Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LWDaisy schreef:poes schreef:Ik ben echt nog altijd niet mee. Wat voor stereotype Duitser? Welke ideeen?
Ik weet het echt niet dus is echt een oprechte vraag.
"De Duitser" die Joden haatte/mishandelde, tijdens de oorlog
pmarena schreef:[
Je kan niet allemaal exact weten hoe het ook alweer allemaal zat met de NSB, NSDAP, Hitlerjugend, SS, Gestapo en weet ik wat allemaal.... dat moet je echt interesseren om te onthouden. Anders vergeet je het. Net als die wiskundige e.d. formules die veel mensen vergeten
Citaat:"De Duitser" die Joden haatte/mishandelde, tijdens de oorlog
pmarena schreef:Ik vind het niet realistisch om dat van elke Jan met de Pet te verwachten hoor, dan moet je i.m.o. al een zekere politieke en/of geschiedenis interesse hebben
pien_2010 schreef:pmarena schreef:Ik vind het niet realistisch om dat van elke Jan met de Pet te verwachten hoor, dan moet je i.m.o. al een zekere politieke en/of geschiedenis interesse hebben
Zolang wij nog elk jaar op 4 mei de dodenherdenking hebben waar je , neem ik aan, met de wat grotere kinderen naar kijkt en als ouder uitleg geeft waar het begonnen is en dat we het nu voor meer slachtoffers herdenken en waarom dit belangrijk is om dit te blijven herdenken , vind ik het wel raar eerlijk gezegd dat dit nu al weg aan het zakken is. Voor mij hoort dit gewoon bij de normale opvoeding van normen en waarden en de belangrijkste geschiedenis gebeurtenis recent van Europa.
Kijk dat in NL WO1 amper of niet leeft→ dat begrijp ik dan weer wel, ook al is het best raar want bv in Frankrijk en UK zijn dat enorm grote herdenkingsdagen elk jaar. Maar WO2 waar zoveel mensen zijn vermoord, waar minutieus in een buitengewoon (door de wetenschappers mee uitgedacht) efficiënt systeem zo verschrikkelijk veel JOden, Sintis, Homosexuelen en andere mensen zijn vermoord middels gaskamers. Dat is ongekend in de wereldgeschiedenis en dat mag gewoon totaal niet en nooit wegzakken ook al is het 80 jaar later. Want het is een ernstige les, dat de mensen tot staat zijn tot gruwelijke zaken waarin getracht is met succes om een heel volk (we noemen dat volkerenmoord) uit te roeien (genocide dus). Dit mag toch wel bekend blijven en via generatie door verteld worden en op de basisschool verteld in de geschiedenis les. Dus pmarena ik ben het totaal oneens met constatering dat je dit niet mag verwachten van iedereen.