Ik krijg zaterdag mijn eerste les publiekrecht, leuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kairos schreef:Ik denk dat je deze bedoeld? https://www.gelderlander.nl/economie/li ... ~a6521a35/
singa schreef:Interessant topic, het opent de ogen van een rechtenleek zoals ik.
Ik heb ook een casus, al is hij van een ander kaliber dan de casussen die eerder al aan bod zijn gekomen. Dit speelde zich af in België.
In 2014 zette ik het huurcontract van mijn appartement stop omdat ik een huis had gekocht. Ik ga naar de bank om de huurwaarborg vrij te geven (waarbij zij dus een document ontvangen waarin vermeld staat dat de huurovereenkomst beëindigd wordt).
Gezien ik bij een andere bank betere voorwaarden kreeg mbt het hypothecair krediet, ben ik overgestapt naar een andere bank. Bij mijn laatste bezoek aan bank 1 zei de medewerker nog: "we vinden het jammer om je te zien vertrekken als klant".
Anderhalf jaar later kwam een deurwaarder langs op mijn nieuw adres, met een dagvaarding voor de vrederechter. Daarbij een heel dossier met facturen, herinneringen, aanmaningen,... Maar: die zijn allemaal verstuurd naar dat appartement, mijn oud adres dus, en kreeg ik bijgevolg nooit eerder te zien. Het ging over de brandverzekering van het appartement, voor een periode na de beëindiging van de huurovereenkomst. Deze verzekering was ik destijds aangegaan bij dezelfde bank als waar ik de rekening voor mijn huurwaarborg had geopend (en inmiddels afgesloten).
Wat was volgens jullie de uitspraak en de redenering van de vrederechter?
Kookaburra schreef:[***] schreef:Nee, een overledene kan geen nee zeggen. Helaas is het zelfs helemaal niet strafbaar, het is ook niet onder een andere noemer in de wet opgenomen.
Inderdaad...
Artikel 242
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Er is geen dwang in het spel. Dus geen sprake van verkrachting volgens de wet. Helaas. Maar inderdaad, zoals Femke_Tweety ook aanhaalt: het is zeker onethisch.
Afhankelijk van de casus kan er nog een ander strafbaar feit aanwezig zijn (zoals grafschennis, moord, dood door schuld, inbraak).
singa schreef:De casus met de bank: ik heb alles moeten betalen: anderhalf jaar verzekering voor een periode dat ik dat pand zelfs niet meer huurde (van enig risico was dus geen sprake), de kosten van de deurwaarder en van de rechtszaak. Zo'n 2000 euro, poef, weg, voor niets.
Ik voel mij nog steeds bestolen.
Dat volg ik helemaal, maar als de bank uitspraken doet waarin gesteld wordt dat ik niet langer klant ben (o.a. op mail, welke ik uiteraard heb voorgelegd aan de rechter), heb ik mijn nieuw adres niet doorgegeven. Want ik was toch geen klant meer, dacht ik.
Ineke2 schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 81wd3hFJtE
Dit vind ik een interessante zaak.
Er is nog geen uitspraak gedaan, die volgt over een week of 2.