Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598


Cer

Berichten: 32725
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:16

Wie heeft t over “met een trailer”?
Daarmee steeds van baan lopen te wisselen lijkt me niet handig .. ?
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-08-22 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Berichten: 2887
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:16

Ik geef voorrang. Ik heb zelf namelijk best wel vaak dat ik in moet voegen en daar maar een beperkt aantal meters voor heb, maar dat ik door de auto achter me die in de baan naast me rijd, net er niet netjes in kan zonder dat ik te dicht bij hem kom. Dan versnel ik iets zodat ik er netjes voor kan, maar wat er dan vaak gebeurd is dat die auto mij gaat inhalen. Dat duur veel langer omdat hij in principe achter mij reed. Dat vind ik zo'n onzin. Als je sneller wil rijden, schuif dan naar links, of laat mij gewoon invoegen.

Marije_jiplover

Berichten: 26738
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:20

Cer schreef:
Wie heeft t over “met een trailer”?
Daarmee steeds van baan lopen te wisselen lijkt me niet handig .. ?

Er wordt hier in het algemeen gesteld dat je asociaal bent wanneer je geen ruimte maakt.
Ik geef een situatie aan waarin ik dat dus echt absoluut niet doe.

En dat vindt niet iedereen leuk, ervaar ik in het verkeer, maar degenen die dat niet leuk vinden, kunnen wat mij betreft de boom in.

verootjoo
Berichten: 37265
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:22

Marije_jiplover schreef:
Cer schreef:
Wie heeft t over “met een trailer”?
Daarmee steeds van baan lopen te wisselen lijkt me niet handig .. ?

Er wordt hier in het algemeen gesteld dat je asociaal bent wanneer je geen ruimte maakt.
Ik geef een situatie aan waarin ik dat dus echt absoluut niet doe.

En dat vindt niet iedereen leuk, ervaar ik in het verkeer, maar degenen die dat niet leuk vinden, kunnen wat mij betreft de boom in.


Nee maar het per situatie bekijken is juist anticiperen :+
Dus jij anticipeert ook en door niet met je trailer te schuiven zorg je voor een veilige situatie.
En als je zonder trailer rijdt en er komt iemand wel met een trailer invoegen ben je waarschijnlijk wel geneigd op te schuiven. Dat is anticiperen; per situatie bekijken wat je doet en altijd kijken hoe je situaties veilig kan houden.

SophievdV
Berichten: 14910
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:39

Cer schreef:
Wie heeft t over “met een trailer”?
Daarmee steeds van baan lopen te wisselen lijkt me niet handig .. ?


Ik had het over het verschil met en zonder trailer. Zonder maak ik graag ruimte, met trailer niet.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:41

Ik vind een knipperlicht aanzetten helemaal niet opdringerig. Juist fijn als dat gedaan wordt. Dan weet ik dat iemand wil invoegen en kan ik er rekening mee houden. Zeker op en in -en uitvoegstrook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17347
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:44

NoTwixLeft schreef:
Citaat:
Dus als ik het goed begrijp rij jij richting de blokmarkering en zorgt dat je daar 90 rijdt om vervolgens erachter te komen dat ze maar 60 rijden en dan ga je weer remmen?


Waarom haal je er weer een uitzondering bij....

Axel had het over de basis en die klopt gewoon.

Als jij met 60 bij de blokmarkering aankomt, wel voldoende tijd(!) en ruimte (!) had gehad voor 90/100 met jouw voertuig, kan je er vaak niet meer tussen met de juiste snelheid op de snelweg. Dus dat is gewoon gevaarlijk rijgedrag.

Maar verder;
Als ik niet door heb dat ze voor me op de invoegstrook 60 rijden, heb ik compleet liggen slapen in de auto.
Ik check standaard wat er voor me wil gaan invoegen en vorm al een oordeel over wat ik kan verwachten van betreffende automobilisten.
En anders zie je vantevoren ook allang dat er zo'n gek voor je zit. En met zo'n gek bedoel ik echt een gek in een normale auto, die makkelijke met 130 had kunnen invoegen, dus niet een vrachtwagen oid.

Dit zou imo gewoon een normale gedachtegang moeten zijn, voor iedereen die de snelweg op wil gaan.


Rijden ze 60 op de snelweg, dan kan het idd zijn dat ik moet afremmen. Maar ik ga in de basis uit van 90 en pas me aan zodra ik wat zie.


Ik ben in al die jaren nog nooit verrast met invoegen of bij een invoegstrook; vooruit kijken, vooruit denken en aanpassen aan de omstandigheden.


Je zegt het zelf al…vooruit kijken…dus eerst kijken…10 jaar rijinstructeur geweest en 3 jaar examinator, er liggen heel wat rijbewijzen op de invoegstrook omdat kandidaten niet even hun hoofd naar links draaien lang voordat ze bij de blokmarkering zijn. Als je dat wel doet kun je meestal al bepalen hoe hard ze gaan vaak zelfs al het plekje uitkiezen waar je tussen wilt en dan is snelheid maken heel anders en echt niet standaard naar 90 km/h ;)

Dan het antwoord op de vraag van TS; de invoeger wisselt van rijstrook dus moet de bestuurder die daar al rijdt voor laten gaan. Maar als iemand een struggle heeft om er op te komen terwijl jij gewoon stoicijns door blijft rijden terwijl je wel de mogelijkheid hebt om een beetje te kunnen helpen dan ben je gewoon een hork en dat word je zeker niet zo geleerd. Althans, dat hoor je niet zo te leren. Verkeer is een samenspel. Als iedereen heel star aan dat soort dingen vasthoudt dan zouden we 2 keer zoveel ongelukken hebben, misschien wel 3 keer. Niemand is foutloos.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 07-08-22 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag
Berichten: 11397
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:47

Als het mogelijk is ga ik even links rijden.
Met de vrachtauto ga ik absoluut niet voor een normale Personen auto aan de kant.
Het kan wel zijn dat ik 2 seconden gas bij geef of weg laat.

Wil een vrachtauto invoegen en het is rustig ga ik ook tijdelijk op de linker baan met de vrachtauto.
Of iddem, even gas bij geven of terug nemen

NikkiDeKerf

Berichten: 15277
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:53

Ik kijk eigenlijk altijd vooruit en om me heen hoe druk het is en of ik plek kan maken (en bij het invoegen dus ook hoe druk het is en of / waar ik denk in te kunnen voegen). Natuurlijk leer je dat de regel is dat invoegend verkeer geen voorrang heeft, maar je leert toch ook om rekening met andere weggebruikers te houden en een piepklein beetje je best te doen het verkeer op een fijne / veilige manier te laten verlopen?

Bij de plek waar ik zelf altijd de snelweg op moet kom je vanuit een scherpe bocht en heb je een relatief korte invoegstrook met maar een ministukje vluchtstrook en daarna vangrail. Er voegt relatief veel vrachtverkeer in ook.

Je merkt dat dat die grote wagens dan echt weinig vaart kunnen maken (zelfs sommige personenauto's al) en als je daar achter zit, jij zelf ook niet. Dan is het soms moeilijk invoegen als mensen star aan de "ja maar ik heb voorrang op invoegend verkeer" regel blijven vasthouden en weigeren een baantje opzij te gaan terwijl er gewoon ruimte is. Leuk dat je de regels kent, applaus, maar ik vind dat gewoon onder asociaal weggedag vallen persoonlijk. Je kan prima een beetje rekening houden met elkaar. Heb ook vaak het idee dat de mensen die nooit aan de kant gaan vaak sowieso niet echt op het verkeer om zich heen letten en dus ook niet anticiperen.

chanicha

Berichten: 13690
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:57

Inderdaad Jan en daar kan je ook aan zien wie er nog niet lang zijn rijbewijs heeft, vooruitkijken en anticiperen.

Alvaron

Berichten: 1782
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:10

Ik mis eigenlijk de knop Situatie-afhankelijk.
Als het rustig is en er voor en achter mij ruim voldoende ruimte is om in te voegen, dan ga ik niet opzij. Echter, is het druk, dan zorg ik in ieder geval dat er voor mij voldoende ruimte is om in te voegen door nog iets meer afstand te houden.
Vrachtwagens ga ik doorgaans wel voor opzij, tenzij de invoegstrook lang is en ik voorbij de vrachtwagen zal zijn op het moment dat deze moet gaan invoegen.
Ik geef dus ruimte, maar de verrichting blijft de verantwoordelijkheid van de invoegen.
Waar ik overigens een bloedhete aan heb is auto’s die persé vóór je willen invoegen, terwijl er achter je een zee van ruimte is. Wáárom? Je brengt jezelf én mij ermee in gevaar doordat je de 2 seconden afstand houden zowel voor mij als voor jezelf teniet doet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17347
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:27


Exitium

Berichten: 8460
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:36

verootjoo schreef:
axel_1997 schreef:
juist ver van tevoren. Specifiek om te voorkomen dat je nog rond de 70-80 hangt bij de blokmarkering. En uiteraard bedoel ik niet blind met brullende motor het verkeer in razen. Als je ziet dat je langzaam verkeer nadert moet je natuurlijk vaart minderen. vandaar stap 2.


Ver voor de blok markering al gas geven? Ik weet niet wat voor opritten jullie hebben maar degene in de buurt die ik vaak gebruik kan dat bij de meeste niet, daar is de oprit een scherpe bocht omhoog, of best steil omhoog of gewoon heel er kort. Daar rijdt eigenlijk niemand met 100 de snelweg op en vrachtwagens of auto’s met aanhangers sowieso niet.

Meesta opritten hier in de buurt waar ik kom (A2 en A15) zijn naar beneden of gelijk level. Soms wel met een 180 graden bocht (o.a. de oprit bij Zaltbommel waar ik vanaf huis de A2 richting Utrecht op schiet), maar dan is er vaak nog een stukje doorgetrokken streep zodat je nog steeds snelheid kan maken. Rij daar zelf altijd al 100 als ik bij het weefvak aankom als er geen langzaam verkeer voor me zit. Opritten op het stuk A27 waar ik regelmatig rij zijn wel omhoog, maar daar heb je meer dan genoeg ruimte om snelheid te maken.


Jorex schreef:
Ik heb vooral vaak mensen die van achter me komen op de invoegstrook en dan menen dat ik maar moet remmen. Ze moeten altijd perse voor mij invoegen dan. Dat vind ik dan hun eigen probleem en dan rem ik alleen als het echt noodzakelijk is.

Ik heb dat een keer gehad met iemand die juist uit wilde voegen. Tweebaans parallelweg waar eerst een oprit is, en 500 meter verderop ofzo een weefvak (op- en afrit van/naar de A27). Ik kwam bij de eerste oprit de snelweg op en moest de A15 volgen, dus het weefvak voorbij. Ik voeg in, ergens een 200 meter achter me rijdt een autop de linkerbaan. Ik maak snelheid (had ingevoegd met 110 ofzo en max daar was 120, na het knooppunt 130) en wil eigenlijk naar de linkerbaan, maar daar rijdt die andere auto schuin achter me waardoor ik het gas los moet laten omdat er vlak voor me wat reed. Die auto wilde dus per se tussen mij en mijn voorganger door uitvoegen terwijl er achter me minstens een halve kilometer niets reed :') Waarschijnlijk dacht 'ie dat m'n voorganger of ik er ook af moest en dat er dan wel ruimte zou komen ofzo, maar uiteindelijk heeft 'ie dus z'n afrit gemist :x




janderegelaa schreef:
NoTwixLeft schreef:
Axel legt het prima uit hoor. Dat gas geven begint al ver voor de blokmarkering hè?
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt. Zo vroeg mogelijk een gat spotten is niet altijd even makkelijk, maar met de juiste aanrij-snelheid wel beter te regelen op het moment dat er iets moet gebeuren. Afzakken om ergens achter in te voegen of juist gas bij om ergens voor te willen komen, dit kan allemaal als je in z'n vier blijft rijden tot je echt ingevoegd bent.
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.

Ikzelf probeer mee te denken tot zover het kan en nodig is als ik een invoeger zie. Maar de situatie ter plaatse is leidend en ik ga dus niet standaard mensen voor laten.
En ik laat vrachtwagens, auto's met aanhangers etc ff buiten beschouwing, daar moet je altijd bij meedenken imo als je die op de invoegstrook ziet verschijnen

Dus als ik het goed begrijp rij jij richting de blokmarkering en zorgt dat je daar 90 rijdt om vervolgens erachter te komen dat ze maar 60 rijden en dan ga je weer remmen?

Ik dacht ook al. Bij de meeste opritten kun je het verkeer al ruim voor de blokmarkering zien en dan pas je je snelheid al aan. Ik zorg als het even kan dat ik bij het puntstuk al naast een gat rij waar ik in kan voegen. Enkel bij korte invoegstroken of bij veel vrachtverkeer lukt dat niet altijd en moet je op dat moment even zoeken, bij een te korte strook door gas los te laten en er achter in te voegen en bij vrachtverkeer in te schatten of je er nog ruim voor kan komen of er achter invoegt.


verootjoo schreef:
Flower033 schreef:
Voor iedereen die rechts blijft rijden en vindt dat de actie vooral bij de invoeger liggen: ga eens rondjes Klaverblad Hoevelaken rijden. En dan vooral de afrit A28 vanaf Utrecht richting A1 Amsterdam.
En dan moeten invoegen op de A1. En dan hoop ik dat het lekker druk is en dat de andere weggebruikers rijden zoals jullie vinden dat het moet. Dan zit je zo weer op de A28 richting Utrecht. Succes!

(Uitgezonderd auto met trailer)


Dat ja :')
A27-A12 bij Utrecht is ook leuk.

De meesten die nee gestemd hebben, hebben al aangegeven dat ze bij drukte e.d. wel uitwijken/remmen/gassen als het nodig is, maar dat het geen standaardgedrag is. :) Als het rustig is op de weg en er gaten van 50+ meter voor en achter me zijn om in te kunnen voegen, is het echt aan de invoeger om die ruimte te gebruiken. Enkel voor vrachtverkeer en dergelijke maak ik daar een uitzondering op, en zoals gezegd bij korte opritten en dergelijke. :)

Lunetten rij ik soms vanaf de A27 naar de A12 ('s ochtends) of vanaf de A12 naar de A27 's middags) als de A2 vanuit/richting het zuiden vast staat (ik werk op Papendorp), daar heb ik persoonlijk nog nooit last gehad. Het meest irritante van die route is nog wel de extreem korte uitvoegstrook van de A27 naar de A12 :x


Poekkie schreef:
Flying_Angel schreef:
Volgens het grootste gedeelte van Bokt niet. Ik ben wel van mening dat de invoeger moet anticiperen en gebruik moet maken van de hele invoegstrook. Tenzij je natuurlijk op goede snelheid soepel kunt invoeren. Mocht ik zien dat het voor iemand die invoegt lastig wordt en ik kan ruimte maken dan doe ik dat zeer zeker. Maar ik ga niet al vooraf gas loslaten of een baan naar links.

Maar heel veel mensen doen dat dus wel, waardoor veel bestuurders er volgens mij van uitgaan dat iedereen dit gaat doen. Knipperlicht aan en gewoon gaan. Zo werkt het dus niet.


Dus jij kan perfect naar links, hebt ruimte maar doet het ‘uit principe’ niet om het iedereen lastig te maken? Wow… wat een rotkarakter heb jij in het verkeer. Dat is gewoon pestgedrag.
En wat win je er mee?

Misschien het onderstreepte stukje in de quote nog even lezen?

Kairos
Berichten: 2987
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:44

Ik probeer altijd van tevoren tot zover mogelijk te kijken of er mensen willen invoegen, tijdig naar links te gaan (zodat ik desnoods voor kortere tijd met een iets hoger tempo meestroom links), en daarna wanneer mogelijk weer naar rechts. Wij hebben ook vooral invoegstroken die eerst in flinke bochten gaan, dus ik snap de issue wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:52

Poekkie schreef:
Flying_Angel schreef:
Volgens het grootste gedeelte van Bokt niet. Ik ben wel van mening dat de invoeger moet anticiperen en gebruik moet maken van de hele invoegstrook. Tenzij je natuurlijk op goede snelheid soepel kunt invoeren. Mocht ik zien dat het voor iemand die invoegt lastig wordt en ik kan ruimte maken dan doe ik dat zeer zeker. Maar ik ga niet al vooraf gas loslaten of een baan naar links.

Maar heel veel mensen doen dat dus wel, waardoor veel bestuurders er volgens mij van uitgaan dat iedereen dit gaat doen. Knipperlicht aan en gewoon gaan. Zo werkt het dus niet.



Dus jij kan perfect naar links, hebt ruimte maar doet het ‘uit principe’ niet om het iedereen lastig te maken? Wow… wat een rotkarakter heb jij in het verkeer. Dat is gewoon pestgedrag.
En wat win je er mee?


Ik pik deze er even uit. Ik vind dit nogal een onnodig persoonlijke aanval, met aanname. Jammer dat deze toon moet.

Voor mij is de basis dat de invoegende partij het meest moet anticiperen. Als het gewoon een normale invoegstrook is zonder alle uitzonderingen die hier genoemd worden. Ik wil heus meewerken, maar ga niet vooraf al ruimte maken. Hierin volg ik de verkeersregels die ik aangeleerd gekregen heb.

Hetzelfde voor fietsers voorrang geven die dat niet hebben. Aardig bedoeld, maar heel verwarrend. En natuurlijk zijn er weer tal van uitzonderingen etc. Maar in de basis gewoon de verkeersregels volgen.

Want als ik (ik rijd altijd net iets boven de maximum snelheid en zoveel mogelijk rechts). Vooraf naar links ga, zorgt ervoor dat het overige verkeer daar weer ‘last’ van heeft, terwijl dit echt niet altijd nodig is.

atilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:59

Flying_Angel schreef:
Voor mij is de basis dat de invoegende partij het meest moet anticiperen. Als het gewoon een normale invoegstrook is zonder alle uitzonderingen die hier genoemd worden. Ik wil heus meewerken, maar ga niet vooraf al ruimte maken. Hierin volg ik de verkeersregels die ik aangeleerd gekregen heb.[…]

Want als ik (ik rijd altijd net iets boven de maximum snelheid en zoveel mogelijk rechts). Vooraf naar links ga, zorgt ervoor dat het overige verkeer daar weer ‘last’ van heeft, terwijl dit echt niet altijd nodig is.


Als je regelmatig vol in de ankers moet en/of een middelvinger krijgt betwijfel ik de meewerkendheid.

Nayomie
Berichten: 32856
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:04

Shadow0 schreef:
Nayomie schreef:
Dit is veel te zien aan mensen die al heel vroegtijdig hun knipperlicht naar links zetten bv. Zeg niet dat iemand in dit topic dat doet, maar dit soort afdwingen is niet netjes


Dat is dus niet automatisch afdwingen maar zeker op weefvakken (invoegen en uitvoegen) heel handig om te weten of iemand naar de hoofdbaan wil invoegen of er bij de volgende afslag meteen weer afgaat.

Dat zijn gelukkig niet de situaties waar ik naar refereer. In weefvakken is dit immers inderdaad heel handig en gebruikelijk. Ik doelde op de standaard enkel-invoegstroken, wat volgens mij ook in het filmpje die ik eerder deelde als voorbeeld werd gebruikt.

Maar goed, wat Alvaron ook zegt, alles is situatie afhankelijk en denk dat de meesten echt wel prima kunnen anticiperen op situaties waardoor het allemaal soepeler verloopt in het verkeer. :j

Suliko

Berichten: 5047
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:13

Ik heb met rijlessen geleerd dat je elkaar helpt invoegen door ruimte te geven, door van baan te veranderen of even gas los te laten mits de situatie het toelaat. Maar dat vind ik iets anders dan stellen dat invoegers voorrang hebben. Meedenken op de weg met anderen vind ik vanzelfsprekend.

Toen ik nog niet zo lang mijn rijbewijs had reed ik een keer in Duitsland op een drukke snelweg, op de invoegstrook kwam er een vrachtwagen aan met 3 auto’s erachter. Ik ging er vanuit dat de auto’s erachter zouden wachten tot de vrachtwagen was ingevoegd, maar ze hadden haast en besloten alledrie naar mijn baan te komen. Vrachtwagen zat al half voor mij, naast mij zat een auto. Ik werd gewoon gesandwicht. Ik weet niet eens meer wat ik deed om uit de situatie te komen, maar ik heb een hele rare slinger over de weg gemaakt. Daarna ben ik er erg lang bang geweest voor naderende invoegstroken en zat ik panisch al te berekenen hoe ik iemand ruimte kon geven, zelfs als er niemand op de invoegstrook zat. Dat is gelukkig wel gezakt na weer veel kilometers gemaakt te hebben. Maar zowel van de mensen op de banen zelf als op de invoegstroken verwacht ik dat je met elkaar meedenkt. Niet achteloos elkaar geen ruimte gunnen of juist de auto er zomaar voorknallen (dit laatste maak ik trouwens zelden mee, het incident in Duitsland was gelukkig een uitzondering).

prugelpiet

Berichten: 13139
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:37

Marije_jiplover schreef:
Als ik met mijn trailer rijd, ga ik dus echt niet heel de tijd van baan wisselen bij elke invoegstrook die er is. Voor een vrachtwagen of andere combinatie met aanhanger wel, maar een gewone auto kan zelf heel goed snelheid maken en voor me uitkomen of idd even inhouden en achter me uitkomen, daarvoor ga ik echt niet lopen wisselen van baan. Kans is nl groot dat ik dat weer heel veel moeite moet doen om tussen rechts inhalers - die niet de moeite nemen om even te wachten tot ik weer netjes naar rechts ben gegaan - weer terug op de rechter rijstrook te komen.


Dat snap ik. Van een auto met trailer of een vrachtwagen (en dan wel het kaliber groot, niet Pietje en Gerda met de camper) verwacht ik ook niet zomaar dat ze aan de kant gaan. Maar van een normale personenauto/B-vrachtwagentje/camper, verwacht ik wel dat die naar links gaat als de ruimte daar is.

Overigens rij ik meer op enkelbaans N-wegen waar je 100 mag, en als het daar druk is en niemand heeft ruimte, druk ik hem er wel tussen. Gevaarlijk? Wellicht. Maar als ik aan het einde van de invoegstrook moet gaan stilstaan en met 30 moet invoegen straks, word het nog gevaarlijker. Maar goed, daar kunnen automobilisten die al op de weg rijden alleen maar gas los of gas bij, dus daar is het een beetje geven en nemen van beide kanten. En dan heb ik liever dat de automobilist die al op de weg rijd, even door rijd en ik er achter invoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:51

Flying_Angel schreef:
Voor mij is de basis dat de invoegende partij het meest moet anticiperen.


Ik vind dat je beide evenveel moet anticiperen, je hebt immers met elkaar te maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 37589
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:01

Mindim schreef:
Flying_Angel schreef:
Voor mij is de basis dat de invoegende partij het meest moet anticiperen.


Ik vind dat je beide evenveel moet anticiperen, je hebt immers met elkaar te maken.


Maar volgens de wet, en ook de link die Jan plaatst is dat dus niet zo. Anticiperen als je al op de snelweg rijd is leuk en aardig als het kan, maar het is geen verplichting. Zo word het door sommigen hier wel gebracht.

verootjoo
Berichten: 37265
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:08

SusanH schreef:
Mindim schreef:

Ik vind dat je beide evenveel moet anticiperen, je hebt immers met elkaar te maken.


Maar volgens de wet, en ook de link die Jan plaatst is dat dus niet zo. Anticiperen als je al op de snelweg rijd is leuk en aardig als het kan, maar het is geen verplichting. Zo word het door sommigen hier wel gebracht.

Anticiperen is geen wet, ik denk dat de mening over de betekenis van dat woord in dit topic verschilt :D

Anticiperen betekent vooruit kijken, de hele verkeerssituatie overzien en inschatten wat andere automobilisten gaan doen. Om obv daarvan de juiste keuzes te maken en veilig door het verkeer te bewegen. Je gaat dan dus mee in wat andere mensen doen en wat op dat moment het beste is. Die keuzes verschillen dus per situaties.

Anticiperen betekent niet wel/geen voorrang geven.

Poekkie

Berichten: 7477
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:27

TS, De analogie met Fietsers voorrang geven is totaal afwezig… jij hoeft niet te stoppen en eigelijk geen snelheid aan te passen door even naar links te gaan. En niemand heeft daar last van, dat is immers normaal op de autostrade.

Als er echt regelmatig getoeterd en meer op je wordt moet je toch echt denken over je rijgedrag, want dat is niet normaal. Ik blijf het pure pesterij van jou kant uit vinden.

Overigens is mij met de rijschool juist geleerd om te anticiperen door plaats te maken en links te gaan.

Hele invoegstrook gebruiken doe ik ook bijna nooit, aangezien je echt ronduit bent gejost en in een gevaarlijke situatie komt als je dan op het einde zo’n principe-onnozelaar tegenkomt.

Exitium

Berichten: 8460
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:32

Poekkie schreef:
TS, De analogie met Fietsers voorrang geven is totaal afwezig… jij hoeft niet te stoppen en eigelijk geen snelheid aan te passen door even naar links te gaan. En niemand heeft daar last van, dat is immers normaal op de autostrade.

Mwoah, dat moet je niet te hard zeggen. Komt vaak genoeg voor dat iemand met 90-95 naar links komt (met wat geluk hebben ze eerst gekeken of het kan, maar dat is ook geen zekerheidje) en met die snelheid door blijft rijden. Ondertussen voegt de ander in en rijdt er met min of meer dezelfde snelheid naast, waardoor ze samen een tweebaans snelweg blokkeren tot één van de twee voorbij de ander is en de auto van de linkerbaan weer terug kan. Dat gebeurt ook 's avonds als een redelijk deel 100 rijdt waar je 130 mag, erg irritant.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17347
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:34

SusanH schreef:
Mindim schreef:

Ik vind dat je beide evenveel moet anticiperen, je hebt immers met elkaar te maken.


Maar volgens de wet, en ook de link die Jan plaatst is dat dus niet zo. Anticiperen als je al op de snelweg rijd is leuk en aardig als het kan, maar het is geen verplichting. Zo word het door sommigen hier wel gebracht.

Dan moet je het misschien nog een keer lezen want dat staat er wel…

Belangen andere weggebruikers
Steeds op een zodanige wijze rijden dat geen gevaar of (zo min mogelijk) hinder voor het overige verkeer ontstaat of kan ontstaan.
Voorts moet de bestuurder, ook op het gedrag van andere weg- gebruikers, zódanig reageren dat er een zo veilig mogelijke situatie ontstaat en een goede verkeersdoorstroming wordt bevorderd. Rijdend op een auto(snel)weg worden onder bepaalde omstandig- heden de op een invoegstrook rijdende bestuurders die moeten invoegen, geholpen.

Dit geldt bij een invoegstrook met daarop:
- zwaar verkeer dat niet voldoende snelheid kan maken
- meerdere bestuurders, die in verband met grote verkeersdrukte
op de doorgaande rijbaan niet kunnen invoegen.
Hierop inspelen door het regelen van de snelheid en/of door naar links uit te wijken.


En als je je daar niet aan houdt kun je een boete krijgen of zelfs je rijbewijs ingenomen met als argumentatie art. 5 van de WegenverkeersWet

Artikel 5 Wegenverkeerswet bepaalt dat het een ieder is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 07-08-22 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt