En dat hij dan ook nog vervelend gaat doen over dat spel en je vriend naar beneden gaat halen over dat hij zo'n kinderspel speelt. Ik vind het ook heel kleinerend om je vriend zo aan te spreken, hij heeft groot gelijk dat hij dat zo voelt

Ongeacht dat broertje best een punt heeft dat het niet netjes is om op die telefoon te zitten.
Maar uit het verhaal wordt niet echt duidelijk hoe erg dat nu eigenlijk was. Jij hebt het niet gemerkt.
Vonden je ouders het wel opvallend intensief, dat telefoongebruik? Of keken die ook zo verbaasd bij de uitbarsting van je broertje omdat zij het niet zo ervaren hadden? Ik zou zelf in jouw situatie vooral graag van je ouders willen horen of zij het als storend ervaren hebben dat vriend op zijn telefoon zat.
Want indien niet....zat het probleem dus puur bij je broertje. En dat lijkt me wel een belangrijk punt.
Als het afzonderen in zijn telefoon eigenlijk wel meeviel en niet storend was voor je ouders dan vind ik dat broertje erger fout zit dan vriend. Sowieso is hij degene die het liet escaleren door zo boos en kleinerend door het restaurant te gaan lopen roepen. Hoe erg het hem ook stoorde, hij is degene die het zo groot maakte.
Het komt ook best ruziezoekend over hoe je broertje zich gedroeg.
Zo uitvallen tegen je vriend.
Kleinerende opmerkingen over dat spel.
Jou "verdedigen" over zijn opmerking dat jullie elkaar door dat spel hebben leren kennen.
Het klinkt alsof jouw broertje een probleem heeft met je vriend en hij dat niet langer voor zich kon houden. Daarom lijkt het mij juist goed als jij eerst even met broertje praat, zodat hij vast vrijuit zijn hart kan luchten tegen jou en je snapt wat hem nou precies dwars zit.
Ik kan me voorstellen dat vriend zoiets heeft van Ho ik ben degene hier die aangevallen werd, broertje kan daar eerst wel eens zijn excuses voor aanbieden. Ik hoef aan hem geen excuses aan te bieden dat ik op die telefoon zat. Die excuses zouden wel heel netjes zijn naar je ouders, zo van sorry hoor dat het zo uit de hand liep en hij zich zo stoorde, en ik naderhand boos was.
Maar zolang iet blijkt dat zijn telefoongebruik echt storend was voor iemand anders dan je broertje, snap ik best wanneer je vriend daar nou niet per-sé zijn excuses voor aan wil bieden op dit moment, aan je broertje, voordat die even blijk geeft van besef dat hij zelf een groot aandeel heeft in het relletje dat ontstond.