Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:09

MarcoBorsato schreef:
Liselot schreef:
Ik zou mijn kind ook niet opdringen om iets te dragen waar ze zich niet prettig in voelt.
Maar ik vind wel dat je kinderen moet leren dat het in het leven niet altijd gaat zoals ze willen. Kinderen moeten ook leren omgaan met tegenslagen en dat je je soms moet conformeren

Het is gelukkig niet zo dat Mazida niet opvoed als ze haar kind niet dwingt om een jurk te dragen.

Dat is wel heel erg tussen de regels lezen Lee ;)

Ik zeg nergens dat TS haar kind niet opvoed, ik zeg alleen dat kinderen wel moeten leren omgaan met teleurstellingen in het leven in het algemeen. Een curling ouder heeft een kind ook niets aan

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:12

tita schreef:
Sizzle schreef:
Tegenslagen krijg je zat, die hoef je niet op te zoeken met een jurkje.

Heeft niks te maken met jurkje maar gewoon met opvoeding.
Mijn kind gaat niet in joggingpak naar school geen discussie over mogelijk.

Al gillen ze hemel en aarde bij elkaar dat gaat niet gebeuren ik heb ook mijn principes net als baseball petjes.

Maar goed ieder het zijne denk ik dan maar .....

Jouw wil is wet thuis? Jouw kinderen trekken aan wat jij wilt dat ze aantrekken, ook al voelen ze zich niet fijn?

Liselot schreef:
Dat is wel heel erg tussen de regels lezen Lee ;)

Ik zeg nergens dat TS haar kind niet opvoed, ik zeg alleen dat kinderen wel moeten leren omgaan met teleurstellingen in het leven in het algemeen. Een curling ouder heeft een kind ook niets aan

Maar het één sluit het ander toch niet uit?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:15

Tita, de ervaring leert dat kinderen die petjes dan gewoon voor hun ouders verstoppen en pas op school opzetten. Zelfde met roken of sex verbieden, dan gebeurd het gewoon stiekum.

Maar goed, ik kom uit de gabber tijd, toen liep de halve scholengemeenschap er afzichtelijk bij met hun (nep) aussies en kaal geschoren koppen :')

De meeste zijn gelukkig goed terecht gekomen :D

nynke55

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:18

Sizzle, toen je 3 was? Zag er vast fantastisch uit!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:20

Liselot schreef:
Ik zou mijn kind ook niet opdringen om iets te dragen waar ze zich niet prettig in voelt.
Maar ik vind wel dat je kinderen moet leren dat het in het leven niet altijd gaat zoals ze willen. Kinderen moeten ook leren omgaan met tegenslagen en dat je je soms moet conformeren

Eens. Maar ik vind het onderwerp kledingsmaak daar niet geschikt voor.

Tijdens deze corona crisis komen tegenslagen en leren conformeren vanzelf op het pad van kinderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:20

nynke55 schreef:

Oh haha, ik dacht dat de kinderen van Tita veel ouder waren _O-

Over het algemeen zijn baseballpetjes sowieso niet echt 3 jarigen wensen :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:23

Sizzle schreef:
Tita, de ervaring leert dat kinderen die petjes dan gewoon voor hun ouders verstoppen en pas op school opzetten. Zelfde met roken of sex verbieden, dan gebeurd het gewoon stiekum.

Maar goed, ik kom uit de gabber tijd, toen liep de halve scholengemeenschap er afzichtelijk bij met hun (nep) aussies en kaal geschoren koppen :')

Ik was alternatief joh, ik liep in gescheurde kleding en bandshirts. Heb zelfs dreadlocks gehad. M'n moeder is door alle fases zuchtend achter me aan gesjokt en uiteindelijk is mijn kledingsmaak ook weer veranderd naar iets wat ze wel mooi vindt.

Dus trek ik mijn kinderen high end kleding aan totdat ze straks ook een ring in hun neus jassen en in kraakpanden gaan hangen en mij een kapitalist noemen.

Oh leven jongens.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:24

Boras schreef:
Liselot schreef:

Eens. Maar ik vind het onderwerp kledingsmaak daar niet geschikt voor.

Tijdens deze corona crisis komen tegenslagen en leren conformeren vanzelf op het pad van kinderen.

Dat zeg ik toch ook. In kleding ga ik niet dwingen (al koop ik nu nog de kleding, ze zijn 5 en 1,5, en iets wat ik afzichtelijk vind koop ik niet)
Maar in dit topic lijkt het wel alsof je absoluut niet tegen het tere zieltje van je kind in mag gaan (er zeggen er genoeg “alleen als het onveilig wordt”) en daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Urbanus

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:28

Ik denk dat we allemaal opvoeden vanuit onze onderbuik en op een andere manier en dat lijkt me prima.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:28

Sizzle schreef:
nynke55 schreef:

Oh haha, ik dacht dat de kinderen van Tita veel ouder waren _O-

Over het algemeen zijn baseballpetjes sowieso niet echt 3 jarigen wensen :D

2 en 5 en mijn wil is wet dat zeg ik niet maar ik voed ze wel op. En heb duidelijke grenzen
En zijn bepaalde dingen die niet gebeuren en dan heeft het er niet mee te maken dat mijn wil wet is....bedoel je geeft kind toch ook niet elke keer snoep als ze vragen....tenminste de mijne zou nooit meer eten.
Wij roken niet en wordt hier niet gerookt als mijn kind gaat roken best maar niet in straal van 10 meter rondom het huis...... ja dan is mijn wil wet.

Dus ze moeten zich fijn voelen maar er zijn grenzen en wat betreft TS... als kind broek wil dragen niks mis mee, dan moet TS zelf uitzoeken met moeder.
Mijn meisje wil juist alleen jurken en hier wordt ze verplicht om soms broek te dragen ik ga niet met een witte kanten jurk naar speelbos incl modderpoel _/-\o_

Maar goed ik praat veel met mijn kinderen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:30

Ik moet nu ineens denken aan 'dit kind is weerbaar'

:D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:31

tita schreef:
Dus ze moeten zich fijn voelen maar er zijn grenzen en wat betreft TS... als kind broek wil dragen niks mis mee, dan moet TS zelf uitzoeken met moeder.
Mijn meisje wil juist alleen jurken en hier wordt ze verplicht om soms broek te dragen ik ga niet met een witte kanten jurk naar speelbos incl modderpoel _/-\o_

In 2019 heb je al je klassieke jurken verkocht omdat je dochter geen klassieke jurken meer wilde dragen en ze steeds ging gillen.

Maakt mij niet uit hoor, maar dan hoef je geen andere moeder af te zeiken hier.

(Badum tss)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:32

Dat je je soms moet conformeren, à la, maar je laat je kind zich toch niet rot voelen omdat oma zo nodig wil dat ze erbij loopt als een porseleinen popje? Het is ook niet alsof er geen goede alternatieven zijn.

Tita: maar in jouw voorbeeld heb je ook een goede reden om te zeggen dat ze nu wel een broek aan moet. “Oma vindt jou minder leuk als je geen jurkje draagt die zij mooi vindt,” lijkt me dat niet, en lijkt me ook niet goed voor de verstandhouding tussen grootmoeder en kind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:33

Conformeren moet soms, maar niet aan alles.

Mijn kind mag niet aan tafel zonder kleren, en naar een restaurant trekken we passende kleding aan, naar een begrafenis en als je een kerk in gaat wordt meestal gevraagd je niet in strandtenue te kleden maar te bedekken.
Dat lijkt me logisch.

Maar een oma jurk aantrekken als dat kind niet wil gaat me echt te ver :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:33

MarcoBorsato schreef:
tita schreef:

In 2019 heb je al je klassieke jurken verkocht omdat je dochter geen klassieke jurken meer wilde dragen en ze steeds ging gillen.

Maakt mij niet uit hoor, maar dan hoef je geen andere moeder af te zeiken hier.

(Badum tss)

Ik zeik niemand af en haar kast hangt vol met jurkjes klassiek en printjes, zijns nooit gestopt met jurkjes dragen.
Ik zeg nee tegen mijn kinderen maar blijkbaar is dat niet geoorloofd
Laatst bijgewerkt door tita op 02-05-21 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:36

Mkango schreef:
Dat je je soms moet conformeren, à la, maar je laat je kind zich toch niet rot voelen omdat oma zo nodig wil dat ze erbij loopt als een porseleinen popje? Het is ook niet alsof er geen goede alternatieven zijn.

Tita: maar in jouw voorbeeld heb je ook een goede reden om te zeggen dat ze nu wel een broek aan moet. “Oma vindt jou minder leuk als je geen jurkje draagt die zij mooi vindt,” lijkt me dat niet, en lijkt me ook niet goed voor de verstandhouding tussen grootmoeder en kind.

Nee als oma dat soort dingen zegt is het manipuleren niet nodig als dreig ik hier ook wel eens met stop zetten van paardrijden als ze echt drama is :')

Dan is nog steeds de TS die moet optreden in belang van het kind
Normaal gesprek met je moeder aangaan

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:45

tita schreef:
[

Ik zeik niemand af en haar kast hangt vol met jurkjes klassiek en printjes, zijns nooit gestopt met jurkjes dragen.
Ik zeg nee tegen mijn kinderen maar blijkbaar is dat niet geoorloofd

Dan heb je gejokt. Ook prima.

Volgens mij zegt iedereen hier wel nee tegen z'n nageslacht maar een strijd beginnen omdat oma per se wilt flaneren met een kleindochter in jurk lijkt me schromelijk overdreven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:48

tita schreef:
Sizzle schreef:
Tegenslagen krijg je zat, die hoef je niet op te zoeken met een jurkje.

Heeft niks te maken met jurkje maar gewoon met opvoeding.
Mijn kind gaat niet in joggingpak naar school geen discussie over mogelijk.

Ja, maar ik hoop dat je het met iedereen eens bent dat de opvoeding bij jou ligt en niet bij je moeder, de oma van het kind, tenzij het kind in haar huis woont.
JIJ moet een reden hebben om het kind te kleden zoals je wilt als het er op aan komt in bepaalde situaties, niet de oma.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:49

Ik ben echt de allerlaatste die er moeite mee heeft om een krijsend everzwijn door het dorp mee te sleuren omdat nee=nee, maar niet vanwege een snoezig jurkje van oma :n

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:01

Het belangrijkste vind ik dat je kinderen schoon zijn en verzorgd, of ze nou een joggingpak dragen of een kakjurk maakt mij niets uit maar mijn moeder blijft erbuiten.
Je kinderen moeten zich fijn voelen in kleding vind ik.

Meisjes zijn niet per definitie lastiger hoor, mijn kleinzoon kan er ook wat van!
Als hij iets niet aan wil doet hij het ook niet aan :') hoezo een garnaal heeft ook een kop!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:03

Het gaat ineens van geen jurk willen en hoeven dragen naar je kind niet opvoeden. :? Een kind krijgt snel genoeg verplichtingen op school en natuurlijk wel wat regels thuis. Zoals slaaptijd, wat er (de meeste dagen) gezond gegeten wordt enz. Dat hoort er bij. Dat een kind al jong zelf kleding mag kiezen is gewoon heerlijk voor ze. Niemand die daar minder van wordt, het is juist een verrijking voor beide. Nu oma nog om. :D

Ik had bijvoorbeeld wel een regel voor schoenen, die moesten ( 3 twintigers nu) goed zijn voor de voeten. Ik koos er een paar in de winkel en daar kozen de kinderen weer uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:05

Liselot schreef:
Dat zeg ik toch ook. In kleding ga ik niet dwingen (al koop ik nu nog de kleding, ze zijn 5 en 1,5, en iets wat ik afzichtelijk vind koop ik niet)
Maar in dit topic lijkt het wel alsof je absoluut niet tegen het tere zieltje van je kind in mag gaan (er zeggen er genoeg “alleen als het onveilig wordt”) en daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Wie zeiden dat allemaal dan...? En kan het zijn dat je zelf een veel meer starre en beperkte interpretatie geeft aan die woorden dan hoe het bedoeld was?

Volgens mij zeggen / bedoelen de meesten hier behoorlijk hetzelfde: dat kinderen soms moeten luisteren, en tegenslagen bij het leven horen, je niet altijd je zin kan krijgen....maar dat je dat heus in de opvoeding al genoeg tegenkomt zonder dat je ook nog je kind hoeft te gaan verstikken met het dwingen om iets te dragen dat ze verschrikkelijk vinden :=

Een kind kan niet altijd zijn zin krijgen, maar het is belangrijk dat ze soms dus wèl hun zin krijgen :j
En je niet altijd dat kind tegen zit te werken. Zelf een kledingkeuze maken is toch bij uitstek iets dat je een kind gewoon kan gunnen :j

En laten we eerlijk wezen: een snoezig jurkje of rokje is nu ook niet het meest ideale om lekker in te spelen :=

En bepaalde dingen uitsluiten, zoals geen joggingpak, naveltruitje, piercing ofzo: dan blijven er nog allerlei opties over om uit te kunnen kiezen. Dat vind ik nog iets heel anders dan een bepaald ding juist verplichten.

Ze zou er heus niet aan dood gaan om verplicht een jurkje naar oma aan te doen, maar wie wordt daar nu eigenlijk beter van als je dat doet, terwijl kind het echt vreselijk vindt...? Volgens mij helemaal niemand.

"Aanpakken" kan je prima op het moment dat het inderdaad een zeurkind wordt dat overal haar zin door wil duwen, maar om een jurkje.... je moet een kind ook wel een béétje lucht gunnen om zelf inspraak te hebben, het moeten wel zelfstandige volwassenen worden hè uiteindelijk en daar hoort een eigen ik en zelf keuzes maken ook bij :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:20

Sizzle schreef:

In dit geval ben ik het met Tita eens. Niet om die joggingbroek persé, maar dat je als ouder (niet als oma!) je kind wel bepaalde kaders meegeeft.
Alles maar toestaan omdat ze het anders toch wel stiekem doen vind ik gebrek aan ruggegraat en gebrek aan goede communicatie met je kind.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-05-21 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:24

Erover praten en een opvoeding meegeven (met een wat ouder kind) en glashard verbieden vind ik per definitie niet hetzelfde. Ik kom uit zo‘n dogmatisch milieu, no way dat ik mijn moeder ook maar iets zou vertellen. Alles sneaky.

Opvoeden is niet alles verbieden wat jou niet aan staat toch? Je probeert normen en waarden verder te geven.
Zo snapte mijn destijds 6 jarige prima dat je bij oma beter niet „oh my god“ zegt omdat gelovige oma dat niet zo leuk vind. Met haar vrienden zal me dat mijn reet roesten. Inmiddels is dat alweer over gewaaid.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:58

Het hele punt is juist dat oma oordeelt over TS haar opvoeding. Doen jullie hier hetzelfde :')

Het gaat helemaal niet om de inhoud, maar om dat oma op de mamastoel gaat zitten. Als ik wil dat mijn zoon de hele dag in paarse tutu loopt dan heeft mijn moeder dat te accepteren. Ze mag er wat van vinden maar hoeft niet te bepalen.