Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:05

nynke55 schreef:
Imandra, de testen zijn gratis voor degene die besmet zouden kunnen zijn, niet voor mensen die een uitje plannen. Ik dacht dat de bedoeling was dat ze daar € 7,50 voor wilden vragen, ze kosten € 30,-. De thuistesten zijn inderdaad goedkoper, maar niet echt betrouwbaar, ik denk ook niet dat je daarmee een pretpark binnenkomt.

Duidelijk, bedankt voor de uitleg :j.

Als er een vaccinatiepaspoort wordt ingezet waar je ook voor moet testen, dan zou ik het (zolang de corona situatie ernstig is) testen wel gratis maken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:08

Isapaardje schreef:
mylittlejoy schreef:
Ik denk dat je het meer moet zien als een "niet-besmettelijkheidsbewijs" dan een vaccinatiebewijs: je hoeft niet per se gevaccineerd te zijn, een negatieve test of recent hersteld van corona is ook goed.

Dat vraag ik mij dus af. Mijn partner heeft een coronatest laten doen, negatief, maar blijft wel hoesten. Nu mag hij dus toch nergens heen, zelfs niet naar de huisarts voor onderzoek. Vragend of hij dan nog een test moet doen, wordt gezegd dat dat niet meer kan omdat testen enkel zin heeft als je het binnen 5 tot 10 dagen na mogelijke besmetting doet.
Met dit in mijn achterhoofd vraag ik mij dus af wat al die sneltesten dan voor zin hebben waar ze nu op aansturen als mogelijke 'vervanger' van het coronapaspoort.
Daarom zei ik dus, het moet wel duidelijk zijn wat wel of niet kan. Anders ben ik tegen, want dan werkt het alleen maar averechts.

Dit ligt echt aan je huisarts.
Ik mocht met een negatieve test gewoon heen en mag (moet) ook gewoon aan het werk al ben ik nog aan het hoesten en snotteren

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:08

Nu net op het nieuws dat de maatregelen voor volledig gevaccineerde mensen in Duitsland ook opgeheven worden, waarschijnlijk dit weekend al.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:09

Ik ben tegen.

Vaccineren maakt dat je nog steeds ziek kunt worden en nog steeds anderen besmet. Dus voor een ander doe je het niet, maar enkel dat je zelf minder ziek wordt. Dat lijkt mij niet genoeg reden om mensen te dwingen zicht te vaccineren

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:11

nynke55 schreef:
Nu net op het nieuws dat de maatregelen voor volledig gevaccineerde mensen in Duitsland ook opgeheven worden, waarschijnlijk dit weekend al.

Hoe kunnen ze laten zien dat ze gevaccineerd zijn ? Bestaan daar al zo'n paspoorten ?
Ik ben nieuwsgierig :P

nynke55

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:12

Dat weet ik niet, maar dat moet haast wel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:14

Sunnda schreef:
Ik ben tegen.

Vaccineren maakt dat je nog steeds ziek kunt worden en nog steeds anderen besmet. Dus voor een ander doe je het niet, maar enkel dat je zelf minder ziek wordt. Dat lijkt mij niet genoeg reden om mensen te dwingen zicht te vaccineren

De kans dat je ziek word is veel kleiner, net zo als de kans dat je anderen besmet. Hoe meer mensen zich laten vaccineren, hoe kleiner de kans. Maar dit topic gaat niet over vaccineren maar over een vaccinatie paspoort.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:17

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:19

Cer schreef:
En pepperrr ik denk dat t voor jou juist handig is als andere mensen wel die “troep” in hun lichaam laten spuiten zodat t voor jou ook veiliger wordt ..
maar als jij iemand tegenkomt die Corona heeft en jou besmet, hoe verloopt dat ziektebeeld dan voor jou?

Ik ben niet per sè vatbaarder/kwetsbaarder. Ik heb helemaal in het begin corona gehad, ik was na 2 weken weer 'beter' helaas door longschade van vroeger uit wel nog ruim 8 maanden last gehad. Dus of het nou heftiger is door mijn immuunafwijking is echt niet te zeggen. Idem met andere virussen. Ik ben in elk geval bijna nooit ziek, misschien 1x in het jaar verkouden. Dus ik ben niet per se sneller ziek :)

Het fijne weet ik er ook niet van hoe het werkt met de afwijking. Ik weet dat ik het heb en dat het een zeldzaam iets is. Maar heb het verder nooit tot in de puntjes laten onderzoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:26

Cer schreef:
Sizzle schreef:
Proffessionele hacking organisaties hebben nu al gewaarschuwd voor de dataleaks.
Een papiertje vind ik nog een soort van OK, een app :n

Ofwel, ik ben tegen het de huidige plannen.

Wordt het in zwitserland een app dan?

Dat is nog niet bekend, maar zelfs het papieren voorstel van de EU schijnt al te weinig veiigheidskenmerken te hebben.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:30

Palmera schreef:
Tegen. Er is gezegt dat in laten enten vrijwillig is. Zodra ergens consequenties aanhangen d.m.v een paspoort en bijbehorede rechten vind ik het niet vrijwillig meer.

En zeker omdat niemand weet hoe vaak die prik herhaald moet worden, hoelang hij werkzaam is en wat de gevolgen op lange termijn zijn.
En dán consequenties durven te hangen aan diegenen die niet willen laten enten? Nee hoor, deze poppenkast gaat nu écht te ver.

Wie wil mag zich van mij enten laten, maar in godsnaam, jouw lijf, doe het voor jezelf en niet voor een ander.
En dat is precies waarom ik hem niet wil, voor mij is de enting niet relevant en dus geen troep in mijn lijf graag. Maar door dasr consequenties aan te hangen word er eigenlijk door derden besloten dat mijn lijf niet van mij is, en dat vind ik heel erg eng.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:33

Sunnda schreef:
Ik ben tegen.

Uit Engels onderzoek is gebleken dat ongevaccineerde mensen in hetzelfde huishouden 35-49% minder kans hebben om covid19 op te lopen van hun besmette huisgenoot indien deze minimaal 1 prik van zijn vaccinatie (grotendeels az, soms pfizer) gehad heeft. Dit bovenop de 2/3e kleinere kans (bij az) dat deze persoon überhaupt nog covid19 krijgt. Het resultaat is dat bij hetzelfde gedrag van deze huisgenoot, de kans dat de rest van het huishouden covid19 van hem krijgt 4.4 tot 5.6 keer kleiner wordt (77-82% afneemt).

Als je dat naar de R wilt omrekenen: deze is van de zieke gevaccineerde dus tussen de 0.51 en 0.65% van de normale R en van de groep gevaccineerden naar de groep ongevaccineerden zelfs rond de 20% van de normale R.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:35

Pandora2 schreef:
nynke55 schreef:

Hoe kunnen ze laten zien dat ze gevaccineerd zijn ? Bestaan daar al zo'n paspoorten ?
Ik ben nieuwsgierig :P

Volgens mij krijg je een kaart waarop staat wanneer en met wat je gevaccineerd bent, zo’n stickertje, net als bij paarden :) en er staat een datum op wanneer je terug verwacht wordt voor de volgende prik. Zag dit bij iemand op Facebook.
Laatst bijgewerkt door huricane op 04-05-21 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:37

Zwaar tegen. Ik doe het sowieso niet. Ik zoek wel een arts die die troep door de gootsteen wil spuiten en een paspoort voor me regelt als men gewone gezonde mensen ineens wil uitsluiten van deze maatschappij. Walgelijk echt waar

nynke55

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:43

De duitsers brengen het wel mooi: zij zien het niet als een privilege van gevaccineerden, maar als een teruggave van normaliteit, die hen noodgedwongen ontnomen is. Daarbij moest ik denken aan mijn schoonmoeder die in een aanleunwoning woont. Zij eet nog steeds alleen op haar kamer omdat het restaurant niet open mag, terwijl de meeste oudjes (zo niet alle) gevaccineerd zijn. Ik denk dat zij voor een paspoort is...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:44

huricane schreef:
Volgens mij krijg je een kaart waarop staat wanneer en met wat je gevaccineerd bent, zo’n stickertje, net als bij paarden :) en er staat een datum op wanneer je terug verwacht wordt voor de volgende prik. Zag dit bij iemand op Facebook.

Oh oké, op die manier. Dan is het tenminste voor iedereen haalbaar want met zo'n app hebben degenen zonder slimme telefoon een dik probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:45

Die stickertjes (namaak) kun je natuurlijk ook nergens kopen of zo.
Schijnveiligheid pur sang is het voor mij.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:46

Dorine92 schreef:
Zwaar tegen. Ik doe het sowieso niet. Ik zoek wel een arts die die troep door de gootsteen wil spuiten en een paspoort voor me regelt als men gewone gezonde mensen ineens wil uitsluiten van deze maatschappij. Walgelijk echt waar

Dit dus het is gewoon walgelijk.
Ik ben er dus ook fel op tegen.

Kijk in Duitsland de Gewünschten mogen waarschijnlijk strak alles weer(wel met mondkap) en de Unerwünschte zitten nog aan alle maatregelen vast.

Klinkt bekend.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:47

Pandora2 schreef:
huricane schreef:

Oh oké, op die manier. Dan is het tenminste voor iedereen haalbaar want met zo'n app hebben degenen zonder slimme telefoon een dik probleem.

Ik heb gelukkig nog een oude nokia liggen. Smartphone heb ik nooit gehad. :j

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:48

Ik weet niet waarom maar eigenlijk dacht ik dat het al gewoon normaal was om vaccinaties bij te houden in een soort paspoort. :+ Als dit niet zo is ben ik er eigenlijk voor om dit voor álle vaccinaties te doen.

En tja, ik denk eigenlijk niet dat je makkelijk artsen gaat vinden die graag wel even fraude plegen voor een patiënt. Je zou denken dat daar ook wel consequenties aan vast zitten. :’)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:48

Daks schreef:
Dorine92 schreef:

Kijk in Duitsland de Gewünschten mogen waarschijnlijk strak alles weer(wel met mondkap) en de Unerwünschte zitten nog aan alle maatregelen vast.

Klinkt bekend.

En Merkel die even slinks probeerde de macht van de deelstaten onderuit te halen. Alles kan onder het mom van corona...mensen slikken alles voor zoete koek, dat is zeker.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:49

Ik heb niet alles gelezen dus mogelijk is de vraag al gesteld.

Ik MAG om medische redenen mij niet laten vaccineren (geen enkel vaccin trouwens), dus ik heb gewoon pech?

Voor mij gaat de verplichting voor een paspoort te ver, terwijl ik wel afhankelijk ben van de vaccinatiegraad om zelf gezond te kunnen blijven.
Mensen hebben nog altijd beslissingsrecht over hun eigen lichaam. Ook als dat betekent dat het voor mij wat moeilijker wordt.

Mungbean

princequillo schreef:
En tja, ik denk eigenlijk niet dat je makkelijk artsen gaat vinden die graag wel even fraude plegen voor een patiënt. Je zou denken dat daar ook wel consequenties aan vast zitten. :’)

Reken maar van yes, net als nep tests al een handel zijn.

Pandora2

De zwarte handel in zulke stickertjes en kaartjes gaat floreren :D

Sunnda Ik heb ook geen smartding. Wel een ouwe Nokia van 13 jaar. Me like 8-)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 04-05-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:50

Daks schreef:
Dorine92 schreef:

Klinkt bekend.

Maar wat zie je dan als alternatief?

Ongeacht je mening over de maatregelen, dat is de keuze waar we nu voor staan:

- Meer vrijheid om meer dingen te mogen doen dankzij vaccinatie/testpaspoort

of..

- Langer aan huidige maatregelen vastzitten en events etc. weer uitstellen