Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:16

Ayasha schreef:
rien10 schreef:
In de praktijk wellicht, maar het voorschrift is anders. De voorschriften lijken mij zo dat het gemiddelde paard in Nederland beter behandeld wordt dan een vrouw. Als een paard met een been trekt, wordt er meteen oe en ah geroepen terwijl je de vrouw mag afblaffen, beknotten in haar vrijheid, seksuele voorkeur mag ontnemen, beroepskeuze beperken en ga zo maar even door. Dit is echt anno 1715

Dat is in elk geloof zo. Daar blinken de jehova's niet eens perse in uit.

Absoluut niet mee eens, Ayasha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:17

rien10 schreef:
Ayasha schreef:
Geloof me, die vrouw is zo onderdanig aan haar man als een leeuwin aan een konijn. Daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.

Ik maak me er zorgen over, het is grondwettelijk fout en moreel verwerpelijk.

Dat kan. In dit geval is dat simpelweg niet van toepassing. Dat gezegd zijnde: Er zijn vrouwen die zich daadwerkelijk goed voelen in die positie. Dan mag jij dat fout en moreel verwerpelijk vinden, dat doet er weinig toe als die vrouw daar gelukkig mee is.

Shenavallie schreef:
Ayasha schreef:
Dat is in elk geloof zo. Daar blinken de jehova's niet eens perse in uit.

Absoluut niet mee eens, Ayasha.

In welk geloof is de vrouw niet onderdanig dan?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-04-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:17

Waar niet mee eens, dat niet alleen de Johova's zo doen, of dat gelovige vrouwen onderdrukt worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:21

Nope, ik zeg niet dat het verwerpelijk is dat vrouwen die zich in een bepaalde situatie goed bevinden.
Ik zeg dat mannen (want het zijn mannen geweest) die wetten en leefregels maken/maakten om vrouwen te onderdrukken verkeerd bezig zijn anno 2022. Wellicht werkte het vroeger, kan ik niet over oordelen, ik leef nu. Maar nu is het niet in orde. Vrouwen zijn niet hetzelfde als mannen, maar wel gelijkwaardig en mogen alles wat mannen mogen. Beroep, seks, vrijheid, name it.

Edit, dus ik kan toetreden tot Jehova getuigen, openlijk lesbisch zijn, predikant worden binnen de gemeente en vuilnisman(vrouw pardon) worden?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 29-04-22 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:21

Dat eerste rien10. Bij mijn collega's is dat zeker niet ter sprake. Eentje heeft zelfs een leidinggevende functie en stuurt ook mannen (waaronder een van hetzelfde geloof) aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:24

Shenavallie schreef:
Dat eerste rien10. Bij mijn collega's is dat zeker niet ter sprake. Eentje heeft zelfs een leidinggevende functie en stuurt ook mannen (waaronder een van hetzelfde geloof) aan.

Maar hoor je nu echt zelf niet hoe krom het is "eentje heeft ZELFS een leidinggevende positie" alsof je een exotische vrucht aanprijst. Natuurlijk heeft een vrouw een leidinggevende positie. Als ze goed is in haar vak, uiteraard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:25

rien10 schreef:
Nope, ik zeg niet dat het verwerpelijk is dat vrouwen die zich in een bepaalde situatie goed bevinden.
Ik zeg dat mannen (want het zijn mannen geweest) die wetten en leefregels maken/maakten om vrouwen te onderdrukken verkeerd bezig zijn anno 2022. Wellicht werkte het vroeger, kan ik niet over oordelen, ik leef nu. Maar nu is het niet in orde. Vrouwen zijn niet hetzelfde als mannen, maar wel gelijkwaardig en mogen alles wat mannen mogen. Beroep, seks, vrijheid, name it.

Edit, dus ik kan toetreden tot Jehova getuigen, openlijk lesbisch zijn, predikant worden binnen de gemeente en vuilnisman(vrouw pardon) worden?

Volgens mij heb je mij verkeerd begrepen. Ik zeg dat ze er niet in "uitblinken". Niet dat ze het NIET doen maar dat ze het niet meer doen dan eender welk ander geloof.

rien10

Re: Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:27

(Echt niet rot bedoeld, maar ik wil je oprecht goed begrijpen). Dus zeg je: Jehova's blinken niet uit in vrouw vriendelijkheid, net als ieder ander geloof.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:28

rien10 schreef:
Shenavallie schreef:

Maar hoor je nu echt zelf niet hoe krom het is "eentje heeft ZELFS een leidinggevende positie" alsof je een exotische vrucht aanprijst. Natuurlijk heeft een vrouw een leidinggevende positie. Als ze goed is in haar vak, uiteraard!

Het is voor mij doodnormaal inderdaad, maar volgens sommige religies dus - schijnbaar -niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:30

rien10 schreef:
(Echt niet rot bedoeld, maar ik wil je oprecht goed begrijpen). Dus zeg je: Jehova's blinken niet uit in vrouw vriendelijkheid, net als ieder ander geloof.

Heel letterlijk zeg ik dat de jehova's niet erger of minder erg zijn dan eender welke ander geloof kwa vrouwonvriendelijkheid. Elk geloof heeft zijn wortels immers in een periode waar mannen nog veel meer macht hebben dan ze nu hebben. (Want laten we wel realistisch zijn, het is nog steeds een mannen-wereld hoe schijnheilig we er ook over doen. ). Neem eender welk geloof er uit en je bent als vrouw per definitie minderwaardig. Daar zijn de jehova's dus zeker niet "alleen" of "uitzonderlijk" in.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:30

Ah, dan zijn we het helemaal met elkaar eens.

Waarop meteen het duiveltje in mijn opspringt (leuke woordspeling in deze) WAAROM wil je hierbij horen als vrouw.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:34

rien10 schreef:
Ah, dan zijn we het helemaal met elkaar eens.

Waarop meteen het duiveltje in mijn opspringt (leuke woordspeling in deze) WAAROM wil je hierbij horen als vrouw.

Daarop zou ik je geen antwoord kunnen geven als het mijn leven kon redden. Ik kan me dat ook niet voorstellen.... Veiligheid? Doe je het niet vlieg je er uit immers... Beter de duivel die je kent enzo... Zover ik begrijp is het nogal een "gesloten" wereld. Dus er uit gezet worden betekent het onbekende in gedwongen worden waar je je hele leven bang voor gemaakt bent. Heel vaak gaan de leden toch wat generaties terug geloof ik? Ik ken iig vrijwel enkel getuigen wiens ouders ook al er bij waren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:35

Het zal met brainwashen te maken hebben inderdaad. Vreselijk.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:35

Ik kende een jaar of 10 geleden een gezin met meer dan 15 kinderen, vanuit religieuze opvattingen. Moeders was 'gezellig' samen zwanger tegelijkertijd met de oudste dochter. Als je bijna je hele leven doorbrengt in een situatie waarin het normaal is dat je als vrouw niet meer bent dan een broedmachine die de hele dag kookt, schoonmaakt en wast dan is het ook lastiger om de andere opties te zien (en te kiezen).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:40

@ rien10: Zo, even op de PC in plaats van op zo'n *piep*-schermpje van de telefoon. :D Ik was met tig dingen tegelijk bezig en was er duidelijk niet helemaal bij. Ik heb het teruggelezen en inderdaad, je hebt gelijk, ik had in plaats van 'zelfs' het woord 'gewoon' moeten typen. Nu lijkt het net of het iets bijzonders is, terwijl het doodnormaal is (of moet zijn, want het is helaas nog steeds niet overal normaal) dat een vrouw een leidinggevende functie heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:44

@ Ayasha: Nog even terugkomend op jouw vraag welke religie dan wel gelijkwaardigheid kent. Dat is met de wat minder bekende geloofsovertuigingen, zoals Wicca(n), Paganisme, etc. Daarbij moet ik nog wel melden dat het cultuurgebonden is of een (wel bekende) religie voornamelijk mannen of juist vrouwen aan het roer heeft staan. Zo zijn er namelijk ook landen waar Matriarchie heerst, oftewel dat vrouwen het voor het zeggen hebben. Ooit zijn daar ook de bekende religies opgedrongen door zendelingen, maar daar is de cultuur sterker dan wat er in het geschreven boekje staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:49

Shenavallie schreef:
@ Ayasha: Nog even terugkomend op jouw vraag welke religie dan wel gelijkwaardigheid kent. Dat is met de wat minder bekende geloofsovertuigingen, zoals Wicca(n), Paganisme, etc. Daarbij moet ik nog wel melden dat het cultuurgebonden is of een (wel bekende) religie voornamelijk mannen of juist vrouwen aan het roer heeft staan. Zo zijn er namelijk ook landen waar Matriarchie heerst, oftewel dat vrouwen het voor het zeggen hebben. Ooit zijn daar ook de bekende religies opgedrongen door zendelingen, maar daar is de cultuur sterker dan wat er in het geschreven boekje staat.

Dat weet ik. En ik denk dat je ook best weet dat ik het had over de "traditionele" geloven. Wicca valt daar niet onder. Wicca, Buddhisme, paganisme zijn religies. Geen geloof.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:51

Ayasha schreef:
Wicca valt daar niet onder. Wicca, Buddhisme, paganisme zijn religies. Geen geloof.

Wat is volgens jou het verschil tussen een religie en een geloof dan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:54

Ayasha schreef:
Shenavallie schreef:

Dat weet ik. En ik denk dat je ook best weet dat ik het had over de "traditionele" geloven. Wicca valt daar niet onder. Wicca, Buddhisme, paganisme zijn religies. Geen geloof.

Die mensen geloven ook in hogere machten. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:09

oomens schreef:
Ayasha schreef:
Wicca valt daar niet onder. Wicca, Buddhisme, paganisme zijn religies. Geen geloof.

Wat is volgens jou het verschil tussen een religie en een geloof dan?

Mijn persoonlijke mening? Dat religie veelal veel minder schadelijk en veel menslievender is.

Het woordenboek zijn mening:
Citaat:
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst

gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:11

Synoniemen dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:15

oomens schreef:
Synoniemen dus.

Elke godsdienst is een religie, niet elke religie is een godsdienst. Geen synoniemen dus.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:31

anjali schreef:
Dat een vrouw onderdanig zou moeten zijn aan een man daar ga ik echt niet in mee. Zeer ouderwets\Oude Testament. Wat ik me afvraag ,bij degenen die hier wel in mee gaan, moet een vrouw dan ook onderdanig zijn aan een niet-gelovige man? Al zal het meestal zo zijn dat die toch niet in aanmerking komt als huwelijkspartner denk ik.

In de islam hebben ze dit issue opgevangen door toe te staan dat een moslimman evt wel mag trouwen met een Joodse of Christelijke vrouw (maar niet met bijv. een polytheïstische vrouw) maar een moslimvrouw niet met een andersgelovige man.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:37

Dus hebben ze het niet ondervangen, ze hebben er weer van gemaakt dat de man iets wel mag, maar de vrouw niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:38

Memories schreef:
anjali schreef:
Dat een vrouw onderdanig zou moeten zijn aan een man daar ga ik echt niet in mee. Zeer ouderwets\Oude Testament. Wat ik me afvraag ,bij degenen die hier wel in mee gaan, moet een vrouw dan ook onderdanig zijn aan een niet-gelovige man? Al zal het meestal zo zijn dat die toch niet in aanmerking komt als huwelijkspartner denk ik.

In de islam hebben ze dit issue opgevangen door toe te staan dat een moslimman evt wel mag trouwen met een Joodse of Christelijke vrouw (maar niet met bijv. een polytheïstische vrouw) maar een moslimvrouw niet met een andersgelovige man.

Maar mag een moslimman ook met een andersgelovige (monotheïstische) man trouwen? En wie is er dan ondergeschikt aan wie?