Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:23

Ik heb niemand uit de zorg horen zeggen dat er niemand griep had.
Maar er was geen grote griepgolf, niet gek natuurlijk met al die regels.

Maar we kunnen dat ook wel elke winter doen voor de komende altijd jaar als je dat fijner vind voor die mensen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:31

Eretria schreef:
En hoe verklaar jij dan dat er vorig jaar zogezegd niemand griep had? Alles was corona. Ja rot voor degenen die met griep op de ic liggen. Je krijgt gewoon stempel corona.

Weet je hoe virussen meestal worden verspreid? Juist ja, de maatregelen hebben er voor gezorgd dat ook andere virussen veel minder werden over gedragen. En aangeven dat je het stempel Corona krijgt terwijl je met griep op de ic ligt ? En alles onder Corona word gegooid ? Dan hadden we nu een sterfte die nog veel hoger was dan de geschatte 30.000. Er gaan wekelijks 2500 mensen dood aan van alles en het merendeel zal nu gevaccineerd zijn, die ook allemaal maar wegzetten als vaccinatieslachtoffers?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:32

Voor wat betreft die griep: ten eerste is het griepvirus een stukje minder besmettelijk dan het coronovirus, dat griepvirus heeft waarschijnlijk nauwelijks kans gehad vanwege de maatregelen. Ten tweede heb ik zo'n idee dat men misschien in bepaalde periodes minder snel naar de huisarts is gegaan, in verband met griepklachten. (Normaal zijn het de huisartsen die de gevallen turfen en doorsturen).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:36

Eretria schreef:
En hoe verklaar jij dan dat er vorig jaar zogezegd niemand griep had? Alles was corona. Ja rot voor degenen die met griep op de ic liggen. Je krijgt gewoon stempel corona.

Als je in bent voor een genuanceerde benadering van die vraag zou je dit stuk eens kunnen lezen.

Hoe zit het? Hebben echt minder mensen griep gekregen in 2020?
Publicatiedatum: 2 februari 2021

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: hebben echt minder mensen griep gekregen in 2020?

Waar is het griepvirus gebleven?
Door de uitbraak van de coronapamdemie aan het begin van 2020 lijken alle andere ziekmakende virussen naar de achtergrond te verdwijnen. Althans, dat beeld soms geschetst in internationale media. Zo meent de Britse krant The Times dat de griep, een notoire ziekmaker tijdens het winterseizoen, in 2020 amper is waargenomen in Wales, een deel van Groot-Britannië. Australische media melden op hun beurt dat het aantal griep-patiënten sinds 1888 niet meer zo laag is geweest dan in 2020.

Seizoen 2019-2020
De griep lijkt in 2020 dus een minder grote rol te spelen dan in coronavrije jaren, maar is dit ook echt zo? Om hier een goed antwoord op te geven moeten we kijken naar de cijfers uit het griepseizoen 2019-2020 en naar de voorlopige cijfers van het griepseizoen 2020-2021. In Nederland wordt het aantal griepgevallen geregistreerd door onderzoeksinstituut Nivel, die de cijfers weer doorkrijgt van Nederlandse huisartsen.

In het seizoen 2019-2020 lijkt in eerst instantie vrij normaal te verlopen in vergelijking met de jaren daarvoor, maar vanaf de 15e kalenderweek daalt het aantal registraties flink. Dit is de eerste week van april 2020. Tot nu toe nog niets vreemds, want ook in andere jaren neemt het aantal mensen met griepachtige klachten rond die week af. Een grafiek waarop deze tendens goed terug te zien is vindt u op de website van het RIVM.

Seizoen 2020-2021
Wat wel anders is aan 2020, is dat er eind 2020 en begin 2021 veel minder mensen aankloppen bij de huisarts met griepachtige verschijnselen. Zo worden er in week 52 van 2020 (de week van Kerst) bij nog geen 20 op de 100.000 mensen griepachtige verschijnselen gevonden. Die trend zet door in 2021. “De Peilstations (de huisrtartsenpraktijken, red.) rapporteren 10 mensen met griepachtige klachten op de 100.000 inwoners. Dat is lager dan gebruikelijk in deze tijd van het jaar en onder de epidemische grens, die voor 2020-2021 is vastgesteld 58 per 100.000 inwoners”, schrijft het Nivel op de eigen website bij de weekcijfers van week 3 (18 tot en met 25 januari 2021). “In het huidige seizoen 2020-2021 is er nog nauwelijks influenza gevonden”, bevestigt MAX-huisarts dokter Ted. “Dat was ook al zo een half jaar geleden op het zuidelijk halfrond, waar de griep heerst tijdens hun winterperiode.”
Rol van het coronavirus
Experts over de hele wereld vermoeden dat de weinige griepgevallen het gevolg zijn van het vele thuiszitten en andere coronamaatregelen, maar dat is niet meer 100 procent zekerheid te zeggen. “Het is logisch om te denken dat de griep is verminderd doordat de afstandsmaatregelen voor COVID-19 ook goed werkten om de besmetting met griep te voorkomen. Het kan ook zijn dat het ene virus het andere als het ware verdrijft. Helemaal precies weten we dat niet. Het kan ook zijn dat er minder griep was omdat het vaccin redelijk goed bleek te werken.”
Effectiviteit griepprik
De dokter zegt dit niet zonder reden. De prik die in 2019 is toegediend blijkt voor 48 procent effectief. “Dat is hoger dan gemiddeld. Meestal is dat rond de 30 procent; voor griep zijn we gewend aan dat soort lage werkingspercentages. Daarom is het ook zo bijzonder dat de vaccinatie voor het coronavirus 60 procent of zelfs 95 procent werkt”, legt dokter Ted uit. Dat het griepvaccin niet volledig beschermt komt door het feit dat er elk jaar in het voorjaar weer ingeschat moet worden welke influenzavirussen de ziekmakers zullen worden in het najaar en de winter. Als deze inschatting niet de juiste blijkt, is de effectiviteit van de prik dus minder.
Conclusie:
Wie de cijfers van Nivel erbij pakt ziet dat er aan het begin van het griepseizoen 2019-2020 niet per se heel veel minder griep wordt gemeld dan normaal. Zodra het coronavirus meer voet an de grond krijgt in Nederland worden er veel veel minder griepgevallen gesignaleerd in ons land. Ook in de laatste weken van 2020 en aan het begin van 2021 is dit het geval. U zou dus kunnen stellen dat er in 2020 wel echt minder mensen griep hebben gekregen dan normaal, maar het is niet te zeggen of dit daadwerkelijk komt door de coronamaatregelen.

(Bron: RIVM, Nivel, AFP, Reuters, WHO, Dokter Ted)

Ik denk dat ook zeker meetelde dat veel minder mensen met griepachtige klachten zich bij de huisarts hebben gemeld en dus niet werden meegeteld in de griepcijfers. Mensen meden de huisarts uit angst voor een coronabesmetting. Uitzieken of een coronatest en daarna uitzieken lag destijds meer voor de hand bij velen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:38

Tallie1979 schreef:
Normaal reageer ik niet op dit soort vraagstukken. Misschien kan ik dat nu beter ook niet doen, hoewel ik toch een poging wil doen.

Ik word knettergek van het gezeik over prikken halen, mensen die worden uitgesloten, de ongevaccineerden overal de schuld van geven, de tweestrijd, het uitsluitbeleid, maar vooral het gelieg van de overheid.

Vorig jaar riep De Jonge dat als 70% van de mensen die klauteprik zou hebben gehad en volledig gevaccineerd zou zijn, we met zijn allen veilig zouden zijn.

En nu blijkt dat met 82% het nog steeds niet genoeg is. Maar, ook dat we met die prikken ook gewoon niet veilig zijn.

En dan vinden mensen het raar dat sommige mensen zich niet willen laten enten. Omdat het gewoon niet duidelijk is wat het resultaat is, maar ook weten we nu dat die prik eigenlijk geen zak uitmaakt, want je wordt alsnog ziek en je kunt alsnog mensen besmetten. Dat was geen onderdeel van de belofte, De Jonge!

Ik heb mezelf laten enten omdat ik anders mijn werk niet meer kan uitvoeren, ben er 2x strontziek van geweest.

Laat de mensen die het niet willen nou gewoon eens hun leven leiden. Stop nou eens met het veroordelen en uitsluiten. Corona is er en het blijft, we kunnen niet de rest van ons leven zo hysterisch blijven doen. Leer er maar mee leven en doe gewoon normaal.

Dit dus...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:38

En het meest ernstige jaar wat betreft griep was 2016/2017 schatting van ongeveer 500.000 griepgevallen , Corona inmiddels op 2.000.000 en dan zitten daar de gevallen van vorig jaar toen er nauwelijks getest werd nog niet bij dus kun je er nog een miljoen bij opzetten.
Wereldwijd zijn er inmiddels 4,5 miljoen coronadoden en ook dat zijn alleen de geteste gevallen. Dit is waarschijnlijk maar de helft van het werkelijke aantal aangezien veel landen niet alle cijfers doorgeven maar kijk je bvb naar Rusland en India dan is de oversterfte daar gigantisch, veel hoger dan de officiële cijfers.
Soms krijg ik de indruk dat sommigen liever deze werkwijze van de regering zien: https://nos.nl/l/2394160

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:42

Wat mij de grootste zorgen baart is wat er in dit topic nu ook gebeurt. Corona moet bestreden worden of in elk geval in toom gehouden worden, maar de tweedeling die de maatregelen en de vaccinatie met zich meebrengen vind ik echt eng. En voor iemand gaat roepen: wat is jouw oplossing dan? Soms is er geen oplossing te bedenken. Ja, wel een oplossing voor 1 persoon of voor 1 groep, maar daarmee wordt een andere groep des te harder aan de kant geschoven. Dus hou ik mijn oplossingen voor me en probeer me zoveel mogelijk in te leven in de zorgen en problemen van iedereen. Ik maak mijn eigen keuze en ik sta gelukkig niet in de positie dat ik het beleid moet maken. Want ik zou echt niet weten hoe dat zou moeten, al ben ik ook niet tevreden met het beleid van nu.

TS noemt twee situaties van 2 personen voor wie het erg lastig is om aan een QR code te komen. In dit geval is voor beiden in mijn opzicht een hele simpele oplossing te bedenken die ik in dit acht pagina lange topic nog niet gevonden heb: regering, zorg ervoor dat Testen voor Toegang voor IEDEREEN toegankelijk is met een maximum aantal km tot een testlocatie. 40 km rijden voor een test is veel (en ja, dat zou ik ook moeten rijden ervoor)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:42

nicole_floor schreef:
Tallie1979 schreef:
Normaal reageer ik niet op dit soort vraagstukken. Misschien kan ik dat nu beter ook niet doen, hoewel ik toch een poging wil doen.

Ik word knettergek van het gezeik over prikken halen, mensen die worden uitgesloten, de ongevaccineerden overal de schuld van geven, de tweestrijd, het uitsluitbeleid, maar vooral het gelieg van de overheid.

Vorig jaar riep De Jonge dat als 70% van de mensen die klauteprik zou hebben gehad en volledig gevaccineerd zou zijn, we met zijn allen veilig zouden zijn.

En nu blijkt dat met 82% het nog steeds niet genoeg is. Maar, ook dat we met die prikken ook gewoon niet veilig zijn.

En dan vinden mensen het raar dat sommige mensen zich niet willen laten enten. Omdat het gewoon niet duidelijk is wat het resultaat is, maar ook weten we nu dat die prik eigenlijk geen zak uitmaakt, want je wordt alsnog ziek en je kunt alsnog mensen besmetten. Dat was geen onderdeel van de belofte, De Jonge!

Ik heb mezelf laten enten omdat ik anders mijn werk niet meer kan uitvoeren, ben er 2x strontziek van geweest.

Laat de mensen die het niet willen nou gewoon eens hun leven leiden. Stop nou eens met het veroordelen en uitsluiten. Corona is er en het blijft, we kunnen niet de rest van ons leven zo hysterisch blijven doen. Leer er maar mee leven en doe gewoon normaal.

Dit dus...

Mogelijk gemaakt door de vaxers.

Als de meerderheid er jullie meningen op na hield, dan zaten we nu of aankomende winter weer in een heel andere situatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:53

bigone schreef:
En het meest ernstige jaar wat betreft griep was 2016/2017 schatting van ongeveer 500.000 griepgevallen , Corona inmiddels op 2.000.000 en dan zitten daar de gevallen van vorig jaar toen er nauwelijks getest werd nog niet bij dus kun je er nog een miljoen bij opzetten.
Wereldwijd zijn er inmiddels 4,5 miljoen coronadoden en ook dat zijn alleen de geteste gevallen. Dit is waarschijnlijk maar de helft van het werkelijke aantal aangezien veel landen niet alle cijfers doorgeven maar kijk je bvb naar Rusland en India dan is de oversterfte daar gigantisch, veel hoger dan de officiële cijfers.
Soms krijg ik de indruk dat sommigen liever deze werkwijze van de regering zien: https://nos.nl/l/2394160

Als we op griep net zo fanatiek zouden testen als op Corona zouden de aantallen ook véél hoger uitvallen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:07

Ik schrijf steeds een heel stuk en haal het dan weer weg...

Pijnlijk hoor de verharding van de maatschappij nu en hoe we met elkaar omgaan zo. Waarbij er niet meer naar elkaar geluisterd word in een open dialoog. Waar de veroordelingen je om de oren vliegen en mensen 1 weg de goede weg vinden maar er meer zijn die naar Rome lijden.

Ik probeer niet te veroordelen. Een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Dat is mijn mening.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:10

Boras schreef:
Mogelijk gemaakt door de vaxers.

Als de meerderheid er jullie meningen op na hield, dan zaten we nu of aankomende winter weer in een heel andere situatie.

Hoe bedoel je dit? Kan je verduidelijken wat je hier mee wilt zeggen? :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:18

tjaakje schreef:
Wat mij de grootste zorgen baart is wat er in dit topic nu ook gebeurt. Corona moet bestreden worden of in elk geval in toom gehouden worden, maar de tweedeling die de maatregelen en de vaccinatie met zich meebrengen vind ik echt eng. En voor iemand gaat roepen: wat is jouw oplossing dan? Soms is er geen oplossing te bedenken. Ja, wel een oplossing voor 1 persoon of voor 1 groep, maar daarmee wordt een andere groep des te harder aan de kant geschoven. Dus hou ik mijn oplossingen voor me en probeer me zoveel mogelijk in te leven in de zorgen en problemen van iedereen. Ik maak mijn eigen keuze en ik sta gelukkig niet in de positie dat ik het beleid moet maken. Want ik zou echt niet weten hoe dat zou moeten, al ben ik ook niet tevreden met het beleid van nu.

TS noemt twee situaties van 2 personen voor wie het erg lastig is om aan een QR code te komen. In dit geval is voor beiden in mijn opzicht een hele simpele oplossing te bedenken die ik in dit acht pagina lange topic nog niet gevonden heb: regering, zorg ervoor dat Testen voor Toegang voor IEDEREEN toegankelijk is met een maximum aantal km tot een testlocatie. 40 km rijden voor een test is veel (en ja, dat zou ik ook moeten rijden ervoor)

Daar ben ik het wel mee eens. Daar zou zeker meer werk van gemaakt kunnen worden.

Overigens vraag ik me, net als eerder iemand in dit topic al deed, me af of de genoemde personen wel echt bestaan. Niet omdat hun situatie onrealistisch zou zijn, het is meer de indruk die ik krijg uit de openingspost, die een beetje de stijl heeft van een column.
Maakt verder niet uit, het is alleen dat er met deze twee voorbeelden bewust gekozen lijkt voor de slechtst denkbare situatie qua kwetsbaarheid en isolement, terwijl in de praktijk deze groep naar mijn idee toch relatief klein is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:25

Citaat:

Ik word knettergek van (...) maar vooral het gelieg van de overheid.

Ik luister niet op die manier naar ministers.

Misschien heeft hij het gezegd, nu, dan was het bij mij 'ene oor in, andere oor uit, want niemand kan dit weten'.

Dat geeft rust.
Citaat:

Tja, garanties bestaan niet in het leven.
Zaken zijn zelden 'zwart of wit zonder grijstinten'.

Complete veiligheid, neu, niet echt.
Wel plm 90% minder kans op heftig ziekteverloop. En je kunt het nog steeds doorgeven ook al heb je geen klachten, maar omdat je viral load lager is, geef je minder door. En voornamelijk aan mensen die ook geprikt zijn - een reële kans op uitdoven.
Verdwijnen doet het niet, maar uitdoven, remmen etc kan wel
Citaat:
En dan vinden mensen het raar dat sommige mensen zich niet willen laten enten.

Ja.
Citaat:
Omdat het gewoon niet duidelijk is wat het resultaat is, maar ook weten we nu dat die prik eigenlijk geen zak uitmaakt, want je wordt alsnog ziek en je kunt alsnog mensen besmetten. Dat was geen onderdeel van de belofte, De Jonge!

1) Informeer je.
2) 'Geen zak' is gelukkig niet waar.
3) Ministers nemen besluiten, en geen wetenschapper heeft keiharde beloftes gedaan.
Citaat:
Laat de mensen die het niet willen nou gewoon eens hun leven leiden.

... en die mensen gezellig een akelige, potentiëel dodelijke ziekte laten verspreiden?
Lijkt me geen goed idee.

Dan kan Barry in zijn rolstoel al helemaal niet meer naar het café.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 12:32

Askja schreef:
tjaakje schreef:

Daar ben ik het wel mee eens. Daar zou zeker meer werk van gemaakt kunnen worden.

Overigens vraag ik me, net als eerder iemand in dit topic al deed, me af of de genoemde personen wel echt bestaan. Niet omdat hun situatie onrealistisch zou zijn, het is meer de indruk die ik krijg uit de openingspost, die een beetje de stijl heeft van een column.
Maakt verder niet uit, het is alleen dat er met deze twee voorbeelden bewust gekozen lijkt voor de slechtst denkbare situatie qua kwetsbaarheid en isolement, terwijl in de praktijk deze groep naar mijn idee toch relatief klein is.

Barry en Anna zijn mensen die ik persoonlijk ken en ook waarom ik me uitspreek voor deze groep.
Geen idee of de groep relatief klein is. Daar is geen onderzoek naar gedaan en niet in kaart gebracht.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:35

nicole_floor schreef:
Tallie1979 schreef:

Dit dus...

Helemaal mee eens...hou eens op met de hysterie..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:39

Mellow schreef:
Ik schrijf steeds een heel stuk en haal het dan weer weg...

Pijnlijk hoor de verharding van de maatschappij nu en hoe we met elkaar omgaan zo. Waarbij er niet meer naar elkaar geluisterd word in een open dialoog. Waar de veroordelingen je om de oren vliegen en mensen 1 weg de goede weg vinden maar er meer zijn die naar Rome lijden.

Ik probeer niet te veroordelen. Een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Dat is mijn mening.

Dit inderdaad..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:40

Citaat:

:o ik noemde de huisarts als mogelijke testlocatie voor kwetsbare gevallen.

De huisarts weet wie van haar/zijn patiënten niet gevaccineerd kunnen worden en/of bij wie het nauwelijks werkt - en geeft medische begeleiding, oa, zo luidt mijn voorstel: in de vorm van testen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:43

nuscaniels schreef:
Ik begrijp dat wat je schetst, maar het is wel ergens de andere kant op redeneren. Want als Henk en Anita wel hun vaccinatie hadden gehaald dan zou het buitensluiten van hen die wegens medische of psychische redenen geen vaccin kunnen halen misschien niet nodig zijn geweest.

_/-\o_

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:59

Vwb de woede 'nu hebben we 82% gevaccineerden en is het nog niet genoeg'
het volgende.

Dat iemand er van baalt snap ik volkomen.
Het kabinetsbeleid is slordig geweest en er is regelmatig slecht gecommuniceerd.

Eén van de nuttige dingen die virologen doen is 'de vijanden in het vizier houden'.
Aan de hand daarvan zijn er officiële cijfers 'bij welk percentage we veilig zijn'.
De omschrijving van veilig is ergens officieel vastgelegd en luidt zoiets als
'naar we nu weten is bij 85% vaccinatie geen grote uitbraak van difterie te verwachten'.
Kleine uitbraken kunnen altijd.
Als dit gebeurt, zit de GGD er bovenop : hoe kon het, moeten we het beleid aanpassen?

Difterie komt in de praktijk nauwelijks meer voor, want het zit in de DKTP.

En corona / covid-19 is te nieuw.
We weten het percentage nog niet.
(Als een minister er iets over heeft beweerd, sprak hij voor zijn beurt.)
Voeg hier aan toe dat er telkens nieuwe mutaties optreden.
.... dat doen virussen altijd. Maar ten tijde van een pandemie gaat het harder. Hoe beter we de pandemie kunnen remmen en uitdoven, hoe lager die mutatie snelheid wordt.

Wat een veilig percentage kan zijn
'geen grote kans op een opleving'
voor de klassieke variant,
kan op het randje zijn voor variant delta die we nu hebben
en kan voor variant labda volstrekt onvoldoende zijn.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:00

bigone schreef:

En wat zeggen deze cijfers? Helemaal niets!
Bij griepregistratie moet je actief met klachten naar de huisarts, die dan vaststelt dat er sprake is van griep. Bij corona moet iedereen die symptomen heeft (met of zonder klachten) zich laten testen en hier bovenop komt ook nog eens testen voor toegang, waarbij mensen zonder klachten en of symptomen positief kunnen zijn. Deze positieve PCR testen worden zonder diagnose door een arts als corona besmetting geregistreerd.
Als je deze handelswijze voor griep zou hanteren, krijg je ook heel andere cijfers

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:14

JMJ schreef:
Bij corona moet iedereen die symptomen heeft (met of zonder klachten) zich laten testen en hier bovenop komt ook nog eens testen voor toegang, waarbij mensen zonder klachten en of symptomen positief kunnen zijn. Deze positieve PCR testen worden zonder diagnose door een arts als corona besmetting geregistreerd.
Als je deze handelswijze voor griep zou hanteren, krijg je ook heel andere cijfers

Dan ken je de handelswijze voor griep niet. Er is bv een griepmonitor. Een hele grote groep mensen die elk jaar tijdens het griepseizoen elke week even hun klachten invullen ( koorts verkouden etc etc ).
Daar komt uit naar voren hoeveel per 100.000 mensen waarschijnlijk griep hebben.
Dit wordt dan weer gecombineerd met de cijfers van artsen.

Statistiek dus.
De griepstatistieken zijn vermoedelijk een stuk minder nauwkeurig dan die van Covid omdat "iedereen" test.

Echter: met weet ook dat maar 60% van de mensen met corona achtige klachten gaat testen.

Het is dus maar de vraag welke getallen nauwkeuriger zijn.
Bij Griep wordt er veel geextrapoleerd , bij Corona zit op een andere manier weer een foutmarge.

Ziekenhuis cijfers daarentegen zijn dan weer wel heel betrouwbaar.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:22

Sociale uitsluiting collateral damage? mijn antwoord is: Ja.

Ik ben blij dat ik niet in de overheid zit, want linksom of rechtsom - iemand heeft het minder...
Mijn gedachtegang in deze gehele situatie was/is als volgt:
Corona is een virus wat dodelijk zou zijn voor goed deel van onze bevolking, daarvoor moesten er (tijdelijke) maatregelen komen. Democratie is in mijn ogen: goed doen voor grootste deel van de samenleving.
Zelf vond ik het niet meer dan logisch om te volgen wat onze overheid ons verzocht.
En zoals elk besluit zijn daar mensen blij mee, en er zijn altijd mensen die daar niet blij mee zijn. Elke kant hun eigen beleving, waarden en normen, en niemand heeft minder gelijk. Zou in onze beschaving ook moeten kunnen: elkaar in de waarde laten, helpen, omkijken naar...helaas hebben wij geen beschaving.
Ik heb me laten enten, ook al wist ik niet wat de gevolgen op lange termijn op mijn lijf zou zijn. weet ik nog steeds niet...maar wist ik als baby en peuter ook niet ( en mijn ouders ook niet...)ik weet wel dat ik mee wilde helpen aan een veilige omgeving voor mijn ouders en grootouders, minder gezonden onder ons. Ook wilde ik niet alleen applaudisseren voor zorg..ook doen wat ik kan. Boodschappen halen voor een ander? Ook gedaan.. Dat hamsteren..werkelijk...tot zover een weldenkende beschaving...

We zijn anderhalf jaar verder..en ik verwijt onze regering aantal zaken..zoals het feit dat ik afgelopen tijd geen investeringen zie in die zorg ( bedenk me dat het misschien wel gebeurd, maar voor mij als burgertrutje wellicht niet zichtbaar...al betwijfel ik het)
Je kunt niet Zandvoort doorlaten gaan, waar je evenementenbranche nog bloed...en dan met droge ogen beweren "maar traliela besmettingen geweest" ( dacht iets in de zestig..maar ik weet het niet meer) - want hoe dom denk je dat we als mensheid zijn...ik had niet verwacht dat daar een hoog cijfer te zien zou zijn nee... dan gaan mensen zich roeren..begrijpelijk.

Maar even terug naar het werkelijke probleem: we hebben nog steeds dat virus, in verschillende varianten. We willen neem ik aan nog steeds onze samenleving voor het grootste deel beschermen? Dat kan niet veranderd zijn?

Dat kan toch op meerdere manieren? Ik heb me laten enten omdat ik denk dat ik daarmee het veiligste ben voor mezelf & mijn omgeving. Laat mij daarin ook vrij, ga mij niet dom noemen omdat er studies zijn die met andere data komen.
Wil je niet gevaccineerd worden, prima! Doe je ding.

Maar iedereen zou in een beschaving moeten doen wat kan. Draag mondkapjes daar waar gevraagd. hou afstand daar waar nodig. Als je ziet dat iemand een medisch mondmasker draagt, respecteer dat en zorg dat je ook deze mensen zo'n veilig mogelijk gevoel geeft.

Die QR codes...is het eerlijk..nee niet helemaal. Ik heb een enting en kan ongetest naar binnen. theoretisch is het wel degelijk mogelijk dat ik besmet ben.
Iemand die geen enting heeft, moet eerst testen. En theoretisch zou het dan nog steeds kunnen dat...
Zou het eerlijker zijn om dan die regel voor iedereen gelijk te trekken? iedereen een test niet ouder dan 24 uur voor betreden van? willen we dat?
Is ook een keuze, maar wat gebeurd er dan met de horeca? Ik voorspel weinig goeds.

Zijn wellicht minder eerlijke regels voor de minderheid...Ik snap het. Maar wat dan? Horeca is ook einde latijn..deze oplossing is wellicht niet fijn voor iedereen, maar laten we dan echt hopen dat het tijdelijk is.

Denk dat we vooral mens moeten blijven...even wat minder klagen, spendeer die tijd eens aan het helpen van een ander bv. Respecteer eens wat meer van elkaar. Ik ben geënt..omdat ik denk dat het goed is. Een ander is niet geënt omdat hij/zij denkt dat dat goed is. Ik ben niet beter, de ander ook niet.
En toch lijken we te vinden van wel. We lijken er een blame game van te maken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:29

Switch2016 schreef:
Helemaal mee eens...hou eens op met de hysterie..

De reacties en protesten tegen de QRcode zijn niet hysterisch vind je zelf?

Ik vind het laten zien van een QR bewijs namelijk niet hysterisch. Het is heel simpel, ik heb me laten vaccineren, gelukkig wilde ik dat ook zelf en nu heb ik een QRcode. Niks hysterisch aan

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:35

Ik veroordeel iemand die zich niet wil vaccineren niet, heb wel een mening over degene die het niet doen wegens het aanhangen van een of andere complottheorie.
Degene die nu huilie huilie doen omdat ze en niet willen vaccineren en! niet willen testen en daarom geen restaurant binnen komen heb ik absoluut geen medelijden mee.
Want diegene interesseert het niet dat Barry en Anna nu buitengesloten worden omdat zij niet kunnen vaccineren en of enten maar vinden het wel handig om hen als voorbeeld te nemen. Als ze echt zo begaan zijn met Barry en Anna hadden ze voor corona al voor hen op de bres gesprongen maar nu ze zelf in hun persoonlijke leven iets niet mogen zonder daarvoor wat te doen komen ze met Barry en Anna aan.
Trieste is dat ik bijna 100% zeker weet dat zodra alles weer zou mogen zonder testbewijs of wat dan ook ze Barry en Anna weer net zo links laten liggen als daarvoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:41

tjaakje schreef:
Wat mij de grootste zorgen baart is wat er in dit topic nu ook gebeurt. Corona moet bestreden worden of in elk geval in toom gehouden worden, maar de tweedeling die de maatregelen en de vaccinatie met zich meebrengen vind ik echt eng.

Maar over welke tweedeling heb je het dan? Niet tussen de mensen die wel of niet een QR-code kunnen krijgen.
En de tweedeling tussen mensen die geloven in een maatschappij en de mensen die dat idee steeds verder afwijzen, ja, dat is zorgelijk maar het zijn uiteindelijk ook keuzes die gemaakt worden door mensen die zich van de maatschappij afkeren. Dat is niet een tweedeling die opgelegd wordt, het is niet een tweedeling die gecreeerd wordt door de maatregelen of het vaccin... het is ook geen tweedeling tussen tegenstanders...
Er is vrij eenzijdig een ontwikkeling aan de gang waarbij mensen geradicaliseerd worden en zich ook laten radicaliseren. De kloof ontstaat als mensen zich mee laten voeren in extremistisch gedachtengoed. Dan wordt de afstand tot mensen die niet meegaan in dat extremisme steeds groter... maar dat ligt bij de mensen die radicaliseren, niet bij de mensen die dat niet doen.