Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cer schreef:Wie heeft t over “met een trailer”?
Daarmee steeds van baan lopen te wisselen lijkt me niet handig .. ?
Marije_jiplover schreef:Cer schreef:Wie heeft t over “met een trailer”?
Daarmee steeds van baan lopen te wisselen lijkt me niet handig .. ?
Er wordt hier in het algemeen gesteld dat je asociaal bent wanneer je geen ruimte maakt.
Ik geef een situatie aan waarin ik dat dus echt absoluut niet doe.
En dat vindt niet iedereen leuk, ervaar ik in het verkeer, maar degenen die dat niet leuk vinden, kunnen wat mij betreft de boom in.

NoTwixLeft schreef:Citaat:Dus als ik het goed begrijp rij jij richting de blokmarkering en zorgt dat je daar 90 rijdt om vervolgens erachter te komen dat ze maar 60 rijden en dan ga je weer remmen?
Waarom haal je er weer een uitzondering bij....
Axel had het over de basis en die klopt gewoon.
Als jij met 60 bij de blokmarkering aankomt, wel voldoende tijd(!) en ruimte (!) had gehad voor 90/100 met jouw voertuig, kan je er vaak niet meer tussen met de juiste snelheid op de snelweg. Dus dat is gewoon gevaarlijk rijgedrag.
Maar verder;
Als ik niet door heb dat ze voor me op de invoegstrook 60 rijden, heb ik compleet liggen slapen in de auto.
Ik check standaard wat er voor me wil gaan invoegen en vorm al een oordeel over wat ik kan verwachten van betreffende automobilisten.
En anders zie je vantevoren ook allang dat er zo'n gek voor je zit. En met zo'n gek bedoel ik echt een gek in een normale auto, die makkelijke met 130 had kunnen invoegen, dus niet een vrachtwagen oid.
Dit zou imo gewoon een normale gedachtegang moeten zijn, voor iedereen die de snelweg op wil gaan.
Rijden ze 60 op de snelweg, dan kan het idd zijn dat ik moet afremmen. Maar ik ga in de basis uit van 90 en pas me aan zodra ik wat zie.
Ik ben in al die jaren nog nooit verrast met invoegen of bij een invoegstrook; vooruit kijken, vooruit denken en aanpassen aan de omstandigheden.
verootjoo schreef:axel_1997 schreef:juist ver van tevoren. Specifiek om te voorkomen dat je nog rond de 70-80 hangt bij de blokmarkering. En uiteraard bedoel ik niet blind met brullende motor het verkeer in razen. Als je ziet dat je langzaam verkeer nadert moet je natuurlijk vaart minderen. vandaar stap 2.
Ver voor de blok markering al gas geven? Ik weet niet wat voor opritten jullie hebben maar degene in de buurt die ik vaak gebruik kan dat bij de meeste niet, daar is de oprit een scherpe bocht omhoog, of best steil omhoog of gewoon heel er kort. Daar rijdt eigenlijk niemand met 100 de snelweg op en vrachtwagens of auto’s met aanhangers sowieso niet.
Jorex schreef:Ik heb vooral vaak mensen die van achter me komen op de invoegstrook en dan menen dat ik maar moet remmen. Ze moeten altijd perse voor mij invoegen dan. Dat vind ik dan hun eigen probleem en dan rem ik alleen als het echt noodzakelijk is.
Waarschijnlijk dacht 'ie dat m'n voorganger of ik er ook af moest en dat er dan wel ruimte zou komen ofzo, maar uiteindelijk heeft 'ie dus z'n afrit gemist 
janderegelaa schreef:NoTwixLeft schreef:Axel legt het prima uit hoor. Dat gas geven begint al ver voor de blokmarkering hè?
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt. Zo vroeg mogelijk een gat spotten is niet altijd even makkelijk, maar met de juiste aanrij-snelheid wel beter te regelen op het moment dat er iets moet gebeuren. Afzakken om ergens achter in te voegen of juist gas bij om ergens voor te willen komen, dit kan allemaal als je in z'n vier blijft rijden tot je echt ingevoegd bent.
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.
Ikzelf probeer mee te denken tot zover het kan en nodig is als ik een invoeger zie. Maar de situatie ter plaatse is leidend en ik ga dus niet standaard mensen voor laten.
En ik laat vrachtwagens, auto's met aanhangers etc ff buiten beschouwing, daar moet je altijd bij meedenken imo als je die op de invoegstrook ziet verschijnen
Dus als ik het goed begrijp rij jij richting de blokmarkering en zorgt dat je daar 90 rijdt om vervolgens erachter te komen dat ze maar 60 rijden en dan ga je weer remmen?
verootjoo schreef:Flower033 schreef:Voor iedereen die rechts blijft rijden en vindt dat de actie vooral bij de invoeger liggen: ga eens rondjes Klaverblad Hoevelaken rijden. En dan vooral de afrit A28 vanaf Utrecht richting A1 Amsterdam.
En dan moeten invoegen op de A1. En dan hoop ik dat het lekker druk is en dat de andere weggebruikers rijden zoals jullie vinden dat het moet. Dan zit je zo weer op de A28 richting Utrecht. Succes!
(Uitgezonderd auto met trailer)
Dat ja
A27-A12 bij Utrecht is ook leuk.
Als het rustig is op de weg en er gaten van 50+ meter voor en achter me zijn om in te kunnen voegen, is het echt aan de invoeger om die ruimte te gebruiken. Enkel voor vrachtverkeer en dergelijke maak ik daar een uitzondering op, en zoals gezegd bij korte opritten en dergelijke. 

Poekkie schreef:Flying_Angel schreef:Volgens het grootste gedeelte van Bokt niet. Ik ben wel van mening dat de invoeger moet anticiperen en gebruik moet maken van de hele invoegstrook. Tenzij je natuurlijk op goede snelheid soepel kunt invoeren. Mocht ik zien dat het voor iemand die invoegt lastig wordt en ik kan ruimte maken dan doe ik dat zeer zeker. Maar ik ga niet al vooraf gas loslaten of een baan naar links.
Maar heel veel mensen doen dat dus wel, waardoor veel bestuurders er volgens mij van uitgaan dat iedereen dit gaat doen. Knipperlicht aan en gewoon gaan. Zo werkt het dus niet.
Dus jij kan perfect naar links, hebt ruimte maar doet het ‘uit principe’ niet om het iedereen lastig te maken? Wow… wat een rotkarakter heb jij in het verkeer. Dat is gewoon pestgedrag.
En wat win je er mee?
Poekkie schreef:Flying_Angel schreef:Volgens het grootste gedeelte van Bokt niet. Ik ben wel van mening dat de invoeger moet anticiperen en gebruik moet maken van de hele invoegstrook. Tenzij je natuurlijk op goede snelheid soepel kunt invoeren. Mocht ik zien dat het voor iemand die invoegt lastig wordt en ik kan ruimte maken dan doe ik dat zeer zeker. Maar ik ga niet al vooraf gas loslaten of een baan naar links.
Maar heel veel mensen doen dat dus wel, waardoor veel bestuurders er volgens mij van uitgaan dat iedereen dit gaat doen. Knipperlicht aan en gewoon gaan. Zo werkt het dus niet.
Dus jij kan perfect naar links, hebt ruimte maar doet het ‘uit principe’ niet om het iedereen lastig te maken? Wow… wat een rotkarakter heb jij in het verkeer. Dat is gewoon pestgedrag.
En wat win je er mee?
Flying_Angel schreef:Voor mij is de basis dat de invoegende partij het meest moet anticiperen. Als het gewoon een normale invoegstrook is zonder alle uitzonderingen die hier genoemd worden. Ik wil heus meewerken, maar ga niet vooraf al ruimte maken. Hierin volg ik de verkeersregels die ik aangeleerd gekregen heb.[…]
Want als ik (ik rijd altijd net iets boven de maximum snelheid en zoveel mogelijk rechts). Vooraf naar links ga, zorgt ervoor dat het overige verkeer daar weer ‘last’ van heeft, terwijl dit echt niet altijd nodig is.
Shadow0 schreef:Nayomie schreef:Dit is veel te zien aan mensen die al heel vroegtijdig hun knipperlicht naar links zetten bv. Zeg niet dat iemand in dit topic dat doet, maar dit soort afdwingen is niet netjes
Dat is dus niet automatisch afdwingen maar zeker op weefvakken (invoegen en uitvoegen) heel handig om te weten of iemand naar de hoofdbaan wil invoegen of er bij de volgende afslag meteen weer afgaat.
Marije_jiplover schreef:Als ik met mijn trailer rijd, ga ik dus echt niet heel de tijd van baan wisselen bij elke invoegstrook die er is. Voor een vrachtwagen of andere combinatie met aanhanger wel, maar een gewone auto kan zelf heel goed snelheid maken en voor me uitkomen of idd even inhouden en achter me uitkomen, daarvoor ga ik echt niet lopen wisselen van baan. Kans is nl groot dat ik dat weer heel veel moeite moet doen om tussen rechts inhalers - die niet de moeite nemen om even te wachten tot ik weer netjes naar rechts ben gegaan - weer terug op de rechter rijstrook te komen.
Mindim schreef:Flying_Angel schreef:Voor mij is de basis dat de invoegende partij het meest moet anticiperen.
Ik vind dat je beide evenveel moet anticiperen, je hebt immers met elkaar te maken.
SusanH schreef:Mindim schreef:
Ik vind dat je beide evenveel moet anticiperen, je hebt immers met elkaar te maken.
Maar volgens de wet, en ook de link die Jan plaatst is dat dus niet zo. Anticiperen als je al op de snelweg rijd is leuk en aardig als het kan, maar het is geen verplichting. Zo word het door sommigen hier wel gebracht.

Poekkie schreef:TS, De analogie met Fietsers voorrang geven is totaal afwezig… jij hoeft niet te stoppen en eigelijk geen snelheid aan te passen door even naar links te gaan. En niemand heeft daar last van, dat is immers normaal op de autostrade.
SusanH schreef:Mindim schreef:
Ik vind dat je beide evenveel moet anticiperen, je hebt immers met elkaar te maken.
Maar volgens de wet, en ook de link die Jan plaatst is dat dus niet zo. Anticiperen als je al op de snelweg rijd is leuk en aardig als het kan, maar het is geen verplichting. Zo word het door sommigen hier wel gebracht.