Hoeveel uren [***] jij ‘gratis’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel extra uren maak je waarvoor je niet betaald krijgt? (Per week)

0 uur
335 (58%)
1-5 uur
168 (29%)
6-10 uur
37 (6%)
10+ uur
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 569

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:07

Toen ik voor de klas stond in basisonderwijs werkte ik meer uren dan op contract omdat ik anders het werk niet af kreeg. Dat was "onbetaald" je was wel vrij om als het nodig was gelijk na schooltijd te vertrekken en het dan op ander moment af te maken. En veel vrij in de schoolvakanties. Die uren moest je natuurlijk deels optellen in je schoolweek.

Afgelopen 2 jaar gewerkt voor 2 GGD's op payroll/uitzendbasis. Bij de eerste was heel duidelijk gezegd dst je alles moest schrijven. We konden nooit eerder weg, geen tijd voor tijd, ik maakte geregeld na werktijd mijn eigen cases af in de avond ipv over te dragen en die uren kreeg ik ook allemaal netjes uitbetaald.

Bij de andere GGD was het juist geen gewoonte om over te werken en die uren te schrijven. Dat kon alleen als het nadrukkelijk gezegd was. De tijd die ik daar vroeger was en later weg ging schreef ik niet, maar aan de andere kant mochten we daar ook eerder stoppen als het rustig was en het werk "op" of klaar. Werden er koppels naar huis gestuurd als we met minder teststraten toe konden Of kregen we betaalde achterwacht diensten in rustige periodes.
Omdat zij zo flexibel er mee omgingen was het ook geen probleem dat je op andere momenten wat langer doorwerken of in vrije tijd mail checkte, een webinar volgde of alle wijzigingen in de werkinstructies doornam ter voorbereiding van je eerstvolgende dienst.

Maar wel (structureel) overwerken en dat niet betaald krijgen en ook niet mogen compenseren of tussendoor iets mogen regelen? Nee,dat zou ik erg onprettig vinden.

poes

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:16

Nee het moet idd van twee kanten komen

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:20

DuoPenotti schreef:
Toevallig van de week nog een artikel gezien van een bedrijf dat op de vingers werd getikt dat inloggen van de systemen niet werd betaald.

Overdracht van dienst, minimaal 10 minuten vooraf aanwezig, was voor mij altijd al eigen tijd.

Dit wilde ze bij ons ook verplichten… toen heb ik gezegd wat denk je dat je betaald bij een afspraak met een advocaat… als je daar 1,5 bent geweest betaal je ook geen uur en een kwartier.. zij gaan niet over mijn vrije tijd beslissen… Als er verwacht wordt dat ik een kwartier voor aanvang dienst er ben is prima maar dan ook betalen..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:50

Maar wil je dan niet even rustig parkeren, koffie halen, goedemorgen zeggen? Of moest je echt paraat en volledig klaar staan voor werkoverleg 15 min voor aanvang.

15 min eerder aankomen vind ik wel normaal voor wat ik eerst beschrijf. (Op tijd komen = te laat komen)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:00

Op een enkel apje of telefoontje na als ik vrij ben, wat zeer sporadisch gebeurd, werk ik nooit echt buiten mijn werktijd. Heel soms dat ik einde werkdag nog even snel iets afmaak, maar dat is dan nooit lang.
Ik werk 40 uur per week en dat vind ik echt genoeg.