Majabeestje schreef:Een middelvinger naar de zorg dit.
Mijn vriendin werkt op de IC met coronapatienten. Heeft maandenlang mensen verzorgd en zien overlijden. Van het ene bed naar het andere, mensen op hun buik draaien, zuurstof geven, zien verdrinken in hun eigen longen. Ze heeft zich kapot gewerkt, is nu op een andere afdeling geplaatst omdat ze simpelweg niet meer kon. Ze heeft dit nog nooit meegemaakt, het meest heftige griepseizoen komt niet in de buurt van deze ellende.
Maar nee, 'het is maar een griepje'. Echt, ga je kapot schamen.
Niet “een griepje”. Een hele stevige griep. Daar vallen ook veel doden. Kijk naar 2018. Alleen tegen de griep worden de kwetsbaren gevaccineerd en tegen corona toen nog niet.
Dat jouw vriendin zich kapot heeft gewerkt is erg, maar dat is natuurlijk ook veroorzaakt door de structurele bezuinigingen in de zorg. Je kunt niet eindeloos gezonde mensen hun leven beperken en tegelijkertijd nog niet eens 1 bed extra regelen in de zorg.
Ik schaam me niet. Ik denk breder dan alleen corona corona corona. Er zijn wat mensen overleden die ogenschijnlijk gezond leken maar een heel groot deel was al niet in opperbeste staat. Maar het blijft natuurlijk heel erg triest.
Alleen is dit geen reden om het land naar de knoppen te helpen. Volgend jaar zal het niet anders zijn. Dit is niet vol te houden, iedereen gaat failliet. Als ze al dat geld wat ze hebben gestoken in testen, nou eens in de zorg zouden steken, dan kwamen we nog eens ergens