"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:08

Sizzle schreef:
De C&A biedt eerlijke kleding aan. Daarom ben ik ook op zich wel fan daarvan, vooral voor kinderkleding.
Voor mezelf vind ik daar gewoon nooit iets wat me aanspreekt.

Maar zelfs daarop wordt je op neergekeken.

Terwijl ik dus eigenlijk best duurzaam koop en onze kleding lang meegaat en ik ook geen kleerkasten vol heb mer kledij want dat vind ik ook verspilling.
En op de koop toe kost ook nog eens geen stukken van mensen.

Primark ben ik nooit binnen geweest, als de kinderen baby waren, ook wel Hema.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:22

Mkango schreef:
Want online bestellen kan alleen bij de H&M? Zo kun je voor elke oplossing wel een probleem blijven zoeken.

Er zijn ook heel veel mensen die wel online kleding bestellen, er zijn ook heel veel mensen die wel kleding kunnen betalen die niet bij de Primark vandaan komt, er zijn ook heel veel mensen die wel duurzame merken op het internet kunnen vinden, en "williknie ^) " is altijd een slechte reden. "Williknie" denken die mensen die 7 dagen per week, 16 uur per dag in die sweat shops moeten werken ook, maar die hebben geen keuze en hebben een stuk meer reden om "williknie" te zeggen dan wij hier in Noordwest Europa.

Altijd nog beter voor het milieu dan alle chemicaliën die in het ecosysteem terechtkomen in het productieproces, containerschepen die met al hun smerige motorolie door de oceanen varen (en daarmee ook een negatief effect hebben op walvissen) met onze ladingen fast fashion, waarvan ook een groot aandeel gewoon vernietigd wordt, om nog maar te zwijgen over de arbeidsomstandigheden in fabrieken.

Dus jij koopt enkel in nederland geproduceerde goederen? Want als je schepen niks vind, dan vind je waarschijnlijk vervuilend wegverkeer ook not done. Rijd je dan ook elektrisch, is je huis helemaal energieneutraal, eet je enkel biologisch? Of doe je zelf misschien ook iets wat niet helemaal duurzaam is.

Ik heb niets met mensen, dus het boeit me weinig, en nee ik ben niet duurzaam wat betreft kleding. Maar raar dat hier dan wordt genoemd dat je je maar in een hoekje moet gaan zitten schamen. Ik ben op heel veel andere vlakken namelijk wel super duurzaam bezig. Dus nuanceer een beetje zeg en wie ben jij om te zeggen waar mensen die het kunnen betalen hun kleding dienen te kopen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 18:30

Jeetje, heftige discussies hier. Niks mis mee! Maar laten we mekaar niet op de man aanvallen :)

Ecologisch kiezen is natuurlijk het beste :j Daar hoeven we niet over te discussiëren denk? Maar als je het niet kan betalen is dat soms ook simpelweg geen optie. Tweedehands is ideaal, maar vaak ook moeilijk (als ik naar mezelf kijk heb ik maar 28/28/ 28/30 en kan me zo voorstellen dat zo veel mensen moeite hebben).

Ik vind het fijn in dit topic meer te weten te komen over betere keuzes qua mens en omgevingswelzijn. Ik ga hier op letten voortaan :j Dus bedankt voor alle reacties :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:32

Ik heb ooit schoenen besteld. Kon ik weer terug sturen omdat ze niet pasten.
En het waren toch echt de timberlands in de juiste maat die ik normaal draag.
Broeken heb ik ook altijd problemen mee doordat ik lipoedeem heb.
Overigens draag ik altijd shirtjes af en koop pas nieuwe als er kapot gaan

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:00

verootjoo schreef:
Negerzoen schreef:
Van Zeeman weet ik bijvoorbeeld dat het wel echt gaat om duurzame productie waarbij hard gewerkt wordt aan fairtrade :j zij werken samen met dezelfde producent als mijn werkgever en maken daarin echt mooie stappen. Vind hen daarin echt een mooi voorbeeld van hoe het ook kan, en toch voor kleinere prijzen.

Hoe doen zij dat dan?
Die stappen vind ik juist het gevaarlijke; zemelen stappen, en vaak houdt het daar op.
De halve zeeman ligt nog vol met slechte kwaliteit plastic speelgoed en troep en in plastic verpakte pyjama’s. De reden dat ik er nooit kom. (En omdat het stinkt in onze zeeman, echt wat een vieze lucht)

Maar als een duur merk het doet is het ideaal, doet de zeeman het dan deugt het niet....dat kun je niet zeggen. De zeeman is echt wel bewust bezig....maar wat mij dus opvalt duurdere producten zijn echt niet perce goed bezig of van beter kwaliteit hoor!!

En dan vraag ik me af van de dames die dure kleding kopen, let je op het merkje wat er opstaat en op de kwaliteit van het product ?.
Nog steeds heb ik dat ik uitgelachen word dat ik zelf kleding maak ,(echt daar word ik helemaal zen van). En dat betekend ook zelf je wol telen en spinnen etc, lappen stof weven echt hoe stom ook die stof gaat echt langer mee dan dan menig confectie product. Maar het werk en vooral de tijd die er inzit...daar zit het em in in het westen tijd is geld en dat zou pas echt terecht fair wear zijn maar dat is onbetaalbaar!. ik heb het wel eens uitgerekend €400,- voor een trui....niemand die dat wilt geven, maar die gaat al wel 8jaar mee zonder slijtage! <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:09

Het is an sich niet unfair om kleding door iemand anders te laten maken. Sterker nog, daarmee voorzien vele in hun levensonderhoud en dat wil je ook niet afnemen. De werkomstandigheden moeten dan wel juist zijn, en daar schort het vaak aan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:21

Wat bedoel je Kwita met let je op het merkje wat erop staat?

Ik let wel op de kwaliteit van het product ja, flinterdunne slecht geweven stofjes of synthetische bagger koop ik niet.

Ik durf wel 400 voor een trui uit te geven hoor, en die gaan dan ook lang mee. Mijn vader had altijd prachtige wollen truien van Paul & Shark, dan zit je rond de 600 voor een trui. Maar 10 jaar voor zo'n trui is goed te doen.

Voor de kinderen koop ik kleding die hoofdzakelijk in Europa is geproduceerd, bij merken die ook goed bezig zijn met bv het verbeteren van hun processen. Dat gaat van eerlijk loon voor de naaisters tot verbeterde verf voor bijvoorbeeld kleding.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:31

10 jaar voor een trui van Miss Etam ook, en langer ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:36

Ik heb jaren dure bh’s gekocht van €100 per stuk en meer. Pasconsulten en noem maar op. Na 2 maand hingen mijn borsten op mijn buik en zat de achterkant van mijn bh ergens boven mijn schouderbladen een feestje te geven.
Sinds een jaar of 10 koop ik goedkopere merken zoals saphh en after eden. Deze week zijn er 5 setjes (in solden) binnen gekomen voor €200. De bh’s gaan jaren mee.

Broeken gaan bij mij even snel kapot, net als t shirts. Enkel mijn kledij voor naar een feest te gaan of zaken zoals een winterjas en schoenen, dat is meestal wel merkkledij. Daar merk je echt wel weer verschil naar gelang de prijs.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:38

Ik heb een trui in de kast liggen van Levi's die mijn broer van z'n eerste kleedgeld heeft gekocht.
Hij was toen 12 en is nu bijna 44, dus dat maakt de trui bijna 32 jaar oud.
Manchetten zijn nu wel aan t verslijten, t is een "klustrui" geworden voor mij inmiddels.

Zal vast niet onder de juiste omstandigheden geproduceerd zijn, in die tijd, maar het feit dat die hier nog in de kast ligt maakt dat het al met al een kledingstuk is wat duurzaam gebruikt is.

En een hoodie van Champion die ik zelf kreeg toen ik een jaar of 17-18 was, daar zie ik eigenlijk nauwelijks slijtage aan. Dat is nog steeds 1 van mijn favorieten. Inmiddels dus ook zo'n 23 jaar oud. Draag m vaak voor en na het sporten.

Een trui die 10 jaar meegaat vind ik echt niks bijzonders.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:38

Ik zou heel graag mooie duurzame kleding kopen maar ik zou echt niet weten waar te beginnen ?
Nu koop ik al zeker 10 jaar niks meer bij een primarkt (2xwassen vorm is eruit)
En vind ik het echt niet erg om geld uit te geven.
Maar hoe zie je of een merk duurzaam is?
Ik draag veel adidas schoenen (duurdere segment) maar kan slecht vinden waar ze gemaakt worden.
Ik heb ik veel ecco maar ook daar heb ik geen idee waar ze vandaan komen.
Kwa tassen veel merken ook oa MK TH maar wederom hoe zoek je uit of het eerlijk geproduceerd is ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:39

kwita schreef:
verootjoo schreef:

Hoe doen zij dat dan?
Die stappen vind ik juist het gevaarlijke; zemelen stappen, en vaak houdt het daar op.
De halve zeeman ligt nog vol met slechte kwaliteit plastic speelgoed en troep en in plastic verpakte pyjama’s. De reden dat ik er nooit kom. (En omdat het stinkt in onze zeeman, echt wat een vieze lucht)

Maar als een duur merk het doet is het ideaal, doet de zeeman het dan deugt het niet....dat kun je niet zeggen. De zeeman is echt wel bewust bezig....maar wat mij dus opvalt duurdere producten zijn echt niet perce goed bezig of van beter kwaliteit hoor!!

Dat zeg ik toch niet? Ik vraag gewoon hoe ze dat doen?
De Rabobank zegt ook dat ze duurzaam zijn maar investeren echt veel in dingen wat slecht voor de wereld is. Veel bedrijven ondernemen stappen en dan blijft het daarbij. Ik wil gewoon weten hoe en wat zeeman aan duurzaamheid doet, dat is toch niet raar?
Als bedrijven ontransparant over hun duurzaamheid doen is het voor mij niet goed genoeg.

En nee, er is nu al zo vaak uitgelegd dat duur niet per se beter is :z daarom kijk ik dus naar wat ze doen, niet naar wat ze zeggen.

En ik lach niemand uit als ze zelf kleding maken. Mijn moeder deed het ook. Ik ben er niet geduldig en handig genoeg voor helaas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:14

Het jammere is eigenlijk dat de mode zo snel gaat en er veel ,trends, zijn.

Het is goed te investeren in tijdloze items die altijd kunnen. Een goede jeans, mooie witte blouse.. trenchcoat..fijn paar (witte) sneakers ook altijd goed..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:40

Ik heb goedkope kleding die goed is en merkkleding die veel te snel slijt.
Als iets echt absurd snel slijt ga ik terug naar de winkel.

Maar tegenwoordig koop ik geen merkkleding meer, ik heb liever 10 goedkope shirts dan 1 dure.
Nu ik thuiswerk ben ik begonnen met oude shirts af te dragen. En er is een shirt wat ik in 2005 meegenomen heb van Bali, ik ben er behoorlijk op uitgekeken, maar dat tshirt wil maar niet verslijten. Dus ik draag die dan komende week maar weer een dag of 2. En zo gaat het soms bij shirts.
Andere shirts zitten wat gaatjes in bij de riem en die gaan echt niet weg daarom. Die zijn me te mooi nog. Er zijn ook shirts waar ik wel wat aan gehecht ben, dus die moeten echt ondraagbaar worden. Een gaatje onder de oksel of een verkleuring door zweet daar is geen reden om zo'n shirt weg te doen. Dus in dat opzicht ben ik echt van het af dragen.

Maar hier geen Levis in huis of G-star.

Qua schoenen wel Wolky. Die zijn wel echt beter dan veel andere merken en zeker beter dan merkloos. Teva idem met sandalen. Mooi, duurzaam, beslist beter dan Gaastra (heb ik ook nog sandalen van), en dan zijn beide toch echt een merk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:51

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een trui in de kast liggen van Levi's die mijn broer van z'n eerste kleedgeld heeft gekocht.
Hij was toen 12 en is nu bijna 44, dus dat maakt de trui bijna 32 jaar oud.
Manchetten zijn nu wel aan t verslijten, t is een "klustrui" geworden voor mij inmiddels.

Zal vast niet onder de juiste omstandigheden geproduceerd zijn, in die tijd, maar het feit dat die hier nog in de kast ligt maakt dat het al met al een kledingstuk is wat duurzaam gebruikt is.

En een hoodie van Champion die ik zelf kreeg toen ik een jaar of 17-18 was, daar zie ik eigenlijk nauwelijks slijtage aan. Dat is nog steeds 1 van mijn favorieten. Inmiddels dus ook zo'n 23 jaar oud. Draag m vaak voor en na het sporten.

Een trui die 10 jaar meegaat vind ik echt niks bijzonders.

Tja de trui heb ik dus 8 jaar geleden gemaakt van wol tot wat het is, maar daar zie je echt weinig aan dus ja die kan nog jaren mee!

ik heb voor mijn man kleding gekocht van asphalte clothing, dat is ook best heel fijn van kwaliteit en wel bewust!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:15

Vroeger vond ik €15 voor een shirtje al duur. Duurzaamheid dacht ik niet eens over na, eerlijk gezegd.

Toen kreeg ik kinderen en ik wil mijn peuter niet hoeven vertellen dat zijn trui door leeftijdsgenootjes in elkaar is genaaid. Gelukkig zijn er veel duurzame kinderkledingmerken en in de sale of tweedehands is dat nog best betaalbaar. Toen ik het kwaliteitsverschil merkte ging ik meteen over op duurzame kleding voor mezelf. Ik merk echt wel verschil. Die goedkope kleren gingen soms verrassend lang mee maar in pasvorm, comfort, zachtheid, design is het een wereld van verschil.

En bijv. een merk als Honest Basics is goedkoop maar wel duurzaam. Dus je hoeft er geen honderden euro's aan uit te geven.

Ik doe het niet om te pochen dat ik zo'n wereldverbeteraar ben, ik doe genoeg niet-duurzame dingen ook. Maar dit vind ik toevallig belangrijk en ik geloof dat het wel uitmaakt. Want juist voor die kleine, duurzame merken is elke nieuwe klant een signaal dat er een groeiende markt is voor hun kleding.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:25

Wat niet duur is ook relatief.
Ik vind een trui voor een kind van 3j dat 50 euro kost best wel duur. Ze groeien er zo rap uit.
Ik weet dat je het daarna kunt door verkopen maar persoonlijk heb ik daar de tijd, noch zin in.
Terwijl de jongste nu even goed de truien draagt van zijn broer die de helft goedkoper zijn. Dat is dan ook duurzaam denk ik dan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:29

Maar je hoeft dus geen €50 uit te geven. Het kan ook voor €20.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:49

Ik bedoel meer dat voor sommige 50 euro weinig geld is en dit dan ook doortrekken naar andere.
Als iemand tegen mij zegt je kan een duurzame trui of broek kopen voor weinig geld en dan zegt kijk hier een t-shirt voor 30 euro of een trui van 50 euro, dan vind ik dat niet weinig geld, juist het omgekeerde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:50

Sannens schreef:
[knip]

Het viel me elke keer op dat als ik dan een shirt van de H&M had dat hij inderdaad na 5x wassen breder was dan dat hij lang was [knip]

Ik zie dit heel regelmatig gebeuren met allerlei kwaliteiten kleding :j

Maar dat is gewoon een kwestie van wassen, en direct na het wassen (dus als het nog "nat" is) aan een hangertje hangen en in vorm "trekken" zodat het in de juiste vorm op kan drogen. En dan is het weer helemaal prima +:)+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:00

dromertje2 schreef:
Ik bedoel meer dat voor sommige 50 euro weinig geld is en dit dan ook doortrekken naar andere.
Als iemand tegen mij zegt je kan een duurzame trui of broek kopen voor weinig geld en dan zegt kijk hier een t-shirt voor 30 euro of een trui van 50 euro, dan vind ik dat niet weinig geld, juist het omgekeerde.

Mee eens :j dergelijke bedragen vind ik ook niet goedkoop, met mijn inkomen haal ik dat gewoon helemaal niet om daar een kast mee vol te krijgen. Geld wat er niet is kan je ook niet uitgeven.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:15

Dat soort kleding is goed tweedehands te koop maar zoals Dani al aangeeft, dat kan ook voor minder natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:18

Er is natuurlijk zat mis in de kleding-industrie, maar vraag me wel af waar er daadwerkelijk peuters kleding in elkaar zouden zitten naaien, is dat niet een beetje overdreven gesteld...?

Qua budget is het ook wel wat lastig vind ik. Sowieso mag een ieder natuurlijk zelf bepalen waar die zijn geld aan uitgeeft. En het is fijn als je dat dan een beetje bewust doet en er niet teveel slechte ondernemingen mee steunt, zeg maar.

Op zich moet je met een klein budget best wel verantwoorde kleding kunnen kopen. Tweedehands hoeft het ook niet veel te kosten. En heb je er van elke soort kledingstuk nu 10 (of meer) nodig? Of red je het met 5, of 3 of zelfs nog minder in sommige gevallen, ook wel?

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:44

Ik heb broeken van 100 euro die na een paar keer dragen kapot gingen, en broeken van 10 euro in de uitverkoop die al 5 jaar meegaan. Ik ben erg fan van Vinted, daar heb je mooie kleding, vaak nog als nieuw, voor leuke prijzen. Op die manier kan je ook een beetje duurzaam maar voor leuke prijzen shoppen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:23

pmarena schreef:
Er is natuurlijk zat mis in de kleding-industrie, maar vraag me wel af waar er daadwerkelijk peuters kleding in elkaar zouden zitten naaien, is dat niet een beetje overdreven gesteld...?

11 procent van alle kinderen werkt in de textielindustrie. Dat zijn 170 miljoen kinderen. Ze plukken en spinnen katoen in Egypte, Oezbekistan, Pakistan, India, Bangladesh, China en Thailand. De kledingindustrie is natuurlijk meer dan alleen naaien hoewel ze dat ook doen.

Dit zijn ook wel landen waar structureel iets mis is met vrouwen- en kinderrechten. En wat is het alternatief? Sekswerk?
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 02-08-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt