Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:41

michenou schreef:
Dit nieuws viel voor mij echt als een bom. Dag vakantie, want beide hier kunnen niet op tijd gevaccineerd zijn voor die tijd. Nou ben ik sowieso al wat laat met het maken van een afspraak maar mijn vriend had het meteen gedaan en binnen een week zat de eerste erin en de volgende kan pas na onze zomervakantie. Daar ben je dan toch mooi klaar mee?

Anyhow, ik voelde me juist in Frankrijk vorig jaar ontzettend veilig. Iedereen netjes met mondkapjes, overal desinfectie spul en zelfs kleding werd gestoomd na het passen zodat het veilig was om kleding te passen. Echt, wauw! Hier in Nederland was er toen alleen nog maar de regel van afstand houden en niet onnodig erop uitgaan. Vond het daar dus echt fijn om te zijn. Maar nu iedereen maar alles gaat mogen met hun vaccinaties voel ik me juist niet veilig meer. Tuurlijk worden mensen minder ziek, maar ze kunnen het nog steeds krijgen en doordat ze er minder ziek van worden zou hun simpele loopneus al Covid kunnen zijn. Nou lekker dan als dat 'veilig' overal in mag. Ik voel me haast nu verplicht om een prikafspraak te maken alleen maar omdat de gevaccineerden opeens alles mogen en het daardoor voor een ongevaccineerde opeens super onveilig gaat worden. Dát vind ik krom want ze hadden juist gezegd dat het allemaal was om zwakkeren en mensen die niet gevaccineerd kunnen worden te beschermen. Maar dan zouden ze testen voor toegang nog steeds voor iedereen moeten houden en niet alleen voor ongevaccineerden.

:n

Maar het is toch niet het probleem van een ander dat jij nog geen zin hebt gehad om je te laten vaccineren? Als je zelf kiest om niet te gaan moet je ook niet piepen dat je je onveilig voelt op een TvT evenement.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:42

Babootje schreef:
Ayasha, wat is dat het recht van de mensen waar je mee werkt? Heb je dat al bedacht?

Sizzle schreef:
Bedoel je de groep 70+ ers die ook geen zin hebben om te vaccineren en de verantwoording dus maar bij de verpleging gooien en ondertussen de buurman in de zaal besmet?

Er is juist een heel grote vaccinatiebereidheid onder de ouderen. Wat je ook niet moet vergeten is, dat hoe ouder hoe minder goed een vaccin beschermt omdat ouderen (70 en 80 plussers) en kwetsbaren minder antistoffen aanmaken. Daarom is het beter dat mensen die voor hen zorgen gevaccineerd zijn.

Sizzle schreef:
Ik dacht dat die mondkapjes zo briljant werkten. Geef de mensen dan op z‘n minst de keus om een mondkapje te gebruiken.
En hoe zit het nu ineens met de theorie dat mensen zonder symptomen niet kunnen besmetten?

Ze werken niet briljant, maar doen in ieder geval iets. Als je zelf symptomen hebt zou ik zeker een kapje om doen.
De theorie dat mensen zonder symptomen niet kunnen besmetten is niet waar. Maar met symptomen ben je wel besmettelijker.
Het grote verspreidingsprobleem zit nu ook bij jongeren die milde tot geen klachten hebben. En de Delta variant die veel besmettelijker is dan de eerdere varianten.
(En het kabinet, dat tegen advies van het OMT in veel te veel tegelijk heeft versoepeld op een moment dat dat echt niet kon)

Sizzle schreef:
Zolang de overheden willekeurig in het rond blaten en wel 50.000 man in een stadion stoppen in een land waar de delta hoogtij viert en vervolgens de harde werkers gaat bedreigen met ontslag kan ik slechts mijn hoofd schudden, ookal ben ik zelf wel ingeent.

Heb je helemaal gelijk in. Alles voor de commercie he? Het virus (en vooral de varianten, waar wel eens 1 ontsnappingsvariant bij zou kunnen zitten waartegen de vaccins niet helpen, wordt nog steeds onderschat.

Sizzle schreef:
Ik ben benieuwd of het management met de hogere inkomens eerst het goede voorbeeld gaat geven: ben bang van niet.

Mij zullen ze voorlopig niet in Frankrijk zien. Ik ga niet voor een paar schoenen of een kopje koffie mijn identificatie continue van stal halen. Testen was een jaar lang amper een ding, ook niet toen de grootste piek plaats vond en nu ineens zo extreem.

Helemaal gelijk in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:45

Ik weet niet hoe het in NL is, maar bij ons laten zeker 20-30% van de ouderen zich niet inenten.
In Frankrijk is de bereidheid traditioneel heel laag, daar zal het ook onder ouderen niet grandioos zijn.

Als ze toch bezig zijn kunnen ze mooi ook gelijk de BMR er bij injassen want daar hadden ze niet lang geleden ook een mooie uitbraak van in Franse skigebieden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:47

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:49

Sizzle schreef:
Ik weet niet hoe het in NL is, maar bij ons laten zeker 20-30% van de ouderen zich niet inenten.
In Frankrijk is de bereidheid traditioneel heel laag, dasr zal het ook onder ouderen niet grandioos zijn.

In NL zijn juist veel ouderen gevaccineerd. Maar de 80 plussers zorgden niet voor de druk in de ziekenhuizen hoor. Die kwamen daar niet. Gingen gewoon dood in het verzorgingshuis, daar waar de zorg niet optimaal gegeven kon worden. Dat vooral in de eerste golf. Waarin mijn moeder is overleden. Dat was echt traumatisch.
Dus de grootste winst in de druk op de IC's lag in het vaccineren van de 50-70 jarigen.
Maar de grootste verspreiders zijn altijd al de jongeren geweest.

Seltje

Re: Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:56

Hoewel ikzelf bewust volledig gevaccineerd ben, en in de zorg werk, heb ik toch schrik voor deze maatregel.

We zijn al zo onderbevolkt. We moeten manieren vinden om volk in de zorg aan te trekken, niet om ze nog verder weg te jagen.

Als ik hier in het ziekenhuis zie zijn de meesten wel gevaccineerd, en diegene die dat niet zijn, hebben daar bewust voor gekozen. Die mensen kiezen liever ontslag dan een vaccin. Als die mensen wegvallen moet al de rest nog meer overuren draaien en komen er nog meer burn outs onder het zorgpersoneel.

Ik vind dit toch echt wel een beperking op de vrijheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:01

Als ik denk aan al die zorgprofessionelen die in de tijd dat er nog geen vaccins beschikbaar waren met redelijk gevaar voor eigen leven de corona zieken hebben verzorgd. Niet wetende wat henzelf nog zou kunnen gebeuren, Dat zijn naar mijn mening dus de "echte" zorgprofessionelen. De vaccin weigeraars zijn zorgmedewerkers met een totaal andere instelling en kunnen wat mij betreft gemist worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:05

Seltje schreef:
Hoewel ikzelf bewust volledig gevaccineerd ben, en in de zorg werk, heb ik toch schrik voor deze maatregel.

We zijn al zo onderbevolkt. We moeten manieren vinden om volk in de zorg aan te trekken, niet om ze nog verder weg te jagen.

Als ik hier in het ziekenhuis zie zijn de meesten wel gevaccineerd, en diegene die dat niet zijn, hebben daar bewust voor gekozen. Die mensen kiezen liever ontslag dan een vaccin. Als die mensen wegvallen moet al de rest nog meer overuren draaien en komen er nog meer burn outs onder het zorgpersoneel.

Ik vind dit toch echt wel een beperking op de vrijheid.

Seltje, zijn er ook cijfers bekend van zorgpersoneel dat is overleden of ziek door de naweeën van een besmetting thuis zit ?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:06

Sizzle schreef:
Babootje schreef:
Ayasha, wat is dat het recht van de mensen waar je mee werkt? Heb je dat al bedacht?

Bedoel je de groep 70+ ers die ook geen zin hebben om te vaccineren en de verantwoording dus maar bij de verpleging gooien en ondertussen de buurman in de zaal besmet?

Citaat:

Dan hebben toch 70 à 80% zich wel laten inenten. Hebben die dan geen recht op goede verzorging door mensen die zo zeker al maar mogelijk geen besmetting gaan overdragen?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:10

Bigone. Geen idee... Persoonlijk ken ik niemand die langer dan een maand is thuisgeweest door een besmetting. Maar ik ken wel meer dan 10 mensen met een brun out/depressie uit die periode die minstens 6 maanden thuis zitten.

Maar dat is dus in mijn directe omgeving in het ziekenhuis, ik ken geen algemene cijfers en weet niet hoe het in andere ziekenhuizen is.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:14

Babootje schreef:
Als ik denk aan al die zorgprofessionelen die in de tijd dat er nog geen vaccins beschikbaar waren met redelijk gevaar voor eigen leven de corona zieken hebben verzorgd. Niet wetende wat henzelf nog zou kunnen gebeuren, Dat zijn naar mijn mening dus de "echte" zorgprofessionelen. De vaccin weigeraars zijn zorgmedewerkers met een totaal andere instelling en kunnen wat mij betreft gemist worden.

Helemaal mee eens. Mijn vriendin werkt op de ic, met corona patiënten. Werkt zich de blubber, is al vroeg blootgesteld aan corona. Gelukkig vlot gevaccineerd en heeft geen corona gekregen. Maar moet nu de vaccin weigeraars verplegen, dat is ook lekker.
Ik ben zo klaar met dat gejank van die vaccin weigeraars, we willen toch zsm van deze pandemie af? De druk op de zorg is enorm. Werk mee en zorg voor een einde aan deze ellende.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:21

Majabeestje schreef:
Werk mee en zorg voor een einde aan deze ellende.

Een wat bredere en diepere kijk gebaseerd op de huídige situatie; niet die van voig jaar, van voor vaccinaties:

https://www.bbc.com/news/health-57678942

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:23

Met 17000 besmettingen en 11 doden en bijna 500 opnames onder zorgpersoneel tot vorig jaar juni snap ik zorgpersoneel die niet willen vaccineren niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:27

Tiggs schreef:
Maar het is toch niet het probleem van een ander dat jij nog geen zin hebt gehad om je te laten vaccineren? Als je zelf kiest om niet te gaan moet je ook niet piepen dat je je onveilig voelt op een TvT evenement.

Geen zin? Wat dacht je van een vervelende fobie waarvoor ik nu hulp gezocht heb. Zoiets gaat nou eenmaal niet over één nacht ijs. Bovendien hadden mijn vriend en ik het beide niet kunnen halen om voor onze vakantie gevaccineerd te zijn. Mijn vriend is daar het bewijs van: meteen de afspraak gemaakt en meteen gegaan maar de tweede is pas ná onze vakantie.

Ik ga ook echt niet naar testen voor toegang evenementen omdat ik mij daar niet veilig voel. Ik piep er niet over, want mij niet gezien om het op te zoeken zolang het testen voor toegang dus ook mensen toelaat zonder test maar met vaccinatie, want dat geeft voor mij geen enkele zekerheid dat deze mensen niet iets onder de leden hebben. Vind daarmee
dat het testen voor toegang nu een soort valse veiligheid geeft (je kunt immers nog steeds de besmettingen voortzetten). Dit is ook heel duidelijk te zien aan de cijfers.

Ik bedoel dit dus niet specifiek voor mij (omdat ik blijkbaar opeens geen zin heb in de vaccinatie?), want ik kwam toch nergens uit eigen veiligheid, maar voor de mensen die zich niet kunnen vaccineren om bepaalde redenen is dit nu gewoon nog gevaarlijker om te zeggen dat iemand óf gevaccineerd moet zijn óf een negatieve test moet kunnen laten zien. In mijn optiek moet iedereen die negatieve test kunnen tonen óf gewoon goede maatregelen hanteren. Zoals het nu allemaal gaat vind ik de omgekeerde wereld.

En voor de duidelijkheid: ik ben voor vaccineren! Maar ook voor volledige volksgezondheid en die twee staan nu bijna haaks op elkaar met de laatste ontwikkelingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:30

Een negatieve test van bijna 48 uur oud geeft niet minder risico dan iemand die minimaal 2 weken volledig gevaccineerd is. Bijna 2 dagen is lang op het gebied van virusload.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:38

@Celebi: dan snap ik je iets beter. Maar als iemand zegt dat ie wil wachten op wat het vaccin bij anderen doet of gewoon de noodzaak van een afspraak maken nog niet zag, dan denk ik ‘tsja, jammer voor je’.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 18:41

Sizzle schreef:
In Frankrijk is de bereidheid traditioneel heel laag, daar zal het ook onder ouderen niet grandioos zijn.

Het gaat al best goed volgens mij, ik zag laatst dat 35 miljoen mensen al twee dosissen binnen hebben, maar dat zeg ik uit mijn hoofd, dit plaatje is iig wel informatie van vandaag:
Afbeelding
En er zal nu ook wel wat schot in komen door wat gisteren aangekondigd is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:42

Babootje schreef:

Geen vaccinatie betekent toch niet geen bescherming?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:49

Huertecilla schreef:
Majabeestje schreef:
Werk mee en zorg voor een einde aan deze ellende.

Een wat bredere en diepere kijk gebaseerd op de huídige situatie; niet die van voig jaar, van voor vaccinaties:

https://www.bbc.com/news/health-57678942

Zo diep is die kijk niet. Het is gewoon de huidige situatie. En voornamelijk het gevolg van het vaccinatiebeleid. Maar feit is dat het loslaten van het virus zoals nu een beetje gebeurt een hoger risico geeft op een ontsnappingsvariant waar het vaccin niet tegen werkt. En wat gaat dat brengen. Dat weten we dus niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:54

Ik vind dit een hele zorgwekkende en doodenge ontwikkeling.

Hoe durft een republiek in Europa te willen beschikken over het lichaam van een ander.
Ik zou me per direct in de nog doorbetaalde ziektewet laten zetten. Zoek het naar uit, en ik hoop dat heel veel franse zorgverleners dit doen. Middelvinger in de kont van die Macron, eens zien of hij het leuk vind om iets ongevraagt in zijn lijf te krijgen.
}:)

Echt, ik ben gewoon in shock. We leven in europa verdorie!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 19:05

In Frankrijk krijg je dan maar 50 procent van je salaris uitbetaald dus mensen zijn wat minder gemotiveerd om zich ziek te melden. Geloof dat sommige werkgevers het wel aanvullen (tot maximaal 90 procent) maar lang niet allemaal. Je kunt jezelf er ook voor verzekeren maar dat is vrij kostbaar
Laatst bijgewerkt door luxx op 13-07-21 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:05

Palmera schreef:
Ik vind dit een hele zorgwekkende en doodenge ontwikkeling.

Hoe durft een republiek in Europa te willen beschikken over het lichaam van een ander.
Ik zou me per direct in de nog doorbetaalde ziektewet laten zetten. Zoek het naar uit, en ik hoop dat heel veel franse zorgverleners dit doen. Middelvinger in de kont van die Macron, eens zien of hij het leuk vind om iets ongevraagt in zijn lijf te krijgen.
}:)

Echt, ik ben gewoon in shock. We leven in europa verdorie!

Je hebt hier vlak boven kunnen lezen dat de zorg ´die zorgverleners´ beter kwijt dan rijk is.

Hier in het Spanje (waar jij ook woont) zijn er ook verschillende vaccin-verplichtingen ingeschoven inmiddels.

Hoewel ik sterk tegen Brexit ben, kan ik me voorstellen dat daar in deze ´phew net op tijd´ gedacht wordt.
De nieuwe strategie daar lijkt logischer en is beter te verdedigen dan die in de EU.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:06

Keandra schreef:
Sjong schreef:
Nederland heeft bijna de hoogste vaccinatiebereidheid in Europa. Het zijn alleen de weigeraars die keihard roepen.

Ah dat is super. Mijn excuses.
Tis maar dat ze bokt heel hard tegengeluid maken, maar wel willen meeprofiteren .....

Maar wat heb je eigenlijk aan bereidheid om te vaccineren als ze vervolgens niet gaan?
Hier riep ook iedereen dat ze gingen laten vaccineren, is er een heel programma op touw gezet, lokalen ingericht zodat het zorgpersoneel eerst kon gaan en als het moment dan daar is, moeten ze vervolgens dozen vol vaccins weggooien omdat men niet komt opdagen..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 19:07

Die strategieën worden voortdurend aangepast dus we moeten nog maar afwachten wat Groot Brittannië verder gaat doen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:17

Ayasha schreef:
Geen vaccinatie betekent toch niet geen bescherming?

In theorie zou dat inderdaad niet hetzelfde hoeven te zijn. In de praktijk blijkt een groot deel van de antivax-club ook mordicus tegen welke andere vorm van bescherming dan ook.

Ik denk dat als degenen die bezwaar maken een eerlijk alternatief voorstellen, dat er wel te onderhandelen valt. Maar men wil geen eerlijk alternatief, men wil eenzijdige 'vrijheid' (wat geen vrijheid is als het maar eenzijidig is) om gewoon helemaal geen last te hebben van corona, ongeacht wat het voor anderen betekent. Dus geen vaccin, maar ook geen regelmatige tests, en ook geen registratie van wie er wel en niet gevaccineerd is zodat mensen die zorg nodig hebben kunnen kiezen, en geen beschermingsmiddelen, en zelfs geen enkele erkenning dat er hier dingen zijn die we samen zouden moeten afspreken omdat het handelen van de een ook effect heeft op de ander en het dus niet alleen maar om ik-ik-ik gaat.

Niks van dat. Dan is verplichten wel zo helder, als er toch geen bereidheid is tot een gesprek.