Mkango schreef:Ik denk dat eerder het omgekeerde aan de hand is: mensen die denken dat ze weten hoe ze wetenschappelijke literatuur moeten lezen en duiden, maar dat dus niet doen. De huidige maatschappij is niet per se complexer geworden, de toegang tot informatie is veranderd en veel mensen denken dat het lezen van wetenschappelijke artikelen hetzelfde is als het lezen van een artikel in de krant, dat het allemaal vaststaande feiten zijn die daar gepresenteerd worden.Ik moet grinniken om je oproep. Dit is voor mij als hoogopgeleide al ingewikkeld om te doen..
En daar zit naar mijn idee een groot probleem. De huidige maatschappij is veels te complex geworden. Het is allemaal niet meer 'logisch' als je niet in staat bent om zulke wetenschappelijke artikelen te begrijpen, je belasting zelf aan te geven of om te snappen hoe democratie en besturen werkt, bijv nu met de stikstofcrisis. En ik vind dat heftig. En ik snap dat je daar recalcitrant van kan worden want het voelt alsof je de controle kwijt bent. Maar ik weet ook de oplossing niet.
Je belastingaangifte doen is geen hogere wiskunde, dus daar hoef je ook Google Scholar niet voor te gebruiken, maar de overheidswebsite. En hoe de democratie werkt in Nederland, is gewoon middelbare schoolstof, daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben om dat te kunnen begrijpen, maar je moet sommige dingen ook wel wíllen begrijpen en daar zit vaak ook de crux.[/quote]
Eerder het Dunning-Kruger effect. Het fenomeen dat de groep mensen met de minste kennis of kunde op een bepaald gebied zichzelf overschat en vooral het meest vocaal is in het delen wat ze wél (denken te) weten. En mensen die juist veel kennis en kunde hebben en wie het makkelijk af gaat onderschatten zichzelf óf overschatten hoeveel kennis er bij anderen op dat specifieke gebied is, waardoor ze minder geneigd zijn informatie te delen of hun kennis als waarheid te verkondigen.
Dat effect is goed te zien bij het doen van ‘onderzoek’. Of het nu naar Corona vaccins is, autonoom worden, of andere complottheorieën. Die mensen vinden ergens informatie en gaan vervolgens zelf hun eigen ‘research’ doen waarbij ze er steeds verder in duiken en vervolgens raken ze ervan overtuigd dat ze veel beter zijn dan anderen in het opzoeken en interpreteren van informatie. Zij denken dat ze informatie hebben die anderen niet hebben en ze dus veel meer kennis hebben over dat onderwerp. Nu is die informatie voor iedereen te vinden en is het ‘onderzoek’ wat ze doen vaak zo simpel als doorklikken op vage websites of YouTube filmpjes. Maar door hoe dat soort dingen zijn opgezet (alsof ‘ze’ dwz de overheid, MSM, WEF, etc die informatie verbergen om allerlei redenen) lijkt het alsof ze het zelf hebben ontdekt en niemand anders die kennis heeft (wat weer het gigantische hoeveelheden misinformatie de wereld in slingeren in de hand werkt, want ‘dit moet iedereen weten!!’).
Ze gaan er vanuit dat ze super goed zijn in onderzoek doen en informatie vinden, want anders hadden ze deze verborgen dingen natuurlijk niet gevonden, en ze denken dat anderen dit soort dingen gewoon niet weten. Maar juist door gebrek aan kennis zijn ze zich niet bewust van de valkuilen zoals bijvoorbeeld algoritmes en confirmation bias.
Vervolgens stuiten ze op een hoop weerstand, maar vinden ze tegelijk ook mensen die als echokamer functioneren wat hun overtuigingen versterkt. En zo is het cirkeltje rond. En bepaalde politici en stromingen maken daar heel handig gebruik van.