreef:
secricible schreef:

Oh echt, maar dan ligt diegene daar helemaal alleen :(:)
Dat vind ik dan best een beetje zielig ofzo…
Onder de grond liggen ze ook alleen, maar toch, dat opbaren thuis heeft ook ergens wel iets fijns, minder afstand.

Neuu, en dan ‘s nachts moeten plassen en zo, staat die kist in de kamer -O-
Gaan we echt niet doen _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:30

chanicha schreef:
Gaan we echt niet doen _O-

En dan klinkt er opeens een stem uit die kist: jezus, ben ik nou nog niet van dat gezeik van je af :)) :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:32

Ik wil ook echt niet opgebaard worden, onthou mij maar van hoe ik nog leefde

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:54

Ibbel schreef:
chanicha schreef:
:') Gaan we echt niet doen _O-

En dan klinkt er opeens een stem uit die kist: jezus, ben ik nou nog niet van dat gezeik van je af :)) :+

_O- _O-
Gaat gewoon niet gebeuren, hij zei het wel dus ik zei dat hij warm de deur uitgaat :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:59

Hier zou thuis opbaren praktisch onuitvoerbaar zijn. Beneden is een smalle gang met badkamer en aan het eind slaapkamer en een wenteltrap van 20 treden naar boven die mega smal is door de traplift. Dan moet de kist met een hoogwerker over de sloot via het balkon :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:07

Memories schreef:
Thuis opbaren vind ik ook vreselijk. Überhaupt opbaren. Ik wil absoluut niet dat dat met mij gebeurt en ik hoef het lijf van een ander ook nooit meer op zo’n manier te zien. 1x en nooit weer. Gelukkig hoeft opbaren niet, laat mij maar lekker in de koeling liggen :+

Ik denk er niet zo over, maar als mijn moeder me nog een keer uit de koeling wil halen dan mag dat wel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:36

Heb ook niets met opbaren en al helemaal niet in huis. Wij zijn nog naar de opbaring geweest bij mijn pa, maar ze hadden wel even mogen waarschuwen. Al die make-up en ongein. Mijn vader is voor mijn ogen(in volle verstand en bij bewustzijn ;() langzaam gestorven, en dat moment dat hij dood was gegaan, was een stuk vrediger ofzo dan toen er nog allemaal mensen aan zijn lichaam hadden lopen wroeten voor mijn gevoel. Toen was het nog mijn papa, die ein-de-lijk uit zijn lijden verlost was (wat gvd niemand voor hem wilde doen). En dat er dan een koelkast onder moest staan om, nouja, ik zal het niet te expliciet maken maar you got it.

Toen hij uit huis gedragen werd tienduizend waarschuwingen dat het een naar beeld zou zijn (hij moest een trap met een scherpe hoek af :') Zag er wat knullig uit, maar het ceremoniële toen vond ik ook maar poppenkast… ) maar gek genoeg vond ik het feit dat vreemden hem aan hadden lopen kleden en bewerkt hadden een stuk vervelender dan dat twee vijfentwintigjarige gastjes met mijn dode vader op sleeptouw gingen. Die gastjes deden onwijs plechtig enzo en ik dacht alleen maar “hoop dat ze een beetje een leuke werkdag hebben vandaag :)).” En vond er echt een absurdistische hilariteit inzitten dat ze zo moesten klooien om hem in de hal te krijgen.
Nouja ieder zo zijn ding wat dat betreft.

Mijn stiefvader is nog een stuk jonger overleden, toen ik 19 was, en die kon niet meer “opgeknapt” worden. Achteraf wel goed denk, denk dat als ik hem toen opgebaard had gezien ik het wel echt traumatisch had gevonden, terwijl het zo’n vanzelfsprekendheid is := Doe bij mij maar de deksel er meteen op hoor := .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:36

Mijn hondjes zijn ook terug thuis. Als mijn man zou overlijden voor mij, zou ik hem ook terug thuis willen. Maar dan wel in een potje, niet opgebaard of zo. :D
Het is dan alleen hopen dat ik hem niet van de kast stoot, want je eigen man moeten opstofzuigen is ook iets :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:16

Gelukkig zit er normaalgesproken een afgesloten metalen of kunststof binnencontainer in een urn, dus zelfs als je de urn zou breken, ligt de as nog niet over de vloer... En de urn zelf wordt normaalgesproken ook nog dichtgemaakt.

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:01

Ik heb het er dus wel eens over met mijn ouders.

Ik weet dat mijn moeder graag als eind nummer Purple rain heeft en mijn vader graag Sweet child o’ mine.
En dan hoe harder hoe beter :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:21

Bij ons baren we niemand op, ook niet in het uitvaart centrum. Normaal is de kist ook dicht bij de uitvaart. Bij mijn broer wilde een familielid de kist open, want dan konden mensen nog afscheid nemen. Iets tegen ons gevoel in, maar kort voor de uitvaart konden mensen even langs lopen. Mijn man en zoon hebben de deksel erop gedaan en klaar.
Ik weet dat mijn moeder dat echt niet wil, dus kan iedereen roepen en zeggen wat ze willen, maar die kist blijft dicht. Als ze haar willen zien, kan dat nu en dan valt het ook vies tegen.

Wij hebben niks met de kerk en ik geloof ook helemaal in niks na de dood.

Ik heb wel moeite met kiezen tussen begraven en cremeren, ik vind het beiden echt niks. Naar de wetenschap ook niet echt, dus dat mogen nabestaanden dan wel kiezen, wat zij prettig vinden.

Wij hebben nooit foto's, maar heb op het bedank kaartje achteraf van mn broer wel een leuke foto van hem gezet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:27

as in een potJE? Dat is een behoorlijke pot hoor, de moeder van mijn man staat hier in de garage, hij weet niet wat hij ermee moet. Ik heb mijn ouders bij het crematorium laten uitstrooien.

Je nabestaanden kunnen niet beslissen dat jouw lichaam naar de wetenschap moet, dat moet je zelf bij leven regelen, je moet hele lappen tekst schrijven en veel formulieren invullen en dan nog is het de vraag of ze op het moment dat jij overlijdt, lichamen kunnen gebruiken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:33

Er komt inderdaad ver(r)assend veel as van een mens af :') daar stond ik ook van te kijken de eerste keer dat ik daarmee te maken kreeg.

Ontzettend veel respect voor mensen die hun lichaam doneren voor wetenschappelijke doeleinden. Ik heb zelf als student van gedoneerde lichamen heeft mogen leren. Het was heel indrukwekkend en ik zal die ervaringen nooit van m’n leven meer vergeten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:36

De as is niet alleen mens, maar ook kist := Hout verbrandt ook niet restloos.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 13:41

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:47

Morrie schreef:
as in een potJE? Dat is een behoorlijke pot hoor, de moeder van mijn man staat hier in de garage, hij weet niet wat hij ermee moet. Ik heb mijn ouders bij het crematorium laten uitstrooien.

Je nabestaanden kunnen niet beslissen dat jouw lichaam naar de wetenschap moet, dat moet je zelf bij leven regelen, je moet hele lappen tekst schrijven en veel formulieren invullen en dan nog is het de vraag of ze op het moment dat jij overlijdt, lichamen kunnen gebruiken.

Dat laatste weet ik. Ik bedoel dat ik dat ook niks vind, dus mijn nabestaanden moeten aangeven wat zij fijn vinden; begraven of cremeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:48

Hier zo goedkoop mogelijk. Ik vind het een belachelijk verdienmodel dat overlijden. Ik heb liever dat mijn nabestaanden het geld beter besteden dan aan een kist en wat cake en koffie. Doe mij maar in een kartonnen kistje en schuif me maar de oven in, meer niet.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:06

en toch,als je ziet hoe mooi /eervol/respectvol de verzorging gedaan wordt, en dat je zoveel keuzes hebt om wel of niet dat laatste stukje te doen als nabestaande.

Natuurlijk ieder zijn keuze ,net als de thuisopbaring of bij de 24 uurs kamers te krijgen waar de rouwbezoeken plaatsvinden en waar je zo veel mag zijn als je wil.

Het is zo ontzettend persoonlijk allemaal,het hele proces.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:19

Tibetaanse Boeddhisten geven hun doden een "hemelbegrafenis": De lichamen laten ze opeten door gieren. Volgens mij doen of deden Parsi dat ook. Bij mij gaat dat niet omdat ik daar niet woon en deze religies niet heb, maar ik zou het anders voor mezelf wel willen om nog dieren tot voedsel te kunnen zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:20

anjali schreef:
Tibetaanse Boeddhisten geven hun doden een "hemelbegrafenis": De lichamen laten ze opeten door gieren. Volgens mij doen of deden Parsi dat ook. Bij mij gaat dat niet omdat ik daar niet woon en deze religies niet heb, maar ik zou het anders voor mezelf wel willen om nog dieren tot voedsel te kunnen zijn.

dat zou ik mijn geval die arme dieren niet aan willen dien; ik heb zoveel gif in mijn lijf van medicatie dat ze dood neer zullen vallen als ze me opeten -O-

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:34

anjali schreef:

Zorg dan vooraf wel dat je niet teveel troep in je lichaam hebt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1618889/
Diclofenac is een pijnstiller die ook humaan regelmatig wordt gebruikt, maar gieren doen het er erg slecht op.