Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:46

_San87_ schreef:
Beetje krom qua vergelijking. De vrouwenrechtenactievoerders vochten voor hun eigen rechten in hun eigen land. Niet voor die van vrouwen in verweggistan.

Het was vooral een reactie op het eerste deel, over de rijke westerse consument die nu een scheve verdeling in stand houdt.
Die consument gaat er zeer waarschijnlijk op achteruit wanneer die niet meer aan de gunstige kant van de scheve verdeling staat.
Degene aan de ongunstige kant van de verdeling zal het vermoedelijk weinig uitmaken of hij door de hond of door de kat gebeten wordt.
Uitgebuit worden door een rijke oosterling is niet per se beter dan uitgebuit worden door een rijke westerling. Onder de streep is het beide uitbuiting.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:48

oomens schreef:
_San87_ schreef:
Beetje krom qua vergelijking. De vrouwenrechtenactievoerders vochten voor hun eigen rechten in hun eigen land. Niet voor die van vrouwen in verweggistan.

Het was vooral een reactie op het eerste deel, over de rijke westerse consument die nu een scheve verdeling in stand houdt.
Die consument gaat er zeer waarschijnlijk op achteruit wanneer die niet meer aan de gunstige kant van de scheve verdeling staat.
Degene aan de ongunstige kant van de verdeling zal het vermoedelijk weinig uitmaken of hij door de hond of door de kat gebeten wordt.
Uitgebuit worden door een rijke oosterling is niet per se beter dan uitgebuit worden door een rijke westerling. Onder de streep is het beide uitbuiting.

Sorry, mijn reactie was niet op jou, maar op Verootjoo die het had over de mentaliteit van vrouwenrechtenactievoerders.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:59

Ik ben weer even naar dit topic terug gelokt, dank daarvoor. :)
Nikass schreef:
Jee wat een topic... Ik vind het ook erg ingewikkeld om precies te achterhalen wat verantwoord is en wat niet. Ik ben van mening dat de overheid daar ook een taak in heeft. Maar dat er hier mensen zijn die zeggen dat het ze totaal niet interesseert, dat vind ik wel heel erg! -O-

Ik begrijp jou, Palmera, wel als je bedoelt dat dát soort mensen jou dan weer niet boeien, maar dat mensen je überhaupt niets interesseren? Dat vind ik dan weer vreemd; als kinderen die de pech hebben dat ze in het verkeerde land geboren zijn, waardoor ze niet eens een beetje basis levensonderhoud mee kunnen krijgen, je niet interesseren... Hoe kan dat?
Waarom zijn mensen zo weinig empathisch of zelfs gewetenloos tegenwoordig?

We kunnen toch op zijn minst wel streven naar bewust en duurzaam, ook al zijn we niet perfect en lukt het niet om alles te achterhalen!?

Nee. Mensen in het algemeen boeien mij niet zo. De weinige mensen waar ik oprecht van hou, die weten dat ik ze uit een brandend ravijn haal. Van wie ik niet hou, óf wie ik niet intens bewonder om wat hij/zij voor de wereld doet heb ik dat eenvoudigweg niet over.

Veel mensen maken datgene stuk wat ik het meeste koester: deze planeet. Ik ga dat niet redden. Ook die kinderen niet. Spijtig dat ze aan de verkeerde kant van de wereld geboren zijn. Maar daar kan ik niks aan doen. En ja, wat mij betreft sluiten die fabrieken waar ze werken. Want die smerige derdewereld fabrieken vergallen het milieu. En op de naastgelegen vuilstort ga ik de puppies redden. Maar niet de kinderen. Zoals ik ook het coronavirus of het aidsvirus niet ga redden, doe ik dat ook niet met die veel grotere plaag: de mens.

Ik vind mezelf eigenlijk wel empatisch. Alleen niet op het niveau van de gemiddelde mens.

germie

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:04

Ik denk dat het ook hier is net zoals in andere topics, iedereen doet zijn ding. Je kunt niet zeggen dat een plastic zakje oprapen minder goed is dan 'onverantwoorde' kleding kopen. Of geen vlees meer eten. Het is soms net of je en, en, en, en, en moet doen om 'goed' te zijn. En dat kan niet natuurlijk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:05

Maar het is bij kleding best makkelijk om bewust te shoppen als je even 2 tellen googlet of bijvoorbeeld tweedehands koopt.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:06

Tsja, volgens mij zijn er amper merken/winkels die echt duurzaam zijn. Ik heb geprobeerd te googlen naar zaken maar vind eigenlijk niet echt iets wat echt duurzaam is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:09

Pantykous schreef:
Maar het is bij kleding best makkelijk om bewust te shoppen als je even 2 tellen googlet of bijvoorbeeld tweedehands koopt.

Sommige mensen hebben gewoon geen interesse, mag ook.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:16

Mindim schreef:
Pantykous schreef:

Sommige mensen hebben gewoon geen interesse, mag ook.

Mag ook. Beetje egoïstisch wel.

Maar goed, nu krijg ik vast weer te horen dat er zoooooveel keuzes zijn die je nog kunt maken en dat ik ook vast niet alles perfect doe.

Klopt, maar kleding is zo makkelijk te regelen. Bijvoorbeeld tweedehands maar er is ook genoeg nieuw. En bijvoorbeeld EEN keuze kan al zijn om langer met je kleren te doen, niet aan fast fashion mee te werken, geen Primark te kopen. Om maar wat te noemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:21

Ik vind het echt heel lastig.

Als het echt ging om duur vs goedkoop, is de keus makkelijker. Maar je moet echt per merk en eigenlijk ook grondstof kijken wat merken doen, hoe etc.

Ik begrijp wel heel goed dat mensen goedkoop kopen. Als je niet teveel geld hebt en kinderen in de groei, wil je ze ook wat nieuws kunnen geven.

Vaak gaan duurdere kleren langer mee, maar dat is voor kinder kleding niet altijd belangrijk, omdat kinderen groeien. Ja, je kan het weggeven, maar als er wel vlekken op zitten, is dat gewoon niet zo interessant.

Ik kijk zelf wel waar iets van gemaakt is. Ik shop nooit online en wil ook alles voelen.

Voor bij de paarden buiten draag ik oude t-shirts van mn zoon en man bijvoorbeeld, dus dat is wel duurzaam te noemen. Kapotte shirts draag ik na het douchen en ' s winters soms in bed.

En wat heb je ergens voor over? Ik heb niet zoveel geld over voor sokken en onderbroeken, maar heb wel erge voorkeuren. Zeker bij onderbroekjes.

Vorig jaar lagen bij de Lidl sokken gemaakt van afval uit de zee, dus meegenomen en zitten lekker. Waren niet duur en denk dan misschien te snel dat het wel goed is. Verder niet gekeken hoe ze gemaakt zijn, waar etc.

Ik doe heel lang met mn kleding doorgaans en soms gaan goedkope dingen net zo lang mee als dure.

Heel veel mensen kijken naar eigen portemonnee en denken; ik alleen kan de wereld niet veranderen en redden. Maar als je allemaal zo denkt, verandert er niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:38

Pantykous schreef:

Ik geloof niet dat het zo makkelijk is. Er komt zoveel meer bij kijken dan mensen soms denken.

En als ik ga shoppen ga ik niet eerst googelen wat ik zou kunnen kopen en wat niet. Ik koop dan wat ik leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:40

Pantykous schreef:

Maar goed, nu krijg ik vast weer te horen dat er zoooooveel keuzes zijn die je nog kunt maken en dat ik ook vast niet alles perfect doe.

Klopt, maar kleding is zo makkelijk te regelen. Bijvoorbeeld tweedehands maar er is ook genoeg nieuw. En bijvoorbeeld EEN keuze kan al zijn om langer met je kleren te doen, niet aan fast fashion mee te werken, geen Primark te kopen. Om maar wat te noemen.

En ik vind het niet netjes om mensen dan gelijk egoistisch te noemen enkel om dat feit. Dat is wel heel makkelijk geroepen over mensen die je helemaal niet kent?

Ik bijvoorbeeld koop niet bij Primark, niet omdat het niet duurzaam zou zijn, maar ik vind het rommel, zelfde met de H&M, ik koop wel eens tweedehands maar zelden en ik koop zeker geen fast fashion, ik heb een broertje dood aan kleding shoppen, dus vaak ga ik sowieso al niet. Maar ik doe dat niet omdat dat duurzamer zou zijn hoor, maar enkel omdat het me op dat moment het beste past.
Ik heb eens wat duurzame merken doorgekeken die hier zoal worden genoemd, maar ik vind die prijzen te hoog, ik moet een heel gezin aankleden. Kan ik het betalen, jazeker wel, wil ik het betalen, nee, ik spendeer het liever aan andere dingen. Zoals biologisch vlees en biologische voeding, dingen om mijn huis optimaal mee te isoleren, zodat ik niet zoveel hoef te stoken, ik rijd amper auto en noem maar op. Verder doe ik veel voor anderen hier in het dorp en ben vrijwilliger in menig dierenhulpprogramma, ik breng mijn zieke buren naar afspraken in het ziekenhuis, kook een maaltijd voor een ander, maar omdat je dan geen duurzaam tshirt koopt, ben je alsnog een egoist -O- 8)7

Misschien je mond eens gaan spoelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:42

Maar dan even wat anders, wat als het nu allemaal helpt en de fabrieken aldaar zijn niet meer rendabel, wat zou er dan met die kinderen gebeuren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:45

Mindim schreef:
Maar dan even wat anders, wat als het nu allemaal helpt en de fabrieken aldaar zijn niet meer rendabel, wat zou er dan met die kinderen gebeuren?

Alternatieven genoeg:
Sekstoerisme/verkopen als seksspeeltjes, prostitutie, drugshandel/verwerking/koerieren... Zal vast nog wel wat gruwelijks zijn dat ik nu niet kan bedenken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:49

Pantykous schreef:

Nee, dat is het niet. Want het is niet zwart/wit, maar 300 tinten grijs. En wat op het ene vlak goed is, levert vaak gelijktijdig schade op op een ander vlak. En controleren of een bron op internet betrouwbaar is, lukt de meeste mensen al helemaal niet. Vaak vinden ze een bron die aansluit bij wat ze zelf toch al vonden en scharen dat dan onder betrouwbaar.

Mijn kleding budget is simpelweg te klein en mijn interesse in kleding nog minder groot. Ik heb geen zin om kleren te kopen, dus laat staan dat ik daar dan ook nog eerst uren research voor moet doen. Die tijd ben ik vaak al kwijt om iets te vinden dat ik wil :x
Gelijktijdig is mijn aandeel dus ook zo klein dat het weinig verschil gaat maken. Ik heb laatst twee nieuwe broeken en een t shirt gekocht. Mijn enige kleding uitgave in iets van drie jaar (uitgezonderd mijn motorpak). Ik ga er niet over nadenken hoe of wat qua productie, het is het me simpelweg niet waard. Ik lever mijn bijdrage wel op andere gebieden.

Pantykous

Mindim schreef:
Pantykous schreef:

En ik vind het niet netjes om mensen dan gelijk egoistisch te noemen enkel om dat feit. Dat is wel heel makkelijk geroepen over mensen die je helemaal niet kent?

Ik bijvoorbeeld koop niet bij Primark, niet omdat het niet duurzaam zou zijn, maar ik vind het rommel, zelfde met de H&M, ik koop wel eens tweedehands maar zelden en ik koop zeker geen fast fashion, ik heb een broertje dood aan kleding shoppen, dus vaak ga ik sowieso al niet. Maar ik doe dat niet omdat dat duurzamer zou zijn hoor, maar enkel omdat het me op dat moment het beste past.
Ik heb eens wat duurzame merken doorgekeken die hier zoal worden genoemd, maar ik vind die prijzen te hoog, ik moet een heel gezin aankleden. Kan ik het betalen, jazeker wel, wil ik het betalen, nee, ik spendeer het liever aan andere dingen. Zoals biologisch vlees en biologische voeding, dingen om mijn huis optimaal mee te isoleren, zodat ik niet zoveel hoef te stoken, ik rijd amper auto en noem maar op. Verder doe ik veel voor anderen hier in het dorp en ben vrijwilliger in menig dierenhulpprogramma, ik breng mijn zieke buren naar afspraken in het ziekenhuis, kook een maaltijd voor een ander, maar omdat je dan geen duurzaam tshirt koopt, ben je alsnog een egoist -O- 8)7

Misschien je mond eens gaan spoelen...

Ik hoef m'n mond niet te spoelen omdat jij je aangesproken voelt hoor :D

Als je m'n posts goed zou lezen trouwens zou je kunnen zien dat ik wat jij doet al beschouw als 'iets' doen.

Ayasha, kom nou. :') Volgens die redenering zou ik nu juist wel Primark moeten gaan kopen want dan red ik een kind van het sekstoerisme. Waanzinnig.

@Lalidan: wat jij doet is toch ook duurzaam? Kom, ik ben ook niet roomser dan de paus he. Ik zit echt niet voor elk kledingstuk uitgebreid te googelen of het wel of niet kan. Ik koop veel tweedehands, ik koop voor de kinderen in Europa geproduceerd, maar er zal ongetwijfeld ook in mijn kast wat liggen wat niet bijzonder duurzaam is.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 03-08-21 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Mindim schreef:

Hier hebben we sinds de geboorte van onze oudste, 26 jaar geleden, ook een Plan kindje, die kan dan naar school.

Meer van dit voor kinderen wereldwijd zou heel goed zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:54

Toch heeft Ayasha wel een punt ben ik bang.
De fabrieken zouden gewoon beter moeten zijn voor hun personeel, maar dat doen ze niet. Als ze dat wel doen vervalt het meeste werk.
In het filmpje van lubach zag je al, als ze wel duurder worden gaan de merken (ook de dure) naar een goedkopere fabriek.
Dus terechte vraag waar gaan die mensen dan werken?
Het is dan echt niet zo dat er ineens een goede baan voor ze in het verschiet ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:56

Ayasha schreef:
Mindim schreef:

Alternatieven genoeg:
Sekstoerisme/verkopen als seksspeeltjes, prostitutie, drugshandel/verwerking/koerieren... Zal vast nog wel wat gruwelijks zijn dat ik nu niet kan bedenken.

Nou precies.
Ik krijg het idee dat mensen denken dat wanneer de fabrieken sluiten, de kinderen bij mams thuis thee gaan drinken na school.
Ik vrees er juist voor, dat het lot van die kinderen veel gruwelijker gaat zijn dan werken in de fabriek.
Het is denk ik een utopie dat je die kinderen daar werkelijk mee helpt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:56

Mindim schreef:

Als mensen fatsoenlijk betaald zouden krijgen voor hun werk, is er geen kinderarbeid nodig. Als er meer welvaart komt kunnen kinderen naar school. En als er meer welvaart in een land komt worden er minder kinderen geboren.
En dat is misschien niet per se goed voor de kinderen van nú, maar de toekomst zeker wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:57

Jis_ schreef:
Mindim schreef:

Hier hebben we sinds de geboorte van onze oudste, 26 jaar geleden, ook een Plan kindje, die kan dan naar school.

Meer van dit voor kinderen wereldwijd zou heel goed zijn.

Daar blijft ook een bult aan de strijkstok hangen en uiteindelijk helpt het bar weinig, want de situatie duurt dus al zeker 26 jaar en blijft voortduren ook.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:59

verootjoo schreef:
Mindim schreef:

Als mensen fatsoenlijk betaald zouden krijgen voor hun werk, is er geen kinderarbeid nodig. Als er meer welvaart komt kunnen kinderen naar school. En als er meer welvaart in een land komt worden er minder kinderen geboren.
En dat is misschien niet per se goed voor de kinderen van nú, maar de toekomst zeker wel.

Dit dus.

Maar wij hebben het verkeerd Vero. Je moet niet duurzaam kopen maar juist slecht geproduceerde bagger, dan redt je kindjes van sekswerk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:01

Dat is verdraaien van wat mensen zeggen Pantykous.

De vraag is wat gaan de kindjes en andere mensen die er dan werken doen.
Als jij denkt door het niet te kopen sta je ook niet met beide voeten op de aarde.
Er zal daar iets heel anders moeten gebeuren dat deze mensen het beter krijgen. En het zou zeker moeten gebeuren ook

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:04

Die volwassenen blijven daar dan werken maar dan onder gezonde omstandigheden.
En de kinderen naar school. In de ideale wereld. Zijn we nog niet, maar als we niks doen komen we daar ook niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:04

DuoPenotti schreef:
Dat is verdraaien van wat mensen zeggen Pantykous.

De vraag is wat gaan de kindjes en andere mensen die er dan werken doen.
Als jij denkt door het niet te kopen sta je ook niet met beide voeten op de aarde.
Er zal daar iets heel anders moeten gebeuren dat deze mensen het beter krijgen. En het zou zeker moeten gebeuren ook

Dat klopt :j Maar dat zit 'm ook wel veel in de toenemende welvaart in zo'n land. Dat is een proces van jaren maar al wel gaande in o.a. India en China wel aan de gang.

Er blijft altijd onrecht in de wereld, en natuurlijk redden we de wereld niet door alleen bewust kleding te kopen. Maar de kledingindustrie in z'n huidige staat is absoluut wereldvernietigend in alle opzichten, en kan best wat verandering gebruiken. Dat gaat altijd gepaard met pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:06

Pantykous schreef:
Dit dus.

Maar wij hebben het verkeerd Vero. Je moet niet duurzaam kopen maar juist slecht geproduceerde bagger, dan redt je kindjes van sekswerk.

Je moet niet de kop in het zand steken wat er zou kunnen gebeuren. Je kunt je zelf wel een veer in de achterste steken dat jij het wel goed doet, maar vraag je dan ook werkelijk af wat er gaat gebeuren als die fabrieken sluiten of denk je daar niet over na?

Het is utopie dat de volwassenen ineens riante inkomens gaan verdienen zodat hun kinderen thuis kunnen blijven. Kinderhandel is booming daar, de regering boeit de rechten van het kind niet, spring daar dan voor in de bres. Een duurzaam shirtje kopen is dan inderdaad dan wel een hele gemakkelijke manier om te denken dat je bijdraagt aan de welzijn van die kinderen.