Morgen met trailer op pad? Think twice

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:06

Jep, maar meestal nemen de nieuwssites dat wel over omdat niet iedereen op de KNMI site kijkt. Ik haal het ook meestal van de nieuws sites af dat er storm op komst is.

Hier valt het meestal mee, maar ben benieuwd zo. Moet over 10 minuten op pad naar de pony's voor de herstellende merrie. Hopelijk heeft ze de storm nacht goed door staan (staan buiten met de kudde en geen mogelijkheid om ze op stal te zetten). Ze had beter kunnen wachten tot na de twee stormen.
Gelukkig is dat 10 minuten fietsen, maar daarna moet ik nog ergens heen wat 20 minuten fietsen is. Open gebied. Dus dat word leuk.

Jorex, ja, tot nu toe nog altijd code geel. Geen idee of ze dat morgen ineens veranderen?

Huidige status. Onderin Nederland zelfs code groen:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/w ... en/utrecht

prompter

Re: Morgen met trailer op pad? Think twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:12

Ik heb voor mijn werk nu de hele dag de waarnemingen van het KNMI op het scherm staan, en onderin Nederland waait het op dit moment ook niet al te hard.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:27

Ik zorg dat pony vandaag zo veel hooi heeft, dat ik dat morgen niet hoef te doen. Dan hoef ik alleen te zorgen dat ze voer en pil krijgt. Lijkt me al uitdaging genoeg morgenmiddag ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:40

Hommage schreef:
Toevallig werd ik vannacht wakker en dacht ik echt mijn hemel... wat als je nu met spoed met de trailer weg zou moeten.. Ging hier zo hard tekeer dat je je dan denk ik af moet vragen wat een groter risico is. Niet naar de kliniek gaan of een mogelijk ongeluk door de wind. -O-

Daar dacht ik ook aan, wordt je niet blij van als je met zulk weer met spoed met de trailer op pad moet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:07

Vraag mij af hoe de regels zijn met vrachtwagens. Woon aan de A7 maar zie gewoon allemaal vrachtwagens rijden. Er zullen vast ook lege vrachtwagens bij zitten...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:18

Ik denk dat dat nu nog wel ok is, maar als het 100+ waait zal meer dan een vrachtwagen omgelegd worden vrees ik….

Hier een 5-tal jaar terug moesten we met veel wind op pad met een aanhanger en die is omgewaaid tijdens het rijden….. (ik reed en behalve een slapende baby naast me, niemand anders mee), en sinds dien ben ik als de dood op te rijden met een aanhanger bij wind….

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:25

Kabayo schreef:
Vraag mij af hoe de regels zijn met vrachtwagens. Woon aan de A7 maar zie gewoon allemaal vrachtwagens rijden. Er zullen vast ook lege vrachtwagens bij zitten...

De jongens die ik ken mogen niet leeg rijden met dit soort wind vanuit hun werkgever (stormlading) of vanuit hun partners (vriend van mij is echt als de doods dat hij zijn partner om die reden verliest)
Maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen. En als je al ziet dat een personen auto van de weg geblazen wordt :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:27

Van de weg geblazen worden is niet het enige risico. Vannacht in mijn woonplaats een auto onder een omgewaaide boom terecht gekomen. Lijkt me ook niet heel fijn.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:27

Kabayo schreef:

Wat zwager is beroeps (nacht)chauffeur op de trekker-trailercombinatie, hij heeft nog nooit zijn wagen aan de kant gezet (of moeten zetten) vanwege storm/ wind.
Wel zorgt hij ervoor dat hij op zulke momenten niet leeg rijdt èn heeft hij de afspraak met de werkgever dat als het ECHT niet gaat, hij de combinatie laat staan en hij terplekke (betaald) wacht tot het weer kan of, als de afstand het toe laat, hij opgehaald wordt.
Sprak hem gister even tussen de ritten door, ik vroeg of hij ook zo’n last had van de wind. Zijn reactie: ‘ik niet hoor, de wagen wel een beetje.’
Kortom: de meesten weten wat ze doen en het gaat vaker goed dan fout.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:37

Vind altijd dat m'n auto al zoveel wind vangt. Laat staan een vrachtwagen. Ik snap wel dat ze niet leeg rijden. Goede oplossing. Maar ik weet helaas ook dat veel bedrijven dat niet doen..

Zie op internet veel ongelukken. Boom op de auto. Aanhangers met auto over de kop en in de sloot.. bah..

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:46

Hij vangt veel wind maar hij weegt ook 18+ ton. Daar kunnen onze autootjes van max. 1,5ton (gewicht) niet tegenop.
Vrachtverkeer (en ander zwaar verkeer) kan door het gewicht ook goed doorrijden bij sneeuw en gladheid, het líjkt of ze onverantwoord bezig zijn maar dat is echt niet zo.

Over het algemeen wordt er goed met de weersomstandigheden omgegaan. Een enkele keer tref je een cowboy maar het gros weet wat ze doen.

De mensen die nu met auto+aanhanger omliggen door de wind zijn simpelweg te licht (en onervaren) om met dit weer te rijden. De gemiddelde chauffer rijdt 5 dagen (of nachten) per week 10+ uur met zijn combi.
Daar kan een bouwbusje die een halfuurtje naar een klant toert niet tegenop.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:54

Vind het toch nog wel behoorlijk pittige wind buiten. Zelfs hier voor de achterhoek, maar toch nog even met Maria Storm Dudley (is het nu toch?) getrotseerd. Gisteren wat koliekerig dus voor de zekerheid nog even wandelen buiten, maar ze is weer helemaal de oude.
Baby is gaan draaien en deed wat moeilijk gisteren. Het was zelfs met wandelen wel even zorgen dat we niet omwaaiden. Normaal wandel ik niet buiten met storm, maar had nu even geen keus. In de wei is het vrij drassig en op het fietspad loop je dan toch beter.
Nu zo op de fiets naar de volgende afspraak. Dat word nog leuk in open gebied.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:28

Kabayo schreef:

Zag wel dat de dijk Enkhuizen-Lelystad afgesloten was voor auto’s met aanhanger en vrachtverkeer( of dat leeg of gewoon is weet ik niet)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 11:09

Man man ik heb ook beroerd geslapen vannacht :') Ellende.
Morgen wordt alleen maar zwaarder in de modellen :=

Dit model berekent het nu gewoon volle bak over land -O-

Afbeelding

Mijn man vond het op een vuurspugende draak lijken _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:13

Jakkes, ik hoop datde dakbedekking van mijn schuurtje/overkapping het blijft houden dan. Die gaat nu al op en neer en ik kan er nu niets tegen doen -O- blijft het dezelfde windrichting?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:30

Vuurspuwende draak zie ik er ook in idd! Brrrr.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:51

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:55

Wat is dat precies, ik word niet echt wijs uit de uitleg

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:57

Eigenlijk een cycloon maar dan niet in de tropen. Door koude lucht die van bovenaf aangezogen wordt. Zo lees ik het. Zeer harde windstoten mogelijk tot 150 km per uur. Maar het is wel onzeker.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:00

Hoop dat de KNHS en de regio's iets ondernemen voor de kampioenschappen voor morgen en zaterdag...

En ik hoopte dat hier adviezen kwamen over rijden met trailer, maar inmiddels zoveelste weertopic met dingen die niets te maken hebben over trailer rijden met storm

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:02

Welk advies verwacht je precies Echwel? Want het advies staat zelfs in de titel (ok ging over een andere storm maar strekking blijft hetzelfde): ga niet met je trailer op pad met deze weersverwachting. Of wil je advies wat te doen als je trailer op zn kant in een berm ligt met paard erin? }>

Edit: feitelijk is het zelfs enkel een waarschuwings topic over de weers verwachting. Nergens wordt gevraagd om advies of advies gegeven behalve niet op pad gaan. Als je advies wilt over perse op pad met je trailer met harde wind kun je daar een topic over openen maar gok dat niemand je zal adviseren "gewoon gaan en flink je stuur vasthouden" met deze omstandigheden ;)
Laatst bijgewerkt door XladyX op 17-02-22 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:02

Simpel met dergelijke wind zou een wedstrijd me echt worst zijn. Teveel risico om voor iets niet spoeds risico te gaan nemen. Dan desnoods maar startgeld kwijt, een paard kwijt raken is duurder.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:03

Had het plan om morgen met aanhanger hooibaaltjes te halen.
Misschien maar even kijken of ik busje kan lenen en daar wat balen in kan vervoeren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:05

XladyX schreef:
Welk advies verwacht je precies Echwel? Want het advies staat zelfs in de titel (ok ging over een andere storm maar strekking blijft hetzelfde): ga niet met je trailer op pad met deze weersverwachting. Of wil je advies wat te doen als je trailer op zn kant in een berm ligt met paard erin? }>

Nee maar ik verwacht niet dat het weertopic nr zoveel zou zijn met mijn tuinset ligt bij de buren...
En niet zo maar een wedstrijdje he...

Maar zoals ik schreef hoop dat de KNHS er iets mee gaat doen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:06

Volgens mij lassen die alleen af met code rood en oranje.