Dresscodes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:17

Mijn ex weigerde ooit mee te gaan naar de bruiloft van mijn oom en tante. Dit zijn twee Universitair opgeleide personen, hockey en best wel een hoog juppen gehalte. Dus ik zei dat hij een pak aan moest, die had hij immers in de kast hangen. Dat vertikte hij, ze moesten hem maar nemen zoals hij was en al wilde hij in zn overal komen dan moest dat kunnen. TJa dan niet maar dan ga je maar niet mee.... Ik vond dat het hun dag is en ik weet dat ze een bepaalde leefstijl hebben. Dus een spijkerbroek zou not done zijn. Zeker als daggast.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:24

Ayasha schreef:
IMO zitten er hier tussen die nog wel een beetje waardering en dankbaarheid zouden mogen leren. :o Ipv verwend focussen op details.

Leven en laten leven hoor, laat mensen zelf kiezen hoe ze hun feestje vieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:31

Urbanus schreef:
Ayasha schreef:
IMO zitten er hier tussen die nog wel een beetje waardering en dankbaarheid zouden mogen leren. :o Ipv verwend focussen op details.

Leven en laten leven hoor, laat mensen zelf kiezen hoe ze hun feestje vieren.

Dat doe ik, zoals ik al aan gegeven heb in het topic: als ik niet wil voldoen aan een dresscode bedank ik vriendelijk uit respect voor het koppel. Maar dat betekent niet dat ik er geen mening over mag hebben lijkt me.

Urbanus

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:32

Nee, dat mag zeker maar je hangt er meteen zo'n oordeel aan vast. Koud, hooghartig, ondankbaar.

Zo jammer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:38

Urbanus schreef:
Nee, dat mag zeker maar je hangt er meteen zo'n oordeel aan vast. Koud, hooghartig, ondankbaar.

Zo jammer.

Dat mag je vinden natuurlijk. :) Voor mij komt dat zo over. Ik heb gelukkig ook geen mensen in mijn vriendenkring die er aan doen. Het topic vroeg naar wat men dacht over dresscodes en dat is wat ik er over denk. Niemand hoeft het daarmee eens te zijn. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:40

Oh well.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:41

Als er een dresscode is houdt niemand je tegen om te polsen hoe strikt die is. Voor de ene is het meer een richtlijn, voor de ander een keiharde eis.

@Kuggur: helaas ken ik echt wel minimaal 1 persoon die standaard in short en/of met bandshirt zou opdagen tenzij je het uitdrukkelijk zou verbieden. Omdat die bij zulke dingen gewoon geeneens zou stilstaan. Is niet van "ze moeten me nemen als ik ben" maar echt puur "ooohja, wat anders was wellicht beter geweest..."

En voor sommige anderen kan een dresscode handig zijn om niet overdressed ergens aan te komen zeilen. Vind ik minstens even Awkward.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:46

Ayasha schreef:
Urbanus schreef:

Zo jammer.

Dat mag je vinden natuurlijk. :) Voor mij komt dat zo over. Ik heb gelukkig ook geen mensen in mijn vriendenkring die er aan doen. Het topic vroeg naar wat men dacht over dresscodes en dat is wat ik er over denk. Niemand hoeft het daarmee eens te zijn. :)

Ik ben het compleet met je eens :j

Gelukkig hebben wij ook maar 1 keer een dresscode gehad, geen bruiloft maar ander feest met een jaren 70 thema. :D
Voor de rest alleen maar bruiloften en feesten waar iedereen komt zoals die wil.
Ja ook een spijkerbroek en sneakers als die persoon dat wil.
Jij wilt die mensen erbij, neem ze dan zoals ze zijn, of nodig ze niet als ze niet goed genoeg zijn, want eigenlijk is dat wat er net niet hardop uitgesproken word.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:48

DuoPenotti schreef:
Gelukkig hebben wij ook maar 1 keer een dresscode gehad, geen bruiloft maar ander feest met een jaren 70 thema. :D
Voor de rest alleen maar bruiloften en feesten waar iedereen komt zoals die wil.
Jij wilt die mensen erbij, neem ze dan zoals ze zijn, of nodig ze niet als ze niet goed genoeg zijn, want eigenlijk is dat wat er net niet hardop uitgesproken word.

dat dus. :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:51

Mijn oom heeft voor zijn eigen bruiloft van zijn aanstaande schoonvader te horen gekregen dat die op de receptie niet naast hem wilde staan als hij als bruidegom niet in pak zou zijn.

De oplossing? Er is gewoon nooit een receptie gehouden bij de bruiloft.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:25

oomens schreef:
Mijn oom heeft voor zijn eigen bruiloft van zijn aanstaande schoonvader te horen gekregen dat die op de receptie niet naast hem wilde staan als hij als bruidegom niet in pak zou zijn.

De oplossing? Er is gewoon nooit een receptie gehouden bij de bruiloft.

Dat is wel heel ernstig, al komt iemand op de receptie van zijn eigen bruiloft in een overall of zwembroek heeft aanstaande schoonvader dat gewoon te accepteren

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:26

Lusitana schreef:
Hoe iemand persoonlijk zijn bruiloft wil vieren maakt niks uit, dat zal voor iedereen anders zijn, dresscodes zijn geen standaard.

Volgens mij zijn bruiloften en begrafenissen bij uitstek gelegenheden waar een dresscode wel de standaard is. Dat je dat steeds minder gaat zien geloof ik wel, maar het is van oudsher wel de standaard.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:02

Ik heb een keer moeten bedanken voor een uitnodiging omdat er zomerse hakken verwacht werden bij de dames. Ik kan sowieso niet goed op hakken lopen, maar in zomerse hakken past over het algemeen al helemaal geen steunzool en zonder steunzolen lopen kan ik niet.
In overleg was niks anders goed genoeg, nou dan niet he.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:03

miss_lizje schreef:
Ik heb een keer moeten bedanken voor een uitnodiging omdat er zomerse hakken verwacht werden bij de dames. Ik kan sowieso niet goed op hakken lopen, maar in zomerse hakken past over het algemeen al helemaal geen steunzool en zonder steunzolen lopen kan ik niet.

Dat gaat wel ver joh.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:08

wauw.... :wow:
Dat soort mensen moet zich echt schamen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:09

Dat vind ik echt heel onaardig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:14

Ayasha schreef:

Werkt natuurlijk 2 kanten op, je mag ook dankbaar zijn dat je schijnbaar belangrijk genoeg bent voor het stel om uitgenodigd te worden. Zeker gezien het geld wat het tegenwoordig kost om iemand uit te nodigen :+
Kan je best die waardering voor je bevoorrechte positie uiten door je een beetje te schikken in de wensen van het stel :j

Of zoals ik tegen mijn ouders zei: Wie betaald bepaald
DuoPenotti schreef:
Ayasha schreef:

Ik ben het compleet met je eens :j

Aannames, jullie doen complete aannames, je weet niet eens of je niet goed genoeg bent voor het stel, reken maar dat als je niet goed genoeg was, je ook niet uitgenodigd zou zijn.
De vraag is alleen of jij je een beetje wil aanpassen aan de sfeer die het bruidspaar graag op het feest zou willen zien, lijkt mij dat je dat toch wel over hebt voor je vrienden? In plaats van te eisen dat je vrienden hun gehele feest om jou laten draaien omdat jij vind dat jij anders niet goed genoeg bent voor ze?
En je kan altijd even overleggen met het stel, ipv meteen je hakken in het zand te steken :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:16

miss_lizje schreef:

Oef, maar dat gaat wel ver hoor...

Maar dat is ook iets he, als het je niet bevalt, kom je toch niet?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:17

miss_lizje schreef:

Dat is net zo'n onredelijke eis als denken dat je in je werkkloffie op kan komen dagen. Groot gelijk dat je niet bent gegaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:19

M_D_H schreef:
Werkt natuurlijk 2 kanten op, je mag ook dankbaar zijn dat je schijnbaar belangrijk genoeg bent voor het stel om uitgenodigd te worden. Zeker gezien het geld wat het tegenwoordig kost om iemand uit te nodigen :+
Kan je best die waardering voor je bevoorrechte positie uiten door je een beetje te schikken in de wensen van het stel :j

Of zoals ik tegen mijn ouders zei: Wie betaald bepaald.

Ik heb een hekel aan dergelijke dingen dus ik kan daar weinig dankbaarheid voor op brengen. Dat gezegd zijnde is het voor mij dus wel degelijk een "opoffering" wanneer ik op een uitnodiging in ga. (meestal wijs ik af om de simpele reden dat mijn hersenen niet om kunnen met zoveel prikkels.)

Ik ben het er echter wel mee eens dat wie betaald, bepaalt. Zoals ik ook al meerdere keren gezegd heb in het topic. Maar dan mag ik voor mezelf kiezen om er niet aan mee te doen en daar tóch iets van te vinden. :) Net zoals jij mag vinden dat een uitnodiging iets is waar je dankbaar voor mag zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:21

M_D_H schreef:
Aannames, jullie doen complete aannames, je weet niet eens of je niet goed genoeg bent voor het stel, reken maar dat als je niet goed genoeg was, je ook niet uitgenodigd zou zijn.
De vraag is alleen of jij je een beetje wil aanpassen aan de sfeer die het bruidspaar graag op het feest zou willen zien, lijkt mij dat je dat toch wel over hebt voor je vrienden? In plaats van te eisen dat je vrienden hun gehele feest om jou laten draaien omdat jij vind dat jij anders niet goed genoeg bent voor ze?
En je kan altijd even overleggen met het stel, ipv meteen je hakken in het zand te steken :j

overdrijven is ook een kunst zeg :D
Daar valt toch ook geen antwoord meer op te geven zeg.

Maar goed omdat dan toch te doen, ik kom dan liever niet, dus mag de dag helemaal om hunzelf en verwende eisen gaan :j

Ik ben helemaal niet blij met feestjes, dat betekend dagen daarvoor al energie proberen te sparen. Hopen dat geen migraine heb op de dag zelf. Want daarna heb ik hem zeker. 3 dagen
Dus dat offer ik al op om toch te komen.
En dan zou ik ook nog naast een cadeau een hoop kosten aan kleding moeten maken, omdat ik idd, dat is geen aanname want zoiets is dan gewoon een feit, niet goed genoeg zou zijn in mijn nette en zuivere kleding, maar inderdaad geen pakje of jurkje alla stad....
In de stad ga ik met een spijkerbroek en shirt, of hoodie :D
En nee dat trek ik niet aan naar een feest, dus dat mag voldoende zijn.
En anders idd liever niet

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:25

Maar dat weten jouw vrienden toch? En dat is iets waar ze rekening mee houden.

Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is, dat je rekening houdt met elkaar. Mijn ex voelde zich niet fijn in een jurk dus kwam liever in een mooi pak.

Je wilt als gastvrouw dat je gasten zich fijn voelen en als gast gun je het bruidspaar het feest van hun dromen. Beetje geven en nemen, lijkt me.

Ook als het een kindvrij feest is, waar geen vlees wordt geserveerd en geen alcohol geschonken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:38

Urbanus schreef:

Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is, dat je rekening houdt met elkaar. Mijn ex voelde zich niet fijn in een jurk dus kwam liever in een mooi pak.

Je wilt als gastvrouw dat je gasten zich fijn voelen en als gast gun je het bruidspaar het feest van hun dromen. Beetje geven en nemen, lijkt me.

Ook als het een kindvrij feest is, waar geen vlees wordt geserveerd en geen alcohol geschonken.

Helemaal mee eens.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:45

DuoPenotti schreef:
M_D_H schreef:

overdrijven is ook een kunst zeg :D
Daar valt toch ook geen antwoord meer op te geven zeg.

Maar goed omdat dan toch te doen, ik kom dan liever niet, dus mag de dag helemaal om hunzelf en verwende eisen gaan :j

Ik ben helemaal niet blij met feestjes, dat betekend dagen daarvoor al energie proberen te sparen. Hopen dat geen migraine heb op de dag zelf. Want daarna heb ik hem zeker. 3 dagen
Dus dat offer ik al op om toch te komen.
En dan zou ik ook nog naast een cadeau een hoop kosten aan kleding moeten maken, omdat ik idd, dat is geen aanname want zoiets is dan gewoon een feit, niet goed genoeg zou zijn in mijn nette en zuivere kleding, maar inderdaad geen pakje of jurkje alla stad....
In de stad ga ik met een spijkerbroek en shirt, of hoodie :D
En nee dat trek ik niet aan naar een feest, dus dat mag voldoende zijn.
En anders idd liever niet

Maar dat is letterlijk wat je schrijft, mensen moeten jou maar nemen zoals je bent omdat jij anders de aanname doet dat jij niet goed genoeg bent voor die mensen, dus mensen moeten, als ze jou er bij willen hebben, het feest wel naar jou norm aanpassen :j

En wat maakt dat je denkt dat je voor 1 feest dure kleding moet aanschaffen?
Kijk, ik hou van schoppen en wij hebben regelmatig feestjes, dus voor mij het perfecte excuus om weer te shoppen :j.
Maar zoals Mkango in het begin ergens al heeft aangegeven, dat hoeft niet he.
Een heleboel dresscodes overlappen elkaar gewoon, waardoor je met 1 a 2 jurkjes toch al naar verschillende dresscodes toe kan gaan.
Dat betekend dat je 1 uitgave doet wat je daarna meerdere keren kan gebruiken, en als je het slim doet, schaf je kleding aan wat niet 1 maat gebonden is :j

Zolang jij overigens niet zwart op wit hebt dat mensen je niet goed genoeg zou zijn zoals je bent (omdat je dit niet navraagt bij de mensen) blijf je aannames doen. Feiten staan vast, een aanname is je eigen waardeoordeel die je er aan vast koppelt.

Ayasha schreef:
Ik ben het er echter wel mee eens dat wie betaald, bepaalt. Zoals ik ook al meerdere keren gezegd heb in het topic. Maar dan mag ik voor mezelf kiezen om er niet aan mee te doen en daar tóch iets van te vinden. :) Net zoals jij mag vinden dat een uitnodiging iets is waar je dankbaar voor mag zijn.

Ja weet je, prima dat je er wat van vind, ik vind ook vaak zat ergens wat van (veels te vaak zelfs :+) Maar de opmerkingen die je er bij maakt, terwijl er ook mensen in dit topic zitten die gebruik maken van een dresscode vind ik nogal veroordelend.
Jij trouwens niet alleen, geldt ook voor Duopenoti.
Op het moment dat je mensen die om een dresscode vragen, verwend noemt en zegt dat ze wel een beetje dankbaarheid en waardering mogen tonen, is niet zo aardig en ook niet nodig, zeker omdat het twee kanten op werkt, de mensen die wel een dresscode hebben, zouden dit ook over jullie kunnen zeggen ;)
Urbanus schreef:

Dit dus, als het aan mij had gelegen was mijn bruiloft black tie of white tie geweest, vind ik echt geweldig :j
Maar ja, is ook een stukje mijn opvoeding natuurlijk.
Ik weet echter dat ik vrienden heb die dat niks vinden en bij mijn schoonfamilie zou ik daar helemaal niet bij hoeven aan te komen, daarom dus gekozen voor wel een dresscode, maar dan minder "heftig" :j
Kindvrij feest was trouwens een harde eis en wij hebben daar ook echt mensen voor geweigerd :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:54

M_D_H schreef:
Maar dat is letterlijk wat je schrijft, mensen moeten jou maar nemen zoals je bent omdat jij anders de aanname doet dat jij niet goed genoeg bent voor die mensen, dus mensen moeten, als ze jou er bij willen hebben, het feest wel naar jou norm aanpassen :j

Nee ze hoeven zich niet aan te passen.
Ze kunnen me ook niet uitnodigen, dat heb ik liever zelfs.
Dus kunnen ze het vieren in stijl die ze willen.
En nee dan zou ik niet gepikeerd zijn, maar blij om hun eerlijkheid

En wat maakt dat je denkt dat je voor 1 feest dure kleding moet aanschaffen?
Veel
Misschien dat jij bulkt in het geld ik niet

Kijk, ik hou van schoppen en wij hebben regelmatig feestjes, dus voor mij het perfecte excuus om weer te shoppen :j.
Ik heb een enorme hekel aan winkelen, verschrikkelijk. Het is dat het soms moet.
Maar zoals Mkango in het begin ergens al heeft aangegeven, dat hoeft niet he.
Een heleboel dresscodes overlappen elkaar gewoon, waardoor je met 1 a 2 jurkjes toch al naar verschillende dresscodes toe kan gaan.
Dat betekend dat je 1 uitgave doet wat je daarna meerdere keren kan gebruiken, en als je het slim doet, schaf je kleding aan wat niet 1 maat gebonden is :j
Nee dat klopt niet
Ik heb nooit, echt nooit jurkjes of pakjes aan.
Nooit.
Dus ja dat zou ik dan voor 1 keer kopen en daarna nooit meer aandoen. En zou me er doode ongelukkig in voelen
Ik heb 1 zwarte nette broek. Die al 10 jaar oud is, maar nog steeds net, weet je ook precies hoe vaak die gedragen is :+

Zolang jij overigens niet zwart op wit hebt dat mensen je niet goed genoeg zou zijn zoals je bent (omdat je dit niet navraagt bij de mensen) blijf je aannames doen. Feiten staan vast, een aanname is je eigen waardeoordeel die je er aan vast koppelt.

Nee hoor dat is geen aanname, dat maak jij er graag van. Voelt dat beter zo te denken zo? Oprechte vraag?
Gelukkig hebben mensen mij, of wie ook, er altijd graag bij gehad want hier doen ze in de familie en vriendenkring niet aan die flauwekul.

Ayasha schreef:

Ja weet je, prima dat je er wat van vind, ik vind ook vaak zat ergens wat van (veels te vaak zelfs :+) Maar de opmerkingen die je er bij maakt, terwijl er ook mensen in dit topic zitten die gebruik maken van een dresscode vind ik nogal veroordelend.
Jij trouwens niet alleen, geldt ook voor Duopenoti.
Op het moment dat je mensen die om een dresscode vragen, verwend noemt en zegt dat ze wel een beetje dankbaarheid en waardering mogen tonen, is niet zo aardig en ook niet nodig, zeker omdat het twee kanten op werkt, de mensen die wel een dresscode hebben, zouden dit ook over jullie kunnen zeggen ;)

dat zeggen ze indirect dus ook
En dan ben ik liever geen partij

Urbanus schreef:

Dit dus, als het aan mij had gelegen was mijn bruiloft black tie of white tie geweest, vind ik echt geweldig :j
Maar ja, is ook een stukje mijn opvoeding natuurlijk.
Ik weet echter dat ik vrienden heb die dat niks vinden en bij mijn schoonfamilie zou ik daar helemaal niet bij hoeven aan te komen, daarom dus gekozen voor wel een dresscode, maar dan minder "heftig" :j
Kindvrij feest was trouwens een harde eis en wij hebben daar ook echt mensen voor geweigerd :o

Ik heb zomaar het idee dat een feestje bij ayasha me heel goed zou bevallen :D
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-01-23 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt