Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:32

Mkango schreef:
Ik moet grinniken om je oproep. Dit is voor mij als hoogopgeleide al ingewikkeld om te doen..

En daar zit naar mijn idee een groot probleem. De huidige maatschappij is veels te complex geworden. Het is allemaal niet meer 'logisch' als je niet in staat bent om zulke wetenschappelijke artikelen te begrijpen, je belasting zelf aan te geven of om te snappen hoe democratie en besturen werkt, bijv nu met de stikstofcrisis. En ik vind dat heftig. En ik snap dat je daar recalcitrant van kan worden want het voelt alsof je de controle kwijt bent. Maar ik weet ook de oplossing niet.
Ik denk dat eerder het omgekeerde aan de hand is: mensen die denken dat ze weten hoe ze wetenschappelijke literatuur moeten lezen en duiden, maar dat dus niet doen. De huidige maatschappij is niet per se complexer geworden, de toegang tot informatie is veranderd en veel mensen denken dat het lezen van wetenschappelijke artikelen hetzelfde is als het lezen van een artikel in de krant, dat het allemaal vaststaande feiten zijn die daar gepresenteerd worden.

Je belastingaangifte doen is geen hogere wiskunde, dus daar hoef je ook Google Scholar niet voor te gebruiken, maar de overheidswebsite. En hoe de democratie werkt in Nederland, is gewoon middelbare schoolstof, daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben om dat te kunnen begrijpen, maar je moet sommige dingen ook wel wíllen begrijpen en daar zit vaak ook de crux.[/quote]

Eerder het Dunning-Kruger effect. Het fenomeen dat de groep mensen met de minste kennis of kunde op een bepaald gebied zichzelf overschat en vooral het meest vocaal is in het delen wat ze wél (denken te) weten. En mensen die juist veel kennis en kunde hebben en wie het makkelijk af gaat onderschatten zichzelf óf overschatten hoeveel kennis er bij anderen op dat specifieke gebied is, waardoor ze minder geneigd zijn informatie te delen of hun kennis als waarheid te verkondigen.

Dat effect is goed te zien bij het doen van ‘onderzoek’. Of het nu naar Corona vaccins is, autonoom worden, of andere complottheorieën. Die mensen vinden ergens informatie en gaan vervolgens zelf hun eigen ‘research’ doen waarbij ze er steeds verder in duiken en vervolgens raken ze ervan overtuigd dat ze veel beter zijn dan anderen in het opzoeken en interpreteren van informatie. Zij denken dat ze informatie hebben die anderen niet hebben en ze dus veel meer kennis hebben over dat onderwerp. Nu is die informatie voor iedereen te vinden en is het ‘onderzoek’ wat ze doen vaak zo simpel als doorklikken op vage websites of YouTube filmpjes. Maar door hoe dat soort dingen zijn opgezet (alsof ‘ze’ dwz de overheid, MSM, WEF, etc die informatie verbergen om allerlei redenen) lijkt het alsof ze het zelf hebben ontdekt en niemand anders die kennis heeft (wat weer het gigantische hoeveelheden misinformatie de wereld in slingeren in de hand werkt, want ‘dit moet iedereen weten!!’).
Ze gaan er vanuit dat ze super goed zijn in onderzoek doen en informatie vinden, want anders hadden ze deze verborgen dingen natuurlijk niet gevonden, en ze denken dat anderen dit soort dingen gewoon niet weten. Maar juist door gebrek aan kennis zijn ze zich niet bewust van de valkuilen zoals bijvoorbeeld algoritmes en confirmation bias.
Vervolgens stuiten ze op een hoop weerstand, maar vinden ze tegelijk ook mensen die als echokamer functioneren wat hun overtuigingen versterkt. En zo is het cirkeltje rond. En bepaalde politici en stromingen maken daar heel handig gebruik van.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:34

Ja die lizards heb ik ook weleens naar gekeken, bizar. En dan de ‘bewijzen’ die ze oa op youtube zien. Fascinerend wel :=

Zelf ben ik een maanwappie, ik heb toen die docu van 3 uur bekeken over of de maanlanding echt was. En hoewel ik geneigd ben de geschiedenis te geloven tot het tegendeel bewezen is heeft deze wel wat vragen bij me opgeroepen en me aan het nadenken gezet.

Sws ben ik ervan overtuigd dat er hooggeplaatste mensen en krachten smerige spelletjes uitspelen waar we als simpel volk geen weet van hebben. Maar hoeveel last ondervinden wij daar in het dagelijks leven precies van? Hoe beïnvloedt het mijn leven en wat kan ik er tegen doen? Bijzonder weinig denk ik.

Anoniem

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:41

Weet je wat er met de maan is gebeurd, moet je Space 1999 maar eens bekijken ;)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:41

Mars schreef:
Sws ben ik ervan overtuigd dat er hooggeplaatste mensen en krachten smerige spelletjes uitspelen waar we als simpel volk geen weet van hebben. Maar hoeveel last ondervinden wij daar in het dagelijks leven precies van? Hoe beïnvloedt het mijn leven en wat kan ik er tegen doen? Bijzonder weinig denk ik.

Naaah. Hoog geplaatste mensen zijn net als gewonen mensen. Je hebt er criminelen tussen zitten en wereldverbeteraars.
Je hebt erbij die niet beseffen dat wat ze zeggen voor waarheid aangenomen wordt ( als ze wat zitten te dollen ) en je hebt ze erbij die heel goed beseffen dat elk woord wat ze zeggen invloed heeft.
De meeste ellende/ spelletjes is onkunde.
Uiteraard heb je dus ook degene die vieze spelletjes spelen, maar net zoveel ( en naar mijn ervaring zelfs minder ) als dat gebeurd in andere delen van het leven.

De invloed op ons leven van smerige spelletjes is kleiner dan de van onkunde.

Toeslagenaffaire vind ik een van de beste voorbeelden van onkunde en wat er gebeurd als je met heel heel veel mensen op een verkeerde manier iets probeert te bereiken ( namelijk minder fraude ), en iedereen maar met zo'n klein stukje bezig is , en bijna niemand een beeld heeft van het grote geheel. En uiteraard probeert daarna bijna iedereen zijn hachje te redden en de wij wisten van niets kaart te spelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:11

Complotten an sich bestaan gerust daar twijfel ik niet aan.
Maar de complotten van complotdenkers daar twijfel ik wel aan.

Een lobby is niet zo zeer een complot maar kan wel grote invloed hebben. Het is niet gek om je daar bewust van te zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:34

Een complot 'om de wereldmacht in handen te krijgen' is natuurlijk sowieso een oxymoron :D
Dan zouden een (groot) aantal mensen samenspannen om uiteindelijk één persoon/land die macht te geven? En de rest van de samenspanners dan? :))

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:37

Ibbel schreef:
Een complot 'om de wereldmacht in handen te krijgen' is natuurlijk sowieso een oxymoron :D
Dan zouden een (groot) aantal mensen samenspannen om uiteindelijk één persoon/land die macht te geven? En de rest van de samenspanners dan? :))

Dan volgt er meestal toch een zuivering waarbij de medesamenspanners verdwijnen, want volgde niet de doctrine of zo?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:38

Ibbel schreef:

Als die allemaal onderdeel zijn van 1 gedeelde hyvemind bijvoorbeeld, ondervang je dat probleem :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:54

Cer schreef:
Als die allemaal onderdeel zijn van 1 gedeelde hyvemind bijvoorbeeld, ondervang je dat probleem :j

Oh, ships, die mogelijkheid had ik even over het hoofd gezien. Natúúrlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb :D :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:54

:')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:57

rien10 schreef:
Oh God, ja. De biostabil.
Ingestraald water, dat hadden we ook toen.

Een kennis van mij had geregeld hoofdpijn en heeft toen een of ander apparaatje in de tuin laten begraven die de aardstralen zou omleiden.
Heeft haar alles bij elkaar bijna 15.000 euro gekost en de hoofdpijn is er nog steeds :=

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:57

Cer schreef:
Ibbel schreef:

Dat klinkt als een complot... :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:10

Cer schreef:
Ik begrijp nog steeds niet hoe de term 'wappie' hier ooit voor in aanmerking is gekomen... maar goed :+

Overigens... die docus over bijv hagedismensen zijn echt mega interessant :j :D

Docu's over hagedismensen? >;)
Dat is toch gewoon een SF-serie: https://sfseries.nl/v/v-1983
(je kan ze herkennen aan het kenmerkende "moussie" (muisje) als ze in een donker steegje aan het fourageren zijn)
:+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:11

Ik ben wel een Area51/Roswell wappie. Daar geloof ik eigenlijk wel in. Dat er geen weerballon maar een buitenaards iets is neergestort toen in Roswell. En dat er dingen geheim worden gehouden en er geëxperimenteerd wordt in Area51.
Maar goed, daar doe ik niemand kwaad mee en niemand heeft er last van. Ik betaal netjes mijn belasting en dring niemand mijn theorieën op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:29

Aan de andere kant: Met de natuurkundige kennis die we hebben (Einstein en zo), is het uitermate onaannemelijk dat we ooit buitenaardse wezens op bezoek zullen krijgen of al gehad hebben.

Ook voor buitenaardse wezens geldt dat er een lichtsnelheid bestaat. Sneller dan dat kan je niet reizen.

Ook vanaf de exoplaneten waar leven op mogelijk zou kunnen zijn die rond de dichtsbijzijnde sterren draaien zou dat jarenlang reizen betekenen áls die wezens al zouden kunnen reizen met de lichtsnelheid. En ook dat lijkt een fysieke onmogelijkheid gezien de energie die je daarvoor nodig hebt, en de leegte van het heelal (waar je die energie dus niet uit kunt halen, terwijl je voortraast in je UFO).

En dan blijft verder de vraag: waarom zou je als VS buitenaards bezoek willen verdoezelen ipv die kennis uitbuiten (voor eigen gewin desnoods)?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:37

Maar er zijn ook theorieën dat het heelal flexibel is of meerdere dimensies heeft waardoor je via wormgaten in korte tijd grote afstanden kan afleggen.
En dat er andere planeten zijn waarop intelligent leven bestaat, dat kan haast niet anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:39

Zou een autonome staat op een andere planeet dan wellicht haalbaar zijn?

(om maar even een hele rare omweg terug on topic te maken :') )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:40

Dat er elders in het heelal ook leven is, is absoluut aannemelijk. Dat die verschillende levensvormen elkaar ooit ontmoeten daarentegen vrij onaannemelijk. Want zelfs als die wormgaten zouden bestaan, dan nog zit je met een brandstofprobleem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:40

Cer schreef:

Op Mars lijkt me dat een prima idee. Kunnen ze een beetje afkoelen :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:51

:))

Ik ga er vanuit dat intelligente beschavingen op andere planeten die echt lange reizen door de ruimte maken, al lang hun planeet volledig duurzaam hebben gemaakt, want anders was het leven op zo'n planeet al lang uitgestorven door klimaatverandering zoals hier ook aan de gang is. Zo'n ruimteschip kan vast ook prima op een duurzame energiebron werken. Zonne-energie.. of een mini kernfusie centrale ofzo.. En je hoeft een ruimteschip niet continu aan te drijven omdat er geen wrijving is in de ruimte, dus als je eenmaal op snelheid bent dan kun je oneindig ver reizen.

Of het Roswell verhaal waar is, daar ben ik nog niet over uit. Ik vind het in ieder geval een van de weinige aannemelijke complottheorieën.
Het is natuurlijk best logisch dat zoiets stil wordt gehouden. Zie bv het hoorspel 'War of the Worlds'.. je wil geen wereldwijde paniek veroorzaken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:23

8nnemiek schreef:
:))

Ik ga er vanuit dat intelligente beschavingen op andere planeten die echt lange reizen door de ruimte maken, al lang hun planeet volledig duurzaam hebben gemaakt, want anders was het leven op zo'n planeet al lang uitgestorven door klimaatverandering zoals hier ook aan de gang is. Zo'n ruimteschip kan vast ook prima op een duurzame energiebron werken. Zonne-energie.. of een mini kernfusie centrale ofzo.. En je hoeft een ruimteschip niet continu aan te drijven omdat er geen wrijving is in de ruimte, dus als je eenmaal op snelheid bent dan kun je oneindig ver reizen.

Of het Roswell verhaal waar is, daar ben ik nog niet over uit. Ik vind het in ieder geval een van de weinige aannemelijke complottheorieën.
Het is natuurlijk best logisch dat zoiets stil wordt gehouden. Zie bv het hoorspel 'War of the Worlds'.. je wil geen wereldwijde paniek veroorzaken.

Eerder hun eigen rotzooi ontvlucht in de hoop om een andere plek te vinden om overnieuw te beginnen ...
Maar volgens sommige wetenschappers heeft een beschaving die eenmaal de kennis heeft de energiebronnen niet meer. En voor de mens is de aanpassing aan aarde nogal specifiek t.o.v. andere planeten in ons zonnestelsel, laat staan daar buiten. Al met al is het alle mooie sci-fi verhalen ten spijt het waarschijnlijkst dat we geen andere planeten gaan bereiken en andersom. Dus laten we maar eens rap beginnen de rotzooi hier aan te pakken ipv in escapisme te blijven hangen met allerlei droom verkoop over kolonies op maan/mars/etc. of mijnbouw op astroides.

Maar mocht er wat op duiken : zo'n groep is per definitie carnivoor/omnivoor ivm hersencapaciteit en "vrije" tijd buiten eten om. Dat maakt het niet onmogelijk dat ook de mens op het menu staat in zo'n geval. Morgan freeman in through the wormhole had er destijds een aflevering over.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:30

Ibbel schreef:
Cer schreef:

Op Mars lijkt me dat een prima idee. Kunnen ze een beetje afkoelen :P

Kssst laat mij erbuiten >;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:32

Mars schreef:
Kssst laat mij erbuiten >;)

T wordt dan ook wel stapelen denk, en dat is weer een hele andere groepering..

:')

overgens, niet om te bagataliseren wat een aantal hier gepost hebben over wat zij meemaken met vrienden/familie.. dat lijkt mij echt hele lastige situaties.. -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:49

8nnemiek schreef:
Maar er zijn ook theorieën dat het heelal flexibel is of meerdere dimensies heeft waardoor je via wormgaten in korte tijd grote afstanden kan afleggen.
En dat er andere planeten zijn waarop intelligent leven bestaat, dat kan haast niet anders.

Maar op de andere planeten is toch niet zo’n situatie als de aarde, die precies dicht genoeg bij de zon staat, waardoor het toch veel te heet of te koud is op de andere planeten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:52

verootjoo schreef:
Maar op de andere planeten is toch niet zo’n situatie als de aarde, die precies dicht genoeg bij de zon staat, waardoor het toch veel te heet of te koud is op de andere planeten?

offtopic: over welke planeten hebben we t dan? want het zijn er best veel, toch?