Twijfel kinderwens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:13

MarlindeRooz schreef:
Ik heb meerdere redenen waarom ik geen kind zou willen. Wel zorg in heel graag voor mens/dier. Mijn oplossing daarvoor is dat ik als ik “ouder” ben ik graag een pleegkind voor in de vakanties of weekenden zou hebben. Om zo’n kind toch liefde en aandacht te bieden zonder dat in per se een kind heb. Het is natuurlijk niet hetzelfde. Maar ik roep dit al sinds ik weet wat pleegkinderen zijn.

Kán dat? Waarom enkel vakanties?

In België is het een heel proces en heel eerlijk de kinderen die in pleegzorg zitten hebben hele zware rugzakken. Ik vind het enorm knap dat mensen het doen maar of het veel opbrengt voor iemand heb ik echt mijn twijfels bij. Verziekte levens die helaas vervolgens het jouwe verzieken. Heel hard maar ik zit er heel dicht op en het is zo vreselijk verdrietig de hele situatie.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:22

Ik had ook twijfel, ben niet echt fan van andermans kinderen maar het leek ons wel leuk 'voor later', als we alles qua huis, werk en centen op de rit hadden.
Achteraf blij dat de keuze me is ontnomen want als we gingen wachten tot we alles op de rit hadden dan waren we denk ik nooit aan kinderen begonnen. Ongepland zwanger raken was even een flinke omschakeling, maar ik moet eerlijk zeggen dat ondanks dat dingen nu soms iets minder spontaan kunnen onze dochter (bijna 1 alweer) wel echt een verrijking is voor ons leven. Ze is ook wel heel makkelijk dus we hoeven niks te laten. Alleen even oppas regelen als we uit eten willen ofzo.
Verder scheelt het denk ik ook dat veel vrienden nu ook in de (geplande) baby fase zitten. Nu kunnen we gaan twijfelen of we überhaupt een tweede willen :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:42

Matheno schreef:
Maar ben je dan nooit een soort van bang dat je leven erg oppervlakkig wordt?
Dat alles draait om werken, netflixen, barhangen? Nooit kans om oma te worden, potentieel die eenzame tante worden waar je neefjes en nichtjes een verplicht bezoekje moeten afleggen?

Eh nee? Ouders hebben volgens mij net zoveel kans om eenzaam oud te worden. Is het niet erger om ergens te zitten wegkwijnen wetende dat je kinderen hebt die het wekelijks bezoekje best een opgave vinden?

Dat vind ik dan wel echt een rare opmerking. Waarom zou het oppervlakkiger zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:44

poes schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik heb meerdere redenen waarom ik geen kind zou willen. Wel zorg in heel graag voor mens/dier. Mijn oplossing daarvoor is dat ik als ik “ouder” ben ik graag een pleegkind voor in de vakanties of weekenden zou hebben. Om zo’n kind toch liefde en aandacht te bieden zonder dat in per se een kind heb. Het is natuurlijk niet hetzelfde. Maar ik roep dit al sinds ik weet wat pleegkinderen zijn.

Kán dat? Waarom enkel vakanties?

In België is het een heel proces en heel eerlijk de kinderen die in pleegzorg zitten hebben hele zware rugzakken. Ik vind het enorm knap dat mensen het doen maar of het veel opbrengt voor iemand heb ik echt mijn twijfels bij. Verziekte levens die helaas vervolgens het jouwe verzieken. Heel hard maar ik zit er heel dicht op en het is zo vreselijk verdrietig de hele situatie.

:x :x ik houd niet van kinderen maar dit vind ik echt een misselijkmakende uitspraak. Wat dacht je van ‘een verziekt leven de kans geven om weer goed te komen’?
Die kinderen hebben ook niet gekozen om geboren te worden in zo’n situaties. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:52

Ik wilde eerst ook absoluut geen kinderen, ik weet zelfs nog wel dat en ex mij vertelde dat hij mij wel als moeder zag van zijn kinderen. Mijn reactie? 'Ok' :+ Had ook niet veel met kinderen, op een paar na.

Ik ging een maand of 3 met mijn man en ineens schoot er door mijn hoofd; Met jou wil ik kinderen! Ik moest zelf aan de gedachte wennen :P

Mijn man en ik hebben samen een melkveebedrijf, onze oudste is bijna 3j, de tweede is net een jaar en nummer 3 zit onverwacht in mijn buik :Y) Wij hebben geen oppas voor ze, de oudste gaat nu wel 4 ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal, wat me wel flexibeler maakt. Mijn man en ik hebben alle taken tussen ons 'verdeeld', vrij klassiek; ik verzorg het jongvee tot een jaar, insemineer, hij regelt landwerk, voert en melkt de koeien, samen doen we de droge koeien en de fokkerij. Mocht het zo uitkomen dat hij het jongvee moet doen, of ik trekkerwerk/melken, dan gaat dat ook goed. Ik ben meer met de kinderen bezig, ook omdat ik full-time borstvoeding gaf. Sinds een jaar heeft hij de oudste geregeld mee op sleeptouw, wat mij weer wat ruimte geeft.

Wat je zegt, het bedrijf 'belemmerd' je al veel in je vrijheid. Wat mij ook opvalt bij mij en buren die ook een melkveebedrijf+kinderen hebben; de kinderen zijn ontzettend gebaat bij het ritme die een melkveebedrijf biedt. Door de ruimte om je heen kun je ze ook lekker uit laten razen buiten. Natuurlijk kan dat niet altijd, als we mest aan het uitrijden zijn of aan het kuilen, komen we niet buiten met ze. Met de kuilbult afdekken mogen ze prima mee, dan is er wel iemand (ik meestal, soms schoonzus) die non-stop op ze let en dus niet meehelpt met afdekken. Soms liggen ze even iets langer op bed, maar ook dat vinden ze beiden geen probleem. Zo heb je taken waarbij je ze heel goed kunt hebben (trekkerwerk bv) en werk waarbij je ze het liefst aan een riem wil hebben mocht je naar buiten moeten.

Mijn ervaring; als je een kind hebt, vind je wel een weg. Op de boerderij gaan dingen vaak anders dan je in eerste instantie dacht, die creativiteit helpt je bij kinderen :D

Wat ik zelf fantastisch aan ze vind; de levendigheid, de ontwikkeling die ze doormaken, zien hoe ze steeds meer begrijpen en willen, het ontdekken en de lol die ze zelf, met elkaar en met ons hebben :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:52

Ayasha: Het is voor iedereen te triest voor woorden. Voor die kinderen die er helemaal niets aan kunnen doen maar ook voor de pleegouders die er met de beste bedoelingen in gaan.
Het wordt enorm onderschat en wat ik hoor van zij die er inmiddels op terugkijken: dat het heel goed kan dat het ondankbaar is en nutteloos voelt.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:54

poes schreef:
Ayasha: Het is voor iedereen te triest voor woorden. Voor die kinderen die er helemaal niets aan kunnen doen maar ook voor de pleegouders die er met de beste bedoelingen in gaan.
Het wordt enorm onderschat en wat ik hoor van zij die er inmiddels op terugkijken: dat het heel goed kan dat het ondankbaar is en nutteloos voelt.

Poes, wat zullen we doen met alle kinderen die niet meer thuis kunnen wonen, als pleegouders kennelijk geen reeele optie zijn? :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:55

Het is zeker een reële optie hoor. Maar het is ontzettend zwaar. Soms zie je mensen die denken dat het alleen maar mooi is om te doen. Helaas gaat het vaak om zulke enorme zware problemen dat je er echt klaar voor moet zijn en moet begrijpen dat de kans groot is dat het niet goed gaat.

Édit: er zijn ook niet genoeg pleegouders. Dus dat probleem stelt zich al.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:00

Ik heb nooit echt een kinderwens gehad

Wel periodes van twijfel, als een vriendin een kind kreeg etc , de standaard momenten zeg maar ;)
Maar als ik er dan echt over na ging denken, wat een kind hebben in de praktijk echt betekend, dus echt nadenken ;)
Dan ebde de twijfel altijd weer weg , ik ben geen mama materiaal, of misschien juist wel te veel :?
Maar die verantwoordelijkheid
De afhankelijkheid van een opgroeiend mens
Nee, dat wil ik echt niet dragen ,

Mijn advies is dus ook
Denk goed over wat de beslissing inhoud en of je dat echt wil
En kies pas voor een (poging tot het krijgen van) kind als je het echt wil

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:07

Ik begrijp wel wat poes zegt. Een buurvrouw vroeger had een pleegzoon in de basisschool leeftijd die probeerde om te leggen. Dat was voornamelijk veel verdriet, geen seconde mooi of dankbaar werk.

Gelukkig gast dat natuurlijk niet altijd zo ver, maar heftig is het haast altijd wel

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:09

Ik heb twee kleine kinderen en ben dol op ze, maar als moeder sta je wel 24/7 aan.

-Ergens heen met kinderen, je houdt ze continue in de gaten, echt ontspanning is het niet
-Werken en kinderen, het gaat, maar niet altijd even handig als KDV weer belt dat je je kind met koorts nú moet halen
-Thuiswerken en kinderen is bij mij geen goede combinatie :Y)
-Als je net gedweild hebt gooien je kinderen weer een beker sap om, belandt het brood op de grond en zit je hele kind onder zijn groentehap
-Elke dag een stapel was! Voorheen stond de wasmachine 2x per week aan
-Verplichtingen richting school: organiseren kinderfeestjes, trakteren, speeluitnodigingen etc. etc.

Eerlijk is eerlijk, alles draait om de kinderen. Is niet erg, ik houd zielsveel van ze, maar je vrijheid ben je kwijt. En er zullen wel genoeg perfecte moeders die nog plenty time voor zichzelf hebben, maar ik in ieder geval niet. Toch zou ik niet willen ruilen, want je krijgt er zoveel voor terug, maar ga er echt alleen voor als je dit zeker weet!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:25

Ik heb ook een hele poos geroepen dat ik geen kinderen wilde. Ik zag mezelf gewoon niet als 'mother material'. Toen ik in het onderwijs ging werken, begonnen de twijfels. Uiteindelijk kwam die kinderwens tóch en de twijfels verdwenen. Het duurde ook een tijd voordat ik eindelijk zwanger raakte, waardoor de wens alleen maar groter werd. Inmiddels ben ik in verwachting van mijn eerste kindje. :D

Als je twijfelt, dan is de kinderwens dus nog niet (duidelijk) aanwezig. In dat geval zou ik adviseren: wacht gewoon! Wie weet komt de wens wel, maar misschien ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:33

Sizzle schreef:
Ik begrijp wel wat poes zegt. Een buurvrouw vroeger had een pleegzoon in de basisschool leeftijd die probeerde om te leggen. Dat was voornamelijk veel verdriet, geen seconde mooi of dankbaar werk.

Gelukkig gast dat natuurlijk niet altijd zo ver, maar heftig is het haast altijd wel

Verander die mentaliteit van "waarom wil je geen kinderen? Ze zijn zo'n aanvulling op je leven" eens naar "Waarom zou jij een aanvulling kunnen zijn op een kind zijn of haar leven?"
En je doet er daadwerkelijk wat aan.

Het is niet alsof die kinderen denken "ik ga nu eens lekker iemands leven verzieken."

Caira

Re: Twijfel kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:39

Ik werd na 10 jaar onverwachts zwanger nadat ik me eigenlijk al had ingesteld op dat het niet ging lukken en ik een prima leven had zonder. Natuurlijk dacht ik dat ik het leuk zou vinden, maar nooit gedacht dat het ZO leuk zou zijn. Als ze een dag bij opa en oma geweest is dan mis ik haar, en de lach die ik dan krijg als ze me weer ziet, onbetaalbaar...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:42

Ayasha, het gaat het niet eens om een schuldvraag. Soms is een kind zo kapot dat je daar als gewoon gezin niet tegenopgewassen bent.
In het geval van onze buurvrouw dus zelfs levensgevaarlijk helaas. Hij is voor haar veiligheid teruggegaan, ten spijte van zijn zusje die perse samengeplaatst moest worden ondanks dat zij daar wel gelukkig was.
Ik ken nog iemand anders die doodsbang is voor haar inmiddels volwassen pleegzoon met foetaal alcohol syndroom. Ze hebben een erfverbod moeten aanvragen vanwege doodsbedreigingen. Dat is gewoon heftig en niet voor iedereen weggelegd
Mijn oom en tante zijn beide opgeleid in jeugdzorg en mentale kinderhulp, zelfs die hebben het vaak echt mentaal zwaar met hun pleegkind.
Ik zou falikant falen denk ik. Ik heb diep respect voor mensen die dat wel kunnen.
Maar dat is erg off-topic.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:35

Ayasha schreef:
Sizzle schreef:

Verander die mentaliteit van "waarom wil je geen kinderen? Ze zijn zo'n aanvulling op je leven" eens naar "Waarom zou jij een aanvulling kunnen zijn op een kind zijn of haar leven?"

Het is niet alsof die kinderen denken "ik ga nu eens lekker iemands leven verzieken."

Tuurlijk bedoelen die kinderen dat niet zo. Maar het is wel wat er gebeurt en vaker dan je denkt. Weet je iets over tehuizen en pleegzorg?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:42

poes schreef:
Ayasha schreef:

Tuurlijk bedoelen die kinderen dat niet zo. Maar het is wel wat er gebeurt en vaker dan je denkt. Weet je iets over tehuizen en pleegzorg?

Ja. En ik ken ook genoeg succes verhalen. Gelukkig zijn er nog mensen die kansen willen bieden aan die kinderen die geen veilige thuis hebben. Al zijn ze niet dik gezaaid. Als het meerendeel onheil en moordpogingen was stopte het vanzelf. Mensen blijven over het algemeen geen dingen doen die zoveel direct en tastbaar risico in houden.

Zoals ik al zei: misschien moet de mentaliteit over kinderen krijgen eens veranderen. Ipv kinderen die in een omgeving geboren worden waar ze met 100-0 achter staan, te verketteren. :\

Genoeg kinderen die nu al in de steek gelaten worden omdat ze tussen schip en wal vallen. En genoeg mensen in de omgeving die dat veelal weten maar ja, ook genoeg mensen die denken zoals jij helaas.
Maar men verwacht dan wel dat ze zichzelf weten te ontwikkelen tot individuen die kunnen functioneren en willen energie steken in diezelfde samenleving die hen uit spuugde.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:45

O ik hoop echt dat het met die kinderen goed komt! En ik geef hen de schuld niet. Hun k ut ouders daarentegen… ik vind het goed dat deze kinderen nog kansen krijgen. Ik vind het bewonderenswaardig dat er mensen die dicht bij me staan er keihard voor gaan.

Maar op dit moment brengt het voor niemand op. Zo simpel is het. Allemaal goede bedoelingen maar het leven is niet te sturen helaas. Heel verdrietig.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 00:05

Joh poes - scheer eens niet alle situaties over één kam? Dat het in de ene situatie faliekant misloopt, hoeft nog niet in te houden dat het altijd faliekant fout loopt?

Ja, er zijn veel kinderen met een pittige rugzak die het niet redden in pleegzorg. Maar het zijn ook vaak de ouders met of zonder pittige rugzak die tijdelijk niet voor het kind kunnen zorgen, of waar er baat is bij een rustweekend voor de ouders omdat één kind wel heel erg veel aandacht vergt.

Niet alle ouders zijn k utouders, niet alle kinderen zijn k utkinderen, soms is pleegzorg een hele mooie oplossing. En dan moet je bedenken dat ik eigenlijk vind dat er veel te veel kinderen in pleegzorg zitten omdat er te weinig wordt geïnvesteerd in een goede thuissituatie. Maar dat is een hele andere discussie.

Kinderen? In de huidige wereld zou ik er alleen voor kiezen als je door je rammelende eierstokken geen leven meer hebt. Alleen al vanwege de wereld die zoveel mensen niet meer kan handelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 00:17

Ik geloof dat het systeem in België wel anders is? Hier kun je niet kinderen voor een weekend opvangen voor zo ver ik weet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 00:21

In Nederland heb je ook een toets voor pleegouders, maar het is hier inderdaad ook mogelijk om voor bijvoorbeeld een of twee weekends in de maand een kind op te vangen, of een dag in de week, of welke frequentie in een bepaalde situatie nodig is. Die flexibiliteit is fijn, maar er zijn ook hiervoor, misschien wel juist hiervoor, te weinig mensen beschikbaar. Als je eerder naar zo'n opvang kan grijpen, kun je ouders ontlasten en voorkomen dat een gezin echt de soep in draait.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 00:27

Aha. Dat is zeker niet het systeem dat ik ken in België. Hier ga je door een vrij zwaar proces om toegelaten te worden. En helaas zijn de problematieken heel ernstig. Begrijp me dus niet verkeerd: ik gun elk kind een fijne thuis en toekomst. Maar ook pleegouders zijn maar mensen en het is heel jammer dat ondanks alle goede bedoelingen het vaak niet goed gaat.

De onderzoeken en cijfers zijn er. De kans dat het goed gaat is klein. Dat wil niet zeggen dat het niet de moeite waard is integendeel. Al wat ik wou zeggen is: denk er goed over na. Je zult er sterk in moeten staan, tegen veel ellende moeten kunnen en kunnen aanvaarden dat het niet altijd goed gaat.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 01:14

Ik sta stevig in het geen kind kamp, al van heel jongs af aan. Nu ben ik ondertussen er te oud voor, maar echt twijfel is er ook nooit geweeest.

Realiseer je ook heel goed dat je het wel moet doen met wat je gegeven bent om te krijgen. Mijn zus kreeg een op het eerste gezicht prachtig gezond kindje, wat met 2 autistisch bleek en later ook nog adhd bleek te hebben. Ze houd zielsveel van hem en zou hem absoluut niet willen missen, maar het is zwaar en ze is de eerste om dit toe te geven.

Heel eerlijk was het voor mij extra bevestiging dat ik er goed aan gedaan heb om er niet aan te beginnen. Ik ken mezelf en had dat dus echt niet getrokken. En zulke dingen zijn op een echo niet te zien en zaten ook niet in de familie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 06:49

Dagahra schreef:
Sizzle schreef:
Verootje, dat weerhoudt mij van een tweede (ben nu sowieso te oud).
Met slechts 1 kind herken ik amper iets van wat je schrijft eerlijk gezegd. Uiteraard wel extra zorgen voor een extra mens, maar zeker niet die planning en drukte. Wij hebben een relaxed leven als ik eerlijk ben.

Ik denk dat er ook aan ligt hoe je er zelf in staat als ouder zijnde. Als je zelf al een enorme stresskip bent, dan helpt dat natuurlijk niet mee.

'Vrijheidsbeperking' maak ik mij niet meer druk om, sinds ik een boerderij run. Dan is de vrijheid ook wel grotendeels weg :')

Ik vraag me eigenlijk af waarom je dit topic gestart bent. Volgens mij ben je er al lang uit want alle negatieve input wijs je van de hand. Prima, maar zeg dan ook gewoon dat je alleen positieve verhalen wilt horen om je keuze te bevestigen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 07:20

Inderdaad Fitzroy volgens mij is er totaal geen enkele vorm van twijfel te bespeuren bij TS. :D Wat natuurlijk prima is maar daar gaat het topic wel over.

Ik vind overigens de vrijheidsbeperking van een boerderij heel anders dan van het hebben van een (jong) kind.