Huishouden. Of het gebrek daaraan...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:37

MarlindeRooz schreef:
Ik ga liever een avondje rommelen met spullen en wat opruimen dan eindeloos TV kijken wat de meeste mensen doen. Dat vind ik tijdverspilling. :+

Dat doe ik ook niet , dan sport ik ( 4x per week), of help kind met huiswerk, of naar paard of een spelletje met het gezin, of gezellig kletsen.. Of helaas zoals nu, gewoon nog een paar uur door werken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:45

Brr, ik zit spontaan te denken hoeveel tijd ik vandaag achter Bokt heb gezeten, en hoe mijn huis eruit had kunnen zien als ik die tijd had gestoken in opruimen en schoonmaken _O-

edit: even wat duidelijker omschreven
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 25-05-21 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Re: Huishouden. Of het gebrek daaraan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:46

En ik snap dan weer niet hoe je kunt leven in een steriel huis :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:48

Tussen steriel en een flinke zooi zit nog een groot grijs gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:48

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:55

Zo erg als het filmpje is het niet. Het is niet compleet steriel hier maar je kunt wel eens wat vinden. We wonen niet groot dus ik dwing meZelf elke maand een ruimte uit te zoeken en spullen weg te gooien. Als elke paarden dame hier heb ik wel wat beters te doen op stal! Daarnaast werken we beiden 50+ uur en sporten we veel. Als de keuken vies is van het eten van gisteren of vanmiddag bestellen we wel eten. Luie varkens :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:57

Ik denk dat veel mensen teveel troep in huis hebben. Weinig troepjes maakt het makkelijk om het bij te houden.

Ik werk 40-60 uur per week, heb 2 kinderen en ik sport. Lukt me prima om het huis bij te houden. Is wel iets wat je moet leren.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:48

Ik wilde dit (voor mij zeer herkenbare) filmje van Brigitte Kaandorp even hier delen :D

https://youtu.be/O8Sf5-YqbJA

Enne...

Creatieve mensen hebben geen rommel maar het huis vol ideeën liggen :D.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 23:05

Of hebben dingen in huis waar je wat aan hebt... vijf jaar niks gedaan aan poppenspul maken, gisteren een pijpenrager nodig voor het koffieapparaat, en kijk: die had ik. Gewoon. En ik kon hem zelfs vinden. En nee, die dingen sparken geen joy, Marie Kondo, maar je bent wel blij als je koffieapparaat het gewoon weer doet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 01:02

Ik kan slecht tegen rommel en viezigheid, maar kan ook slecht opruimen en schoonmaken.

Ons vorige huis was net op orde in onze ogen, toen we het verkochten en het huidige huis kochten waar we al 1,5jr mega verbouwen.
Als ik bij mensen binnen kwam die een stal hadden, paarden aan huis etc, vond ik het vaak echt vreselijk, maar nu snap ik het.

Ben nu niet fit, maar normaal ben ik ook veel buiten en als ik binnen kom, zie ik wel rommel of zand en haren, maar heb ik echt geen zin meer.

We hebben dus ook nog niet volledig kunnen uitpakken en spullen ene plek kunnen geven. Daar bouwen we wel op en we krijgen een natte/vieze ingang achter. Vieze schoenen/laarzen en klompen uit daar, handdoek voor de honden etc

In ons vorige huis hadden we geen achterom en moest alles voor in een klein halletje. Ook als andere mensen langskwamen, moesten ze dus eerst langs de hondenriemen en handdoek, onze stalschoenen etc. Vreselijk genant vond ik dat.
Nu krijgen we een nette hal of mensen kunnen via garage.

Schuur moet ook nog opgeruimd en opnieuw ingedeeld. Gewoon zodat het ook werk scheelt. Het is makkelijker als alles een goede plek heeft.

Qua indelen met mandjes, bestekbakken etc, heb ik altijd dat alles netjes is en dan net een enkel ding niet past. Dan erger ik me ook.

Ik bewaar ook teveel, maar sommige dingen zijn me wel dierbaar van vroeger, ook al kan ik niet alles uitstallen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 07:34

superpony schreef:
Ik kan slecht tegen rommel en viezigheid, maar kan ook slecht opruimen en schoonmaken.

Ons vorige huis was net op orde in onze ogen, toen we het verkochten en het huidige huis kochten waar we al 1,5jr mega verbouwen.
Als ik bij mensen binnen kwam die een stal hadden, paarden aan huis etc, vond ik het vaak echt vreselijk, maar nu snap ik het.

Ben nu niet fit, maar normaal ben ik ook veel buiten en als ik binnen kom, zie ik wel rommel of zand en haren, maar heb ik echt geen zin meer.

We hebben dus ook nog niet volledig kunnen uitpakken en spullen ene plek kunnen geven. Daar bouwen we wel op en we krijgen een natte/vieze ingang achter. Vieze schoenen/laarzen en klompen uit daar, handdoek voor de honden etc

In ons vorige huis hadden we geen achterom en moest alles voor in een klein halletje. Ook als andere mensen langskwamen, moesten ze dus eerst langs de hondenriemen en handdoek, onze stalschoenen etc. Vreselijk genant vond ik dat.

Schuur moet ook nog opgeruimd en opnieuw ingedeeld. Gewoon zodat het ook werk scheelt. Het is makkelijker als alles een goede plek heeft.

Qua indelen met mandjes, bestekbakken etc, heb ik altijd dat alles netjes is en dan net een enkel ding niet past. Dan erger ik me ook.

Ik bewaar ook teveel, maar sommige dingen zijn me wel dierbaar van vroeger, ook al kan ik niet alles uitstallen.

Die vieze ingang is echt super handig, maak je er ook een wc? Dan hoef je niets steeds alles uit te doen als je tussen je buitenwerkzaamheden door snel even moet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:59

superpony schreef:

Echt? Dat kan me zo ontzettend niet boeien. Je woont waarschijnlijk buitenaf, je hebt een hond en paarden... Waarom is het genant als mensen daar "bewijs" van zien?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:09

nps schreef:
superpony schreef:

Echt? Dat kan me zo ontzettend niet boeien. Je woont waarschijnlijk buitenaf, je hebt een hond en paarden... Waarom is het genant als mensen daar "bewijs" van zien?

Nou, ik vind dat ook smerig hoor. Wij hebben ook een ‘vieze’ ingang door de garage. Een achterom ingang, die komt uit in de keuken. En een ‘nette’ ingang ( :')) Dat is gewoon bij de voordeur. Die wordt eigenlijk nooit gebruikt, alleen door onbekenden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:20

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe kast besteld, zo 1 met glas in de deuren..
Alleen heb ik gevraagd of ze het glas eruit konden laten en er houten panelen in de zelfde kleur als de kast wilden zetten..
Ik werd wat appelig aangekeken.. er moest een foto gemaakt worden voor wat er mogelijk was voor andere kopers!
En ik ben er zo blij mee, als ik de deuren open doe lijkt het wel sudoku... het past precies, wat dingen rechtop, wat dingen op zijn kant maar met de deurtjes dicht lijkt het heel netjes!

Ik heb een dochter met een stenen verzameling.. zakken en vensterbanken vol met 'bijzondere' stenen.. Soms laat ik er een paar verdwijnen.. maar op haar eigen vensterbank vind ik het prima hoor!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:44

meisje_ schreef:
Coentjuh schreef:
Vreselijk hoe kun je zo leven.

Hier ook alles schoon, netjes, geordend, en nog net niet steriel :D

Maar hoe doe je dat? Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?
Ik zou wel willen daar niet van maar iets met aard vh beestje denk ik.

Klopt dat kost tijd. Geen huisdieren geen kids. Ben idd een perfectionist. Als het huis schoon is, geeft dat rust. Stoffen doe ik trouwens niet iedere week hoor. Een aantal keer per jaar dat ik echt alles uitgebreid doe.

En wekelijks gewoon stofzuigen, wc, badkamer. Doekje over de computer/toetsenbord, nachtkastjes. Keuken/aanrecht natuurlijk dagelijks. Opruimen tussendoor.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:58

Pantykous schreef:
Ik denk dat veel mensen teveel troep in huis hebben. Weinig troepjes maakt het makkelijk om het bij te houden.

Ik werk 40-60 uur per week, heb 2 kinderen en ik sport. Lukt me prima om het huis bij te houden. Is wel iets wat je moet leren.

Dat weet ik wel zeker :j Wij zijn zelf erg netjes en hebben eigenlijk ook geen ''zooi'' in huis. Zijn pas verhuisd en hadden al weinig spullen, maar hebben nog meer weg gedaan. Daardoor is schoonmaken ook veel makkelijker; minder spullen om af te nemen/schoon te maken en het geeft minder stof af en oogt ook veel minder rommelig.

Daarnaast is het ook een instelling. Ik heb het vanuit huis meegekregen en vind het juist erg fijn om dit vervolgens toe te passen in de eigen huishouding.

Ik ken vrienden en die hebben van alles en nog wat in huis, inclusief twee grote, harige katten en daar is het altijd rommelig (er wordt dus meer geleefd en wij zijn wat meer ''voorzichtig'' en steriel) en harig. Overal zit/ligt haar. Ik kan daar zo onrustig van worden, buiten het feit dat overal haar ligt en ze er niet tegen aan kunnen stofzuigen. Nee, niks voor mij *D

Kan ook echt genieten als ik nu om me heen kijk; lekker een schoon en opgeruimd huis en daardoor voel je je zelf ook echt rustig.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:47

Coentjuh schreef:
Vreselijk hoe kun je zo leven.

Hier ook alles schoon, netjes, geordend, en nog net niet steriel :D

Maar hoe doe je dat? Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?
Ik zou wel willen daar niet van maar iets met aard vh beestje denk ik.[/quote]
Klopt dat kost tijd. Geen huisdieren geen kids. Ben idd een perfectionist. Als het huis schoon is, geeft dat rust. Stoffen doe ik trouwens niet iedere week hoor. Een aantal keer per jaar dat ik echt alles uitgebreid doe.

En wekelijks gewoon stofzuigen, wc, badkamer. Doekje over de computer/toetsenbord, nachtkastjes. Keuken/aanrecht natuurlijk dagelijks. Opruimen tussendoor.[/quote]

Denk dat idd geen kinderen en huisdieren wel meespelen. Wij hebben 1 peuter, baby onderweg en een jonge hond.
Ook wat je van thuis uit hebt meegekregen is een ding.
Als ik nu bij mijn ouders kom, dus grote kinderen(20+jaar), wel 2 huisdieren. Maar verder niks word zelfs ik kriebelig. Overal spulletjes en dingetjes. Denk dat het lastig is om dat te doorbreken.
Alhoewel mijn man uit een spik en span huishouden komt waar nooit maar dan ook nooit een kruimel op de grond ligt is ook hij een sloddervosje :’)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:08

Iets gedisciplineerder door het leven gaan scheelt een stukje maar ik heb daar zelf wel moeite mee.
Het zit m in kleine dingen zoals je sokken niet lukraak van je voet trekken zodat ie binnenstebuiten in de wasmand komt, sokken in een waszak verzamelen en wassen. Nooit lukraak iets ergens neerleggen. Vaatwasser zoveel mogelijk leeghalen zodat je niks op het aanrecht hoeft te laten vergaren. Je huishoudelijke taakjes in losse kleine stukjes opbreken, dus niet de hele badkamer als 1 taak zien die je uitstelt omdat het zo groot is, maar de ene keer even de wastafel, de andere keer toilet etc. Proberen elke dag minstens 1 klus te doen (koken en afruimen niet meegerekend), gun jezelf dat dat soms een kleine en soms een grotere klus is.

Iets weten en iets doen is niet hetzelfde :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:15

tiwi1969 schreef:
Die vieze ingang is echt super handig, maak je er ook een wc? Dan hoef je niets steeds alles uit te doen als je tussen je buitenwerkzaamheden door snel even moet.

Ja, daar blijft de wc. Die is daar al, dus wordt alleen vernieuwd. Wil hem wel bijhouden voor evt gasten. Komt ook een toilet in de badkamer, die is ook beneden, maar die wil ik eigenlijk prive houden.

De douche is nu ook apart. Wilde die eerst sowieso weg, maar met de honden als ze in d emest hebben gelegen af en toe wel makkelijl. Was ze niet vaak, maar even wat afspoelen is wel super handig.

nps schreef:
superpony schreef:

Nee, was een ander huis. En toen woonde onze zoon nog thuis, middelbare school leeftijd, dus wilde gewoon geen verkeerde indruk voor hem. Huurde iets verderop en kwamen wel met alles thuis

Huis daarvoor gebruikten we de voordeur niet, maar hadden we bijv wel de schone/nette jassen kapstok, kon je vreemden binnen laten evt etc.

IMJ schreef:
Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe kast besteld, zo 1 met glas in de deuren..
Alleen heb ik gevraagd of ze het glas eruit konden laten en er houten panelen in de zelfde kleur als de kast wilden zetten..
Ik werd wat appelig aangekeken.. er moest een foto gemaakt worden voor wat er mogelijk was voor andere kopers!
En ik ben er zo blij mee, als ik de deuren open doe lijkt het wel sudoku... het past precies, wat dingen rechtop, wat dingen op zijn kant maar met de deurtjes dicht lijkt het heel netjes!

Ik heb een dochter met een stenen verzameling.. zakken en vensterbanken vol met 'bijzondere' stenen.. Soms laat ik er een paar verdwijnen.. maar op haar eigen vensterbank vind ik het prima hoor!

Herkenbaar. Ik ben al niet goed in leuk inrichten, maar bij open kasten of met glazen deurtjes zie je echt alles, dus daar hou ik echt wel rekening mee.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:23

Bij mij heeft het ook averechts gewerkt. Mijn moeder was altijd aan het poetsen, op de meest ongelukkige momenten. Daarom heb ik echt een aversie gekweekt tegen schoonmaken. :=

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:44

Ik haal de schone was vaak van het wasrek om weer aan te doen of uit de wasmand. In de kast ligt het ook biet straks wel soort bij soort.

De afwas staat afgespoeld in het wasbakje onder het aarrecht kastje .

Stofzuigen evht niet dagelijks.

Bed nooit opgemaakt. Spullen op de trap soms

Ik heb wel niks rondslingeren meeste heeft wel plekje in een la mand kast of bak

Schoonmaken doe ik als ik zin heb echt niet wekelijks alles. Wel huisdieren dus het moet wel af en toe zeker ook met al dat stro en kuil wat je toch meeneemt aan je sokken of trui

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:19

Mijn huis is maar 50m2.. dus ik heb geen rommel, maar ik kan alle nuttige spullen ook niet goed kwijt. Behalve onderaan de trap.. op de trap.. bovenaan de trap.. midden op de bank.. bovenop de oven..

Het is bij ons niet smerig, maar ja er ligt wel een pluk kattenhaar vaak. En veel zand. Als de kat zich 1x uitschud is er weer ergens een zandbak, dat beest maakt er gewoon een sport van. Ik ga echt niet elke dag de stofzuiger uitbouwen om te stofzuigen. Een uur later zie je er al niks meer van. Stamp zelf ook iets te vaak met schoenen het huis door om sleutels te zoeken. Waarvoor er naast de deur een haakje hangt, maar het is nog makkelijker ze boven gewoon random ergens neer te gooien. Tja, niet steriel.. wel gewoon leefbaar hoor :+

Het bed maak ik wel altijd netjes op.. iets met de kat en dat zand. Dan is het savonds even schudden en het ligt op de grond ipv onder het dekbed.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:25

De schone jassen kapstok, die zou ik ook wel willen, maar daar is echt geen ruimte voor. Stalschoenen staan vaak onder de kapstok om te drogen, de overige schoenen heb ik een schoenenkast voor van Ikea met grote kunststof bakken. De onderste is voor “vieze droge” schoenen daar boven twee voor gewone/nette schoenen, in theorie dan want dat is nu echt een chaos.
Punt van aandacht: het winterspul kan opgeruimd worden.

Het leuke van dit topic is wel dat het je aan het denken zet om toch klusje voor klusje wat aan te pakken.

@ indinn en via je voeten weer in je bed :+

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:56

Oh daar zorg ik dan wel voor dat het gestofzuigd is. Ik vind het zo’n vies gevoel van zand onder mijn voeten.
Dweilen daarentegen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:08

ik ben opgegroeid in een huis wat superschoon was, waar geen rommel werd getolereerd, mijn moeder had smetvrees in een heel ernstige vorm. Ik heb dat volgens mijn man ook, maar ik vind het hier een rommeltje en beslist niet schoon (naar de maatstaven van mijn moeder.
Ik ben met pensioen, heb geen paarden meer en heb geen klap te doen overdag, maar door wat lichamelijke ongemakken kan ik moeilijk gebukt staan (om schoon te maken) en gebeurt het dus met de franse slag.

Beide verdiepingen stofzuigen i.v.m. de kat en de wc schoonmaken doe ik iedere dag.
Kasten zijn Kallax van IKEA en voor zover er geen boeken in staan, heb je van die handige dozen, daar kan je troep in mikken en niemand die het ziet :+

Onder het bed hebben we opbergbakken, leek handig maar het blijken enorme stofnesten te zijn, miskoop dus. Een gewoon bed met van die plastic opbergbakken met deksel en wieltjes eronder is stukken praktischer.