Vragen die mensen je stellen uit verbazing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:03

Joltsje schreef:
"het gaat ze niks aan" vind ik wel bijzonder. dus jullie willen niet dat mensen geinteresseerd in jullie zijn? dat ze liever maar niets vragen en je dus een feestje / verjaardag lang niks te bespreken hebt behalve met je standaard 2 personen. dat het gelijk zo persoonlijk wordt hoeft natuurlijk ook niet. maar het gaat ze niks aan vind ik wel erg kort door de bocht.

wat betreft of het o.k. is om te vragen ben ik wel een groot voorstander van.
m.b.t. kinderen snap ik het wel. als iemand bewust geen kinderen wil, dan kan ik nog wel eens domme grappen over kunderen maken. terwijl je daar juisit weer mensen mee kwetst die wel graag kinderen wil, maar het niet lukt.

Op een feestje in gesprek met onbekende hou ik het liever bij zo’n koetjes en kalfjes gesprekje. Dat hoeft voor mij inderdaad niet persoonlijk te worden. Veel mensen worden ook nooit meer dan collega’s of kennissen. Daar hoef ik geen diepgaande gesprekken mee te voeren.

In nieuwe vriendschappen gaat dat wat meer geleidelijk. Ik hoef niet geïnterviewd te worden. ;) En als ik er zo ook over nadenk is dat in mijn huidige vriendenkring ook nooit gebeurd.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:09

Ik ben een beste tijd bewust vrijgezel geweest en die vragen inclusief bijbehorende adviezen waren niet te doen.

"Nee ik heb geen vriend en daar heb ik ook geen behoefte aan."
"Ben je dan niet eenzaam? Zo een jonge meid als jij moet toch wel een relatie kunnen krijgen! Weet je wat, probeer Tinder eens."

Ik heb me altijd afgevraagd of ik de zin "ik ben bewust vrijgezel " in het koeterwaals uitsprak destijds.

Nu de kerel inmiddels wel aangeschaft is, is er uiteraard de verwondering dat we geen kinderen willen. Ik roep dus vaak loeihard dat ik geen fokplannen heb en kinderen vreselijk vind. Krijg je dan uiteraard de "ach dat komt nog wel " antwoorden op. Of je moet je verantwoorden waarom niet. Nou Truus, anders verantwoord jij even waarom je er wel 3 geproduceerd hebt.

Mensen. Bijzonder soort is het toch. :7

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:11

Wat ik trouwens ook altijd wel apart vind is het aantal mensen wat zichzelf al heeft uitgenodigd als ze weten dat ik paarden heb. "Oh dan kom ik een keer langs" of "Oh dan kom ik kijken" of zelfs "Oh dan kom ik een keer bij je rijden!" Ook die zijn niet meer op één hand te tellen. Als het niet voor hun zelf is dan hebben ze wel een dochter of nichtje die het echt even moet zien.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 08-08-22 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:11

Britta31 schreef:
Wat kan je goed nederlands voor een turkse.Ik ben niet van turkse afkomst.

Bij mij beginnen Turken altijd juist Turks te praten als ze erachter komen dat ik een halfbloedje ben :')

Ik spreek zo'n vijf woorden Turks.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:12

Sherivey schreef:
Britta31 schreef:
Wat kan je goed nederlands voor een turkse.Ik ben niet van turkse afkomst.

Bij mij beginnen Turken altijd juist Turks te praten als ze erachter komen dat ik een halfbloedje ben :')

Ik spreek zo'n vijf woorden Turks.

Bij mij ook, alleen ben ik niet half Turks. :')

Galaika

Re: Vragen die mensen je stellen uit verbazing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:14

'Weet je zeker dat je geen jongen bent?'

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:16

Lesbisch:
-Ik kan je wel straight maken als je wilt!
-Zeker nare ervaring met mannen gehad?
-Denk je dat alle mannen slecht zijn?
-Denk je niet dat het een fase is?
-Sinds wanneer weet je het?
-Hoe wist je het?
-Vind je mij dan aantrekkelijk? (Vrouwen die dit vragen)
-Ik ben er helemaal oke mee hoor, ik ben heel open, mag ik je wat vragen er over?

+Alles wat al benoemd is in dit topic

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:17

Hier ook heel vaak de vraag; wat voor afkomst/ achtergrond heb jij? Vooral in de zomer want ik kleur nogal snel. Regelmatig zeggen klanten tegen mij; ja want 'wij' Turken/ Indo's/ Italianen weten het wel... Uh, nee? En ik heb nog wel een oer Hollandse naam :')

Verder vragen mensen vaak of ik zenuwachtig ben (of een alcohol probleem >;) ) mijn handen kunnen soms wat trillen. Dat doen ze al vanaf mijn 12e, blijkbaar vanwege een lage bloeddruk. Helaas want ik wilde vroeger dierenarts worden :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:21

Joltsje schreef:
"het gaat ze niks aan" vind ik wel bijzonder. dus jullie willen niet dat mensen geinteresseerd in jullie zijn? dat ze liever maar niets vragen en je dus een feestje / verjaardag lang niks te bespreken hebt behalve met je standaard 2 personen. dat het gelijk zo persoonlijk wordt hoeft natuurlijk ook niet. maar het gaat ze niks aan vind ik wel erg kort door de bocht.

m.b.t. kinderen snap ik het wel. als iemand bewust geen kinderen wil, dan kan ik nog wel eens domme grappen over kunderen maken. terwijl je daar juisit weer mensen mee kwetst die wel graag kinderen wil, maar het niet lukt.

maar we dwalen of topic. dus stort je gerust weer op de verbazende vragen.
ik heb met paardrijden wel gehad:
- goh moet je er niet op zitten (aan de wandel, paard wilde niet)
en heel vaak: ooh je wordt best bruin voor een roodharige, maar daar ben ik dan alleen maar trots op :).

Interesse tonen mag uiteraard maar sommige dingen zijn privé of ernaar vragen kan gewoon ongevoelig zijn. Ik vraag me af of de mensen die zonodig moeten vragen naar het niet hebben van kinderen ook aan ouders vragen waarom ze aan kinderen zijn begonnen. Sommige onderwerpen moet je gewoon voorzichtig mee zijn.
Ik ken een stel dat al jaren bezig is met het proberen om een kindje te krijgen. Dit lukt niet, ze zijn de volledige medische molen al door en ze zijn er zeer emotioneel door. Heel gezellig als tijdens de verjaardag Truus van de hoek vraagt waarom ze geen kinderen hebben. Dat doet de sfeer altijd zo goed.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:25

Galaika schreef:
'Weet je zeker dat je geen jongen bent?'

Antwoord hierop: "wil je bewijs zien?"

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:12

Ik heb er geen moeite mee als mensen vragen waarom ik geen kinderen heb, maar kan me voorstellen dat het pijnlijk is als het geen bewuste keuze is.
Waar ik wel moeite mee heb is met mensen die het niet willen begrijpen.

Zo zat ik een keer met een collega te lunchen, en zij wilde ook graag weten waarom ik geen kinderen had.
Dus motieven uitgelegd, en vervolgens eindigt het gesprek met:

"hoe oud ben je dan?"
"40"
"oh, dus het kan nog wel?"

-O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:44

'Vind je het echt fijn om alleen te zijn'?

Ja.
(Cats not included)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:45

Is dat je broertje???? Nee jongens das mijn zoon. Oh dan was je zeker tienermoeder, nee 21. Of hij heeft een ouwe kop of ik zie er goed uit voor mijn leeftijdAfbeelding

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:47

Joltsje schreef:

Als mensen zulke persoonlijke vragen gaan stellen in een korte ontmoeting dan vind ik dat weer bijzonder. Ik hou het bij vreemden of bekenden die ik af en toe zie wat meer op de vlakte. Er zijn genoeg onderwerpen die minder gevoelig zijn, het weer, een vakantie, je werk. Ik vind dat men er zelf mee moet gaan komen. Daarnaast stel ik dat soort persoonlijke vragen zelf ook niet snel aan anderen.

Een vriend van mij is al zolang ik hem ken vrijgezel. Een tijd geleden vroeg iemand aan mij of hij op mannen viel. Nou dat is iets wat ik niet weet, ik weet ook niet of hij op vrouwen valt. Dat is iets wat ik totaal irrelevant vind voor ons contact. Net als een transvrouw bij mij op het werk. Haar zie ik als persoon, als ze wil vertellen hoe de transitie is geweest, dan ben ik daar benieuwd naar. Uit mezelf daar gericht naar vragen, dat zal ik echt nooit doen.

‘Heb je geen kinderen’ vind ik een hele gevaarlijke en pijnlijke. Afgelopen week stortte een collega van mij nog in toen iemand die vraag aan haar stelde. Zo persoonlijk, dat is echt voor sommigen glad ijs. Voor anderen weer niet, maar laat ze er dan vooral zelf mee komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:52

Bewust alleenstaand is ook iets mensen over het algemeen niet begrijpen. Vaak beginnen ze met: Maar mis je dan niet iets? Eeh nee. En dan gaan ze nadenken en voorzichtig verder vragen of je dan verder ook helemaal niks mist zeg maar….Het ligt aan de persoon en de situatie hoe ik daar op reageer.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:56

Joltsje schreef:

maar we dwalen of topic. dus stort je gerust weer op de verbazende vragen.
ik heb met paardrijden wel gehad:
- goh moet je er niet op zitten (aan de wandel, paard wilde niet)
en heel vaak: ooh je wordt best bruin voor een roodharige, maar daar ben ik dan alleen maar trots op :).

Ik vind ook niet dat zulke persoonlijke vragen perse op een verjaardag of feestje gesteld hoeven te worden. Er zijn genoeg andere (veilige) dingen om over te praten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:32

Boheme schreef:
Is dat je broertje???? Nee jongens das mijn zoon. Oh dan was je zeker tienermoeder, nee 21. Of hij heeft een ouwe kop of ik zie er goed uit voor mijn leeftijd[ [url=m/3kCUrN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ha ha ha, bij mijn zoon dachten ze altijd dat mijn moeder zijn moeder zou zijn en ik haar zus(je).

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:42

'Zijn die krullen van jezelf' komt ook veel langs. Ze zijn niet van de buurman nee. :')

Joltsje schreef:

Ik kan me voorstellen dat je het ziet als interesse tonen, maar hou er rekening mee dat niet iedereen dat zo ziet. Er zijn echter ook mensen (zoals ik) die het bemoeizuchtig vinden als mensen gaan vragen waarom je geen kinderen hebt of waarom je op hetzelfde geslacht valt.

Neem bijvoorbeeld geaardheid. Het kan nog steeds best wel gevoelig vinden en om één of andere reden denken sommige mensen dat ze recht hebben op bepaalde informatie gebaseerd op nieuwsgierigheid. Je behandelt mensen dan ook een beetje als een rariteit en vraagt informatie te delen die de andere persoon misschien best wel een kwetsbaar gevoel geven. Het is gewoon verliefd worden, gewoon liefde voelen, maar dan gericht op je eigen geslacht en toch doen teveel mensen er nog veel te moeilijk over. Ander voorbeeld; een goede vriendin van mij heeft vrij zichtbaar geen Nederlandse roots en je wil niet weten hoe klaar zij is met 'waar kom je vandaan'. Als ze reageert met 'gewoon uit Alkmaar', dan nog doorvragen.

Je kan ook vragen naar werk, favoriete vakantiebestemmingen, hobby's. Er is zoveel meer te vragen waarbij je zeker weet dat je geen gevoelige snaar raakt of waarbij je niet bemoeizuchtig overkomt. Je kan overal op internet verhalen lezen van de coming outs van mensen, daar hoef je echt niet een verjaardag super ongemakkelijk mee te maken.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:47

Ik ben 30 maar zie er veel jonger uit. Dus regelmatig de opmerking: ‘Huh, ben jij al
30??’ Uh, ja..
‘O dan woon je vast gezellig met je vriend samen!’ Uh nee, ik ben single en dat bevalt me prima.
‘Heb je daar helemaal geen behoefte aan?’ Nee hoor, kan prima alleen zijn. Nou, dat vinden mensen maar raar hoor, iemand van 30 die alleen woont. Ik vind het heerlijk hoor!

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:25

Roosch schreef:
Ik ben een beste tijd bewust vrijgezel geweest en die vragen inclusief bijbehorende adviezen waren niet te doen.

"Nee ik heb geen vriend en daar heb ik ook geen behoefte aan."
"Ben je dan niet eenzaam? Zo een jonge meid als jij moet toch wel een relatie kunnen krijgen! Weet je wat, probeer Tinder eens."

Ik heb me altijd afgevraagd of ik de zin "ik ben bewust vrijgezel " in het koeterwaals uitsprak destijds.

Nu de kerel inmiddels wel aangeschaft is, is er uiteraard de verwondering dat we geen kinderen willen. Ik roep dus vaak loeihard dat ik geen fokplannen heb en kinderen vreselijk vind. Krijg je dan uiteraard de "ach dat komt nog wel " antwoorden op. Of je moet je verantwoorden waarom niet. Nou Truus, anders verantwoord jij even waarom je er wel 3 geproduceerd hebt.

Mensen. Bijzonder soort is het toch. :7

precies helemaal dit inderdaad!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:29

Ik krijg heel vaak de vraag of ik kinderen heb, maar inderdaad als een soort aangaan van een gesprek. Wel altijd van mensen die zelf kinderen hebben :D.

Als ik dan "nee" zeg, zie ik toch vaak een kleine schrikreactie. Ik zeg er dan maar gelijk achteraan "dat is een bewuste keuze hoor, en dus geen pijnlijk onderwerp". Dan is er zichtbare opluchting en kunnen we het over iets anders hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:34

Ik had er vroeger meer last van dan nu.

‘Hebben jullie geen tuin? Je MOET toch kunnen buiten zitten???!!!’

‘O hebben jullie een nieuw huis gekocht in Gent? Wat is het? Vrijstaand met mooie tuin?’

Joh als jij het betaalt koop ik in Gent een villa met tuin :D overigens heeft het nieuwe huis een tuin(tje). Maar vrijstaand :')

Overigens heb ik al zo vaak de vraag gehad: ‘is dat niet raar???’ Op volgende situaties:

- mijn man is 12cm kleiner dan mij. Ja soms is dat raar en soms niet.
- ik wil geen kinderen : evolutionair ben ik dus zeker geen darwiniaanse winnaar nee. Maar raar? Nee.
- ik doe veel dingen alleen: uit eten, reizen, cinema. En nee daar is niets raar aan.

‘Heb je echt nooit gebasketbald???’

Nee want ondanks mijn lengte heb ik een belabberde hand-oog-coördinatie.

Ik maak me er eigenlijk niet zo druk meer om. Ik snap dat sommige zaken kwetsend zijn maar vind ook dat sommigen oprechte interesse wel heel hard afstraffen hier.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:36

Of als ik dan zeg: "mocht ik ooit een kinderwens krijgen, dan komen we sowieso bij adoptie uit"

Dan schrikken mensen soms ook. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:53

Heb je kinderen vind ik wel een normale vraag om te vragen. Dat is zo’n groot gedeelte van je identiteit dat het toch wel iets zegt over de dingen waarover je kunt praten en wat belangrijk is als je iemand leert kennen. Nou ken ik weinig moeders die het niet laten weten dat ze kinderen hebben… denk niet dat ik het zelf ooit gevraagd heb, maar heb ze zelf ook niet en iedereen is dus veelal een stuk jonger in mijn omgeving :') .

Is het antwoord nee, heb ik toch altijd geleerd dat het potentieel emotioneel dragging is, of niet…. En dus tijd voor een ander onderwerp.

Wel een beetje hetzelfde als dat iemand zegt dat hij vrijgezel is. Prima. Tijd voor een ander onderwerp (bij oppervlakkige contacten dan) want weet jij veel wat voor trauma’s, keuzes en afwijzing erachter zit.
Als iemand zichzelf bewust vrijgezel noemt, zou ik wel vragen hebben :D want in mijn wereld is vrijgezel zijn en/of verliefd zijn toch vooral iets wat je overkomt :D
Hoewel ik toch nooit echt de verontwaardiging snap als iemand alleen is :') ben nu eenmaal de allerleukste man die er is tegen gekomen, maar als turbo-introvert kan ik nou niet zeggen dat een relatie voor mij een voorwaarde is om gelukkig te kunnen zijn :)) Dat idee vind ik dus ook maar een rare…

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:59

Maar “heb je kinderen” vind ik wat anders dan “waarom heb je geen kinderen” of “wil je geen kinderen”.