Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:27

Hier ook een vriendschap van tig jaar compleet verbroken en puur en alleen vanwege het corona gebeuren.
En niet omdat ze zich (denk ik) niet laat vaccineren maar omdat ze echt de hele reutemeut van wappie verhalen op me af bleef schieten en constant om mijn mening bleef vragen.
Tig keer gezegd dat ik de discussie niet eens wil voeren, maar mocht niet baten.
Ook mijn tandarts is einde verhaal, heb je eindelijk een goeie gevonden hier (niet zo eenvoudig), bestookt ie me met allerlei appjes en messenger berichten. An sich kon ik daar nog wel mee leven, maar Franse overheid is wat strikter -> werken in de zorg is vaccineren. Hij weigerde dat, dus zijn praktijk is gesloten nu.

Zat mensen verder in mijn omgeving die niet gevaccineerd zijn, daar lig ik geen seconde van wakker. Maar het is verder ook geen gespreksonderwerp, dan is er ook niets aan het handje.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:30

De mensen die ik ken, die gaan ook met een bak maatregelen niet overstag. Dit is geen kwestie van kont tegen de krib. Die willen er gewoon echt niet aan,

En daar heb ik er een flink aantal van in mijn omgeving.

wilmatj

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:58

Ik heb wel een grote ergenis naar mensen die juist heel erg pro vaccineren zijn. Dus echt de mensen die bang zijn anders morgen dood neer te vallen als ze bij een niet gevaccineerd persoon in de buurt zijn geweest.

Maar tot nu toe niemand kwijt geraakt, mensen in de familie en schoonfamilie zitten die lijnrecht tegenover mijn mening staan. Elkaar respecteren en soms eens luisteren of juist niet de discussie opzoeken scheelt een hele hoop. Ik deel er verder eigenlijk vrij weinig of zelfs niets over online dat scheelt ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:29

In het dagelijks leven praat ik er privé eigenlijk niet eens zoveel over. Men weet dat ik er voor mijn werk en vrijwilligerswerk midden in zit en respecteren dat ik er privé geen zin in heb, merk ik :)
Dat vind ik echt top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:12

tijger22 schreef:
Mindim schreef:

Ik vraag me soms af in hoeverre het soms principes zijn of dat het gewoon de kont tegen de krib gooien is.

Als het echt de kont tegen de krib gooien was geweest hadden die mensen zich nu wel laten vaccineren toch, dat ben je toch een keer zat icm dat je nergens meer mag komen ;)

Dat sommigen nu toch ook, ik zie de nieuwsberichten voorbij komen dat er op sommige plaatsen ineens een run is op vaccinaties. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:14

Tallie1979 schreef:
De mensen die ik ken, die gaan ook met een bak maatregelen niet overstag. Dit is geen kwestie van kont tegen de krib. Die willen er gewoon echt niet aan,

En daar heb ik er een flink aantal van in mijn omgeving.

De vraag is of jouw omgeving representatief is voor de grote groep natuurlijk.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:34

Hier is de band met mijn bestie alleen maar hechter geworden, puur respect naar elkaar toe, daar draait het om.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:01

Ik ben wel verrast door hoe sommige erin staan en hoe bot mensen kunnen zijn, maar (nog) niemand geblokkeerd.
Mijn zusje en ik denken er helemaal hetzelfde over en dat is wel erg fijn, merk dat we daardoor juist dichter tot elkaar komen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:31

Hier nog niemand van fb afgegooid of wat dan ook. Bijna iedereen van de vrienden zijn gevaccineerd.

Net 2 feestjes gehad en iedereen was welkom. Zowel gevaccineerd als ongevaccineerd. Werd ook niet over gesproken.

Rest vd familie is ook gevaccineerd. Alleen nichtje en haar dochter niet. Nichtje werkt zelfs in de zorg :j

Ik zou nooi mensen uit mijn huis weren of familie niet meer uitnodigen alleen omdat ze een andere mening hebben. }>

Discussies over corona kap ik op verjaardagen bijv gewoon af. Lets agree to disagree en ander onderwerp

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:39

Elisa2 schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen er maar over blijven discussieren als er zoveel tweedeling over ontstaat.

In mijn famillie ook twee mensen met totaal verschillende standpunten tegenover elkaar die nu geen contact meer hebben. Terwijl ik dan denk: je hoeft er niet over te discussieren. Gewoon lets agree to disagree ipv je mening doordrammen. Dat laatste getuigt gewoon niet van veel volwassenheid en dat zie ik bij beide kampen.

Volwassenheid begint bij elkaar te accepteren en de ander zijn mening te aanvaarden zonder die van jezelf door iemands strot te stampen.

In deze verhalen lijkt dit altijd verre van het geval. Ik vind dat oprecht doodzonde!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:48

GabberGill schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen er maar over blijven discussieren als er zoveel tweedeling over ontstaat.

In mijn famillie ook twee mensen met totaal verschillende standpunten tegenover elkaar die nu geen contact meer hebben. Terwijl ik dan denk: je hoeft er niet over te discussieren. Gewoon lets agree to disagree ipv je mening doordrammen. Dat laatste getuigt gewoon niet van veel volwassenheid en dat zie ik bij beide kampen.

Volwassenheid begint bij elkaar te accepteren en de ander zijn mening te aanvaarden zonder die van jezelf door iemands strot te stampen.

In deze verhalen lijkt dit altijd verre van het geval. Ik vind dat oprecht doodzonde!

Dat werkt alleen als het van twee kanten komt...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:06

wilmatj schreef:
Ik heb wel een grote ergenis naar mensen die juist heel erg pro vaccineren zijn. Dus echt de mensen die bang zijn anders morgen dood neer te vallen als ze bij een niet gevaccineerd persoon in de buurt zijn geweest.

Maar tot nu toe niemand kwijt geraakt, mensen in de familie en schoonfamilie zitten die lijnrecht tegenover mijn mening staan. Elkaar respecteren en soms eens luisteren of juist niet de discussie opzoeken scheelt een hele hoop. Ik deel er verder eigenlijk vrij weinig of zelfs niets over online dat scheelt ook.

Nou inderdaad, als je hier op bokt in een corona discussie gaat word je in bepaalde topic, besprongen door pro vaccineerdes. En ze willen ook anders niks horen. En je bent meteen een wappie. Terwijl er mensen hun redenen voor hebben. En moet meteen met bewijzen of met ondergebouwde feiten komen. Terwijl het andersom net zo is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 21:37

OleJon schreef:
wilmatj schreef:

Nou inderdaad, als je hier op bokt in een corona discussie gaat word je in bepaalde topic, besprongen door pro vaccineerdes. En ze willen ook anders niks horen. En je bent meteen een wappie. Terwijl er mensen hun redenen voor hebben. En moet meteen met bewijzen of met ondergebouwde feiten komen. Terwijl het andersom net zo is.

Daar is de foei knop voor.

Het is heel normaal om naar bronnen en onderbouwing te vragen wanneer input gebracht worden als een feit.
Wanneer input gebracht wordt als persoonlijk gevoel is onderbouwing of bron niet nodig.

Om weer on topic te gaan, ook voor iedereen waar je last van hebt op bokt, is er zoiets als een foei knop.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:05

OleJon schreef:
wilmatj schreef:

Andersom wordt er dan ook veel onderbouwd met bewijzen. Daar gaat enorm veel tijd in zitten, maar juist dat onderbouwen is erg belangrijk. En ja, dat mis ik in discussies met ongevaccineerden.

Ik heb afgelopen jaar ook een heel groepje mensen ontvolgt op facebook. Overigens maar een paar vanwege hun terugkerende (niet-onderbouwde) anti-vax berichten. De rest was gewoon opschonen. Ontvolgen t.o.v. ontvrienden heeft als voordeel dat het voor hen niet zichtbaar is (erg aangenaam bij familieleden die snel op hun tenen getrapt zijn, maar je toch nog enig contact mee wil hebben) en je af en toe toch nog even kan kijken wat ze posten en daar dan ook reageren. Ik denk dat ik slechts 10 tot 20% van mijn facebookvrienden volg.

Ik ben inderdaad anders tegen bepaalde mensen aan gaan kijken vanwege hun standpunt op het gebied van covid. Andere gespreksonderwerpen (bijvoorbeeld walgen van het feit dat ik zelfvoorzienend wil worden in vlees, maar tegelijkertijd geen vegetariër zijn) doen dat ook. Ook hangt het er voor mij vanaf wat ze doen. Een aantal dansdocenten die ik ken zijn niet gevaccineerd. Zij geven dus in een gesloten ruimte les aan een flinke groep mensen waarbij gezweet en gehijgd wordt en geen afstand gehouden. Dan kunnen ze nog zo zeggen dat ze voorzichtig doen, maar ik zie dat toch echt anders. In tegenstelling tot een IT'er die vanuit huis werkt en zijn/haar boodschappen eens in de week op een rustig moment in de supermarkt haalt. Allebei niet gevaccineerd, mogelijkerwijs allebei om dezelfde reden, toch geeft het een ander effect op hoe ik naar ze kijk.

Een nicht is bijvoorbeeld niet gevaccineerd omdat ze zwanger is en fibromyalgie heeft en ze het daardoor niet aandurft. Ik heb daar wel een mening over, maar begrijp het op zich ook wel. In tegenstelling tot haar oudere broer die het allemaal onzin vindt en ook weigert te testen en het een overheidscomplot vindt. Hij heeft overigens een contactberoep waarbij hij dus langdurig op minder dan 1.5m afstand staat en was eerder heel boos omdat de overheid onvoldoende voor zijn beroepstak deed aan qua compensatie. Maar tegelijkertijd verzet hij zich nu wel heel hard tegen maatregelen om te voorkomen dat hij opnieuw dicht moet. Dat vormt een veel sterkere mening over hem als die nicht.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:46

Corona onenigheid is een van de redenen dat in uit mijn studenten huis terug ben verhuisd naar mijn ouders. Ik zit zelf in de risico groep en ze bleven maar anti coronamaatregelen feestjes geven. (dit was in het begin toen er nog geen vaccins waren) uiteindelijk de beste keuze geweest want ik voelde me daar toch ook niet thuis.

Verder heb ik een paar schreeuwerds en complot delers ontvolgd op social media. In mijn klas zit ook iemand die alle maatregelen onzin vind en zich niet wil laten vaccineren omdat hij zich gedwongen voelt. Maar hij houd heel netjes afstand van mij en had zo iets van als ik het dan toch zou hebben wil ik het niet aan jou overdragen en snapt heel goed dat door mijn ervaring er een hele andere kijk op de situatie heb.

Ik val misschien in de categorie “mensen die bang zijn dat ze morgen dood vallen als ze het krijgen” maar na al 3x een bijna dood ervaring en ziekenhuisopnames door griep (2x een influenza B griep en 1x mexicaanse griep) kijk ik er toch anders na. Wat ik meegemaakt heb in het ziekenhuis om mijn koorts maar te laten zakken wens ik mijn zwaarste vijand nog niet toe.

Een van mijn andere vrienden is wel ook helemaal van standpunt veranderd nadat een gezonde 28 jarige vriendin van ons corona heeft gehad en na bijna een jaar nog steeds niet langer dan een kwartier kan lopen.

Iedereen mag zijn eigen keuzes maken en mening hebben, al vind ik het wel fijn als ze ook mijn keuze/mening respecteren en ik niet gelijk voor schaap word uitgemaakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:01

Ik ontvriend ze gewoon. Wegwezen met je wappie onzin. En mensen die ik IRL ken en diep in een rabbithole zitten ja sorry die mijd ik ook. Mensen die extreem rechtse taal uitslaan excommuniceer ik.

Morgen geef ik weer dagcursus en alle cursisten moeten een QR code, foto van test of vaccinatie, of ter plekke bij de deur een zelftest doen. Als er daarom mensen afhaken prima, maar ik heb geen afzeggingen gehad. Sinds ik het woord 'natuurlijk' geschrapt bij 'bekappen' heb is de doelgroep aanzienlijk anders geworden :+. Geen antivaxers meer, die kunnen wel een cursus doen bij Heleen Davies die corona totaal niet serieus neemt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:21

Nou om eerlijk te zijn, toen ik vandaag in een random Lild liep en als enige een mondkapje droeg zakte de moed me wel in de schoenen qua mentaliteit van de mensen.
Het moet vanaf morgen (waarom zou dat nou zijn he dat dat weer moet :roll: 8)7 ) dus vandaag doen we het nog niet ‘omdat het nog niet hoeft’ blijkbaar?
Zijn de mensen nou zo simpel?

En mij ook vuil aankijken ook he, en gewoon dicht om elkaar heenlopen.
Door dit soort types zijn we dus al die Jip en Janneke regeltjes van bovenaf nodig blijkbaar….

Echt ik heb eventjes moeite het nog hoopvol in te zien allemaal…..

En ja in de familie ook heel wisselende reacties op de pandemie. Sommige verrasten me wel, zo zal ik het maar zeggen. Het is soms net of latent aanwezige angststoornissen of iets in die richting door de situatie boven water komen. Het is ook gewoon een heftige situatie, een wereldwijde pandemie.
We laten heel bewust iedereen zijn of haar ideeën hebben, we hebben het er gezamenlijk bewust niet meer over. En dat gaat eigenlijk wel prima verder.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:42

ravellie schreef:
alice0cullen schreef:
Ik heb een aantal familieleden aan de kant gezet en een paar vrienden. Ik heb geen zin meer in de discussie, in mijn ogen als je het fatsoen niet hebt om je gewoon te laten enten ben je bij mij niet meer welkom.
Dan wordt ik dom of een schaap genoemd omdat ik me heb laten enten. Ik ben het niet altijd eens met hoe de regering omgaat met het hele corona beleid maar je laten enten en gewoon een mondkapje opdoen zou niet moeilijk moeten zijn.

Des te sneller we eruit zijn.

Wow, nou die familieleden en vrienden weten meteen hoe diep en oprecht de relatie met jou was

Bizar

Tja ik heb ernstige astma en echt niet van plan om corona te krijgen. Houd me al die tijd strak aan de regels en ben zo snel als het kon gevaccineerd.

Mensen in mijn opgeving waren gewoonweg aan het liegen of ze corona hadden of niet. Stal houder en haar man, beide hartstikke corona maar hebben toen gewoon gezegd dat ze negatief waren. En er later omheen draaien. Stalgenooy net hetzelfde.

En nog kwaad worden ook toen ik daar wat van te zeggen had. Hoe heb je het gore lef zo te spelen met andermans leven. Omdat zij er zelf weinig last van hadden viel het allemaal wel mee. Familie leden zat die lopen te snotteren en te hoesten en niet laten testen en constant lopen te zoeken naar loopholes om maar geen mondkapje op te doen. Of het gaan vergelijken met de oorlog.

Nee sorry dan ben je bij mij echt aan het verkeerde adres. Ik heb altijd alles gedaan voor familie, van geld lenen tot hele fiets feestjes hosten en bedienen terwijl ik amper rond kon komen en ik dagelijk chronische pijn heb. En dan vinden ze mij onfatsoenlijk. Hou toch op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:05

Marigold
Ik ben zo'n simpele. Tot de dag dat ffp2 hier verplicht word.
Morgen hang ik hem onder op mijn kin zodat mijn bril niet aanslaat. Ik heb elke regel netjes gevolgd. Ben voor vaccinatie. Niet voor schijnveiligheid door juist de simpele (wie de bal kaatst) die denken dat een flut ding helpt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:15

Geen idee of zo’n ding helpt maar het signaal dat het weer nodig is, daar gaat het mij om.
Dat die awareness weer echt nodig is. En die zag ik gewoon echt niet, en als een random winkel zomaar ergens op mijn route er zo uitziet qua gedrag van de mensen dan zakt de moed me gewoon even in de schoenen.
Van afstand houden was geen enkele sprake.
Die snuitdoekjes, ik geloof er niet zo in maar het gaat om het besef, dat we momenteel weer gewoon in een nieuwe piek zitten.
En dat we ons uit onszelf zouden moeten inzetten besmetting te voorkomen, en niet puur en alleen de verplichte regels volgen.. dat is wat mij betreft het hele punt.
Het is gewoon een rotsituatie, dat sowieso. En om er ooit nog uit te komen moeten we toch echt samenwerken.

Bedoel ik ben ook wel geënt maar dat is niet zaligmakend en wil gewoon dat er een einde komt aan deze hele toestand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:24

Nu woon ik in een dorp en de omgeving hier is flink geraakt in de eerste golf.
Ik vind in de winkels nog steeds die 1,5 meter redelijk goed gehandhaafd worden. Natuurlijk zit er wel eens een gehaaste voor schieten bij. Maar gemiddeld gezien vind ik het hier best netjes.

Wat ze thuis doen weet ik uiteraard niet.

Dus nee ervaar het niet als jij. Dus ja die smoelluier zet ik alleen op om een boete te voorkomen. En zet hem niet meer dat mijn bril nog aanslaat.

Dat de cijfers oplopen is door ons falende regering.
Te laat booster.
En de ongevaccineerde hun gang laten gaan.
Heel rot voor de verpleging. Maar daar gaan deze halve regels niets aan afdoen

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:13

Sunnda schreef:
Nee helemaal niet en ik vind dat ook raar als mensen dat wel hebben.
(Buiten de extreme wappies die over 5g etc praten natuurlijk maar die heb ik niet in mijn omgeving. Hetzelfde geldt voor mij echter voor enorme pro vaccinatie figuren. Dat vind ik net zulke gevaarlijke idioten en wil ik ook niet in mijn omgeving.)
Maar ik heb zat mensen zonder vaccin in mijn omgeving.

Ze nemen echter wel de normale veiligheidsregels in acht en zijn gewoon dezelfde mensen als altijd, behalve dat ze de vaccins niet nemen. Waarom zou ik problemen met hen hebben.

Hier hetzelfde. Nu moet ik zeggen dat de echte wappies niet in mijn omgeving heb. Ook niet op Facebook of instagram.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:14

Ongeacht of je voor of tegen vaccineren bent, de mensen die extremen uitspreken, daar heb ik gewoon niet veel mee, maar dat zijn mensen waar ik sowieso al niet veel mee om ging, dus verwijderen van facebook zodat de "posts" niet meer voorbij kwamen is waarschijnlijk niet eens opgemerkt :+

verder ben ik zelf niet gevaccineerd, dat is een weloverwogen keus geweest, maar ga net zo goed met mensen om die wel heel erg voor vaccineren zijn, we respecteren elkaars keuze en houden rekening met elkaar, dat heeft ons misschien zelfs juist wel dichter bij elkaar gebracht en daarmee is het ook gewoon goed. Corona is ook een onderwerp dat eigenlijk niet eens meer ter sprake komt gelukkig.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:35

Citaat:
Hebben jullie nou ook dat je heel anders tegen sommige mensen aankijkt door het standpunt dat zijn innemen t.o.v. COVID-19 en de maatregelen?

Hmm, in alle eerlijkheid: ja.
Niet perse omdat ze wel/niet willen vaccineren, maar door wat ze als reden daarvoor aanvoeren. Sommigen verkopen echt een hoop onzin...

Vandaag nog een discussie gehad met 2 vriendinnen van me, zijn 2 zusjes.
Om het even te kaderen - zij werken in de zorgsector en zijn gevaccineerd. Ik ben niet gevaccineerd (en werk niet in de zorgsector, mocht je je dat afvragen).

De ene had een post op FB gedeeld, waarin zij redenen aanhaalde waarom zij zich heeft laten vaccineren.
Ik reageerde daarop met de boodschap dat mijn reactie zeker niet negatief bedoelt was, maar dat ik het een interessant onderwerp vind en graag haar mening wilde horen over een aantal dingen, nav haar post. En dat is ook écht zo: het was niet mijn bedoeling de l*l uit te hangen, ik vind het oprecht een interessant onderwerp, en spar graag, uit nieuwsgierigheid naar hoe iemand denkt, en waarom zij zo denken.

Zij haalde bijvoorbeeld aan dat ze zich had laten vaccineren om anderen te beschermen en te kunnen knuffelen - daarop vroeg ik of dat niet een vals gevoel van veiligheid is, want zij kan, als gevaccineerde, nog steeds besmet geraken en dus ook anderen besmetten. Het verschil met een niet-gevaccineerde is dat zij zich veilig waant, en er van uit gaat dat zij anderen kan knuffelen zonder hen te besmetten want zij is gevaccineerd.

Ook gaf ze aan dat zij gewoon gezellig op restaurant ed wilt kunnen gaan zonder daarvoor een test te moeten ondergaan. Mijn vraag: vind je dat dan eerlijk en correct, dat jij als gevaccineerde gewoon binnen mag terwijl je wél besmet kan zijn, maar dat dus niét weet omdat jij niet getest moet worden? Ik moét die test wel ondergaan, want ik ben niet gevaccineerd - stel dat ik positief test, dan mag ik uiteraard niet binnen - maar dan kan ik ook niemand besmetten, want van mij weten we dan (vrij) zeker dat ik besmet ben, vermits ik positief testte.

Zowel zij als haar zus reageerden. We hebben een beetje over en weer gespard (zonder ruzie te maken, we zijn grote mensen), maar het kwam er op neer dat zij zeiden dat ook een test niet 100% klopt (zowel negatief als positief).
Ik kreeg ook niet echt antwoord op mijn vragen. Ik kreeg een doorsnee antwoord "ik zie meer als jij in mijn job". Ik reageerde: ja, weet ik, daarom vraag ik het jou ook!

Conclusie: ik heb geen antwoord op mijn vragen gekregen, daar zijn ze niet op ingegaan. Ik kreeg een paar dooddoeners naar mijn hoofd, en de melding dat zowel een vaccin als een test ook niet altijd 100% zijn. Dus.. jouw vaccin is niet 100%, maar je gedraagt je wél zo: jij waant je veilig, denkt dat je nu fijn iedereen kan knuffelen zonder besmet te raken en anderen te besmetten, jij loopt overal maar binnen (want dat mag gewoon!), en net doordat je die safe pass hebt laat je je niet meer testen en wéét je dus niet of je wel/niet besmet bent - maar je loopt toch vrolijk naast mij in de winkel en knuffelt blij je oude oma.

Ik reageerde nog: ik zoek een grondige reden om me alsnog te laten vaccineren.
Laat het duidelijk zijn dat zij mij niet hebben kunnen overtuigen... Onderbouw je mening, denk ik dan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:53

Maar wat moet er dan precies nog benoemd worden dan dat je wel overtuigt wordt om te vaccineren. Waarom leg je die plicht bij gevaccineerden.

Ik zie het simpelweg zo, wetenschap heeft aangegeven dat een vaccinatie de kans op besmetting verkleint, je bent minder lang besmettelijk en als je ziek wordt ben je minder ziek. Dit zijn gewoon feiten. Niemand die zegt dat je niet meer ziek kan worden of dat je het niet meer kan overbrengen op anderen. De kans wordt alleen aanzienlijk kleiner.

Daarbij is het ook een feit dat als te veel mensen besmet raken je het virus een kans geeft te muteren zodat vaccinaties steeds minder goed werken tot de volgende weer wordt gemaakt. Het is gewoon ontzettend belangrijk om die varianten de kop in te drukken. En dit zie je gewoon gebeuren in landen waar de maatregelen strak gehandhaafd worden en waar de vaccinatie graad hoog is.

We zien het ook met de mazelen, en kinkhoest. Zodra de vaccinatie graad daalt komen er overal uitbraken en die muteert dit virus ook net weer zo dat vaccinatie moet worden aangepast anders heb je er ook niks meer aan. De mazelen was bijna uit Europa verdwenen, maar omdat er dan een groep mensen besluit om voor wat voor reden niet te enten en we zijn zowat weer terug bij af omdat de vaccinatie graad gewoon te laag wordt.
Kinkhoest net zo. Mensen beseffen gewoon niet hoe erg die ziektes zijn omdat ze vaak zelf wel geent zijn en het dus niet hebben gekregen, denken dat dit komt omdat hun immuunsysteem zo geweldig is, hun kinderen vervolgens niet enten omdat ze denken dat het een soort winst operatie is vanuit de overheid. Kinderen krijgen het, en zo is er weer een grote groep besmet.
Iedereen moet gewoon de verantwoordelijkheid nemen zich te enten als dit mogelijk is, het gaat hier gewoon om volksgezondheid en we reizen tegenwoordig de hele wereld over met meer risico's van dien.