Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:12

Ik kan me eigenlijk best voorstellen dat vriend er een heel vervelend gevoel bij heeft dat "die snotneus van een broertje" zo tegen hem uitvalt met zo'n grote mond. Blijkbaar vonden de anderen het ook erg apart, zoals je de situatie omschrijft dat iedereen een beetje geschokt was erdoor.

En dat hij dan ook nog vervelend gaat doen over dat spel en je vriend naar beneden gaat halen over dat hij zo'n kinderspel speelt. Ik vind het ook heel kleinerend om je vriend zo aan te spreken, hij heeft groot gelijk dat hij dat zo voelt :j

Ongeacht dat broertje best een punt heeft dat het niet netjes is om op die telefoon te zitten.
Maar uit het verhaal wordt niet echt duidelijk hoe erg dat nu eigenlijk was. Jij hebt het niet gemerkt.
Vonden je ouders het wel opvallend intensief, dat telefoongebruik? Of keken die ook zo verbaasd bij de uitbarsting van je broertje omdat zij het niet zo ervaren hadden? Ik zou zelf in jouw situatie vooral graag van je ouders willen horen of zij het als storend ervaren hebben dat vriend op zijn telefoon zat.

Want indien niet....zat het probleem dus puur bij je broertje. En dat lijkt me wel een belangrijk punt.

Als het afzonderen in zijn telefoon eigenlijk wel meeviel en niet storend was voor je ouders dan vind ik dat broertje erger fout zit dan vriend. Sowieso is hij degene die het liet escaleren door zo boos en kleinerend door het restaurant te gaan lopen roepen. Hoe erg het hem ook stoorde, hij is degene die het zo groot maakte.

Het komt ook best ruziezoekend over hoe je broertje zich gedroeg.
Zo uitvallen tegen je vriend.
Kleinerende opmerkingen over dat spel.
Jou "verdedigen" over zijn opmerking dat jullie elkaar door dat spel hebben leren kennen.

Het klinkt alsof jouw broertje een probleem heeft met je vriend en hij dat niet langer voor zich kon houden. Daarom lijkt het mij juist goed als jij eerst even met broertje praat, zodat hij vast vrijuit zijn hart kan luchten tegen jou en je snapt wat hem nou precies dwars zit.

Ik kan me voorstellen dat vriend zoiets heeft van Ho ik ben degene hier die aangevallen werd, broertje kan daar eerst wel eens zijn excuses voor aanbieden. Ik hoef aan hem geen excuses aan te bieden dat ik op die telefoon zat. Die excuses zouden wel heel netjes zijn naar je ouders, zo van sorry hoor dat het zo uit de hand liep en hij zich zo stoorde, en ik naderhand boos was.

Maar zolang iet blijkt dat zijn telefoongebruik echt storend was voor iemand anders dan je broertje, snap ik best wanneer je vriend daar nou niet per-sé zijn excuses voor aan wil bieden op dit moment, aan je broertje, voordat die even blijk geeft van besef dat hij zelf een groot aandeel heeft in het relletje dat ontstond.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-10-22 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:14

Maar het gaat er toch niet om wat jij vindt? Jij was er niet bij, jij hoeft niet te bepalen wie er schuldig of meer schuldig is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:16

Er hoeft toch sowieso niet 1 meer schuldig te zijn dan de ander?
Ze hebben zich allebei als aso's gedragen daar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:17

secricible schreef:
Er hoeft toch sowieso niet 1 meer schuldig te zijn dan de ander?
Ze hebben zich allebei als aso's gedragen daar.

Zeker! En ik vind het heel terecht dat de ouders met allebei willen praten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:18

TS geeft aan niet te snappen waarom vriend er nog boos over is. TS zit er erg mee in haar maag.
De hele situatie vanuit alle hoeken wat beter begrijpen zou haar goed kunnen helpen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:19

maar ziet je vriend wel in dat pokemon spelen op de telefoon tijdens een familiediner nou niet echt ok is?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:22

pmarena schreef:
TS geeft aan niet te snappen waarom vriend er nog boos over is. TS zit er erg mee in haar maag.
De hele situatie vanuit alle hoeken wat beter begrijpen zou haar goed kunnen helpen.

Maar dat kun je niet doen zonder aannames te maken en dat lijkt me nou net niet de bedoeling. Dat moet de vriend lekker zelf antwoorden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:28

Wat is dat nou voor maffe reactie :?

Daarom geef ik juist aan dat als ik TS was, ik graag eerst even zou willen praten met alle partijen, alleen.

Met broertje zodat die zijn hart kan luchten over waarom hij zo fel reageert op vriend. Het is wel lekker als dat er al uit is alleen tegen haar, zonder dat de rest van de familie er omheen zit straks :=

En als ze ook even met ouders praat, dan kan ze er ook beeld bij krijgen of zij het telefoongebruik voor de uitbarsting, als storend ervaren hebben. Indien niet was er an sich die avond eigenlijk geen ander probleem dan de uitbarsting van broertje.

Lijkt me voor TS en vriend wel fijn om te weten in hoeverre de vriend hier nu daadwerkelijk door het stof zou moeten.... want als je zo het topic leest zie je dat heel veel mensen onmiddelijk maar tot de conclusie komen dat vriend de hele avond als een aso op zijn telefoon zat tot grote ergernis van iedereen. Maar we weten helemaal niet of dat zo was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:29

Al ga je daar dan 10 minuten opzitten.
In gezelschap is dat ook gewoon niet netjes...en dan zeg ik het heel net verwoord....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:30

pmarena schreef:

Ik benader jou ook met respect, gelieve hetzelfde te doen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:44

Urbanus schreef:
pmarena schreef:

Ik benader jou ook met respect, gelieve hetzelfde te doen.

Ja want dat doe jij ook altijd ? _O-
Iedereen mag zijn mening geven, aan TS wat ze met de meningen doet.
Zie niets verkeerds in de reactie van Pmarena, eerder in andere reacties.

TS, ik zou aan je vriend meegeven ook naar zichzelf te kijken en dat het wijs is om rustig te blijven, je eigen excuses aan te bieden en vanuit daar kan hij altijd meegeven wat hij lastig vind nl dat broertje zo gaat schreeuwen. Vaak als je begint met eigen excuses, kom je er echt wel uit. Zolang je vriend met zijn vinger naar de ander wijst, komt er alleen maar gedoe. Hopelijk kan je dat nog aan hem meegeven.

Lastig hoor, om er zo tussen te staan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:44

Zeker, altijd.

Verder, eens met je bericht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:31

Urbanus schreef:
Maar het gaat er toch niet om wat jij vindt? Jij was er niet bij, jij hoeft niet te bepalen wie er schuldig of meer schuldig is.

Nee, dat kan alleen jij toch?

Urbanus schreef:
Ik zou mezelf omtoveren tot vrijgezel.

Urbanus schreef:
Ach meis. Ik vind het wel een beetje verder gaan dan 'niet netjes' eigenlijk. Ik vind het best wel grenzeloos dat je vriend bijvoorbeeld z'n ogen dicht heeft gedaan. Ik kan me voorstellen dat je ouders ook hun zegje willen doen en dat het niet gezellig gaat worden.

Ik denk dat je het maar gewoon over je heen moet laten komen.

Pmarena heeft een heel nette goed onderbouwde reactie neer gezet. Waarin terecht een aantal punten naar boven gehaald worden waarover TS misschien even moet nadenken. Ik snap ook best dat de vriend zich gekleineerd voelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:33

DuoPenotti schreef:
In gezelschap is dat ook gewoon niet netjes...en dan zeg ik het heel net verwoord....

Dat hangt dus geheel van het gezelschap af IMO. :)
Je eigen waarden en normen opdringen aan een ander maken de jouwe nog niet beter.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:33

Precies!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 12:41

Gelijk hierom om toveren naar vrijgezel gaat voor mij wel erg ver.. moet ik mezelf dan ook gelijk om toveren naar familieloos? Omdat er nu voor de eerste keer in meer dan 4,5 jaar iets is voorgevallen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:43

Imo doe je er beter aan om Pmarena haar reactie eens rustig door te lezen. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:43

Momo94 schreef:
Gelijk hierom om toveren naar vrijgezel gaat voor mij wel erg ver.. moet ik mezelf dan ook gelijk om toveren naar familieloos? Omdat er nu voor de eerste keer in meer dan 4,5 jaar iets is voorgevallen..

Nee hoor, dat is iets wat ik zou doen. Maar dat is helemaal vanuit mijn perspectief en daar heb jij niks aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:44

Momo94 schreef:

Als jij er blij mee bent is het goed toch?
Ik vind het gedrag echt niet kunnen en zou hier niet mee om kunnen gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:45

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat hangt dus geheel van het gezelschap af IMO. :)
Je eigen waarden en normen opdringen aan een ander maken de jouwe nog niet beter.

opdringen? Mijzelf beter voelen?
Ga je fijn??!

Ja, het ligt idd aan het gezelschap.
Als je er voor kiest met zijn tweeën te gaan uiteten en je vind het prima beide de hele avond aan dat ding te hangen is dat idd oke. Dat voorbeeld werd eerder gegeven namelijk.
Begrijpen doe ik het niet, maar oke. Moet men zelf weten, heb daar dus ook niets over gezegd.

Maar het zal vast aan mijn normen en waarden dan liggen dat ik nog nooit heb bemerkt dat dit in een groter gezelschap als normaal beschouwd word onder volwassenen.
Of men zou het vooraf mededelen. Ik ken dat van een zwager van mijn schoonzus (ja lekker wazig) daarvan weten we dat hij zich na even in het gezelschap te hebben gezeten hij een rustig plekje opzoekt. Dikke prima.
Maar in dit geval is hier geen sprake van vooraf gemaakte afspraken, dus ja ook 10 minuten zitten gamen is dan in een restaurant in deze setting geen normaal gedrag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:49

DuoPenotti schreef:
opdringen? Mijzelf beter voelen?
Ga je fijn??!

Ja, het ligt idd aan het gezelschap.
Als je er voor kiest met zijn tweeën te gaan uiteten en je vind het prima beide de hele avond aan dat ding te hangen is dat idd oke. Dat voorbeeld werd eerder gegeven namelijk.
Begrijpen doe ik het niet, maar oke. Moet men zelf weten, heb daar dus ook niets over gezegd.

Maar het zal vast aan mijn normen en waarden dan liggen dat ik nog nooit heb bemerkt dat dit in een groter gezelschap als normaal beschouwd word onder volwassenen.
Of men zou het vooraf mededelen. Ik ken dat van een zwager van mijn schoonzus (ja lekker wazig) daarvan weten we dat hij zich na even in het gezelschap te hebben gezeten hij een rustig plekje opzoekt. Dikke prima.
Maar in dit geval is hier geen sprake van vooraf gemaakte afspraken, dus ja ook 10 minuten zitten gamen is dan in een restaurant in deze setting geen normaal gedrag.

Ik vind de wijze waarop dat neer gezet werd opdringerig en ietwat verheven ja.

Een tweetal weken terug waren wij op een feest. Daar stonden hele groepjes met de gms, door corona elkaar al twee a drie jaar niet meer gezien, iedereen was elkaar foto's of filmpjes aan het tonen van de beesten, de kinderen, de auto's, werken die in de huizen gedaan waren. Enfin; de vooruitgang in het leven gedurende die twee jaar. En ja, er zullen er vast ook een paar zich met momenten met een spelletje bezig gehouden hebben als hun gesprekspartner even druk was. :+

Stelletje tokkies zijn we ook...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:51

je trekt het weer eens lekker uit het verband.... maar ga je gang meid...
Dat is toch geen vergelijk. Vind je dat zelf wel, oke, jouw feestje
Tegen zo'n onzin voorbeeld ga ik verder niet eens op in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:55

We weten helemaal niks over deze situatie behalve dat het een etentje was. Dus ik weet niet of het een vergelijking is. Toen ik er stilaan klaar mee was ben ik ook spelletjes gaan spelen op mijn mobiel. :+ Had toch geen gesprekspartner behalve de vuurkorf waar ik bij was gaan zitten. Of ik dan voor me uit ga staren of spelletjes ga spelen, who cares. :+

Dit is wat we weten;
-Vriend was pokemon go aan het spelen
-Niemand lijkt het gemerkt te hebben behalve broertje die vervolgens de boel op stelten moest zetten want de rest was verbaast over diens reactie.

Dat is wat we weten van TS. Dat is niet veel, net genoeg om je af te vragen of het nu wel echt zo aso was wat vriend aan het doen was of dat daar toch meer speelt dan enkel een man die niet op gegroeid is. (om het maar in de woorden van het algemene oordeel in dit topic te zetten.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:01

Ts, wanneer is het gesprek?

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:02

Urbanus schreef:
Ts, wanneer is het gesprek?

In de openingspost staat 6 november